* سمت عرضه: عمل مدیریت دانشی است که در هر صورت برای افزایش عرضه دانش موجود به همکاران یک شرکت طراحی می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
* سمت تقاضا : بر روی عرضه دانش موجود به عده ای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در افزایش ظرفیت آنان جهت تولید دارد، به این ترتیب، ماموریت مدیریت دانش، این است که ظرفیت یک سازمان را جهت تقاضا برای دانش جدید بالا ببرد.
۲-۱-۱۹-۳- مدل “بک من”
“بک من” (۱۹۹۹) هشت مرحله زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است:
۱- شناسایی کردن: تعیین صلاحیتهای درونی، منبع استراتژی، قلمرو دانش.
۲-تسخیر کردن :رسمی کردن دانش موجود.
۳- انتخاب کردن: تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانشهای ناسازگار.
۴- ذخیره کردن: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای دانش.
۵- پخش کردن: توزیع دانش برای استفاده کنندگان به طور خودکار بر پایه علاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروه ها.
۶- به کار بردن :باز یافتن و استفاده دانش در تصمیم گیریها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتییبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.
۷- ایجاد کردن :تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق.
۸-تجارت کردن :فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات و خدمات.
۲-۱-۱۹-۴-مدل “هفت سی”
مدل “هفت “C” این مدل بر مبنای هفت واژه که حرف اول آنها سی “لقب گرفته است است بنا شده است اجزای این مدل به همراه شرح هر یک در شکل ۲ –۶ نشان داده شده است .
بسط –تسهیم
Contenbule
تسهیم ایده های خودبرای کمک به دیگران
دردام انداختن، مفیدکردن
Capture
خلق –ایجاد
Create
ایجادتفاهم جدیدباکارباهمکاران ،مشتریان ومسسات بیرونی
همکاری
Collaborate
تبادل داشتن درسطح عمومی
صرف کردن
Consume
استفاده تمامی دانش جمعی برای آنچه که بایدانجام دهیم
مبادله –ارتباط
Comnucate
کمک به دیگران برای توجه به دانش وفایده دانش خارجی وبیرونی که ارزش فراگیری دارد
فرهنگ
Culture
بسط فرهنگ تسهیم دانش درتمامی سازمان
شکل (۲-۶) مدل هفت سی
منبع: (افرازه ،عباس ،۱۳۸۴،ص ۳۳)
۲-۱-۱۹-۵- مدل (بکوویتز) و (ویلیامز)
اجزای فرایند مدیریت دانش ارائه شده از سوی (بکوویتز) و (ویلیامز) شامل هفت عامل:
یافتن، بکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد، نگهداری و حذف است که باید برای ایجاد سرمایه بر پایه دانش بصورت یکپارچه مدیریت شوند.
در ادامه راجع به هر یک از آنها توضیحاتی به شرح زیر داده خواهد شد.
الف) یافتن: نکات اساسی که در یافتن اطلاعات درست، باید در زمان مناسب مد نظر قرار گیرند، عبارتند از:
-
- آیا همکاران میتوانند، نیازهای اطلاعات یخود را دقیق فرموله کنند؟
-
- آیا منابع و حاملان دانش مشخص اند؟
-
- آیا ابزار کمی و قواعد موجود از جستجو ی اطلاعات حمایت می کنند؟
-
- آیا شالوده ساختار دانشی، قابل فهم بوده و خوب سازماندهی شده اند؟