علی صنایی و همکاران
۲۰۱۱
ایران
کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات
تقوی فرد و ترابی
۱۳۸۹
ایران
متغیرهای سازگاری، هزینه استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی
خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر
محامد پور و همکاران
۱۳۸۹
ایران
مفید بودن، اعتماد ، سازگاری، سهولت استفاده ، هزینه و کنترل رفتاری ، لذت بخش بودن
منبع: پژوهشگر
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای یافتهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روشهای علمی استفاده شود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است استفاده از یک روش پژوهش مناسب است و انتخاب روش پژوهش مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد پژوهش و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از پژوهش دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای پژوهش است (خاکی، ۱۳۷۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بکارگیری روش علمی در پژوهش تنها راه دستیابی به دستاورد های قابل قبول و علمی است، لذا برای یک پژوهش معتبر به روش شناسی نیاز هست. بعضی روش شناسی را موضوعی نظری می دانند که با منطق و فلسفه پیوسته است و بعضی دیگر روش شناسی را از فلسفه جدا دانسته و آن را یک رشته علمی می دانند. بررسی و تحلیل نقادانه شیوه های خاص شناخت و نظریه در حوزه علمی، وظیفه شاخه ای از فلسفه علم است که روش شناسی خوانده می شود. دستیابی به هدف های پژوهش زمانی حاصل می شود که جستجوی شناخت با روش شناسی درست انجام پذیرد. روش شناسی پژوهش را منظم، منطقی و اصولی کرده و جستجوی علمی را نیز راهبری می کند ( خاکی، ۱۳۹۱، ص ۱۵۹ ).
در این پژوهش تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی ترکیبی در روششناسی، به بررسی و تبیین مؤلفه های مورد نظر پرداخته شود. دلیل این امر آنست که توجه به این پدیده از نقطه نظر کیفی (فرایندهای پژوهش) و کمی (یافتههای پژوهش) به صورت توأمان درک جامعتر و مؤثرتری نسبت به طیف وسیعی از سؤالات فراهم می کند و از این طریق روایی و پایایی بهتری را برای مجموعه یافته ها بدست می دهد (۲۰۰۷ Creswell,). منظور از شیوه پژوهش ترکیبی – اکتشافی متوالی این است که نخست از رویکرد پژوهش کیفی و مشخصاً استراتژی پژوهش موردی اکتشافی مرکب به منظور درک شرایط طبیعی (مورد ها) و پیبردن به معنایی که افراد ذیربط (کاربران بانکداری موبایلی) به این مفهوم نسبت می دهند استفاده شده و سپس رویکرد پژوهش کمی و مشخصاً استراتژی پژوهش پیمایشی و ابزار پرسشنامه به منظور دستیابی به نظریهای متناسب و پایا برای توصیف جامع موضوع بهره گرفته شده است. از جمله مزایای رویکرد ترکیبی می توان به همه جانبه بودن پژوهش، افزایش میزان یافته ها و تشریح بیشتر و با جزئیات کاملتر، مکملسازی هر دو رویکرد کیفی و کمی، بسط و توسعه یکدیگر، کشف ضد و نقیضها و مغایرت ها و ارتقاء محدوده و عمق پژوهش اشاره نمود (تشکری و تدلی، ۲۰۰۳).
از اینرو با توجه به موارد نامبرده، در ابتدای این فصل، فرایند و روش انجام پژوهش تشریح می شود. سپس روش و ابزار گردآوری داده ها و پایایی و روایی آنها توضیح داده می شود، در نهایت جامعه و نمونه آماری گردآوری داده ها مورد نظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فرایند پژوهش
پژوهش حاضر در طی سه مرحله اصلی به انجام رسیده است. در مرحلهِ اصلیِ اول، پس از طرح دقیق عنوان پژوهش، مطالعه مقدماتی مبانی نظری و پیشینهی پژوهش در حوزه هایی همچون بخشبندی، بانکداری الکترونیک، پذیرش خدمات بانکداری موبایلی از سوی مشتریان، پرداخت الکترونیکی، رویکرد ترکیبی اکتشافی و … انجام پذیرفت. خروجی این مرحله، استخراج تعاریف و مفاهیم اولیه پژوهش است، که مقالات استفاده شده مبنایی برای دستیابی به داده های اولیه، مصاحبه ها و تحلیل محتوایِ کیفی قرار گرفتند. از این رو در این پژوهش، سعی نمودیم تا انتظارات تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری موبایلی از سوی مشتریان را کشف کنیم و سپس بر اساس آن به بخش بندی کاربران بانکداری موبایلی بپردازیم. سپس با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل آنها، الگویی مفهومی در این زمینه ارائه نماییم.
