۲-۱۸-۴-۷ کلاهبرداری از طریق فروش اموال غیر با جعل مدراک هویتی
وضعیتی که املاک و مستغلات مجهول المالک خصوصاًً پس از پیروزی انقلاب اسلامیدر اقصی نقاط کشور پیدا نموده است، فعالیت و تحرک برخی افراد مجرم و کلاهبردار حرفه ای را به دنبال دارد.
کسانی که با شناسایی این املاک و اموال و اطمینان از اینکه مالک آن فعلاً در دسترس نبوده و تصرف ملک از جانب مالک به هر دلیلی محتمل نمیباشد، لذا بدواً تحقیقاتی را در این زمینه به عمل آورده، هویت و وضعیت مالک سندی را مشخص ساخته و سپس با سندسازی و تهیه اسناد جعلی مالکیت و تنظیم قولنامه های صوری مدارک اولیه را ایجاد مینمایند و بعد از آن با جعل مدارک هویتی مربوط به مالک ، خود را به جای آن معرفی و اموال مذکور را به راحتی به فروش میرسانند. کشف چنین اقداماتی بیشتر منوط است به حضور مالک اصلی و پیگیری موضوع از جانب آن و یا اینکه در مراحل ثبت و تنظیم اسناد ، فرد یا مسئولی قادر باشد جعلی بودن اسناد را تشخیص دهد. به هر تقدیر، سوابق گوناگونی در این زمینه در مراجع مختلف انتظامیو قضایی وجود دارد و به اشکال مختلف و با تغییرات گوناگون این شگرد از سوی مجرمین به کار گرفته میشود( احمدی، آناهیتا،ص۷۵).
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
در این فصل اطلاعات و گزارشی از چگونگی مراحل انجام روش تحقیق، ارائه میگردد. این مراحل شامل نوع تحقیق، جامعه آماری پژوهش ، نمونه آماری، روش نمونه گیری ، حجم نمونه، اطلاعات کلی از خصوصیات نمونه آماری، ابزارهای گردآوری داده های تحقیق ، روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری و پرسشنامه و روش های آماری به کار گرفته شده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های آماری، از مهم ترین عناوینی است که در این فصل از پژوهش مورد بحث و توجه قرار گرفت.
۳-۲-روش تحقیق
تحقیق را به عنوان کوششی منظم جهت فراهم نمودن پاسخ یا پاسخهایی به سؤالات مورد نظر تعریف کردهاند. هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دستیابی به روابط بین متغییرهاست، تحقیق و پژوهشی برای آگاهی و شناخت مجهولات و پیبردن به مسائل ناشناخته صورت میگیرد در انسان میل به داشتن و کشف حقایق حالت فطری داشته و همین امر یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت امر تحقیق و ایجاد روش های مختلف بوده است انسان همواره برای رسیدن به مقصود و حل مشکلات, راه های مختلف را تجربه میکند و مناسبترین راه و روش را انتخاب میکند بنابرین روش تحقیق عبارت از به کارگیری راه و روش خاصی است که اطلاعات مناسبتر و بیشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نماید.در علوم مختلف از روش های مخصوص و متفاوت برای مطالعه و بررسی استفاده میشود تا شناخت موضوع تحت بررسی را ممکن گرداند درعلوم انسانی نیز روش های تحقیق بهصورتهای گوناگون تقسیمبندی شدهاند( سرمد ، مرتضی ، ۱۳۸۰ :ص ۱۴۰ ) این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است.همچنین همبستگی رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تجزیه و تحلیل میگردد.
۳-۳-جامعه آماری
به نظر آذر و همکاران(۱۳۷۷) جامع هیا جمعیت عبارت است از « تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه ی عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده ی جامعه ی آماری از سایر جوامع باشد(ص ۵)
جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه پرسنل آگاهی شهرکرد میباشد، که تعداد آن ها ۳۸۴ نفر محاسبه گردیده است.
