آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای:Private Technical and Vocational Training Institute
آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد موضوع ماده ۱۱۱ قانون کار که به منظور آموزش مهارت (پایه- پیشرفته- ارتقاء مهارت) به روش های مختلف (حضوری- تلفیقی – الکترونیکی) مطابق استانداردهای مهارت آموزشی مصوب سازمان و یا سایر برنامه های آموزشی با رعایت این دستورالعمل تأسيس میشوند.(همان منبع)
آموزش کارآفرینی (Interepreneurship Training)
کوششی است که توسط سازمانها برای تغییر رفتار افراد از طریق فرایند یادگیری و به خاطر افزایش اثربخشی آن ها صورت میگیرد. (احمدپور,۱۳۸۳: ۵)
مهارت های کارآفرینی
در دنیای در حال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمان هایی است که بین منابع کمیاب و قابلیت های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازند. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی میتواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت های کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آن ها با بهره گرفتن از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند. بنابرین آموزش مهارت های کارآفرینی برای ارتقاء هر جامعه و سازمانی امری ضروری است. از آنجا که کارآفرینی اکتسابی است لذا مهارت های آن قابل یادگیری است. بسیاری از جنبههای کارآفرینی میتواند آموزش داده شود اما پذیرش ریسک و داشتن جرئت، لازمه ی موفقیت در آن میباشد. به هر حال آموزش کارآفرینی نقش مهمی را در ارتقاء کارآفرینی بازی میکند. آموزش کارآفرینی با تقویت نوآوری، خلاقیت، انعطاف، ظرفیت پاسخگویی در شرایط مختلف، خود گردانی و خود مدیریتی، رفتارها و نتایجی را تولید میکند. عدم موفقیت در کارآفرینی خود بخشی از فرایند یادگیری است که این امر اشاره به این دارد که کارآفرینی میتواند با آموزش و تربیت تحصیل گردد. هر فرد برای کارآفرین شدن باید مهارت های را کسب کند. به طور کلی مهارت های کارآفرینی را می توان در سه بخش مهارت های شخصی، مهارت های مدیریتی و مهارت های فنی کارآفرینی دسته بندی نمود.
(آقازاده و رضازاده،۱۳۸۳ : ۱۴)
توسعه اقتصادی
مجموعه شرایطی است که هر کشور از امکانات موجود خود به نحو احسن در بهترین حالت استفتده نماید این شرایط فقط با تحول مبانی علمی و فنی تولید از وضعیت سنتی به وضعیت امروزه (مدرن) حاصل میگردد.
کسب و کار
«پترسن و پلومن» ، بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت میگیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
۱-۱۰٫ ساختار فصول آینده:
در فصل های بعد به بررسی مطالب ذیل می پردازیم .
در فصل دوم به بررسی ادبیات تحقیق در خصوص کارآفرینی و سازمان فنی و حرفه ای می پردازیم
در فصل سوم به روش شناسی تحقیق , مطالبی از جمله روش تحقیق ,شیوه نمونه گیری , روش گردآوری داده ها, روایی و پایایی پرسشنامه و روش های آماری مورد استفاده پرداخته می شود.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده ها , مطالبی از قبیل آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان, آمار توصیفی سوالات تحقیق , یافته های جانبی, رتبه بندی سوالات تحقیق و مدل نهایی تحقیق پرداخته می شود.
در فصل پنجم به بررسی مطالبی از قبیل یافته های اصلی تحقیق, یافته های جانبی تحقیق, محدودیت های تحقیق, نتیجه گیری و پیشنهادات اصلی و پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی پرداخته می شود.
خلاصه
در این فصل پس از ارائه مقدمه ای در رابطه با شناخت کارآفرینان و جایگاه آن ها در توسعه هم جانبه کشور, شرح و بیان مسئله تحقیق , اهمیت و ارزش آن , اهداف تحقیق , فرضیات تحقیق, متغیرهای تحقیق , قلمرو تحقیق , روش کار تحقیق و در پایان فصل نیز واژه های مهم عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت.
فصل دوم:
ادبیات تحقیق
مقدمه:
کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه موقعیت ها دارند پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب میگردند. آن ها تصدیق میکنند که موفقیت و بقاء در چشم اندازهای برخواسته از فردا, نیازمند چالاکی, قوه ابتکار و خلاقیت است و علاوه بر این کارآفرینی به ریسک پذیری , نوآوری و کنش کارآفرینانه هم نیاز دارد و بر اساس نظریات اقتصادی و تجارب حاصله در اقتصادهای روبه رشد کارآفرینان, موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی محسوب میشوند و بالطبع اشتغال زایی یکی از ره آوردهای مهم کارآفرینی میباشد.
در این فصل از تحقیق تعاریف کارآفرین و کارآفرینی , اهمیت و ضرورت کارآفرینی , وجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای, آموزش، مهارت و اشتغال, آثار تحولات جدید, تعریف و انواع آموزشهای فنی و حرفه ای, اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای, ضرورت اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای, لزوم توجه به کیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای, تفاهم نامه همکاری آموزشی , مهارت در کشورهای در حال توسعه, تعاریف کارآفرین , تعاریف کارآفرینی, سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی , ویژگی های کارآفرینان, اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی, انواع وظایف واقعی کارآفرینی , انواع کارآفرینی, ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی , کارآفرین چگونه کارآفرینی میکند؟ مهارت های کارآفرینی , جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف, عوامل مؤثر بر فرایند کارآفرینی , عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی , آموزش و ترویج کارآفرینی, تحصیل کارآفرینی, شیوه های آموزشی, دانشگاه کارآفرین , سابقه کارآفرینی در ایران, فرهنگ کارآفرینی در ایران, اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی, کسب وکار چیست؟ مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک, چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه, چرخه عمر کارآفرینی و استراتژی آغاز یک کسب و کار شرح داده می شود.
بخش اول:
۲-۱-۱٫ سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور: (TVTO)
آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد و به قبل از آموزشهای رسمی بر میگردد , این نوع آموزش ها در جامعه , در محدوده موضوعات بسیار متنوع از مشاغل جامعه معنی و مفهوم پیدا میکند. از جمله ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای این است که جنبههای کاربردی و عملی مفاهیم مختلف بیشتر از جنبههای تئوری مورد توجه قرار میگیرد.
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزشهای فنی و حرفهای تشکیل گردیده و بر اساس بیش از ۱۰ قانون موضوعه و ماده ۱۵۱ قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در برنامه چهارم، متولی آموزشهای فنی و حرفهای کوتاه مدت بوده و مسئول کمیته تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی با عضویت ۱۶ وزارتخانه و سازمان و در نهاد کارگری و کارفرمایی است فعالیتهای آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیر دولتی اجرا نماید.