۰٫۵۵۱۱۰٫۸۲۹۰٫۰۰۰
همچنین با توجه به جدول۴-۱۱ مشاهده می شود که مدل کلی به صورت زیر در میآید.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در فصل اول کلیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. این فصل نمایی کلی از تحقیق میباشد و به بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، فرضیهها، اهداف، محدودیتها و تعریف مفهومی و عملیاتی تحقیق اشاره دارد. فصل دوم نیز مبانی تئوریکی تحقیق را در بر میگیرد و متغیرهای مستقل و وابسته در این قسمت به تفصیل مورد بحث قرار می گیرند و تحقیقات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته است در قسمت پایانی فصل دوم توضیح داده شده است. فصل سوم روش تحقیق، ابزار گردآوری داده ها و روایی و پایایی تحقیق بیان شده است. در فصل چهارم تحقیق نیز تجزیه و تحلیل داده ها ارائه شده است. در این فصل نیز نتایج مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
مطالب این فصل به نتایج و یافته های پژوهش، محدودیتهای پژوهش و ارائه پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی اختصاص یافته است. در این فصل نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها خلاصهشده و با تحلیل آن ها سعی میشود به سؤالاتی که در فصل اول از سوی محقق مطرح شده بود پاسخ داده شود. بنابرین در ابتدا پس از بیان نتایج حاصل از بررسی هر یک از فرضیات پژوهش، نتایج به دست آمده با سایر پژوهشهای انجامشده در این حوزه مقایسه شده و بر این اساس پیشنهادهایی کاربردی و مطالعاتی از سوی محقق ارائه میشود.
۵-۲- نتایج آمار توصیفی
در این بخش نتایج بررسی توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای اصلی تحقیق، ارائه می شود:
۵-۲-۱- متغیرهای جمعیت شناختی
سن:
بیشترین فراوانی سنی کارکنان، برای سن ۳۰ تا ۴۰ سال با ۵۲٫۵ درصد (۱۳۹ نفر)، پس از آن برای سن ۲۰ تا ۳۰ سال با ۲۲٫۶ درصد (۶۰ نفر)، برای سن ۴۰ تا ۵۰ سال با ۲۰٫۴ درصد(۵۴ نفر)، سن ۵۰ تا ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال با ۲٫۳ درصد(۶ نفر) میباشد.
تحصیلات:
با توجه به تجزیه و تحلیلهای انجام شده مشخص شد که بیشترین درصد را کارکنان با تحصیلات دیپلم با ۳۸٫۹ درصد(۱۰۳ نفر) تشکیل میدهند. پس از این گروه کارکنان با سطح تحصیلات فوق دیپلم با ۲۱٫۹ درصد(۳۳ نفر) قرار دارند. سپس کارکنان با سطح تحصیلات زیر دیپلم با ۲۱٫۱ درصد(۵۶ نفر)، در مرتبه بعد کارکنان با تحصیلات لیسانس با ۱۶٫۶ درصد(۴۴ نفر) و در نهایت پاسخ دهندگان با سطح تحصیلات فوق لیسانس به بالا با ۱٫۵ درصد(۴ نفر) قرار دارند.
۵-۲-۲- متغیرهای اصلی
اعتماد به همکاران:
میانگین امتیاز متغیر اعتماد به همکاران از نظر پاسخ دهندگان ۴۹۸۷/۳ ، انحراف معیار ۵۳۰۴۳/۰ و واریانس برابر ۳۱۳/۰ میباشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار (امتیاز ۳) است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر اعتماد به همکاران از نظر پاسخ دهندگان معادل ۳۳/۲ و بیشترین امتیاز معادل ۰۰/۵ میباشد. از سوی دیگر مقدار چولگی مشاهده شده برابر ۳۶۴/۰ است که در بازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛ یعنی از لحاظ کجی متغیر اعتماد به همکاران نرمال بوده و توزیع آن متقارن است. همچنین مقدار کشیدگی آن ۵۴۵/۰- است که در بازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛
این نشان میدهد توزیع متغیر اعتماد به همکاران از کشیدگی نرمال برخوردار است. همچنین میزان اعتماد بین همکاران با توجه به میانگین حاصله بیش از حد متوسط میباشد و می توان گفت همکاران به یکدیگر اعتماد دارند.
