یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت تحقیق پیرامون نحوه قیمت گذاری فناوری بود که خروجی آن بصورت کتاب در اختیار علاقهمندان قرار داده شده است.
در سال ۸۷ بدلیل تشکیل صندوق حمایت از تحقیقات در مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی فعالیتهای فنبازار ذیل دو معاونت این صندوق یعنی معاونتهای تجاریسازی و اقتصادی قرار گرفت.
یکی از اقداماتی که به ایجاد زیرساخت لازم برای برقراری فنبازار کمک شایانی مینماید سازوکار ثبت پتنت است که در قالب دفتر ثبت اختراعات و اکتشافات دفاعی در مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی تشکیل گردیده و هم اکنون فعالیت مینماید.
در سال ۹۱ در معاونت صنعتی وزارت دفاع شرکتی بنام شرکت رشد فناوری (شرف) شکل گرفت. این شرکت در خصوص تجاریسازی فناوریهای ودجا اطلاعات ۱۷۰ طرح از سازمانهای وزارت را دریافت نموده و ۳۰ طرح از آن را که قابلیت تجاری دارند انتخاب نموده و تاکنون ۴ طرح را تجاری نموده و به بخش خصوصی انتقال داده است. طرحهای ارسالی از سازمانها در سایت شرف ارائه گردیده و آماده ارائه به مشتریان است.
در سازمان صنایع هوایی از سال ۹۰ شناسنامه فناوریهای احصاء شده در سازمان در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری ۲۰۰ مورد فناوری، شناسنامهدار شده است. شناسنامههای تهیه شده در نمایشگاههای شرکتهای دانشبنیان، نانوفناوری و صنعت هوایی کیش در معرض دید متخصصین قرار گرفته و در زمینه نانو ۳ تا ۴ عنوان درخواست قرارداد شده است (چسب/پوشش های ضدخوردگی). شرکتهای دانشبنیان در چند حوزه فناوری درخواست همکاری نموده (کامپوزیت، سیستمهای کنترل، بیودیزل). برخی از این مجموعههای که درخواست همکاری دادهاند با محدودیت مالی روبرو بودند که تلاش شده تا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شوند. همچنین سازمان صنایع هوایی با سازمان صنایع دفاع و صنایع دریایی در زمینه مبادلات فناوری مواردی را به انجام رساندند. در زمینه صادرات نرمافزار و خدمات فناوری در چندین مورد بطور موفق انجام شده و درآمد فروش فناوری کسب شده است. با انجام فعالیتهای تحقیقاتی و صنعتی در طول سالهای گذشته تا کنون، سازمان صنایع هوایی مشحون از فناوریهای پیشرفته و دومنظوره میباشد که با سازوکار فنبازار، نرخ مبادلات فناوری بشدت افزایش و متناسب با موجودی فناوریهای احصاء شده سازمان خواهد شد.
در ساصد از جمله اقدامات مرتبط با فنبازار “احصاء فناوری” بود. در سازمان هوافضا اقدام مهمی که برای فنبازار ضروری است یعنی اطلس فناوری، استخراج گردید. در این اطلس فناوریهای کسب شده در قالب فرم مشخصات فهرستبرداری گردید.
اخیراً میز فنبازار دفاعی در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل ایجاد گردیده است. همچنین معاونت صنعتی وزارت دفاع برروی تجاریسازی و فنبازار دفاعی۲۹ کمیته راهبری تشکیل داده است.
همچنین در بهمن ماه ۹۳ نمایشگاه تولیدات صنعتی غیردفاعی در وزارت دفاع برگزار گردیده است.
مطالب ذکر شده در فوق حاصل یک دهه فعالیتهای فنبازار بوده که متاسفانه نتوانسته است به موفقیت لازم که همانا بالا بردن نرخ مبادله فناوری میباشد در سطح وزارت دفاع دست یابد.
بیان مطالب بالا بدین معنی نیست که در وزارت دفاع خرید یا فروش فناوری صورت نگرفته است. برای مثال در سازمان صنایع هوایی ودجا با نیروهای نظامی و با شرکتهای دانش بنیان خرید و فروش انجام گرفته است اما در سازوکاری غیرنهادینه بوده است.
۲-۲-۷-۲٫ ویژگی فنبازار دفاعی
مقوله دفاع با علم، فناوری و نوآوری یک ارتباط دو طرفه دارد. از یک طرف تولید روزافزون قدرت دفاعی، وابسته به علوم و فناوریهای نوین بوده و از طرف دیگر بخش دفاعی با معرفی فناوریهای جهشی و نوظهور، نقش بسزایی در تحولات فناورانه داشته است. بهدلیل مأموریت بخش دفاعی در تولید مؤلفه قدرت نظامی و نقش کلیدی آن در دفاع و امنیت در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی موجب میشود تا درآمیختگی علم و دفاع همچنان باقی و یکی از نتایج این شالوده ارتباطی، ظهور نسلهای تحقیق و توسعه از جمله توجه به نیاز کاربر دفاعی و فشار فناوری بوده که همچنان مورد توجه بخشهای دفاعی میباشد.
