-
- عناصر ثانویه: امکانات و خدماتی هستند که ممکن است گردشگران در طول بازدید خود به آنها نیاز داشته باشند و باعث بهبود کیفیت بازدید آنها شود، ولی هدف اصلی آنها از سفر به شمار نمیروند، مانند هتلها، رستورانها و مراکز خرید.
-
- عناصر جانبی: این عناصر زیرساختهای موجود در یک شهر هستند که بر تجربه گردشگر مؤثرند، مثل راههای دسترسی، پارکینگ، مراکز اطلاعرسانی، تابلوها و نقشههای راهنما.
یکی از انتقادهایی که به این طبقهبندی وارد میشود، مربوط به عناصر ثانویه است. امروزه بسیاری از هتلها، رستورانها و مراکز خرید، عامل اصلی جذب گردشگر به یک شهر هستند، به همین دلیل ممکن است در مورد برخی از مقصدهای شهری، این عناصر، در گروه عناصر اصلی جای گیرند (برامول، ۱۹۹۸).
گردشگری شهری
گردشگری در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل میکند. یکی از این الگوهای فضایی گردشگری شهری است. نواحی شهری به علت آنکه جاذبههای تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب میگردند. شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، تئاترها، استادیومهای ورزشی، پارکها، شهر بازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم با افراد مشهور دارا بوده که این خود گردشگران بسیاری را جذب میکند (Timothy، ۱۹۹۵: ۶۳).
امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. گردشگری شهری کنش متقابل گردشگران، میزبانان و تولید فضای گردشگری پیرامون سفر به مناطق شهری با انگیزههای متفاوت و بازدید از جاذبهها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوط به گردشگری است که آثار متفاوتی در فضای شهری بر جای مینهد (هال، ۱۹۹۹: ۱۶۷).
ارتقاء کیفیت محیطی شهرها و برنامهریزی خلاقانه برای ایجاد فضاهای سرزنده شهری و تعریف فعالیتهای مناسب، تجربیاتی است که کلانشهرهای موفق در جذب گردشگر به آن دست یافتهاند. تبدیل فضاهای متروک در شهرها به فضاهای فرهنگی، تفریحی، تجاری مدرن، رشد گردشگری و رونق اقتصادی را به همراه دارد. این تجربهای است که در اجرای آن در بسیاری از شهرها و کلانشهرهای دنیا موفقیتهای چشمگیری را به دنبال داشته است. تبدیل یک میدان اصلی میوه و ترهبار متروک درون شهر به یک مرکز فرهنگی هنری و یا تبدیل اراضی اطراف خط راهآهن متروکه در شهر به فضای سبز عبوری و یا تبدیل یک کارخانه متروک به یک پارک زیبا با فضاهای فرهنگی و تفریحی گذران اوقات فراغت در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی و… از مصداقهای بارزی هستند که میتوان در زمینه گردشگری شهری یافت (میرزایی، ۱۳۸۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بر اساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی مدرن یکی از اهداف مهم برنامهریزان مدیریت کلانشهرهای جامعه ما میباشد. گسترش این نوع جهانگردی مدرن در سطح توسعه محلی پایدار و در نهایت توسعه ملی علاوه بر تأمین اهداف اقتصادی، زیستمحیطی، تعادل بخشی در گذران اوقات فراغت، تأمین سلامت جسمی و روانی که با خود به همراه میآورد، نقش بارزی در جذب توریسم خارجی و داخلی برای یک سیستم مدیریت شهری با برنامهریزی پیچیده و چندوجهی را به همراه دارد. بر این اساس «گردشگری شهری چون با گذران اوقات فراغت، نیازهای فراغتی در درون شهر و محیط پیرامون شهر بصورت مستمر و پایدار در ارتباط است، این صنعت در شهرها بخش جدایی ناپذیر خدمات شهری چندوجهی مورد نیاز شهروندان دائم و غیردائم شهری را تشکیل میدهد؛ و بر این اساس این صنعت در حیطه وظیفه برنامهریزی مدیریت شهری واقع میشود. علاوه بر این گردشگری شهری با ارزشهای محیطی، میراث فرهنگی و تاریخی هر شهر ارتباطی تنگاتنگ دارد، که از این منظر توجه به استقلال این امر در طرحهای توسعه و عمران شهری ضروری به نظر میرسد. باید توجه کرد که گردشگری شهری و کیفیت و کمیت آن یکی از شاخصهای مهم توسعه و عمران شهری به شمار میآید، اما در کل برای تحقق گردشگری شهری در شهرها میبایست گردشگاه و مجموعههای گردشگاهی درونشهری و برونشهری و حومهای به تناسب بوجود آید و تسهیلات گردشگری نیز در یک شهر به تناسب طیف گردشگران فراهم شود.» (اکبرزاده ابراهیمی، ۱۳۸۶).