تبادل رهبر- عضو:
میانگین امتیاز متغیر تبادل رهبر- عضو از نظر پاسخ دهندگان ۲۴۸۰/۳ ، انحراف معیار ۸۷۸۷۶/۰ و واریانس برابر ۶۹۶/۰ میباشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر تبادل رهبر- عضو از نظر پاسخ دهندگان معادل ۰۰/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۸۶/۴ میباشد. از سوی دیگر مقدار چولگی مشاهده شده برابر ۰۲۴/۰ است که در بازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛ یعنی از لحاظ کجی متغیر تبادل رهبر- عضو نرمال بوده و توزیع آن متقارن است. همچنین مقدار کشیدگی آن ۴۸/۰- است که در بازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛
این نشان میدهد توزیع متغیر تبادل رهبر- عضو از کشیدگی نرمال برخوردار است. همچنین میانگین به دست آمده نشان میدهد که رابطه مدیران و کارکنان رابطه خوبی میباشد و از حد متوسط مورد انتظار بهتر است.
رضایت شغلی:
میانگین امتیاز متغیر رضایت شغلی از نظر پاسخ دهندگان ۰۱۲۹/۳ ، انحراف معیار ۶۵۳۲۲/۰ و واریانس برابر۴۱۶/۰ میباشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر رضایت شغلی از نظر پاسخ دهندگان معادل ۰۰/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۴٫۵۷ میباشد. از سوی دیگر مقدار چولگی مشاهده شده برابر ۰۶۸/۱- است که دربازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛ یعنی از لحاظ کجی متغیر رضایت شغلی نرمال بوده و توزیع آن متقارن است. همچنین مقدار کشیدگی آن ۹۸۳/۱ است که در بازه (۲ ، ۲-) قرار دارد؛
این نشان میدهد توزیع متغیر رضایت شغلی از کشیدگی نرمال برخوردار است. اما میانگین به دست آمده برای رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط مورد انتظار است و نمی توان گفت کارکنان از رضایت بالایی برخوردار میباشند.
۵-۳- نتایج بررسی نرمال بودن متغیرهای اصلی
با توجه به نتایج مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنف، مشاهده می شود که مقدار سطح معنی داری به دست آمده برای هر سه متغیر اصلی تحقیق بالاتر از ۰۵/۰ میباشد، در نتیجه فرض صفر پذیرفته می شود. بنابرین متغیر های تحقیق در نمونه مورد بررسی دارای توزیع نرمال میباشند و در تحقیق از آزمونهای پارامتریک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.
۵-۴- نتایج آزمون فرضیات
فرضیه اول: اعتماد به همکار رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان دارد.
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها که در فصل چهارم مورد بحث قرار گرفت، سطح معنی داری رابطه بین اعتماد به همکار و رضایت شغلی ۰٫۰۰۱ میباشد که این میزان کمتر از ۰٫۰۵ است. بنابرین فرضیه ما در سطح اطمینان ۹۹ درصد مورد تأیید قرار میگیرد. این نتبجه با نتایج تحقیقات هلن هان(۲۰۱۰)، ماتزلرورنزل (۲۰۰۶)، کوک و وال(۱۹۸۰) و یوسفی و همکاران(۱۳۸۷) سازگاری دارد. آن ها نیز در مطالعات خود رابطه ای مثبت را بین اعتماد به همکار و رضایت شغلی پیشبینی نمودند.
فرضیه دوم: تبادل رهبر- عضو، رابطه معناداری با رضایت شغلی کارکنان دارد.
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها که در فصل چهارم آمده است، سطح معنی داری رابطه بین تبادل رهبر- عضو و رضایت شغلی ۰٫۰۰۰ میباشد که این میزان کمتر از ۰٫۰۵ است. بنابرین فرضیه ما در سطح اطمینان ۹۹ درصد مورد تأیید قرار میگیرد. این نتبجه با نتایج تحقیقات اسپارو و لدن(۲۰۰۵)، ساگاس و کانینگهام (۲۰۰۴) و رسولی و شهابی(۱۳۸۸) سازگاری دارد. آن ها نیز در مطالعات خود رابطه ای مثبت را بین تبادل رهبر- عضو و رضایت شغلی پیشبینی نمودند.
فرضیه سوم: اعتماد به همکاران رابطه معناداری با تبادل رهبر- عضو دارد.