توجه به کارآمدی زنجیره تامین بیشتر نمایان می شود. در بازار رقابتی امروز محصول سالم و با کیفیت باید در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار مشتری قرار بگیرد تا بنگاه اقتصادی بتواند رضایت مشتری را جهت حفظ آن و جلب مشتریهای جدید فراهم کند. یک زنجیره تامین کارآمد در هر صنعتی نقش بسزایی در موفقیت آن دارد و صنایع غذایی نیز از این قضیه مستثنی نمیباشند. در حالی که صنایع غدایی در حال حاضر درگیر مسایلی مانند امنیت غذایی، دورریز محصولات، کشاورزی و سلامت عمومی میباشد چالشهای جدیدی مانند تغییرات آب و هوایی و تجارت منصفانه ظهور یافتهاند و نگرانیهایی هم در مورد صنایع غذایی پایدار ایجاد شدهاست [۱۱]. از طرفی صنایع غذایی با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی که در زندگی افراد میگذارد می تواند در شکوفایی اقتصاد کشورهای دنیا نقش بسزایی داشته باشد و تاثیرات مثبت بسیاری در آن ایجاد کند. از جمله این آثار میتوان به افزایش بهرهروی نیروی انسانی و سرمایه، ایجاد بازار مصرف برای بیشتر محصولات، کاهش ضایعات، عرضه بهداشتیتر محصولات غذایی، رعایت استانداردهای مواد غذایی و صرفهجویی در وقت و هزینه اشاره کرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق
شناخت نقاط قوت، فرصتها و نیز مشکلات وتنگناهای صنایع غذایی می تواند کشور را به چشم اندازهایی روشنتر در این صنعت و صنایع وابسته به آن رهنما شود. فرصتها، مزایا و نقاط قوت صنایع غذایی در کشور ایران، امکانات بالقوه و ظرفیتهای وسیع و قابل توسعهای دارد به علاوه ایجاد صنایع غذایی در کشورهای در حال توسعه، نیروی کار ارزان، سرمایهبری کمتر و افزایش توان ارزی کشور از طریق صادرات محصولات غذایی موجب چند برابر شدن ارزش این صنعت می شود. طبق آمار اعلام شده از طرف وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی در ایران و در سال ۱۳۹۰ در حدود ۲۹۴۸ فقره مجوز برای محصولات غذایی و آشامیدنی صادر شدهاست و ۱۰۸۲۳۸ میلیارد سرمایه گذاری در این صنایع صورت گرفته که سهم این رقم از کل ۱۳٫۳۲ درصد بوده در حالی که با ایجاد ۸۸۰۵۷ شغل ۱۸٫۹۶ درصد از کل شغلهای ایجاد شده در این زمینه بوده است که خود می تواند گواهی بر گفتههای فوق باشد. از طرفی ۶۳۸۲۲۲ شغل در سالهای۸۶ تا ۹۰ در زمینه صنایع غذایی و آشامیدنی ایجاد شده است که ۱۷٫۱۱ در صد از سهم کل را شامل می شود و طبق پیش بینی های بعمل آمده تولید محصولات غذایی در ایران در سال پایانی برنامه چهارم افزایش چشمگیری خواهد داشت [۱].
با توجه به آمار فوق وجود حمایت و پشتیبانی از توسعه فعالیتهای صنایع غذایی به تقویت بخش عمدهای از اقتصاد کشور منجر شده و موجب ایجاد کسب و کاری امن با فرصتهای شغلی فراوان می شود که از نیازهای عمدهی یک کشور میباشد. توجه به این صنایع تاثیرات مثبت دیگری نیز دارد که افزایش تولید و امنیت غذایی، تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و مواد خام مورد نیاز بسیاری از صنایع، افزایش درآمد کشاورز و در نتیجه اشتغالزایی و عدم مهاجرت از روستا به شهر، جلوگیری از خروج ارز برای واردات مواد غذایی و جلوگیری از صدور مواد اولیه خام کشاورزی را میتوان به عنوان عمدهترین آنها نام برد.