گردشگری مذهبی
یکی از قدیمیترین انواع گردشگری که از جمله بزرگترین بخشهای بازار سفر نیز به شمار میروند گردشگری مذهبی است. انگیزه مردم در این نوع گردشگری باورهای مردم است. تقاضا برای این نوع گردشگری کاملاً پایدار است. مقاصد در گردشگری مذهبی از یک سنت طولانیمدت برخوردارند مانند مکه برای مسلمانان. (رنجبریان و زاهدی، ۱۳۸۴: ۷۴)
گردشگری مذهبی در زمـرهی قـدیمیتـرین و پررونـقتـرین گردشـگریهای گذشـته و حـالِ سراسـر جهـان قـرار دارد (Ajit،۲۰۰۴: ۲) که دشواریهای اقلیمی یا بدیِ آب و هوا نیز مانع آن نمیشود (منشی زاده، ۱۳۸۴: ۱۳۹) و قـدمت آن به قدمت خود فرهنگ دینی میرسد. مدارک و مستندات تاریخی موجود از تمدنهای عظیم بینالنهرین و مصـر و سایر آثار و قرائن بر جای مانده از روزگاران پیش از تاریخ، از دیرباز از سفرهای مذهبی هزاران نفـر از انسـانها حکایـت میکنند، به طوری که تودههای متراکم انسانی از هزاران سال قبل به منظور انجام فرایض دینی هـر رنجـی را بـر خـود هموار میکردند و راهی سفرهای دور و دراز میشدند. در واقع زیارت و گردشگری مـذهبی ریشـه در باورهـا و اعتقـادات دینی ـ مذهبی دارد (مؤمنی و همکاران، ۱۳۸۷: ۱۴). امروزه گردشگری مذهبی با همهی اجزا و گونههای مختلف، به سـبب ویژگیهای ساختاری و کارکردی بارز آن، توانسته است در متن گردشگری جهانی جای گیرد، به طوری که حوزه نفوذ آن سراسر جهان را فرا گرفته است (Santos، ۲۰۰۴: ۴). بر اساس برآورد سازمان جهانی سفر و جهـانگردی (UNWTO)، گردشگری مذهبی ۲۶ درصد از کل جریانهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است Icep، ۱۹۹۷: ۳۰).
امکانات تفریحی
امکانات تفریحی به مفهوم کلی به فضاها و مجموعههایی اطلاق میگردد که با هدف رفاه عمومی ساکنین، جذب بیشتر گردشگر و افزایش مدت اقامت آنها در منطقه گردشگری در کنار سایر آثار گردشگری از جمله آثار طبیعی و تاریخی احداث میگردد. مراکز خرید، پارکهای جنگلی و آبی، دریاچههای مصنوعی، شهر بازی و … از جمله امکانات تفریحی به شمار میروند.
ضرورت و اهمیت امکانات تفریحی
توزیع مناسب خدمات در جذب گردشگران به طرف مکانهای مستعد گردشگری بسیار تعیینکننده است. مقصود از امکانات یا جاذبهها، تشکیلات یا مکانهایی است که به منظور تأمین خواستههای گردشگران به وجود آمده و آنها میتوانند از این امکانات استفاده و گردش کنند (چاک، وای، گی ۱۳۸۸: ۳۲).
باید کلیه امکانات مورد نیاز گردشگران برای جلب رضایت آنها فراهم گردد. در غیر اینصورت، بعد از اولین دیدار امکان بازدید مجدد بسیار کم میشود و چنانچه خاطره خوبی از آن سفر نداشته باشند، امکان بازدید مجدد به صفر میرسد (تقوایی و رنجبردستنایی، ۱۳۸۸).
