آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات
معادل لاتین
سرواژه
آموزش مبتنی بر وب
Web Based Instruction
WBI
کارآموزی مبتنی بر وب
Web Based Training
WBT
یادگیری مبتنی بر وب
Web Based Learning
WBL
یادگیری ارتقاء داده شده توسط وب
web-enhanced Learning
WEL
تدریس مبتنی بر وب
Web- Based Teaching
—
خودآموزهای مبتنی بر وب
Web-Based Tutorials
—
سیستمهای آموزشی مبتنی بر وب
Web-based Educational System
WEBS
آموزش و پرورش مبتنی بر رایانه
Computer -Based Education
CBE
آموزش مبتنی بر رایانه
Computer- Based Instruction
CBI
آموزش مدیریت شده توسط رایانه
Computer- Managed Instruction
CMI
آموزش به کمک رایانه
Computer -Assisted Instruction
CAI
آموزش مبتنی بر اینترنت
Internet Based Instruction
IBI
یادگیری بر خط
Online Learning
—
یادگیری الکترونیکی
Electronic –Learning
E-Learning
یادگیری مجازی
Virtual Learning
VL
همان گونه که در جدول ۲‑۱ مشاهده میشود به جز یادگیری برخط، یادگیری الکترونیکی و یادگیری مجازی؛ اغلب اصطلاحات یا واژگان فوق از سه قسمت تشکیل شده است:
-
- مفهوم تربیتی: این دسته مفاهیمی هستند که در بین متخصصان علوم تربیتی مورد بحث و بررسی قرار میگیرند که عبارتند از: تعلیم تربیت، آموزش، یادگیری، تدریس، کارآموزی و معلم خصوصی.
-
- کلمه میانجی (ارتباطی) : این کلمات مفهوم تربیتی را به مفهوم مربوط به نوع فناوری متصل میکند. «مبتنی بر»، «مدیریت شده» و «به کمک» در این دسته قرار دارند.
- مفهوم مربوط به نوعِ فناوری: این دسته از مفاهیم به نوع فناوری به کار رفته در آموزش اشاره دارند که «وب»، «اینترنت» و «رایانه» متداولترین مفاهیمِ همراه با مفاهیم تربیتی هستند.
یادگیری، آموزش، کارآموزی مبتنی بر وب یا اینترنت از متداولترین مفاهیم مطرح هستند. کلارک[۳۰](۱۹۹۶) آموزش مبتنی بر وب را نوعی آموزش انفرادی شده میداند که از طریق شبکه های رایانه ایِ عمومی یا خصوصی ارائه و به وسیله مرورگرهای وب دریافت میشود. آموزش مبتنی بر وب، دانلود آموزشهای مبتنی بر رایانه (CBT) نیست بلکه آموزشهای مورد نیاز و به روزی است که در سِروِر ذخیره میشوند و قابلیت دسترسی از طریق شبکه را دارند. آموزش مبتنی بر وب به سرعت به روز شده و دسترسی به محتوای آموزشی، توسط تهیهکنندگان کنترل میشود.
خان[۳۱](۱۹۹۷) آموزش مبتنی بر وب را اینگونه تعریف می کند:” برنامه های آموزشی مبتنی بر فرامتن که از منابع و ویژگیهای www برای خلق و پشتیبانی محیطهای یادگیری معنادار استفاده می کند (ص ۶) “. در تعریفی جدیدتر خان (۲۰۰۱) آموزش مبتنی بر وب را رویکرد نوآورانه به ارائه برنامه های آموزشی توصیف میکند که مبتنی بر فرا رسانه است و مخاطبانی که در فواصل دورتر از مراکز آموزشی هستند، میتوانند با بهره گیری از توانمندیها و منابع وب به آموزشهای خوب طراحی شده، یادگیرنده محور، تعاملی، درگیر کننده و آسان شده دست یابند (ص ۵) .