اما همه اینها زمانی امکان پذیر است که یک زنجیره تامین مناسب و یکپارچه در این صنعت حاکم باشد و تمامی موارد دخیل و تاثیرگذار روی آن را در نظر بگیرد. هر صنعتی که بتواند فراتر از مرزها رفته و وارد بازارهای جهانی شود قطعا آیندهای روشن داشته و می تواند بیشترین کمک را به رشد اقتصادی یک کشور بکند. رقابت در کلاس جهانی زمانی امکانپذیر است که بتوان در بحث زنجیره تامین سرآمد بوده و در تمامی نقاط سازمان آن را به اجرا درآورد. در فضای پیچیده و رقابتی بازارهای جهانی امروز بدون توجه به زنجیره تامین و انتخاب بهترین استراتژی ادامهی حیات صنایع عملا غیر ممکن میباشد و زنجیره تامین یک لایه، پاسخگوی نیازهای آنها نیست و جهت باقی ماندن در این بازار باید با قوانین و شرایط جدید خود را وفق داده و در صورت لزوم به دنبال ایجاد یک رویکرد جدید و یکپارچه برای زنجیره تامین خود باشند تا بهترین اجناس را در مناسبترین زمان و پایینترین قیمت ارائه دهند [۱۲, ۱۳]. همچنین افزایش اطلاعات، تنوع محصولات، اهمیت توسعه روابط با تامین کنندگان و مشتریان و ضرورت مدیریت فرایند کسب و کار اهمیت وجود زنجیره تامین را دو چندان می کند.
محصولات غذایی مستقیما بر روی سلامت جامعه تاثیر میگذارند، در نتیجه باید توجه ویژهای به کیفیت این محصولات داشت. ارائه محصولات با کیفیت مناسب منوط به توجه به جریان مواد از اولین نقطه تا لحظه رسیدن به دست مشتری میباشد و تنها با داشتن یک زنجیره تامین کارآمد است که میتوان این موضوع را مدیریت کرد. در حال حاضر توجه به زنجیره تامین پایدار نیز به شدت در جوامع گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. امروزه بیشتر کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال کم کردن تولید گازهای گلخانهای میباشند. برای مثال کشور چین در یازدهمین برنامه توسعه ۵ ساله خود بر کاهش ده درصدی تولید گاز دی اکسید کربن به شدت تاکید کرده است [۱۴]. یکی از دغدغههای اصلی مدیران بنگاههای اقتصادی، مدیریت و صرفه جویی هزینهها میباشد و آنها سعی می کنند با کاهش هزینه بتوانند خدمات و محصولات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند تا در بازار رقابت از رقیبان خود پیشی بگیرند. در صورتی که زنجیره تامین انعطافپذیری مناسبی داشته باشد در کنار حفظ کارایی و بازده می تواند به کاهش هزینهها نیز کمک کند. در نتیجه وجود یک زنجیره تامینی که بتواند تمامی شرایط را محیا کند ضروری به نظر میرسد.
۱-۳ اهداف تحقیق
در این تحقیق سه چالش کیفیت و سلامت محصول، کارآمدی حمل و نقل و توجه به پایداری محیط زیست به عنوان فاکتورهای اصلی یک زنجیره تامین غذایی در نظر گرفته شده است که برای مدیریت آنها یک مدل یکپارچه ارائه می شود. بهینه سازی فرایند کیفیت و سلامت محصولات غذایی در زنجیره تامین غذایی همراه با کنترل هزینه حمل و نقل و حفظ پایداری محیط زیست اهداف پروژه می باشند. در این مدل با تعیین جریان مواد، شرایط مناسب برای حمل و نقل و جا به جایی آنها انتخاب شده و برای آنها تصمیم گرفته می شود. همچنین بهینهسازی هزینهها هدف اصلی میباشد.
