جدول ۴-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری جهت بررسی اثربخشی درمان بر نمره کل پرخاشگری
مؤلفه
مجموع مجذور
df
میانگین مجذور
F
سطح معنی داری
۲ƞ
کل پرخاشگری
۵۴۹/۵۲۲
۱
۵۴۹/۵۲۲
۱۳۴/۱۶۳
۰۰۰/۰
۸۸۶/۰
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی منجر به ایجاد تفاوت معنی داری در پس آزمون نمره کل پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل شده است.
در ادامه جهت بررسی اثربخشی درمان بر مؤلفه های پرخاشگری با توجه به تعداد متغیرهای وابسته از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. از این رو قبل از اجرای این آزمون ابتدا پیش فرض های آن بررسی شد. نتایج آزمون ام باکس جهت بررسی مفروضه همگنی ماتریس واریانس – کوواریانس نشان داد که این مفروضه برقرار است(۱۹۴/۰=P، ۳۵۷/۱= ۹۴۴/۲۳۱۳، ۱۰F، ۹۵۵/۱۶=ام باکس). همچنین جهت بررسی مفروضه همگنی واریانس خطا از آزمون لون استفاده شد که نتایج این تحلیل در جدول ۴-۵- ارائه شده است.
جدول ۴-۵- نتایج آزمون لون جهت بررسی مفروضه همگنی واریانس خطا
مؤلفه
F
Df1
Df2
سطح معنی داری
کلامی
۱۳۳/۰
۱
۲۲
۷۱۹/۰
فیزیکی
۴۴۸/۰
۱
۲۲
۵۱۰/۰
رابطه ای
۱۵۶/۰
۱
۲۲
۶۹۶/۰
تکانشی
۰۸۶/۱
۱
۲۲
۳۰۹/۰
نتایج جدول ۴-۵- با توجه به میزان F و سطح معنی داری مشخص کرد مفروضه همگنی واریانس خطا در خصوص مؤلفه های پرخاشگری نیز برقرار است از این رو در استفاده از آزمون تحلیل کووارایانس چند متغیری محدودیتی نمی باشد. جدول ۴-۶ نتایج ازمون های چند متغیری را جهت بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مؤلفه های پرخاشگری ارائه میدهد.
جدول ۴-۶- نتایج آزمون های چند متغیری جهت بررسی اثربخشی مداخله بر مؤلفه های پرخاشگری
مؤلفه
ارزش
F
سطح معنی داری
۲ƞ
گروه
اثر پیلایی
۹۲۹/۰
۲۳۰/۴۹
۰۰۰/۰
۹۲۹/۰
لامبدای ویلکز
۰۷۱/۰
۲۳۰/۴۹
۰۰۰/۰
۹۲۹/۰
اثر هاتلینگ
۱۲۸/۱۳
۲۳۰/۴۹
۰۰۰/۰
۹۲۹/۰
بزرگترین ریشه ی روی
۱۲۸/۱۳
۲۳۰/۴۹
۰۰۰/۰
۹۲۹/۰
نتایج آزمون های چند متغیری نشان داد که مداخله ارائه شده اثر بخش میباشد. از این رو جهت بررسی اثر بخشی این مداخله بر تک تک مؤلفه های پرخاشگری از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد که نتایج این تحلیل در جدول ۴-۷ ارائه شده است.
جدول ۴- ۷- نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری جهت سنجش اثر بخشی مداخله بر مؤلفه های پرخاشگری
مؤلفه
مجموع مجذور
Df
میانگین مجذور
F
سطح معنی داری
۲ƞ
کلامی-تهاجمی
۸۱۰/۵۴
۱
۸۱۰/۵۴
۵۶۸/۱۵۲
۰۰۰/۰
۸۹۴/۰
فیزیکی-تهاجمی
۷۵۷/۲۵
۱
۷۵۷/۲۵
۰۰۳/۲۳
۰۰۰/۰
۵۶۱/۰
رابطه ای
۲۶۸/۲۵
۱
۲۶۸/۲۵
۰۷۷/۳۲
۰۰۰/۰
۶۴۱/۰
تکانشی
۵۳۱/۲۳
۱
۵۳۱/۲۳
۴۳۲/۳۶
۰۰۰/۰
۶۶۹/۰
نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی منجر به کاهش مؤلفه های پرخاشگری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. از این رو فرضیه اول پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی درمانی گروهی بر کاهش رفتار های پرخاشگرانه و مؤلفه های آن در کودکان پیش دبستانی تأیید می شود.
