- تقویت سرمایه شناختی به منظور تقویت حس شناخت و پذیرش ارزش های دانشگاهی و به بیان دیگر جامعه پذیری دانشگاهی به کمک راهکارهایی چون آموزش های توجیهی و دوره های کارآموزی در زمان استخدام، برنامه ریزی سرفصل های اخلاق حرفه ای شامل : اخلاق پژوهش، روابط با همکاران، آداب آموزشی و رهبری آموزشی با هدف پرورش مدیران گروه و دپارتمان های آموزشی در آینده تا بتوانند علاوه بر آنکه خود راهبری نمایند، به اصول دیگر راهبری، همانند تشویق همکاران بجای سرکوب و تضعیف و طرد آنان و ….. اهتمام ورزند.
- استقرار ساختارهای جدیدی چون: مدیریت اخلاق حرفه ای، دوایر کیفیت اخلاقی، تیم های فکر و اندیشه اخلاق حرفه ای و تیمهای پروژه از گروه های مختلف دانشگاهی ..
- ارزیابی عملکرد و کنترل مستمر رفتارهای آموزشی و پژوهش اعضای هیأت علمی و تخصیص وزن مناسب و قابل توجه به اخلاق حرفه ای اساتید از یک سو و پایش ساختارهای شبکه و روابط اجتماعی و سرمایه شناختی بویژه نهادی شدن برخی رفتارهای پژوهشی و آموزشی کژکارکرد در دانشگاه همچون سوگیری های علمی، تبعیض، …..
- اعتبار سنجی گروه های آموزشی توسط ساختارهای خارج دانشگاهی به منظور تقویت رفتارهای علمی و پژوهشی
ج) پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- پیشنهاد می گردد مطالعه مشابهی در سایر دانشگاه ها از جمله غیر انتفاعی، علمی – کاربردی و سایر حوزه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گیرد تا قدرت تعمیم پذیری تحقیق افزایش یابد و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه گردد.
۲- پیشنهاد می گردد اخلاق حرفه ای بین گروه های آزمایشی علوم انسانی و هنر، پزشکی، علوم پایه و فنی مهندسی با یکدیگر مقایسه شده و برای هر یک اعتباریابی ابزار انجام گردد.
۳- پیشنهاد می گردد با بررسی بیشتر در رابطه با متغیرهای دیگری که بر اخلاق حرفه ای تاثیر دارند همچون: ساختار آموزشی و پژوهشی، فرهنگ سازمانی دانشگاه و انگیزش اعضاء هیأت علمی دانشگاه آنها را شناسایی کرده و در تحقیقات آتی مورد استفاده قرار گیرد.
۴- پیشنهاد می شود برای افزایش تعمیم پذیری مدل، آنرا بر اعضای جامعه دانشگاه های دولتی جهت آزمون و اعتبار یابی اجرا نمود.
۵- پیشنهاد می گردد آزمون فرضیات و تحلیل عاملی تاییدی بطور همزمان با نرم افزار لیزرل نیز انجام گردد. این نرم افزار برآورد خطاها امکان تحلیل های قویتر را فراهم آورده و به پالایش ارتباط موجود میان متغیر های مکنون می پردازد.
۵-۶) محدودیت های تحقیق :
۱- جامعه این تحقیق اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان گیلان بود. لذا نمی توان نتایج آن را به سایر دانشگاه ها تعمیم داد.
۲- با توجه به محدودیت زمانی در دانشگاه بررسی نظرات اعضای هیأت علمی به تفکیک گروه های آموزشی انجام نگردید.
۳- در این مطالعه صرفا به تاثیر متغیر سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل بر اخلاق حرفه ای پرداخته شد. بررسی متغیرهای دیگر می توانست بر غنی تر شدن شاخص های ابزار بینجامد.
۴- آزمون فرضیات در این مطالعه توسط ضریب همبستگی و تحت نرم افزار اس پی اس اس انجام گردید. بدیهی است روش های دیگری چون تحلیل چند متغیره، تحلیل مسیر یا معالات ساختاری با نرم افزار لیزرل نیز امکان تحلیل های قویتر را فراهم می آورد.
منابع و ماخذ:
- آراسته، حمید رضا (۱۳۸۳) « فلسفههای آموزش عالی» نادر قلی قورچیان، حمید رضا آراسته، پریوش جعفری: دایره المعارف آموزش عالی، جلد اول ، انتشارات وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران.
- اردشیر لاریجانی، فاضل (۱۳۷۴) « علم و ارزش پژوهشی در ارتباط بین علوم تجربی و ارزش های انسانی» پایان نامه دکتری در رشته فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس.
- الوانی، سید مهدی و نقوی، سید علی (۱۳۸۷) «سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها» پایگاه مجلات تخصصی نورمگز، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۴٫
- اسفندیاری مقدم، علی رضا و حسنلو، سکینه (۱۳۸۹) « دیدگاه اعضای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نسبت به اصول اخلاق حرفه ای کتابداری» فصلنامه اخلاق، شماره های ۲و۱، صص۵۶-۴۸
- امیرخانی، طیبه و پورعزت، علی اصغر (۱۳۸۷) « تاملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمان های دولتی» فصلنامه مدیریت دولتی، شماره ۲، صص۳۲- ۱۹٫
- امیرکبیری، علی رضا و داروئیان، سهیلا (۱۳۹۰) « برداشت های اخلاق حرفه ای مدیران در کسب و کارهای کوچک و متوسط» فصلنامه اخلاق در علوم فناوری، شماره۱، صص ۹۳ -۸۴٫
- اندیشمند، ویدا (۱۳۸۸) «شناسایی مؤلفههای سرمایه اجتماعی در دانشگاهها به منظور ارائه مدلی جهت ارتقاء آن» فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، شماره ۲، صص ۳۴- ۹٫
- آهنچیان، نرگس (۱۳۸۵) «رهبری دانشگاهی و سرمایه اجتماعی، رویکردی جامعه شناختی به مدیریت آموزش عالی» اندیشه های نوین تربیتی، دوره ۲، شماره ۳ و۴، صص ۵۸-۳۹٫
- بارپور، ایان (۱۳۶۲) «علم و دین» ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول ،تهران.
- باقری نژاد، جعفر (۱۳۸۳) «سیستم ارتباط دانشگاه و صنعت برای توسعه فناوری در ایران، سازوکارها و پیشنهادها» فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال اول، شماره ۱، صص ۱۳-۱٫
- پانتام، روبرت (۱۳۸۸) « دموکراسی و سنت های مدنی» ترجمه دلفروز، انتشارات روزنامه سلام، تهران.
- حافظ نیا، محمد رضا (۱۳۸۴) « مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی» سازمان مطالعه و کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ یازدهم، تهران.
- حسینیان، سعید (۱۳۸۲) «اخلاق در مشاوره و روانشناسی» انتشارات اندیشه گوهربار، تهران ص۲۷٫
- خاکی، غلامرضا (۱۳۸۴) « روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی» نشر بازتاب، چاپ دوم، تهران.
- دهقان منشادی، سعیده (۱۳۹۰) « شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای» فصلنامه مدیریت و کارآفرینی، شماره ۸۶، صص۶۲- ۶۰
- رئیس دانا، فریبرز (۱۳۸۱) «مثلث رشد اقتصادی، اعتلای فرهنگی و عدالت اجتماعی» فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره ۵، ص۲٫
- رجب زاده، احمد (۱۳۷۹) « دانشگاه، دین و سیاست، سنجش گرایشهای فکری و فرهنگی دانشجویان» وزارت علوم و تحقیقات دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی دانشجویان، تهران، صص۸۴-۳٫
- زیبا کلام، فاطمه (۱۳۸۱) « فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه جان هنری نیومن » مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال پنجم، شماره ۱۱، صص ۱۲۵-۱۱۰٫
- رضاییان فردویی، صدیقه و قاضی نوری، سید سپهر(۱۳۸۹) «مدل یابی نقش اخلاق در موفقیت سیستم های مدیریت دانش» فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره پنجم، صص ۷۹-۶۵٫
- سرمدی، محمد رضا و شالباف، عذرا (۱۳۸۶) «اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شمارههای ۳ و ۴، صص ۱۱۰- ۹۹٫
- سروش، عبدالکریم (۱۳۵۹) « دانش و ارزش: پژوهشی در ارتباط با علم و اخلاق» چاپ سوم، انتشارات باران، تهران.
- سکاران، اوما (۱۳۸۸) « روشهای تحقیق در مدیریت» ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیرت و برنامه ریزی، چاپ ششم، تهران.
- شالباف، عذرا (۱۳۸۸) «نگاهی به معظلات و الگوی راهبردی ترویج اخلاق در سازمانهای آموزشی» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شمارههای ۱و۲، صص ۹۳-۱۰۳٫
- شیرمحمدی، مهدی و اصغری زاده، عزت الله (۱۳۸۹) « آسیب شناسی اخلاق حرفهای در شرکتهای مشاور(معماری سازمانی)» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم شمارههای ۱و۲٫
- طالعی، غدیر (۱۳۸۹) « مقایسه تاثیر ساختار سازمانی بر بهره وری» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
- عباس زاده، محمد و مقتدایی، لیلا ( ۱۳۸۸ ) «بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی» مجله جامعه شناسی ایران، ۱۰(۱)، صص ۲۸-۳٫
- عباسی، بدری (۱۳۸۸) « تاثیر رویکرد تجاری سازی بر ساختار ارزشی دانشگاه» پایان نامه دکترا در مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.