۱-۴ ساختار تحقیق
در ادامه این تحقیق ابتدا در فصل دوم به بررسی برخی مقالات مرتبط پرداخته خواهد شد و چالشهای مطرح شده در زمینه زنجیره تامین مواد غذایی جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش سوم مدل یکپارچهای ارائه میگردد و با بهره گرفتن از مثالهای عددی متعدد در مقیاسهای متفاوت اعتبار آن سنجیده می شود. این مدل در بخش چهارم در یک مطالعه موردی مورد استفاده قرار میگیرد. در بخش پنجم نتایج بدست آمده بررسی و پیشنهادهایی جهت انجام مطالعات آتی ارائه خواهد شد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در این بخش ابتدا به مفهوم اصلی زنجیره تامین وضرورت وجود آن پرداخته می شود و سپس چالشهای مطرح شده در این تحقیق بیشتر بررسی خواهند شد و به مرور بعضی از مقالات مرتبط با هریک بررسی خواهند شد تا با این مفاهیم و پیشینهی تحقیق آنها آشنایی بیشتری حاصل شود. با طبقه بندی پیشینه مطالعات میتوان اهمیت موضوع را بهتر نشان داد و رویهی مناسبی جهت ادامه کار و ارائه مدلی جدید ترسیم کرد.
۲-۲ زنجیره تامین و ضرورت وجود آن
در مقالات مختلف تعاریف بساری برای مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن ارائه شده است که بسیار نزدیک به هم میباشند و به اختصار در این بخش به مرور برخی از آنها میپردازیم:
-
- مفهوم زنجیره تامین در سال ۱۹۸۰ توسعه یافت. زنجیره تامین تمامی قسمت های مختلف یک سازمان را شامل می شود که تمامی بخشهای آن را از نقطه شروع فعالیت و دریافت مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده بر روی آن تا تولید محصول و تحویل آن به مشتری، در بر میگیرد و مدیریت زنجیره تامین عبارت است از برقراری ارتباط منظم میان آنها با بهره گرفتن از ابزارهای موجود و یکپارچهسازی آن. اساسیترین ایده برای ایجاد زنجیره تامین این میباشد که شرکتها و سازمانهای مختلفی که در ارتباط با یکدیگر مشغول به فعالیت میباشند بتوانند با تبادل اطلاعات بر روی بازدهی هم تاثیر مثبت بگذارند که این امر در نهایت منجر به افزایش سوددهی سازمانها شده و باعث ایجاد رضایتمندی در مشتریان شود [۱۵, ۱۶].
-
- زنجیره تامین مجموعه ای از تامینکنندگان، تولیدات، انبارداری و شبکه توزیع میباشد که در پی تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی و رساندن آن به دست مشتری میباشند [۱۷].
-
- زنجیره تامین شبکه ای پویا میباشد که از تجارتهای مختلف تشکیل شده و روابط میان آنها را مدیریت می کند [۱۸].
-
- زنجیره تامین یکی از زمینه های توسعه یافته تجارت است که اساسا شامل پاسخ به تقاضا و ارائه نقشه راه مناسب برای عرضه و تقاضاست و موجب یکپارچه شدن سیستم لجستیک داخلی و خارجی سازمان برای ارتباط با سایر بخشها مانند عرضه کننده، توزیع کننده، خردهفروشان و ارائه کنندگان خدمات حمل و نقل می شود که در نهایت افزایش کارایی و بازده سازمان را نتیجه میدهد [۱۹].
-
- در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا بوده و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و مالی به یکدیگر مربوط میشوند. این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که اجزای محصول نهایی یا خدمات را تولید می کنند یا در فرایند آن نقش دارند. حتی مشتریان و مصرف کنندگان نیز یکی از اجزای این سازمانها و زنجیرهی تامین میباشند [۴].
-
- مدیریت زنجیره تامین مجموعه ای از راهکارهاست، جهت یکپارچهسازی اعضای زنجیره (تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خرده فروشان و مشتریان نهایی) که هدف آن کاهش هزینه های سیستم و نیز افزایش سطح خدمتدهی به مشتریان است [۲].