۳-۴-نمونه و روش نمونه گیری
۳-۴-۱-نمونه:
نمونه حاصل گردآوری اطلاعات فقط درباره ی تعدادی از اعضای جمعیت است.نائینی (۱۳۷۶) معتقد است ” نمونه نمونه میتواند با درجات مختلفی از دقت بازتاب جمعیت خود باشد، نمونه معرف خوانده می شود” (ص۶۷) طبق نظر شورینی (۱۳۷۵) در انتخاب نمونه باید موارد زیر رعایت گردد:
-نمونه و حجم نمونه باید با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شود
-در انتخاب نمونه اعمال غرض نشود.
۳-۴-۲-برآورد حجم نمونه
با توجه به تعداد جامعه آماری و بر اساس جدول مورگان که در زیر آورده شده است، حجم نمونه ۱۵۵ نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.
جدول۳-۱- جدول مورگان برای انتخاب حجم نمونه
N
S
N
S
N
S
N
S
N
S
۱۰
۱۰
۱۰۰
۸۰
۲۸۰
۱۶۲
۸۰۰
۲۶۰
۲۸۰۰
۳۳۸
۱۵
۱۴
۱۱۰
۸۶
۲۹۰
۱۶۵
۸۵۰
۲۶۵
۳۰۰۰
۳۴۱
۲۰
۱۹
۱۲۰
۹۲
۳۰۰
۱۶۹
۹۰۰
۲۶۹
۳۵۰۰
۲۴۶
۲۵
۲۴
۱۳۰
۹۷
۳۲۰
۱۷۵
۹۵۰
۲۷۴
۴۰۰۰
۳۵۱
۳۰
۲۸
۱۴۰
۱۰۳
۳۴۰
۱۸۱
۱۰۰۰
۲۷۸
۴۵۰۰
۳۵۱
۳۵
۳۲
۱۵۰
۱۰۸
۳۶۰
۱۸۶
۱۱۰۰
۲۸۵
۵۰۰۰
۳۵۷
۴۰
۳۶
۱۶۰
۱۱۳
۳۸۰
۱۸۱
۱۲۰۰
۲۹۱
۶۰۰۰
۳۶۱
۴۵
۴۰
۱۸۰
۱۱۸
۴۰۰
۱۹۶
۱۳۰۰
۲۹۷
۷۰۰۰
۳۶۴
۵۰
۴۴
۱۹۰
۱۲۳
۴۲۰
۲۰۱
۱۴۰۰
۳۰۲
۸۰۰۰
۳۶۷
۵۵
۴۸
۲۰۰
۱۲۷
۴۴۰
۲۰۵
۱۵۰۰
۳۰۶
۹۰۰۰
۳۶۸
۶۰
۵۲
۲۱۰
۱۳۲
۴۶۰
۲۱۰
۱۶۰۰
۳۱۰
۱۰۰۰۰
۳۷۳
۶۵
۵۶
۲۲۰
۱۳۶
۴۸۰
۲۱۴
۱۷۰۰
۳۱۳
۱۵۰۰۰
۳۷۵
۷۰
۵۹
۲۳۰
۱۴۰
۵۰۰
۲۱۷
۱۸۰۰
۳۱۷
۲۰۰۰۰
۳۷۷
۷۵
۶۳
۲۴۰
۱۴۴
۵۵۰
۲۲۵
۱۹۰۰
۳۲۰
۳۰۰۰۰
۳۷۹
۸۰
۶۶
۲۵۰
۱۴۸
۶۰۰
۲۳۴
۲۰۰۰
۳۲۲
۴۰۰۰۰
۳۸۰
۸۵
۷۰
۲۶۰
۱۵۲
۶۵۰
۲۴۲
۲۲۰۰
۳۲۷
۵۰۰۰۰
۳۸۱
۹۰
۷۳
۲۷۰
۱۵۵
۷۰۰
۲۴۸
۲۴۰۰
۳۳۱
۷۵۰۰۰
۳۸۲
۹۵
۷۶
۲۷۰
۱۵۹
۷۵۰
۲۵۶
۲۶۰۰
۳۳۵
۱۰۰۰۰۰
۳۸۴
۳-۵-ابزارهای پژوهش