حجم نمونه
حجم نمونه در مجموع ۳۴ نفر دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی که سن آن ها بین ۱۴ تا ۱۵ سال بوده است. از این مجموع،۱۷ نفر در گروه آزمایش و ۱۷ نفر در گروه کنترل قرارداده شده اند.
توضیح این که حجم نمونه برای پژوهش های از نوع آزمایشی حداقل ۱۵ نفر در هر گروه در شرایط کنترل شده صورت میگیرد (دلاور، ۱۳۹۰).
از طرفی چون از آزمون آماری (T) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میکنیم حجم نمونه بایستی ۳۰ یا کمتر از ۳۰ نفر باشد. در غیر این صورت احتمال ارتکاب به خطای نوع دوم (احتمال پذیرفتن یک H0 نادرست) بالا می رود و توان آزمون(احتمال رد کردن یک H0 نادرست) نیز کم می شود (خوی نژاد، ۱۳۸۰).
روش نمونه گیری
نمونه گیری هدفمند[۵۱]– کل مدارس راهنماییپسرانه شهرستان اسلام آباد غرب ۱۱ مدرسه بوده اند که شامل مدارس عادی دولتی، مدارس نمونه دولتی و مدارس غیرانتفاعی میشوند. جهت یک دست کردن (همتا سازی) دانش آموزاناز لحاظ معدل،استعداد، موقعیت اقتصادی و اجتماعی،فقط مدارس عادی دولتی که تعدادشان به ۶ مدرسه میرسد جدا کرده،و از بین این ۶ مدرسه به طور تصادفی ۲ مدرسه انتخاب، که از بین این دو مدرسه، ۲ کلاس از آن ها به عنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شده اند.
توضیح اینکه پژوهشگر در این جا داوری شخصی خود را برای انتخاب نمونه به کار برده پژوهشگر در این حالت فرض میکند اطلاعات او میتواند به انتخاب یک نمونه ی معرف جامعه کمک کند. در ضمن در نمونه گیری هدفدار، نمونه به خاطر سهولت انتخابنمی شود، بلکه قضاوت های پژوهشگر بر اساس اطلاعات قبلی او، مبنای انتخاب نمونه است (دلاور، ۱۳۹۰).
روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو شیوه آمار توصیفی (جداول، فراوانی، درصد، نمودار)، و در بخش آمار استنباطی از آزمون «T»مستقل به منظور مقایسه ی میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون گروههای آزمایشی و کنترل درهر سه درس با بهره گرفتن از نرم افزار [۵۲]SPSSمورد بررسی قرار گرفته تا امکان تعمیم یافته ها از نمونه به جامعه میسر گردد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های آماری و شاخص های مربوطه پرداخته می شود.
بدین منظور نتایج پژوهش در پنج بخش ارائه میگردد:
الف. معرفی افراد نمونه آماری (آمار توصیفی)
ب. مقایسه و تحلیل داده های مربوط به پیش آزمون های معلم ساخته در دروس تاریخ (حفظی)، علوم تجربی (درکی یا فهمیدنی) و زبان انگلیسی (کلامی) در گروههای آزمایش و کنترل
ج. مقایسه و تحلیل داده های مربوط به پس آزمون های یادگیری در دروس تاریخ (حفظی)، علوم تجربی (درکی) و زبان انگلیسی (کلامی)در گروههای آزمایش و کنترل
د. مقایسه و تحلیل داده های مربوط به پس آزمون های یاداری در دروس تاریخ (حفظی)، علوم تجربی (درکی) و زبان انگلیسی (کلامی) در گروههای آزمایش و کنترل.
ه. مقایسه تفاوت میانگین های یادگیری و یادداری در دروس تاریخ (حفظی)، علوم تجربی (درکی) و زبان انگلیسی (کلامی).
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که مناسب ترین ابزار در تجزیه و تحلیل داده های ناشی از اجرای طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، تجزیه و تحلیل کوواریانس است. اما در این طرح چون آزمودنی ها به صورت تصادفی انتخاب نمی شوند به ندرت می توان از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده کرد (دلاور، ۱۳۹۱).
