۱-۴-۲- اهداف فرعی تحقیق
-
- بررسی و توصیف میزان نوآوری در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف میزان خطرپذیری در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف میزان رفتار اثرگذار در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف میزان راه بردتهاجمی مبتنی بر رقابت در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف میزان استقلال در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف جو خلاقانه و میزان نوآوری در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف جو خلاقانه و میزان خطرپذیری در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف جو خلاقانه و میزان رفتار اثرگذار در کارکنان دستگاه های اجرایی شهر یزد.
-
- بررسی و توصیف جو خلاقانه و میزان راهبرد تهاجمی مبتنی بر رقابت در کارکنان دستگاه های اجرایی شهریزد.
-
- بررسی و توصیف جو خلاقانه و میزان استقلال در کارکنان دستگاه های اجرایی شهرستان یزد.
- بررسی و توصیف رابطه بین جو خلاقانه و کارآفرینی سازمانی در دستگاه های اجرایی شهر یزد با توجه به متغیرهای میانجی (سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سابقه خدمت و میزان تحصیلات).
۱-۵٫ قلمرو تحقیق
۱-۵-۱- قلمرو مکانی تحقیق
این پژوهش در دستگاه های اجرایی شهر یزد و بر روی مدیران و کارمندان این دستگاهها انجام گرفت.
۱-۵-۲- قلمرو زمانی تحقیق
فرایند این پژوهش از نیمه دوم ۱۳۹۲آغاز و در نیمه دوم ۱۳۹۳ با ارائه گزارش نهایی خاتمه یافت.
۱-۵-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
پژوهش حاضر در حوزه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی به بررسی توصیف جو خلاقانه و رابطه آن با میزان کار آفرینی دانش می پردازد.جو خلاقانه در این تحقیق دارای مؤلفه های اهداف چالش برانگیز، حمایت از ایده ها، پویایی، سرزنده بودن و شوخ طبعی، تعارض، اعتماد، مباحثه و زمان ارائه ایده میباشد. کارآفرینی دانش نیز متشکل از مؤلفه های نوآوری، خطرپذیری، رفتار اثر گذار، راهبرد تهاجمی مبتنی بر رقابت و استقلال میباشد.
۱-۶٫تعاریف واژه ها(متغیرهای تحقیق)
۱-۶-۱- تعاریف نظری واژه ها
جو خلاقانه: یکی از روش های مهم متبلور کردن خلاقیت به وجود آوردن فضای محرک، مستعد و به طور کلی خلاق است، بدین گونه که مسئولان سازمان باید به طور مستمر آمادگی شنیدن اندیشههای بدیع و نوین را داشته باشند و مشوق و ترغیب کننده کاوش و پوییدن اندیشههای جدید و روش های نوین برای انجام کار باشند(شهرآرای و مدنی پور،۱۳۷۵: ۴۴).
اهداف چالش برانگیز: دوچر[۶] (۱۹۹۷) اهداف چالش برانگیز را درجه ای که اعضای سازمان در عملیات روزانه و اهداف بلند مدت درگیر هستند میداند. هریسون[۷] (۱۹۸۷) یکی از ویژگیهای هدفهای سازمانی را در قالب این پرسش مطرح میکند که آیا هدفها، چالشی را برای مدیران در کلیه سطوح سازمان فراهم میکنند؟
حمایت از ایده ها: از نظر دوچر(۱۹۹۷) حمایت از ایده ها روشی است که با ایده های جدید برخورد می شود.برای دستیابی به محیطی خلاق لازم است که از ایده های جدید حمایت شود.از نظر احمد پور(۱۳۸۷) کارآفرین سازمانی کسی است که تحت حمایت یک شرکت، محصولات، فعالیتها و تکنولوژی های جدید را کشف و به بهره برداری میرساند.
پویایی: از نظر دوچر(۱۹۹۷) رویدادها و حوادث زندگی سازمانی به عنوان پویایی تعریف می شود .کوهی (۱۳۸۷) معتقد است از آنجایی که موفقیت یک سازمان به پویایی آن بستگی دارد و برای پویایی بایستی همواره تحول را پذیرفت و متحول شد، لذا سازمانها و افرادی موفق ترند که میزان تحولات برنامه ریزی شده آن ها بیش از تحولات اتفاقی آن ها باشد یعنی سعی کنند همواره ابتکار عمل را به دست بیاورند و مجبور به حرکت به میل و خواسته دیگران نباشد.