یادگیری الکترونیکی مفهوم عامتری است که شامل انواع آموزش مبتنی بر رایانه و وب میشود. برخی چون الیس[۳۲](۲۰۰۴) معتقدند یادگیری الکترونیکی نه تنها به آموزشهایی اشاره دارد که مبتنی بر وب، اینترنت یا لوح فشرده هستند، بلکه آموزشهایی که از طریق نوارهای صوتی- تصویری، ماهواره و تلویزیون تعاملی ارائه میشود را نیز در بر میگیرد. دیدگاه مورد پذیرش در پژوهش حاضر، نظر مطرح شده در تحلیل صورت گرفته توسط آناهینا (۲۰۰۵) است. “آناهینا”یادگیری الکترونیکی را زیر مجموعه آموزشهای از راه دور میداند و چهار مفهوم دیگر را زیر مجموعه آن میداند شکل ۲‑۱ نشاندهنده آموزش الکترونیکی و خرده نظامهای مربوط به آن است.
شکل ۲‑۱: مفاهیم مرتبط با یادگیری الکترونیکی
توضیح بیشتر اینکه نظامهای یادگیری بر مبنای اینترنت، از یادگیری بر مبنای وب وسیعتر هستند زیرا وب یکی از خدماتی است که توسط اینترنت ارائه میشود و خدماتی چون اسناد HTML و جستجوگری، فرامتنها و …را در بر میگیرد و بر مبنای پروتکل HTTP فعالیت میکند؛ در صورتی که اینترنت بزرگترین شبکه در دنیا است که از هزاران شبکه کامپیوتری به هم متصل شده (ملی، محلی، تجاری و سازمانی) تشکیل می شود. قابلیت های اینترنت فقط شامل شبکه نمی شود، یعنی یادگیری فقط بر مبنای وب سازماندهی نمی شود و محدود به پروتکل HTTP نیست بلکه تمام پروتکلهای مناسب را در بر میگیرد. یادگیری برخط می تواند از طریق هر شبکه ای سازماندهی شود، بنابرین یادگیری بر مبنای اینترنت، زیر مجموعه یادگیری برخط است. در یادگیری بر مبنای کامپیوتر، یادگیرنده به شبکه متصل نبوده و مواد یادگیری بیشتر به صورت محلی تولید و توزیع میشوند. بنابرین یادگیری بر مبنای کامپیوتر زیر مجموعه یادگیری برخط نیست ولی از آنجا که به عنوان یک رسانه الکترونیکی فرایند یادگیری را تسهیل می کند جزء آموزشهای الکترونیکی محسوب می شود (آناهینا،۲۰۰۵).
آنچنان که گذشت صاحبنظران بر جامعیت مفهوم یادگیری الکترونیکی بر سایر مفاهیم تفاهم نسبی دارند. البته آموزش از راه دور از آموزش الکترونیکی عامتر است. زیرا همان گونه که در تاریخچه آموزشهای از راه دور خواهیم دید، آموزش مکاتبه ای و متکی بر کتابهای خودآموز، یکی از انواع آموزش از راه دور محسوب میشود؛ لذا این نوع آموزشها نمیتواند زیر مجموعه آموزشهای الکترونیکی قرار گیرند. تعاریف متعددی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. کلارک و مایر[۳۳] (۲۰۱۱) دو تن از شاخصترین محققین این حوزه، یادگیری الکترونیکی را آموزشی میدانند که از طریق تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه و تلفن همراه ارائه می شود و هدفِ پشتیبانی یادگیری را دارد. این نوع یادگیری دارای ویژگیهای زیر است:
-
- دروس را در لوح فشرده، حافظههای داخلی و خارجی محلی یا در سرورهای اینترنتی و اینترانتی ذخیره و منتقل میکنند.
-
- دارای محتوای مربوط به اهداف آموزشی.
-
- از روشهایی آموزشی مانند مثالها و تمرینها برای کمک به یادگیری استفاده می کند.
-
- از عناصر رسانه ای مانند متن، تصویر و … برای ارائه محتوا و روش خاص استفاده می شود.
-
- ممکن است متکی بر استاد (یادگیری الکترونیکی همزمان) و یا برای یادگیری انفرادی شده متناسب با سرعت یادگیری فرد (یادگیری غیر همزمان) طرح ریزی شده باشد.