اهمیت نیاز بخش دفاعی به علم، فناوری و نوآوری و همچنین تقویت این ارتباط متقابل با تغییراتی که در
ماهیت و شکل نبرد ایجاد گردیده و تغییر در ماهیت تهدیدات نظامی؛
نیاز نیروهای مسلح به سمت تنوع بالا، شمارگان پایین، فناوری و کیفیت برتر، زمان و هزینه کمتر و انعطاف بالاتر؛
مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فناورانه دنیا و تأثیر آن بر کشور،
ساختار جامعه جوان و اقبال به تسریع در رشد (و دیدن این رشد در کسب علم، فناوری و نوآوری) و تأثیر این مجموعه بر حوزه دفاع
ایجادشده و بیش از پیش مورد توجه میباشد.
نکته مهم دیگر در بخش دفاعی تنوع محصولات، تجهیزات، تسلیحات، تأسیسات و زیرساختهای لازم در حوزه های نرم فناوری همچون مدیریت تا حوزه های نیمهسخت همچون علومشناختی، طب رزم و جیره نظامی و در نهایت حوزه های سخت ادوات نظامی همچون موشک، پهپاد، زیردریایی باعث شده است تا بخش دفاعی بهمثابه کشوری کوچک از جهت تنوع فناوریهای موردنیاز تبدیل گردد.
نکته بارز دیگر، سکوهای مشترک [۷۰]فناوری در محصولات مختلف بخش دفاعی است که زمینه به اشتراکگذاری و بهرهوری فناوری را در حد قابل توجهی باعث گردیده است. به بیانی دیگر فناوریهای موضوعی [۷۱]و شیئی [۷۲]کسبشده در صنایع مختلف، همزمان درخواستکنندههای دیگری خواهد داشت.
این نوع ویژگیها باعث گردیده تا فنبازاربهعنوان سازوکار رونقبخش جریان توسعه فناوری در بخش دفاعی از نیروهای پیشران بیشتری برای شکل گیری برخوردار باشد.
در چند سال گذشته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صدد برآمده تا با مهندسی نظام جامع اکتساب، طراحی و پیادهسازی نظام نوآوری ودجا را در دستور کار قرار دهد. نگاشت نهادی نظام نوآوری و یکپارچهسازی نظام دستیابی به فناوری از جمله تأسیس مراکز توسعه فناوری، دفاتر طراحی، دفاتر مطالعات و نوآوری؛ ظهور نهادهای مبادلهکننده فناوری را بیش از پیش مهیا نموده زمینه تقویت شکل گیری فنبازار ایجاد میگردد. در این شرایط فنبازار بهعنوان مکانیزمی برای تحریک طرفهای عرضه و تقاضا به مبادلات دانش و فناوری جایگاه ویژهای دارد.
همچنین با مطرح شدن سیاستهای هسته و شبکه بهعنوان سیاست اصلی در تقسیم کار ملی، بخش دفاع و نیز با توجه بهضرورت فرهنگسازی برای رواج فرهنگ کسبوکار در صنایع دفاعی و مبنا قرار دادن اقتصاد دفاع در تصمیم گیریهای مربوط به صنعت و تحقیقات دفاعی، فنبازار دفاعی بهعنوان سازوکاری برای پیادهسازی این سیاستها بیش از پیش اهمیت مییابد.
با توجه به موارد فوق، در این تحقیق فنبازار دفاعی بهعنوان سازوکاری برای کمک به مبادلات فناوری، بین صنایع و سازمانهای دفاعی تعریف میشود. بر اساس این تعریف، فنبازار دفاعی محلی حقیقی یا مجازی است که صنایع و سازمانهای دفاعی میتوانند دانش و فناوریهای خود را اعم از دانش و فناوریهای دارای طبقهبندی و یا عادی را، در معرض فروش به سایر صنایع و سازمانهای دفاعی قرار دهند.
همچنین وزارت دفاع با راهاندازی دفتر حسابداری مدیریت دفاعی (حمد) در سالهای اخیر در تلاش بوده تا نسبت به محاسبه ارزش داراییهای نامحسوس (فناوری)، وضعیت توانمندی فناورانه را مشخص نماید.