فرضیه دوم پژوهش: بازی درمانی گروهی بر افزایش مهارت های اجتماعی و مؤلفه های آن در کودکان پیش دبستانی مؤثر است.
جهت بررسی فرضیه دوم پژوهش و تعیین میزان اثر بخشی بازی درمانی گروهی بر نمره کل مهارت اجتماعی از تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. از این رو ابتدا پیش فرض های این آزمون بررسی شد. از ازمون لون جهت بررسی مفروضه همگنی واریانس خطای دو گروه استفاده شد و نتایج این آزمون نشان داد که این مفروضه برقرار است(۵۰۴/۰=P، ۰۴۵/۰= ۲۲، ۱F). با توجه به برقراری این مفروضه می توان گفت که محدودیتی در استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری وجود ندارد. جدول۴-۸ نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری را جهت بررسی فرضیه دوم پژوهش ارائه میدهد.
جدول ۴-۸- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری جهت بررسی اثربخشی درمان بر نمره کل مهارت اجتماعی
مؤلفه
مجموع مجذور
df
میانگین مجذور
F
سطح معنی داری
۲ƞ
کل مهارت اجتماعی
۷۱۱/۳
۱
۷۱۱/۳
۶۴۱/۰
۴۳۲/۰
۰۰۱/۰
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی منجر به ایجاد تفاوت معنی داری در پس آزمون نمره کل مهارت اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل نشده است.
در ادامه جهت تعیین میزان اثر بخشی بازی درمانی گروهی بر ابعاد مهارت های اجتماعی با توجه به تعداد متغیرهای وابسته از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. از این رو قبل از اجرای این آزمون ابتدا پیش فرض های آن بررسی شد. نتایج آزمون ام باکس جهت بررسی مفروضه همگنی ماتریس واریانس – کوواریانس نشان داد که این مفروضه برقرار نیست(۰۲۹/۰=P، ۸۰۱/۱= ۷۳۷/۱۹۴۸، ۱۵F، ۰۱۷/۳۶=ام باکس(. با توجه به برابر بودن حجم نمونه دو گروه می توان گفت که این آزمون نسبت به تخطی از این مفروضه مقاوم است. همچنین جهت بررسی مفروضه همگنی واریانس خطا از آزمون لون استفاده شد که نتایج این تحلیل در جدول ۴-۹- ارائه شده است.
جدول ۴-۹- نتایج آزمون لون جهت بررسی مفروضه همگنی واریانس خطا
مؤلفه
F
Df1
Df2
سطح معنی داری
مهارت اجتماعی مناسب
۰۹۹/۱
۱
۲۲
۳۰۶/۰
جسارت نامناسب
۶۴۵/۰
۱
۲۲
۴۳۱/۰
تکانه ایی عمل کردن
۲۵۳/۰
۱
۲۲
۶۲۰/۰
اطمینان به خود داشتن
۰۰۹/۲
۱
۲۲
۱۷۰/۰
حسادت و گوشه گیری
۲۳۲/۰
۱
۲۲
۶۳۵/۰
نتایج جدول ۴-۹- با توجه به میزان F و سطح معنی داری نشان میدهد که مفروضه همگنی واریانس خطا در خصوص مؤلفه های مهارت اجتماعی برقرار است از این رو در استفاده از آزمون تحلیل کووارایانس چند متغیری محدودیتی نمی باشد. جدول ۴-۱۰ نتایج ازمون های چند متغیری را جهت بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مؤلفه های مهارت اجتماعی ارائه میدهد.