براو و کاو (۲۰۰۶) ترجیحات گردشگران بازدیدکننده از جزیرهی ساردینیای ایتالیا را با بهره گرفتن از روش مدلسازی انتخاب بررسی کردند. نکتهی مهم در این پژوهش، بررسی تأثیر افزایش تقاضا است. تخمین لاجیت چندجملهای، اثر به شدت منفی برآمده از تراکم جاذبههای گردشگری و دگرگونی و تغییر شکل عمدهی محیط ساحلی را نشان داد. از طرف دیگر، خدمات آمادهسازی محل برای گذران اوقات فراغت و مجاورت امکانات و وسایل راحتی در ساحل نیز اهمیت داشت. محاسبهی میزان تمایل به پرداخت و احتمال انتخاب برای مقصدهای فرضی نشان داد که چگونه این روشها میتواند اطلاعات مفیدی را در تعیین فرایند تصمیمگیری سیاستگزاران فراهم آورند (سلطانی و شاهنوشی، ۱۳۹۱).
شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، استادیومهای ورزشی، پارکها و… دارا هستند که خود، گردشگران بسیاری جذب میکند (حاتمینژاد، ۱۳۸۷). همگام با توسعه گردشگری در نواحی شهری، برای برآوردن نیازهای گردشگران به مکانهای تفریحی و رفاهی، فضاهای تفریحی بیشتری نظیر پارکهای آبی ساخته میشود (حاتمینژاد و شعبانیفرد، ۱۳۸۷) در حقیقت، هر فضایی که آب امکان تجلی مییابد، همواره نقش بارزی در جذب مردم ایفا میکند (پاکزاد، ۱۳۸۴).
انواع امکانات تفریحی
مراکز خرید
عناصر ثانویهی گردشگری شهری (عناصری که به گردشگران خدمات میدهند) عامل جاذبی برای آمدن گردشگران به شهر نیستند بلکه وجود آنها برای گردشگران ضروری است. در واقع هزینههایی که گردشگران در طول مسافرت میپردازند، بابت استفاده از همین عناصر و خدمات است. این عناصر هر چه از کمیت و کیفیت بیشتری برخوردار باشند، عاملی مهم در ماندگاری گردشگری در شهر یا رغبت به سفر به شمار میآیند. این عناصر، عبارتند از هتل، مهمانسراها، متل و خدمات لازم آن، خدمات فروشگاهی، بازار و مراکز خرید (موحد، ۱۳۸۶: ۸۶).
مراکز خرید زاییدهی صنعتی شدن و گونهای از معماری قرن بیستم هستند. این مراکز در کشورهای اروپایی و آمریکایی قدمتی حدود ۲۰۰ سال داشته و در ایران و اکثر کشورهای اسلامی از سالهای دور این مراکز با ابعاد، کاربریها و چیدمان مختص خود شهرت داشته است (سلطانزاده، ۱۳۸۶: ۹). اما آنچه امروز مراکز خرید را به یک فضای متفاوت با سالها و سدههای قبل تبدیل کرده است، تغییرات در ساختار اجتماعی و فرهنگی ساکنان شهرها و بالاخص تأثیر ورود تکنولوژی و فناوریهای مختلف در عرصههای زندگی شهری است (افشارنادری، ۱۳۸۶: ۱۳).
مراکز خرید علاوه بر آنکه جاذبهی اصلی گردشگری خرید محسوب میشوند، پیوند ناگسستنی با جریان کلی گردشگری در شهرها دارد. مراکز خرید نقش عمدهای را در تولید متن فضایی گردشگری ایفا نموده و محصول گردشگری شهری را عینیت بخشیدهاند (سقایی، ۱۳۸۳: ۱۰۵). به گونهای که برای گردشگران، مراکز خرید از جمله پرجاذبهترین نقاط شهر محسوب میشوند. در بیشتر گونههای گردشگری شهری، خرید به عنوان یک انگیزهی ثانویه مطرح بوده که نشان از انگیزه و میل گردشگران در صرف زمانی از تجربه گردشگری خود به خرید از مراکز تجاری شهر مورد بازدید دارد. در ایالات متحده، سفر و گردشگری در رابطه با خرید به وضوح به عنوان یک بخش بزرگ و قدرتمند در زندگی و اقتصاد کشور نمایان شده است (نورمن، ۱۹۹۸).