شایان ذکر است که در این تحقیق فنبازاردفاعی بر مفهومی بیش از خریدوفروش فناوری دلالت داشته و بهعنوان یک ابزار سیاستی برای اجرای سیاست هسته و شبکه، رواج فرهنگ کسبوکار و ارتقاء مبادلات دانش و فناوری در نظام نوآوری دفاعی مدنظر قرار گرفته است.
در شرایط فعلی فنبازار دفاعی، باید معطوف به یکی از چالشهای کلیدی صنعت دفاعی، یعنی گسترش شرکتهای قطعه ساز باشد. برپایی فنبازار دفاعی به ودجا کمک خواهد کرد تا شرکتهای مستعد قطعهسازی در کشور را شناسایی و در چارچوب یک استراتژی مشخص، بعضی از فناوریهای خود را به این شرکتها واگذار کند. شاید این شرکتها در آغاز کار، فاقد توان مالی لازم برای خرید فناوریهای موردنظر از سازمان باشند؛ اما با بهره گرفتن از روشهای بیع متقابل میتوان بر این مشکل غلبه کرد: شرکتهای قطعهساز از سازمان فناوری خریداری نموده و در ازای آن، مقدار معینی از قطعات و زیرسیستمها را به سازمان میفروشند. با برگزاری این فنبازار، سایر صنایع کشور نیز فرصت مییابند تا با توانمندیهای فناورانه صنایع آشنا شده و با خرید این فناوریها بر قدرت نوآوری و رقابتپذیری خود بیفزایند.
فنبازار دفاعی خصوصیات و الزامات متعددی دارد، از جمله:
دارا بودن شبکههای دفاعی و ملی نقشآفرینی همانند خریداران و فروشندهها، بهمنظور حصول آمادگیهای لازم برای حضور در بازارهای مربوطه؛
وجود سازوکارهای لازم در بخشهای مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات فناوری جهت حضور مؤثر،
دارا بودن تفکر و نگرش نوین به مقوله فنبازار دفاعی در زمینه تعریف دقیق سطح دسترسیها (مثلاً محرمانه و عادی)، مثلاً فنبازار دفاعی را میتوان به دو بخش عادی و محرمانه طبقهبندی کرد بهطوریکه فنبازار دفاعی بتواند اتصالات لازم را با بخش ملی و فراملی برقرار نماید تا بتواند از ظرفیتهای ملی و فراملی استفاده نماید. چراکه اساساً فنبازار دفاعی بهتنهایی نمیتواند موفق گردد.
دارا بودن قانون مالکیت فکری و معنوی در سطح فنبازار دفاعی و الزام پیادهسازی آن
برنامه ریزی فرهنگی جهت ارتقاء سطح فرهنگی فنبازار، چرا که باید بر روی نیروها، دانشمندان سازمان، طراحان و متخصصان فناوری این فرهنگ پیادهسازی شود که مدیریت فناوری بایستی مبتنی بر اصول علمی و چرخه عمر باشد.
ایجاد یک سیستم انگیزشی و حمایتی در سطح دفاع جهت رونق گرفتن بازار الزامی میباشد، چرا که برای اینکه یک فناوری از بین نرود، نیازمند آن است تا بهوسیله یک سازوکار انگیزشی، در یک صنعت دیگر (که احتیاج دارد) مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند روال توسعه خود را طی نماید.
طبقهبندی فنبازار دفاعی مبتنی بر ویژگیهای فناوریها، ازجمله زرد، سبز و قرمز. البته استراتژیهای ترکیبی و اساسی باید برای این نوع فنبازارها ایجاد گردد.
داشتن برنامهریزی و زمانبندی دقیق در سطح فنبازار، بهطوریکه بتوان از تأخیرها در مبادلات جلوگیری نمود. فنبازار دفاعی باید دارای این سازوکار باشد که در بین فرآیندهای عرضه و تقاضای فناوریها، تأخیری صورت نگیرد.
ایجاد یک مرکز اطلاعرسانی پویا و منظم و قوی، بهطوریکه بتواند بین سازمانهای نظامی ارتباط ایجاد نمایند.
از دیگر ویژگیهای فنبازار دفاعی، تقویت اصول مذاکره حرفهای در سطح تبادلات داخلی فنبازار میباشد چرا که آفت فنبازارهای کنونی تفکرات سنتی در مذاکرات خریدوفروش میباشد. این ویژگی در فنبازارهای اروپایی و آمریکایی موفق بسیار دیده میشود.
یکی از رویکردهای اخیر موثر در شکلگیری فنبازار، تشکیل هستههای دانا و شبکههای توانا میباشد؛ الگوی بومیسازی فناوریهای دفاعی بر پایه رویکرد هسته و شبکه توسعه مییابد، تدارکات لازم برای فعالسازی فنبازار را مهیا میکند.