بنابراین در مرحله دوم، بر اساس پژوهش اکتشافی مؤلفه های جدیدی استخراج و در مراحل بعدی از آن استفاده شد. بر این اساس، مصاحبه های باز و عمیق از کاربران بانکداری موبایلی کشاورزی انجام شد. بر اساس نتایج این مرحله و پس از استخراج داده های کیفی مبنایی برای طراحی پرسشنامهِ پژوهش فراهم شد.
در مرحله سوم پژوهش، با توجه به پرسشنامهای که شاخص های آن بر مبنای تحلیل اکتشافی داده های حاصل از مصاحبه طراحی شده بود، اقدام به جمعآوری داده ها جهت تحلیلهای کمی نمودیم. بر این اساس، پرسشنامه پژوهش به صورت حضوری بین جمعی از کاربران بانکداری موبایلی توزیع شد. در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها انتظارات نهایی مؤثر بر استفاده از بانکداری موبایلی از سوی کاربران تعیین شد.
طرح پژوهش
پژوهش های علمی را بر اساس معیار های مختلفی می توان تقسیم بندی کرد، اگر بر اساس هدف پژوهش دسته بندی شوند شامل پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای می شوند( حافظ نیا، ۱۳۸۶، ص ۵۰) و از لحاظ قطعیت داده ها نیز پژوهش های شامل پژوهش های اکتشافی و فرضیه آزمایی است( خاکی، ۱۳۸۹، ص ۲۱۷ ). همچنین می توان بر اساس نحوه گردآوری داده ها تقسیم بندی کرد که شامل پژوهش های آزمایشی و پژوهش های توصیفی می شوند( سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ۱۲۶ ).
طبقه بندی پژوهش ها به معنای ایجاد مرز های مشخص و دقیقی بین انواع آنها نیست، بلکه بیشتر این پژوهش ها در یک امتداد بوده و با هم وابستگی های مفهومی دارند. روش های حقیق بر اساس معیار های گوناگون قابل طبقه بندی شدن هستند، بر اساس ماهیت و ویژگی های کلی که انواع پژوهش دارند می توان آنها را به سه دسته کلی تقسم کرد:
کمی ۲- کیفی ۳- ترکیبی (کمی + کیفی).
بیشتر فن های مربوط به داده ها در پژوهش کمی، درخلاصه سازی داده ها کاربرد دارند که آنها را متراکم می سازند تا تصویر بزرگتر را ببینند، اما روش های کیفی، غنی سازی داده ها هستند و با آنها امکان دیدن بعد های گوناگون موضوع با روشنی بیشتر وجود دارد ( خاکی، ۱۳۹۱).
با در نظر گرفتن هدف پژوهش که بخش بندی کاربران بانکداری موبایلی بر اساس انتظارات است، پژوهش حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می شود. پژوهش توصیفی پژوهشی است که شامل مجموعه روشهایی است که هدفشان توصیف شرایط پدیده های مورد بررسی است و پژوهش پیمایشی پژوهشی است که در آن با بهره گیری از روشهای میدانی به سنجش معیارها پرداخته می شود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵، ص۱۲۳). همچنین از منظر گردآوری داده ها با توجه به ماهیت پژوهش و قطعیت داده ها از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی یا ترکیبی (کیفی- کمی) است. پژوهش آمیخته پژوهشی است که به جمعآوری، تحلیل و ترکیب داده های کمی و کیفی در یک مطالعه یا مجموعه ای از مطالعات می پردازد و پیش فرض اصلی آن این است که استفاده از رویکردهای کمی و کیفی در ترکیب با هم منجر به درک بهتر سؤالهای پژوهش خواهد شد (Creswell, 2007). همچنین پژوهش ترکیبی به عنوان طبقه ای از پژوهش که در آن پژوهشگر تکنیک ها، روش ها، دیدگاه ها، مفاهیم یا زبان روش های پژوهش کمی و کیفی را در یک مطالعه منحصر به فرد ترکیب می کند، تعریف می شود (Johnson & Onwuegbuzie, 2004).تیییییب۴صال داده
انواع پژوهش های آمیخته با در نظر گرفتن دو عامل توالی زمانی و تأکید بر هر یک از قسمت های کمی یا کیفی به صورت نمودار ۳-۲ دستهبندی می شوند (Johnson & Onwuegbuzie, 2004). علامت “+” به معنی همزمان بودن دو مرحله و علامت “←” به معنی متوالی بودن دو مرحله است. بزرگی و کوچکی کلمات به معنی تأکید بیشتر و کمتر بر مراحل کمی و کیفی است.
ترتیب زمانی
همزمان
متوالی