۳-۳) جامعه ونمونه آماری
جامعه آماری عبارت است تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. به عبارت دیگر، جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع و چیزهای اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آن بپردازد (سکاران، ۱۳۸۶) روش نمونه گیری در این تحقیق تصادفی ساده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکت های صادراتی وهمچنین اشخاص حقیقی صادر کننده عضو بانک اطلاعاتی صادر کنندگان فعال استان میباشد که تعداد آن ها ۱۵۰نفرمی باشد که جهت تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری جامعه محدود استفاده شده است.
n= حجم نمونه
N=تعداد شرکت ها
= اندازه ی متغیر وابسته مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان پنج درصد ( )
۲s= واریانس جامعه مورد بررسی بر اساس متغیر وابسته (عملکرد صادراتی)
۳-۴) روش جمع آوری اطلاعات
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق میدانی میباشد. روش های میدانی به روش هایی اطلاق میشود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد یا سازمان ها و غیره و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آن ها اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری نماید.
۳-۵) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات
یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه میباشد. پرسشنامه مجموعه از سوالآموزشها است که در آن از پاسخ دهنده خواسته می شود نظر خود را نسبت به آن ها ارائه نماید.
۳ -۶) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری
یکی از مهم ترین ویژگی های هر تحقیق، مناسب و متناسب بودن ابزار اندازه گیری آن است. هر نوع ابزار اندازه گیری باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا پژوهش گر بتواند داده های مرتبط و متناسب با تحقیق را جمع آوری نماید و با تجزیه و تحلیل این داده ها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد. همچنین روایی و پایایی مهر تاییدی هستند بر استحکام علمی یک مطالعه پژوهشی که به شرح آن ها پرداخته می شود.
روایی پرسشنامه:
منظور از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری میتواند خصیصه و ویژ گی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ مو ضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب ونا کافی میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. (خاکی، ۱۳۸۷)آزمون های روایی را می توان در سه گروه گسترده دسته بندی نمود: روایی محتوا، روایی وابسته به معیاروروایی سازه. (سکاران، ۱۳۸۶) در این تحقیق از روش روایی محتوی استفاده شده است. روایی محتوی اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش رادر بر دارد. یعنی، روایی محتوی نشان میدهد که ابعاد وعناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. (سکاران، ۱۳۸۶)
پایایی پرسشنامه:
مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار وبه گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام «ضریب پایایی » استفاده میکنیم واندازه آن معمولا” بین صفر تایک تغییر میکند. ضریب پایایی صفرمعرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۸۷) برای محاسبه ضریب پایایی روش های مختلفی وجود داردکه از آن جمله می توان به: ۱) اجرای دوباره آزمون (روش باز آزمایی)، ۲)روش موازی(همتا)، ۳) روش تنصیف (دو نیمه کردن عبارات پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته ) و۴) روش کودر- ریچاردسون اشاره نمود. (مقیمی، ۱۳۸۶). اما آنچه در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی استفاده شده است استفاده از ضریب آلفای کرنباخ میباشد. چرا که تقریبا” در همه موارد، آلفای کرنباخ را می توان شاخص کاملا” مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد. (سکاران، ۱۳۸۶) از همین رو با بهره گرفتن از نرم افزار spss19 به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر میباشد. (نگهبان ومستجابی، ۱۳۸۴).
که در آن:
تعدادسوالات آزمون واریانس سوال i ام واریانس کل آزمون
جدول ۳-۱ درصدآلفای کرونباخ
متغیر
درصد
جهت گیری متهورانه
۱/۷۹
جهت گیری تحلیلی
۸۱
جهت گیری تدافعی
۲/۷۳
جهت گیری آینده نگر
۵/۷۷
جهت گیری فعالانه
۶/۷۶
جهت گیری ریسک پذیری
۸۳
جهت گیری استراتژیک
۳/۷۹
عملکرد
۵/۸۳
۳-۷) روش تجزیه وتحلیل داده ها
جهت آزمون فرضیه های تحقیق از روش رگرسیون خطی استفاده خواهد شد. تحقیقاتی که از تحلیل رگرسیون استفاده می شود، هدف معمولا پیشبینی یک یا چند متغیر ملاک از یک یا چند متغیر پیش بین است.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل اطلاعات
۴-۱) مقدمه
این فصل جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده طراحی گردیده است. در فرایند اجرایی، نخست پرسشنامه هایی که توسط پاسخ گویان تکمیل گردیده اند را جمع آوری کرده و داده های خام مورد نیاز جهت توصیف و آزمون فرضیهها به کمک رایانه و نرم افزار استخراج میگردند و سپس این داده ها از طریق نرم افزار spss 18 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل میگردند. در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی میباشد، داده های جمع آوری شده به صورت جدول آمارتوصیفی و فراوانی و نمودار میله ای و هیستوگرام ارائه می شود و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی میباشد، بااستفاده از آزمون رگرسیون مورد بررسی قرار می گیرند. درنهایت می توان در مورد پذیرش یا عدم پذیرش هر کدام از فرضیه های آماری اظهار نظر نمود.
۴-۲) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی
جدول۴-۱) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان
فراوانی
درصدفراوانی
معتبر
زن
۴
۸/۴
مرد
۷۹
۲/۹۵
کل
۸۳
۱۰۰
با توجه به جدول و نمودار ۴-۱ مشاهده می شود که جنسیت ۹/۷۴ درصد از پاسخ دهندگان مرد و۱/۲۱ درصد زن میباشند. همچنین ۴ درصد به این سوال پاسخ نداده اند.
نمودار۴-۱) جنسیت پاسخ دهندگان
جدول۴-۲) توصیف میزان سن پاسخ دهندگان
فراوانی
درصد
بین ۲۰تا۳۰سال
۹
۸/۱۰
بین۳۰تا۴۰سال
۲۳
۷/۲۷
بالای ۴۰سال
۵۱
۴/۶۱
کل
۸۳
۱۰۰
نمودار۴-۲) میزان سن پاسخ دهندگان
جدول۴-۳) توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان
فراوانی
درصد
تا دیپلم
۶
۲/۷
فوق دیپلم
۱۰
۰/۱۲
لیسانس
۶۲
۷/۷۴
فوق لیسانس و بالاتر
۵
۰/۶
کل
۸۳
۱۰۰