ویژگی اساسی فنبازار دفاعی، توجه به عوامل امنیتی و حفاظتی در تبادلات میباشد. البته رویکردها و دستورالعملهای مختلف و جزئی و در سازمانها موجود میباشد که باید همگی یکپارچه و با یک دستورالعمل و قانون، وارد فضای فنبازار گردند.
فنبازار دفاعی باید یک متولی مجزا و مستقل داشته باشد. البته در بسیاری از کشورها این کار در قالب معاونت فناوری در سطح وزارتخانه ایجاد شده که در ودجا ایجاد نشده است.
فنبازار دفاعی، تفکر، مدل، دستورالعمل و واژگان یکسان و هماهنگ نیاز دارد. البته این امر در سطح موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی راهاندازی شده است اما نیاز به بهبود و ارتقاء دارد.
فنبازار باید دارای یک سیستم مناسب قیمتگذاری و خریدوفروش مناسب باشد؛ که متأسفانه در ایران و بخش دفاع این عمل صورت نگرفته است.
بعد آگاهسازی آموزشی در فنبازار بسیار مهم و اساسی میباشد که بایستی به صورت سیستماتیک و منطقی آغاز شود. شرایط کنونی بهصورت مقطعی و جزیرهای است (مثلاً بحث تسهیلات، آموزش، دورههای تکمیلی، حقوق فناوری، مالکیت فکری، مالکیت معنوی).
۳-۲-۷-۲٫ ضرورت تمرکز بیشتر بر جایگاه سکوهای فناوری در شکلگیری فنبازار دفاعی کشور
سکوهای مشترک فناوری[۷۳] در بخش دفاعی زمینه های بسیار مناسبی را برای به اشتراکگذاری فناوری برای صنایع مورد نیاز ایجاد مینماید. با توجه به الگوی شکست فناوری از سطح سامانه تا ماژول که در ستاد بومیسازی فناوری دفاعی طراحی و با کمک سازمانهای صنعتی که خود از طریق wbs[74] پروژه های سامانهای خود را خرد نموده اند طراحی و بکارگرفته شده است، با بهره گرفتن از نرمافزار مربوط ریزفناوریهای بسیاری در فناوریهای سیستمی میتوان یافت که خوراک مبادلاتی فناوری را در بین صنایع دفاعی و غیردفاعی ارتقاء خواهد بخشید. فنبازار با توجه به این حجم از فناوریهای مشترک در حال اکتساب زمینه ایجاد و بکارگیری مناسبی را خواهد داشت.
با توجه به اینکه در سالهای اخیر، بودجه دفاعی دولتها کاهشیافته و متقابلاً توانایی آنها برای خرید از شرکتهای دفاعی کاهشیافته، علاقهمندی این شرکتها برای توسعه محصولات در زمینه سکوهای مشترک بیش از پیش افزایشیافته است. موسسه مکنزی[۷۵] در سال ۲۰۱۲، در پژوهشی به مصاحبه با مدیران ۲۰ شرکت دفاعی پرداخته و از آنها در رابطه با حوزههایی که بیشترین ظرفیت برای سودآوری در چند سال آینده را دارند، سؤال شده است. از میان گزینههای مختلف، هوافضای تجاری با ۸۱% ، سیستمهای بیسرنشین با ۷۱% و امنیت سایبری با ۵۲% بیشترین گزینههای انتخاب شده بودهاند، این گزینهها نشان میدهد که گرایش و علاقه این شرکتها به سمت سکوهای مشترک فناوری بیش از سایر فناوریها است و این خود نشان از موفقیت انتقال فناوری در این نوع از فنبازارها است.
نوعی دیگر از انتقال فناوری در فنبازارهای دفاعی را میتوان در شرکتهای تولید کننده تجهیزات نظامی یافت. این شرکت بهواسطه رقابتشان در عرصه بازارهای تسلیحاتی و جنگافزاری، به تحقیق و توسعه گستردهای در زمینه فناوریهای پیشرفته[۷۶] پرداخته و با توجه به انحصاری بودن فناوری و نداشتن موانع خاص، با بررسی و پیدا کردن نیاز بازار، به راحتی از فناوری کسبشده در راستای ساخت تجهیزات غیرنظامی استفاده میکنند یا به عبارت بهتر، انتقال فناوری در داخل خود شرکت صورت میگیرد. در همین راستا ۱۰ شرکت با بیشترین سود دفاعی در سال ۲۰۱۳ بررسی گردید.
جدول ۱۱-۲٫ سود شرکتهای دفاعی
الگویی برای کسب موفقیت فن بازار دفاعی- فایل ۳۶ - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین