– نتایج تحقیق آشتیانی (۱۳۸۴ ) روی ۱۰۰ نفر از دبیران تربیت بدنی مرد و زن در مقاطع تحصیلی نیشابور، نشان میدهد که بین عوامل انگیزشی، رشد فکری و ارتقاء قدردانی، پیشرفت، ماهیت مسولیت، ماهیت کار و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی دبیران دارند. بین عوامل بهداشتی، روابط، حقوق، دستمزد، امنیت شغلی، شرایط کار، قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند. همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در دبیران تربیت بدنی زن و مرد نشان داد که در دبیران زن روابط انسانی و اجتماعی، شرایط کار، دستمزد، امنیت شغلی، قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارد. در حالی که برای دبیران مرد، حقوق، امنیت شغلی، شرایط کار، روابط، قوانین و مقررات و سرپرستی در اولویت قرار دارند.
– یعقوبی (۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی میزان هوش معنوی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا پرداخت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میزان هوش معنوی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا درحد بالاتر از متوسط میباشد و بین دو جنسیت از نظر هوش معنوی تفاوتی وجود ندارد.
– کرمانشاهی (۱۳۸۸) در پژوهشی رابطه بین معنویت در محیط کار با تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار داد. یافته های پژوهش وی نشان دهنده این است که همبستگی معنادار مثبتی در سطح اطمینان ۹۵% میان معنویت در محیط کار و تعهد عاطفی وجود دارد.
– فرامرزی و همکاران (۱۳۸۸) درتحقیقی به بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان پرداختند. نتایج تحقیق بیان میدارد که بین هوش معنوی و هوش هیجانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش و رشد یکی، افزایش و رشد دیگری نیز میسر خواهد شد.
– ضیغمی(۱۳۸۹) در پژوهشی به بررسی رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی در کارکنان سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران پرداخت. نتایج نشان داد بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد. از بین مؤلفه های تعهد سازمانی، بین هوش معنوی و تعهد عاطفی و هنجاری رابطه معنادار، اما بین هوش معنوی و تعهد مستمر رابطه غیرمعنادار مشاهده شد.
– موسوی، طالب زاده نوبریان و شمس مورکانی (۱۳۹۰) در بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای شهرستان زنجان نشان دادند که بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد.
– نادری، عسگری، روشنی و مهری آدریانی (۱۳۹۰) درپژوهشی به این نتیجه رسیدند که بین هوش معنوی و رضایت از زندگی، همچنین، بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطه معنی داری وجود دارد.
– رقیب (۱۳۹۰) به تحلیل میزان هوش معنوی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان وارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی پرداخت. نتایج پژوهش او حاکی از این که میان متغیرهای سابقه مدیریت با میزان هوش معنوی ارتباط معناداری وجود ندارد. و رابطه میان سن و سابقه خدمت با میزان هوش معنوی معنادار است. به طور کلی یافته ها نشانگر میزان هوش معنوی نسبتا بالای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان است.
– زارعی متین و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به شناسایی و سنجش مؤلفه های هوش معنوی در محیط کار پرداختند و به این نتیجه رسیدند که مؤلفه های هوش معنوی در محیط کار به ترتیب عبارتند از: شناخت و باور به ربوبیت خداوند، خردمندی معنوی، ظرفیت رفتارهای فضیلت مابانه، خودآگاهی عمیق، وجدان کاری، توانایی استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی، معنی بخشی به کار و زندگی(کار برای رضای خدا)، توانایی پرسیدن سوالات اساسی و یافتن پاسخ های بنیادین، داشتن بصیرت، درک، تشخیص و تمیز، توجه به ارزشهای معنوی، تفکر سیستمی، احساس مثبت داشتن، داشتن اهداف متعالی در کار و زندگی، داشتن بصیرت، درک، تشخیص و تمیز، روحیه خدمتکاری.
– حسینیان، قاسم زاده و نیکنام (۱۳۹۰) در پژوهشی بر روی دبیران نشان دادند که روابط مثبت معنی داری میان بعضی مؤلفه های هوش معنوی و زیر مقیاس های کیفیت زندگی مشاهده شد.
– حبیبی پور و همکاران (۱۳۸۸)در تحقیق خود«تأثیر به کارگیری تئوری هدف گذاری توسط مدیران پرستاری بر انگیزش شعلی پرستاران»به این نتیجه رسیدند که میزان انگیزش پرستاران گروه شاهد تغییری نداشته ولی پرستاران گروه آزمون به انگیزش به حدبالا رسیدند.
– آزادنیا و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی هوش معنوی و تاثیرات آن بر سلامت جسمانی و روانی پرداختند، نتایج پژوهش این بوده؛ که افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند از سلامت جسمانی و روانی بیشتری برخوردارند.
– موسوی (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار سازمانی دبیران دبیرستان های شهرستان زنجان پرداخت. یافته های پژوهش نشان دادکه بین هوش معنوی با رفتار سازمانی دبیران همبستگی مثبت معناداری وجود دارد.
-
- . Latham ↑
-
- . Sternberg ↑
-
- .Sisk ↑
-
- .Amram ↑
-
- .Alon and Higgin ↑
-
- .Emmons ↑
-
- .Sing ↑
-
- .King ↑
-
- .Gourge ↑
-
- . Hild Brant ↑
-
- Yang. ↑
-
- . Gage&Berliner ↑
-
- . Howard Gardner ↑
-
- . Cruickshank ↑
-
- . Jenkins ↑
-
- . Mercalf ↑
-
- . Woolfolk ↑
-
- . Integrative relation ↑
-
- . Spirituality ↑
-
- . Elkins ↑
-
- . Tacy ↑
-
- . Emmons ↑
-
- . Amram ↑
-
- Golman.2 ↑
-
- . Mayer & Salowy ↑
-
- Selman.2 ↑
-
- .Emmons ↑
-
- .Levin & Volman ↑
-
- . Noble & Volman ↑
-
- Siske&Torence.6 ↑
-
- Mach Hauck.1 ↑
-
- . Walsh & Vaughan ↑
-
- . Nazel ↑
-
- Chalese Mark.4 ↑
-
- Scaler.5 ↑
-
- Santos.6 ↑
-
- Cindy.7 ↑
-
- Sing.8 ↑
-
- Yang.9 ↑
-
- . Self – awareness ↑
-
- . Expansive ↑
-
- Mad hu .1 ↑
-
- . Virtuous behavior ↑
-
- . Forgiveness ↑
-
- . Gratitude ↑
-
- Nobel.4 ↑
-
- . Consciousness ↑
-
- . Transcendence of self ↑
-
- Wegan-7 ↑
-
- Vaughan.1 ↑
-
- Mack molen.2 ↑
-
- . Courage ↑
-
- . Intuition ↑
-
- . Compassion ↑
-
- . Intuitive ↑
-
- . Reasoned Understanding ↑
-
- ۸٫ Compassion and Love ↑
-
- . Focused Power and Justice ↑
-
- . Healing and Forgiveness ↑
-
- . Living with Zeal ↑
-
- . Living with Dignity , Empathy and commitment ↑