سرزنده بودن و شوخ طبعی : ام.ام. تریپتی (۱۳۹۰) معتقد است افراد دارای اندکی ذوق شوخ طبعی، در برابر مشکلات خشک نیستند،در حل مسایل خلاق و مبتکرند، و بیشتر، توانایی پذیرش ایده ها و روشهای تازه را دارند.
تعارض: فرآیندی است که در آن یکی از طرفین متوجه می شود که علائق و موضوعات مورد توجهش مغایر با طرف گروه دیگر بوده و یا به گونه ای منفی تحت تاثیر آن قرار دارد(کریتنر و کینیکی،ترجمه فرهنگی و صفرزاده،۱۳۸۹: ۳۸۸). دوچر(۱۹۹۷) معتقد است تعارض اشاره به تنش فردی، بین فردی یا احساسی دارد.
اعتماد: در زبان فارسی اعتماد مترادف با تکیه کردن، وا گذاشتن کار به کسی، اطمینان، باور و اعتقاد به کار رفته است.کوهن(۲۰۰۱) اعتماد را حسن ظن فرد نسبت به افراد جامعه تعریف کرد که این امر موجب گسترش و تسهیل روابط اجتماعی فرد با سایر افراد جامعه می شود. در اینجا افراد جامعه، گستره ای از کسانی که با فرد تعامل دارند را در بر میگیرد. دوچر(۱۹۹۷) معتقد است اعتماد اشاره به امنیت عاطفی در روابط دارد.
مباحثه: سنگه(۱۳۸۲) به این مسئله اشاره میکند که در مباحثه نقطه نظر متفاوت مطرح شده و از آن ها دفاع می شود این امر ممکن است منجر به ارائه تحلیلی مفید نسبت به کل موقعیت گردد. در مباحثه، نقطه نظر متفاوت به عنوان ابزاری جهت کشف نقطه نظری تازه مطرح می شود. در مباحثه تصمیم هایی اتحاذ می شود. در گفتگو موارد پیچیده شکافته می شود اما وقتی که گروهی باید به نتیجه ای برسد و باید تصمیمی اتخاذ شود، بحث ضروری خواهد بود(سنگه، ترجمه کمال هدایت و روشن،۱۳۸۲: ۲۰). و دوچر(۱۹۹۷) مباحثه را وقوع برخورد بین عقاید، نقطه نظرات، تجارب و دانش مختلف تعریف کردهاست.
زمان ارائه ایده: دوچر(۱۹۹۷) زمان ارائه ایده را مقدار زمانی که در اختیار افراد برای ارائه ایده های جدید قرار میگیرد تعریف کردهاست.
کارآفرینی:پیتر دراکر در خصوص کارآفرینی چنین میگوید:” اکثر چیزهایی که درباره کارآفرینی می شنوید و آمریکا را پیشرو در تفکر مدیریتی قلمداد می کنید، گزافه ای بیش نیست. نه سحری در کار است، نه رازی در میان است و نه ربطی به ژن دارد. کارآفرینی یک علم است و همچون علوم دیگر می توان آن را فرا گرفت”(کوراتکرو هاجتس، ترجمه محرابی،۱۳۸۳: ۵۰).
نوآوری: عملی ساختن محصول یا خدمت از ایده ای خلاق است و کارآفرینی نتیجه فرایند سازمان یافته و منظمی است که خلاقیت و نوآوری را به نیازمندی ها و فرصت ها در بازار پیوند میدهد(شاه حسینی و کاوسی،۱۳۸۸: ۱۶).
خطر پذیری:تمایل به مخاطره پذیری عبارت است از پذیرش مخاطره های معتدل که میتوانند از طریق تلاشهای شخصی مهار شوند.هنگام در نظر گرفتن هر گونه مخاطره، دو عنصر در ایجاد این مفهوم نقش دارند، یکی سطح درک فرد کارآفرین از مخاطره در آغاز هر فعالیت مخاطره آمیز و دیگری احتمال شکست در صورت ناموفق بودن آن فعالیت است(بروکهاوس،۱۹۸۰ :۶۷).