هونگ یو و لیترال (۲۰۰۳) دستهبندی زیر را در رابطه با خرید در گردشگری ارائه دادهاند:
-
- خرید به عنوان یک تابع فرعی جذب گردشگران (به عنوان مثال خرید سوغات)
-
- خرید برای سفر و گردشگری از محصولات بخش خردهفروشی که به عنوان مثال، تحت تأثیر فصل. عبارتند از لباس شنا، چادر و لوازم جانبی سفر
-
- برای خرید ملزومات مورد نیاز در سفر به عنوان مثال مواد غذایی
-
- خرید به عنوان یک فعالیت گردشگری متمایز، که در آن تجربه خرید به عنوان یک قسمت اساسی در گردشگری است و برای آن زمان زیادی در نظر گرفته شده است. مثلاً شرکت در مناقصهها و مراکز خرید بسیار بزرگ
-
- تجربه فرهنگهای محلی از طریق تعامل با محصولات محلی، صنعتگران محلی و تمایل به خرید چیزی که واقعاً «به آن تعلق دارد» و از مقصد بوده، یعنی خرید صنایع دستی مقصد (هونگ یو و لیترال، ۲۰۰۳: ۱۵۰-۱۴۰).
پارک آبی
پارک آبی یک پارک تفریحی است که از ابزارهای سرگرمکننده و بازیهای آبی مانند سرسرهها، رودخانهها، تفریحات آبی، سونا، استخرها و غیره تشکیل شده است. در بعضی از پارکهای آبی با ایجاد موجهای مصنوعی امکان موجسواری را نیز محیا کردهاند. پارکهای آبی با سابقهای طولانی در دنیا، یکی از مهیجترین و پرجاذبهترین تفریحات و سرگرمیهای ساخته دست بشر بوده و در ردیف یکی از پرجاذبهترین رشتهها در صنایع تفریحی و توریستی است که در دو نوع کلی روباز (Indoor) و سرپوشیده (Outdoor) قابل طراحی و اجرا است. طراحی و احداث مجموعههای پارک آبی نیاز به جمع شدن تخصصهای گوناگون در کنار هم دارد که از مهمترین آنها میتوان به سه موضوع طراحی و اجرای عملیات ساختمانی، تأسیساتی و طراحی و تولید هنرمندانه، ایمن و خلاقانه تجهیزات برای تولید انواع وسایل بازی و سرگرمی مورد استفاده در پارکهای آبی اشاره کرد. (WATER PARKS.IR) محبوبیت پارکهای آبی از زمان معرفی آن، یعنی اواخر سال ۱۹۴۰ بر میگردد. کشور ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد پارکهای آبی را با بیش از هزار پارک آبی، دهها پارک جدید در هر سال دارا میباشد. عمده سازمانهای آن IAAPA (انجمن بینالمللی پارکهای سرگرمی و جاذبه) و WWA (انجمن جهانی پارک آبی) میباشند (فغفوریان و صداقتی، ۱۳۹۰).
پارکهای آبی به دنبال تأمین اهداف زیر است:
-
- ایجاد آرامش و بهبود کیفیت زندگی استفاده کنندگان از پارک.
-
- جذب گردشگر و توسعه اقتصادی شهری که پارک آبی در آن است.
-
- جایگاهی برای تفریح و ورزشهای آبی.
-
- گسترش فرهنگ ورزشهای آبی و طرح بهینهسازی اوقات فراغت جوانان.
-
- پارکهای آبی برای گردشهای گروهی و کاری، تجدید دیدارهای خانوادگی و گردهمایی دوستان، محیط بسیار مناسبی است.
-
- ایجاد تسهیلات و امکانات پارک به گونهای که دیدارکنندگان بتوانند تجربههای ارزشمندی کسب کنند.
عواملی که بر بهبود عملکرد پارکهای آبی میتوانند تأثیر داشته باشند:
-
- اطلاعرسانی و تبلیغات در سطح ملی و بعد در مراحل بالاتر بینالمللی.
- گسترش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل پارک.