۴-۱٫ ویژگی های دانش آموزان نمونه آماری
جدول شماره ۱: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب جنسیترا نشان میدهد. با توجه به جدول زیر از ۳۴ نفر نمونه آماری ما، ۳۴ نفر یا به عبارتی ۱۰۰ درصد پسر میباشند.
جدول شماره ۱: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب جنسیت
جنسیت فراوانی درصد فراوانی
پسر ۳۴ ۱۰۰ /۰
جدول شماره ۲: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات را نشان میدهد.با توجه به جدول زیر از ۳۴ نفر نمونه آماری ما، ۳۴ نفر یا به عبارتی ۱۰۰ درصد دارای تحصیلات سوم راهنمایی میباشند.
جدول شماره ۲: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات
تحصیلات فراوانی درصد فراوانی
سوم راهنمایی ۳۴ ۱۰۰/۰
جدول شماره ۳: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حس سن را نشان میدهد. با توجه به جدول میانگین سنی افراد مورد مطالعه در این پژوهش ۵۵/۱۴ سال میباشد.
جدول شماره ۳: میانگین آزمودنی ها بر حسب سن
فراوانی Min Max میانگین انحراف معیار
سن ۳۴ ۱۴ ۱۵ ۵۵/۱۴ ۵۰۳/۰
جدول شماره ۴: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب میانگین پیش آزمون دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی را نشان میدهد. با توجه به جدول شماره ۴ نمره پیش آزمون گروه آزمایش در دروس علوم تجربی و زبان انگلیسی نسبت به گروه کنترل تغییر نشان میدهد؛ به عبارتی نمره ی دانش آموزان در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل میباشد؛ این در صورتی است که نمره درس تاریخ در گروه آزمایش نه تنها افزایش نداشته است بلکه کاهش نیز داشته است.
جدول شماره ۴: توزیع فراوانی بر حسب پیش آزمون
پیش آزمون دروس گروه ها فراوانی میانگین انحراف معیار
پیش آزموندرس تاریخ گروه آزمایش ۳۴ ۱/۱۵ ۳۳/۰
گره کنترل ۳۴ ۱۷/۱۶ ۵۲/۰
پیش آزمون درس علوم تجربی گروه آزمایش ۳۴ ۰۰/۱۴ ۳۶/۰
گروه کنترل ۳۴ ۱۱/۱۳ ۶۰/۰
پیش آزموندرس زبان انگلیسی گروه آزمایش ۳۴ ۰۰/۱۲ ۳۵/۰
گروه کنترل ۳۴ ۱۷/۱۱ ۸۰/۰
جدول شماره ۵: توزیع فراوانی آزمون ها بر حسبمیانگین پس آزمون (یادگیری) درس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی را نشان میدهد. همان گونه که در جدول شماره ۵ نشان داده شده است، نمره آزمودنی ها در دروس تاریخ و علوم تجربی که متغیر مستقل در مورد آن ها اجرا شده است، تغییر کرده یا به عبارتی نمره یآن ها در پس آزمون ارتقاء یافته است؛این در حالی میباشد که نمره ی زبان انگلیسی در آزمودنی هایمورد آزمایش نه تنها بالاتر نرفته،بلکه افت نیز داشته است.
جدول شماره ۵: توزیع فراوانی بر حسب پس آزمون (یادگیری)
پس آزمون دروس گروه ها فراوانی میانگین انحراف معیار
پس آزموندرس تاریخ گروه آزمایش ۳۴ ۰۰/۱۸ ۳۵/۰
گره کنترل ۳۴ ۰۰/۱۶ ۴۲/۰
پس آزمون درس علوم تجربی گروه آزمایش ۳۴ ۰۰/۱۵ ۳۵/۰
گروه کنترل ۳۴ ۱۱/۱۳ ۶۰/۰
پس آزموندرس زبان انگلیسی گروه آزمایش ۳۴ ۰۰/۱۰ ۳۵/۰
گروه کنترل ۳۴ ۸۸/۱۰ ۶۰/۰