شکل(۲-۱) شمایی از زنجیره تامین[۲]
وظایف زنجیره تامین:
-
- ایجاد سود بلند مدت
-
- پیادهسازی روابط و همکاری میان آنها
-
- شکلدهی به شراکتها در سطوح مختلف
-
- مدیریت اطلاعات
-
- کاهش هزینه های زنجیره تامین [۲۰]
از مشتریان هر بنگاه اقتصادی به عنوان دارایی های نامشهود آن نام برده می شود و در صورتی که هر بنگاه به مشتریانش پاسخ مناسبی ندهد، آنها را به سرعت از دست خواهد داد. در واقع حیات سازمانها و تولیدکنندگان مختلف امروزه به وجود نوعی رویکرد مدیریتی بستگی دارد که قادر به پاسخگویی به مشتریان مختلف و تغییرات سریع بازار باشد. در این برهه از زمان که همراه با بهبود در فرآیندهای تولید و به کارگیری الگوهای علمی جدید شده است مدیران بسیاری از صنایع دریافتهاند که برای ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطافپذیری در تواناییهای خود شرکت کافی نیست بلکه تمامی قسمت های زنجیره را باید بهبود ببخشند و آثاری که بر روی هم میگذارند را بررسی کنند که این امررا میتوان با طراحی و پیاده سازی یک زنجیره تامین کارآمد و به روز محقق ساخت. جهانی شدن تجارت و گسترش اطلاعات توجه به رویکردهای جدید را الزامی می کند و تجارتهای مختلف را ملزم به استفاده از سیستمهای اطلاعاتی و نرمافزارهای جدید می کند [۲۱].
در گذشته کمتر سازمانی به زنجیره تامین خود توجه میکرد و عملا برنامهای برای مدیریت آن نداشت. اما تغییر فرایند کسب و کار تمامی مدیران را ملزم به توجه به زنجیره تامین و مدیریت آن کرده است و در حال حاضر کمتر شرکتی پیدا می شود که همچنان سیستم مدیریتی عمودی داشته باشد. با توجه به موفقیت تولیدیهایی که توجه ویژهای به زنجیره تامین خود داشته اند گرایش سایر بنگاههای اقتصادی به این موضوع به شدت افزایش یافته است و روز به روز به علاقهمندان به کارگیری آن افزوده می شود. با توجه به وجود بخشهای متفاوت در یک تجارت نوین از جمله برنامه ریزی، بازاریابی، تولید و خرید و فروش وجود یک ساختار منظم و دقیق برای موفقیت در آن امری ضروری به نظر میرسد. افزایش رقابت در سطح جهانی و همراه شدن آن با پیشرفتهای فناوری اطلاعات نیز، برنامه ریزی زنجیرهتامین را به مهمترین بخش تجارت در زمینه ارائه خدمات و تولیدات تبدیل کرده است [۲۲]. زنجیره های تامین تنها مربوط به سازمانها و کارخانههای تولیدی نمیشوند و شرکتها و سازمانهای خدماتی نیز دارای زنجیره تامین مختص خود هستند. پیچیدگی زنجیره تامین و مدیریت آن ممکن است در صنایع و سازمانهای مختلف با یکدیگر تفاوتهای عمده و بسیاری داشته باشند. وجود زنجیره تامین به تنهایی نمیتواند متضمن موفقیت یک شرکت باشد زیرا این موضوع دارای مفهومی توسعه یافته و پیچیده میباشد از این رو انجام مطالعات علمی بر روی زنجیره تامین و ارائه راهکارهای جدید علمی برای به کارگیری آن ضروری به نظر میرسد. شاپیرو[۱] در کتاب خود علوم مختلف جهت مطالعه زنجیره تامین را معرفی کرده و مورد بررسی قرار داده است که یورگنسن[۲] آنها را به شکل زیر طبقه بندی می کند:
-
- شکل گیری استراتژی و نظریه شرکت
-
- حمل و نقل، تولید، و مدیریت موجودی
-
- حسابداری مدیریت
-
- پیش بینی تقاضا و علم بازاریابی
-
- تحقیق در عملیات
با توجه به دیدگاه های مختلف موجود برای مطالعه زنجیره تامین از تمامی علوم در هر مطالعه استفاده نمی شود. اگر سه دیدگاه مدیریتی و اقتصادی و ریاضی را عمده ترین دیدگاه ها برای مطالعه زنجیره تامین در نظر بگیریم استفاده از هر یک از علوم فوق به صورت زیر خواهد بود.
