= ضریب آلفای کرونباخ
k= تعداد سؤالات پژوهش
= واریانس مربوط به سؤال i ام
= واریانس کل آزمون
ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از متغیرها در این پژوهش، که در یک مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه بین مشتریان سه نام تجاری پگاه، کاله و اصیل صورت گرفت. مطابق جدول ۳-۴ می باشد که در تمامی متغیرها آلفای کرونباخ تأیید شده است.
جدول (۳-۴ )آلفای کرونباخ برای مؤلفه های پژوهش
متغیر
آلفای کرونباخ
کیفیت
۸۹۹/۰
قیمت
۸۶۵/۰
شهرت
۷۸۹/۰
تبلیغات
۷۴۵/۰
انتخاب
۷۱/۰
کل
۸۶۹/۰
روایی
روایی به معنای صحیح و درست بودن است. منظور از روایی آن است که وسیله اندازه گیری برای خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد (خاکی، ۱۳۷۸).
برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و نیز تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. به این صورت که پرسشنامه طراحی شده در اختیار ۴ تن از صاحبنظران حوزه بازاریابی قرار گرفت و اساتید مربوط به اتفاق آرا، روایی پرسشنامه را تأیید کردند. همچنین سنجش روایی از طریق تحلیل عاملی نیز توسط نرم افزار انجام شد که در فصل چهارم ارائه شده است.
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
در پژوهش حاضر از دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. از آمار توصیفی برای رسم جداول فراوانی و نمودارهای مربوط به اجزای پرسشنامه که شامل متغیرهای توصیفی می باشد استفاده شده است. همچنین از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده می شود که تکنیک های مختلفی را متناسب با ساختار فرضیه ها و ماهیت داده ها و اهداف پژوهش شامل می گردد.
در بخش آمار استنباطی از نرم افزار SPPS جهت آزمون آماری به شرح زیر استفاده شده است. برای بررسی متغیرها بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی از تحلیل واریانس استفاده شده است. و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
از آن جائیکه در پژوهش حاضر چند متغیر مستقل وجود دارد و یک متغیر وابسته، همچنین هدف پژوهش بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (انتخاب نام تجاری) می باشد بنابراین از رگرسیون چندمتغیره استفاده می شود. ضمن اینکه پیش فرض های رگرسیون این اجازه را به ما بدهد همچنین متغیرها با کمی اغماض دارای مقیاس فاصله ای هستند.