ضریب تعیین تعدیل شده: ۸۶۸/۰ آماره F چاو: ۲۴۱/۸
آماره دوربین واتسون: ۲۰۴/۲ سطح معنی داری F چاو: ۰۰۰/۰
آماره F: 299/142 آماره هاسمن: ۴۳۳/۴۴
سطح معنی داری آماره F: 000/0 سطح معنی داری هاسمن: ۰۰۰/۰
ب) آزمون های تشخیص مدل
جهت برازش مدل رگرسیونی، ابتدا از طریق آزمون های آماری، مدل رگرسیونی مناسب تشخیص داده می شود. بدین منظور از آزمونهای آزمون چاو استفاده می شود. آزمون چاو کمک می کند تا بین روش ترکیبی(Pooled) و روش پانل(panel) بهترین روش تخمین را انتخاب نمود. بدین ترتیب، ابتدا مدل رگرسیونی مبتنی بر روش ترکیبی، پردازش داده شد و سپس آزمون چاو بر روی رگرسیون برازش شده اجرا گردید. فرضیه های آماری مربوط به این آزمون بصورت ذیل می باشد.
H0 :روش رگرسیون، ترکیبی است.
H1: روش رگرسیون، پانل است.
با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون چاو کمتر از سطح خطا(۰۵/۰) می باشد؛ فرضیه H0 فوق، رد می شود.بر این اساس، استفاده از روش پانل جهت برازش مدل رگرسیونی آزمون فرضیات، توصیه می شود. در مدل های مبتنی بر داده های پانل، لازم است روش تخمین مبتنی بر تصادفی بودن و یا ثابت بود اثرات، مورد آزمون قرار گیرد و مناسب ترین روش، برای پردازش مدل، انتخاب شود. در این راستا، ابتدا مدل رگرسیونی، مبتنی بر اثرات تصادفی پردازش داده شده و سپس،از طریق آزمون هاسمن مناسب بودن روش اعمال شده، بررسی می شود. فرضیه های آماری مربوط به آزمون هاسمن بصورت ذیل می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
H0 : رگرسیون مبتنی بر اثرات تصادفی است.
H1: رگرسیون مبتنی بر اثرات ثابت است.
بر اساس یافته ها، سطح معناداری آزمون هاسمن پایین تر از ۰۵/۰ است، بنابراین، استفاده از روش اثرات ثابت جهت پردازش مدل رگرسیونی توصیه می شود.
ج) تحلیل اعتبار معادله برآوردی
نتایج تحلیل آماری در خصوص اعتبار الگوی رگرسیونی در بخش دوم جدول فوق آمده است. ضرایب تعیین مدلهای رگرسیونی، ۲۴۶/۰ و ۸۶۸/۰ می باشد و حاکی از این که این مدل توانسته است ۶/۲۴ و ۸/۸۶ درصد از تغییرات فاصله مالیاتی شرکتهای نمونه آماری را از طریق متغیرهای مستقل و کنترلی تبیین نماید. همچنین، نتایج نشان می دهد که آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ بوده و بنابراین، بین خطاهای الگوی رگرسیونی خود همبستگی شدیدی وجود ندارد و فقدان خود همبستگی بین خطاها، بعنوان یکی از فرضهای اساسی رگرسیون در خصوص مدل برازش شده، پذیرفته می شود. نتایج تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA)، که براساس آماره F درخصوص آن تصمیم گیری می شود؛ برای الگوهای پردازش داده شده در آزمون فرضیه اول در دو ستون آخر جدول ۴-۱۱ آمده است. فرضیه های آماری مربوط به تحلیل آماره F بصورت ذیل می باشد.
H0: βi=0 الگوی رگرسیونی معنی دار نیست
H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است
سطح معنی داری آماره F برای مدل کمتر از سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و درنتیجه فرض H0 فوق رد می شود و رگرسیون برآورد شده به لحاظ آماری معنی دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی می باشد.
د) تحلیل روابط بین متغیرها
با توجه به یافته های ارائه شده در جدول فوق، سطح معناداری هر دو ضریب برآورد شده برای متغیرهای IIQ1*Unser و IIQ2*Unser که ارتباط بین معیارهای گزارشگری مالی و عدم اطمینان با فاصله مالیاتی شرکتهای نمونه آماری را نشان می دهد؛ بالاتر از ۰۵/۰ است و حاکی از فقدان ارتباط بین این متغیرها می باشد و با ادعای مطرح شده در فرضیه سوم تحقیق، مغایر است.
همچنین در حالتی که متغیر وابسته TAXA(2) است، ضریب برآورد شده برای متغیر IIQ1*Unser که ارتباط بین سرعت اعلان سود و عدم اطمینان با فاصله مالیاتی شرکتهای نمونه آماری را نشان می دهد؛ برابر با ۴۲۱/۲و با سطح معناداری ۰۰۰/۰ است که کمتر از ۰۵/۰ است و حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیرهای مذکور است. همچنین، ضریب برآورد شده برای متغیر IIQ2*Unser که ارتباط بین دقت پیش بینی سود و عدم اطمینان با فاصله مالیاتی شرکتهای نمونه آماری را نشان می دهد؛ برابر با ۰۲۱/۰ و با سطح معناداری ۰۰۰/۰ است که کمتر از ۰۵/ ۰ و حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیرهای مذکور است. این یافته ها با ادعای مطرح شده در فرضیه سوم تحقیق، مطابق می باشند.
۸-۴) خلاصه فصل
هدف اساسی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها می باشد. مطابق با هدف مذکور، ۳ فرضیه مطرح شد که در فصل حاضر، مورد تجزیه و تحقیق آماری قرار گرفتند. جامعه آماری تحقیق، شامل ۱۴۹ شرکت است که از ۱۳ گروه صنعتی می باشند. نمونه آماری تحقیق ۱۰۵ پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشند که داده های آنها برای یک دوره ۵ ساله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
مدل تحقیق حاضر از تحقیق گالمور و لابرو(۲۰۱۴) اقتباس شده است که در آن، فاصله مالیاتی، به عنوان متغیر وابسته و تابعی از متغیرهای مستقل می باشد. با توجه به اینکه برای محاسبه متغیر وابسته (فاصله مالیاتی)، از دو معیار استفاده شده است؛ جهت آزمون هر فرضیه، دو مدل رگرسیونی پردازش داده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های توصیفی و استنباطی استفاده شد. توصیف نمونه آماری، تکنیکی است که به بررسی شاخصهای مرکزی و پراکندگی داده های تحقیق می پردازد. در بخش آمار استنباطی، ارتباط بین متغیرها از طریق روابط رگرسیونی بررسی شد. در این راستا، ابتدا به تحلیل پیش فرض های رگرسیون، پرداخته شد. جهت بررسی نرمال بودن داده ها از جارکو-برا استفاده شد. بررسی نرمال بودن متغیر(های) وابسته نشان داد که متغیرهای وابسته تحقیق از توزیع نرمال پیروی نمی کنند. برای نرمال سازی داده ها از لگاریتم طبیعی داده ها (Ln) بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از جارکو-برا بعد از فرایند نرمال سازی، حاکی از نرمال بودن متغیرهای وابسته بوده است. همچنین، معیارهای به سمت یک میل کردن ضریب تعیین، استقلال خطی X ها یا متغیرهای مستقل(ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق)، عدم خود همبستگی باقیمانده ها و نرمال بودن باقیمانده ها نیز آزمون شدند و نتایج حاصل از آنها حاکی از مطلوب بودن رابطه های رگرسیونی برازش شده بوده است.
جهت برازش هر مدل رگرسیونی، ابتدا از طریق آزمون های آماری، مدل رگرسیونی مناسب تشخیص داده شد. بدین منظور از آزمونهای آزمون چاو استفاده می شود. آزمون چاو کمک می کند تا بین روش ترکیبی(Pooled) و روش پانل(panel) بهترین روش تخمین را انتخاب نمود. بدین ترتیب، ابتدا مدل رگرسیونی مبتنی بر روش ترکیبی، پردازش داده شد و سپس آزمون چاو بر روی رگرسیون برازش شده اجرا گردید. با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون چاو برای همه رابطه ها، کمتر از سطح خطا(۰۵/۰) می باشد؛ استفاده از روش پانل جهت برازش روابط رگرسیونی آزمون فرضیات، توصیه شده است. در مدل های مبتنی بر داده های پانل، لازم است روش تخمین مبتنی بر تصادفی بودن و یا ثابت بود اثرات، مورد آزمون قرار گیرد و مناسب ترین روش، برای برازش مدل، انتخاب شود. در این راستا، ابتدا مدل رگرسیونی، مبتنی بر اثرات تصادفی پردازش داده شده و سپس،از طریق آزمون هاسمن مناسب بودن روش اعمال شده، بررسی شد. بر اساس یافته ها، سطح معناداری آزمون هاسمن برای همه روابط، پایین تر از ۰۵/۰ است، بنابراین، استفاده از روش اثرات ثابت جهت پردازش مدل رگرسیونی توصیه شده است.
فصل پنجم
تلخیص، نتیجه گیری و پیشنهادها
۱-۵) مقدمه
فاصله مالیاتی عبارت از قصور مؤدی نسبت به انجام تعهدات مالیاتی از روی عمد و یا غیر عمد است. فاصله از قوانین مالیاتی به شکل های متفاوتی صورت می گیرد. ممکن است اجتناب، عمدی باشد که مؤدی تعمداً قوانین و مقررات مالیاتی را به نفع خودش تفسیر می نماید، و یا فاصله غیرعمدی باشد که ممکن است در نتیجه نادیده گرفتن و یا اشتباه در اعمال قوانین مالیاتی صورت گیرد. هرگونه عمل غیر عمد توسط مؤدی مالیاتی، بدون اجبار تلقی می شود و در صورتی که نتایج اظهارنامه و گزارش سود مشمول مالیات منجر به هیچ گونه پرداخت مالیات نشود، از آن به عنوان فرار از مالیات یاد می شود(تیموتی و چی کان، ۲۰۱۰).
کیفیت در گزارشگری مالی یک عامل مهم در تئوری نمایندگی مبتنی بر ارتباط شرکت با گروه های خارج از شرکت است و مطابق با شواهد تجربی، ممکن است که برخی از تعارض های نمایندگی در شرکتها را کاهش دهد. شواهد نظری و تجربی حاکی از این می باشند که عدم مبادله کامل اطلاعات و نبودن سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات، یکی از مهمترین عوامل موثر بر فاصله مالیاتی است. در تحقیق حاضر، کیفیت گزارشگری مالی به عنوان عاملی که ممکن است، رفتار مالیاتی شرکتها را تحت تاثیر قرار دهد؛ موردنظر قرار گرفته است و به طور بالقوه، بر نقش آن در رابطه با حفظ منافع دولت در شرکتهای سهامی تمرکز شده است.
به طورکلی، هدف اساسی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها می باشد. در این راستا، یک فرضیه اصلی و ۳ فرضیه فرعی مطرح شد که در فصل قبل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. در این فصل نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق ارائه و نتایج مزبور براساس مبانی نظری تحیقق تشریح و تفسیر می شوند. همچنین، این یافته ها با نتایج تحقیقات پیشین مقایسه می شوند. در پایان فصل، پیشنهادهای کاربردی با توجه به یافته های تحقیق و نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی مرتبط ارائه شده است.
۲-۵) خلاصه ای از یافته های تحقیق
یکی از مهمترین گروه های ذینفع در واحدهای اقتصادی، دولت می باشد. دولت، از طریق اخذ مالیات در منافع این واحدها، سهیم است. گالمور و لابرو(۲۰۱۴)، استدلال نمودند که بخش عمده ای از مدیریت سود شرکتها در راستای کاهش هزینه مالیات و یا در اصطلاح فاصله مالیاتی می باشد که منافع دولت در واحدهای اقتصادی را به طور بالقوه، به خطر می اندازد. چنین شرایطی ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران شرکتها و ممیزان مالیاتی می باشد که به عنوان یک تعارض نمایندگی تلقی می شود. استدلال می شود که کیفیت گزارشگری مالی از دو جنبه بر رفتارهای مالیاتی شرکتها تاثیرگذار باشد. اول، شرکتهایی که اطلاعات مالی با کیفیتی را افشا می کنند، کمتر متمایل به گزارشگری خلاف واقع هستند و در این قبیل شرکتها، منافع گروه های ذینفع، بیشتر حفاظت می شود. دوم، کیفیت ارقام مالی، به ممیزان مالیاتی این امکان را می دهد که درآمد مشمول مالیات را به طور صحیح تعیین نموده و از این طریق، حقوق دولتی را به نحو مناسب از واحدهای اقتصادی مطالبه و وصول نمایند(گالمور و لابرو، ۲۰۱۴).
با توجه به مباحث فوق، مساله اساسی تحقیق حاضر، وجود ابهام در نقش کیفیت گزارشگری مالی در رفتارهای مالیاتی شرکتها می باشد. به عبارت دیگر، تاثیر گزارشگری مالی به عنوان یکی از مکانیسم های نظارتی در شرکتها در حفظ حقوق دولت در واحدهای اقتصادی مبهم می باشد که تحقیق حاضر، سعی در روشن نمودن و تبیین آن داشته است. با توجه به مباحث فوق در تحقیق حاضر، یک فرضیه اصلی و ۳ فرضیه فرعی مطرح شد که در فصل قبل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نمونه آماری تحقیق شامل ۱۰۵ شرکت پذیرفته شده در بورس است که داده های آنها در طول ۵ سال(۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲)، بعنوان دوره آزمون، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل آزمون فرضیات به صورت خلاصه در جدول زیر ارائه شده است.
جدول ۱-۵ : خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات
خلاصه فرضیه
نتیجه
بین کیفیت گزارشگری مالی با فاصله مالیاتی شرکتها رابطه معکوس وجود دارد.