یکی از جامع ترین این دسته بندی ها توسط پیتس و استاتلر مطابق شکل زیر ارائه شده است.
تبلیغات
فروش شخصی
ترفیع فروش
روابط عمومی
تبلیغات روزنامه ای
تبلیغات در مجلات
تلویزیون
تبلیغات رادیویی
پست مستقیم
بیلبوردهای تبلیغاتی
تبلیغات بر روی اتوبوس، دیوار و …
اسپانسر شیپ
لوگو
نیروهای فروش
مباحثه عمومی
بازاریابی تلفنی
قیمت
تشریح در نقطه خرید
روزنامه
رویدادهای خاص
میهمانی های مختلف
نمایشگاه
کنفرانس های خبری
مقالات در روزنامه
پوشش رادیویی و تلویزیونی
نگاره شماره ۲- اجزای آمیخته ترویج از دیدگاه پیتس و استاتلر
۲-۱-۱۳-۴- قیمت
قیمت گذاری، یک فعالیت مدیریتی بسیار مهم با کاربردهای استراتژیک و عملیاتی میباشد. با همه اهمیتی که این متغیر دارد، به آن بسیار کم توجهی شده است و اشتباهات بیشماری در مورد نحوه توجه به آن رخ داده است. شاید علت اصلی این موضوع، این است که برای راحتی استفاده، اغلب شرکتها، نحوه قیمت گذاری خود را بر اساس هزینهها قرار می دهند. در حالی که استفاده از این روش قیمت گذاری منطبق بر عناصر اصلی و تعیین کننده قیمت گذاری نمی باشد(۱۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
قیمت، یکی از مهمترین متغیرهایی است که مدیران بازاریابی آن ها را کنترل می کنند. قیمت، تنها عنصر آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجاد می کند. سایر عناصر آمیخته همگی هزینه ایجاد می کنند. بنابراین ارائه یک قیمت درست یک تصمیم بنیادی مهم است(۷). قیمت بیانگر ارزش یک محصول ورزشی است، به عبارت دیگر مقدار پولی است که مشتری باید برای یک محصول بپردازد. قیمت مبادله چیزی در ازای چیزی دیگر است. یعنی یک مورد ارزشی برای مورد ارزشی دیگر. قیمت یک چیز می تواند تاثیر عظیمی بر مصرف کننده داشته باشد(۶۵). قیمت عنصری از آمیخته بازاریابی است که از آن به عنوان نقطه فشار بر مصرف کنندگان یاد می شود(۶۹).
قیمت و دیگر هزینه های اجزاء ورزش، هزینه های مختلفی را که مشتریان ورزشی برای استفاده از منافع آن قیمت متحمل می شوند را به مدیران نشان می دهد. مسئولیت مدیران در این ارتباط صرفا به قیمت گذاری سنتی که قیمت فروش به مشتریان را تعیین ، حاشیه سود را مشخص و روش شرایط اعتباری را تعیین می نمود، خاتمه نمی یابد. مدیران ورزش می بایست این مسئله را تشخیص دهند و در صورت عملی بودن ، بدنبال حداقل نمودن هزینه های دیگری که به واسطه استفاده از ورزش ، بر دوش مشتریان تحمیل خواهد شد نیز باشند. مشتریان ورزشی برای خرید ورزش بر اساس ارزش شهودی ، مقایسه با پدیده های رقیب ، اذهان عمومی ، منحصر بفرد بودن و عواملی نظیر این ها تصمیم گیری می نمایند(۶۵).
مواردی که بر اساس آن می توان ارزش بلیط یک مسابقه را تعیین نمود شامل: منبع حق ورودی، درآمدهای تلویزیونی، درآمدهای حاصل از محل برگزاری رویداد( شامل: حق بهره برداری، تبلیغات داخل استادیومها و نام استادیوم)، هزینه بازیکنان، هزینه اداره نمودن استادیوم و بالاخره برگزاری مسابقه است(۶۷).
۲-۱-۱۳-۴-۱- عوامل موثر بر تعیین قیمت
عوامل موثر بر تعیین قیمت و تصمیمات مربوط به آن به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم می گردد.
الف- عوامل داخلی (عوامل مربوط به محیط داخلی شرکت) که تحت کنترل سازمان هستند شامل: محصول، مکان، ترویج، هزینه ها و اهداف سازمانی می باشند.
ب- عوامل خارجی یا عوامل محیطی (عوامل مربوط به محیط خارجی شرکت) که بر روی قیمت اثرگذارند، عواملی هستند که خارج از کنترل سازمان بوده و شامل: تقاضای مصرف کننده، رقابت، جنبه های قانونی، اقتصاد و تکنولوژی می باشند(۲۶).
تصمیمات قیمت گذاری
عوامل خارجی: عوامل داخلی:
تقاضای مصرف کننده اهداف سازمانی
جنبه های قانونی هزینه
تکنولوژی محصول
اقتصاد ترویج
رقابت مکان