دیدگاه مدیریتی: استفاده از علوم شکل گیری استراتژی و نظریه شرکت و در بخشهایی بهره از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی
دیدگاه اقتصادی: استفاده از علوم حسابداری مدیریت، پیش بینی تقاضا و بازاریابی
دیدگاه ریاضی: استفاده از علوم پیش بینی تقاضا، تحقیق در عملیات و بخشهایی از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی [۲۱، ۱۵]
۲-۳ زنجیره تامین یکپارچه
زنجیره تامین یکپارچه، متفاوت با زنجیره تامین سنتی است. یک زنجیره تامین سنتی با توجه به این که بر جریان اطلاعات گسسته یا مجزا تاکید دارد، یکپارچه نیست و حداقل دو اشکال دارد. اولا، در نتیجه عقب افتادگیهای پلکانی در زنجیره تامین، دقت پیش بینی به علت افزایش در عدم اطمینان تقاضا به عنوان یک نتیجه از جریان های اطلاعات منفصل، کاهش خواهد یافت (از این مورد به عنوان اثر شلاق چرمی نیز یاد می شود). پیش بینی نادرست معمولاً موجودی اضافی را برای تامینکنندگان و تولیدکنندگان به همراه دارد. ثانیا، معمولاً به علت این که فرآیندهای کسب وکار در سراسر بخشهای زنجیره تامین به صورت یکپارچه و مرتبط نیستند، یک زنجیره تامین سنتی به آهستگی به تغییرات تقاضا واکنش نشان میدهد که باعث نارضایتی مشتریان و از دست رفتن آنها می شود. در نتیجه رویکرد سنتی، اغلب با سطوح بالاتری از عدم اطمینان محیطی روبرو می شود [۱۵, ۱۶].
بارات و اولیویر پیشنهاد می کنند که یکپارچگی وقتی در یک سازمان اتفاق میافتد که دو یا چند شرکت مسئولیت برنامه ریزی مشترک مبادلهای را بر عهده بگیرند و مدیریت، اجرا و اطلاعات اندازه گیری عملکرد را با هم به اشتراک بگذارند [۳ ، ۲۳-۲۵]. اولین قدم در ایجاد یک زنجیره تامین یکپارچه تعریف یک رویه کارشناسی جهت انتخاب تامینکنندگان و تنظیم روابط میان سازمان و این تامین کنندگان میباشد [۵۳]. البته مدیران جهت موفقیت در یکپارچهسازی زنجیره تامین نباید تنها بر روی مسائل خاصی تمرکز کنند بلکه باید به یکپارچهسازی تمامی اجزا از جمله تامینکنندگان، مشتریان و جریانات داخلی نیز بپردازند زیرا قسمت های مختلف زنجیره بر روی یکدیگر تاثیر مثبت و منفی زیادی دارند و یک زنجیره تامین یکپارچه می تواند در ارائه محصولی با کیفیت بهتر موثر باشد و حتی توجه به این موضوع سبب کاهش عدم قطعیت و ایجاد آثار مخرب در محیط زیست نیز می شود. لذا در بازار رقابتی امروز توجه به زنجیره تامینی یکپارچه و نوین با در نظر گرفتن کلیه جوانب امری ضروری است [۵۵-۵۷].
۲-۴ فرآیندهای عمدهی مدیریت زنجیره تامین