۲-در تحقیقی که علیرضا علی احمدی و منصوره حور علی با عنوان ” بررسی وضعیت به کارگیری فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در صنعت نفت و گاز ایران” در سال ۱۳۸۴ انجام دادهاند به بررسی کاربردهای مختلف تجارت الکترونیک در این صنعت پرداخته سپس با مطالعه به کارگیری تجارت الکترونیک در صنعت نفت و گاز سایر کشورها و با بهره گرفتن از شاخصهای ارائه شده در مدلهای آمادگی الکترونیکی و وقف دادن آن ها برای صنعت نفت و گاز و بهره گیری از نظر خبرگان صنعت نفت و گاز ۸ محور زیر به منظور بررسی وضعیت موجود این صنعت ارائه شد: ۱-وضعیت نرم افزار های موجود ۲- وضعیت سخت افزار موجود ۳- وضعیت زیرساخت فنی و مخابراتی و تسهیلات شبکه ای ۴- وضعیت فرهنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی انسانی ۵- وضعیت برقراری امنیت فناوری اطلاعات ۶- وضعیت زیر ساختارهای حقوقی و قانونی توسعه تجارت الکترونیک ۷- وضعیت برنامه ریزی و سیاست گذاری برای گسترش و توسعه تجارت الکترونیک ۸- بررسی کاربردهای تجارت الکترونیک در صنعت نفت و گاز.
در بررسی انجام شده بر روی وضعیت موجود تجارت الکترونیک در این صنعت پی برده اند که به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک، با مشکلات متعددی مواجه است. بنابرین حضور رقابتی و جهانی صنعت نفت و گاز ایران زمانی میسر خواهد بود که موانع استقرار و پیاده سازی ابتکار عملهای تجارت الکترونیک برداشته شده و راهکارهای گسترش و توسعه هرچه بیشتر این صنعت به طور کامل مد نظر قرار گیرد. در این صورت است که منافع استفاده از تجارت الکترونیکی ، مانند سایر رقبا نصیب این صنعت خواهد شد.
۳-تحقیقی تحت عنوان “بررسی و مقایسه سطح آمادگی الکترونیکی سازمان مورد مطالعه: دو مؤسسه مالی و بازرگانی” توسط حمیدرضا رضایی کلیدبری ، علی داوری و عبدالمجید ایمانی در سال ۱۳۹۱ انجام شد. در این تحقیق از مدل مؤسسه بریج استفاده شد. بر ای اساس تعریف متغیرهای مورد بررسی که مورد نظر این پژوهش است به شرح زیر ارائه گردیده است:
-
-
- عوامل فناوری شامل میزان استفاده از فناوری اطلاعات در انجام کارها، دسترسی به زیرساخت مناسب، دسترسی به تلفن ثابت، کامپیوتر، اینترنت، شبکه های محلی و منطقه ای و غیره.
-
- عوامل آموزشی و منابع انسانی شامل وجود کارکنان و مشاوران متخصص فاوا، مدیران و کارکنان آشنا با مفاهیم فاوا، میزان ساعات آموزش فاوا و غیره.
-
- عوامل اقتصادی شامل به کارگیری فاوا در فرایندهای سازمان، تعامل با شرکای زنجیره ارزش سازمان، خرید، فروش خدمات الکترونیکی و ارتباط با مشتری و غیره.
-
- عوامل دولتی شامل حمایتهای دولت از گسترش فاوا، چارچوبهای قانونی، حمایتهای مالی و بودجهای، و برنامه های نظارتی مناسب بر گسترش فاوا و غیره.
- عوامل اجتماعی شامل فرهنگ تبادل اطلاعات در جامعه، اعتماد عمومی افراد به فاوا، وجود نگرش مثبت در خصوص به کارگیری فاوا و غیره.
-
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد سطح آمادگی الکترونیکی هر دو مؤسسه مالی و بازرگانی در سطح مناسبی نیست و کم تر از متوسط است به عبارت دقیق تر عوامل اقتصادی، آموزشی و منابع انسانی و دولتی در هر دو مؤسسه مالی و بازرگانی در سطح مناسبی قرار ندارند و کم تر از حد متوسط بوده و وضعیت عوامل همچنین نتیجه تحلیل عاملی نشان میدهد که فناوری و عوامل اجتماعی هر دو مؤسسه مالی و بازرگانی در سطح متوسط است. که مهم ترین عوامل به ترتیب عوامل قانونی و حمایتی، کاربرد تخصصی فاوا در سازمان و منابع انسانی هستند. این نتایج با توجه به ماهیت فعالیت بخش مالی منطقی به نظر میرسد زیرا وجود بسترهای قانونی و حمایتی و به کارگیری تخصصی فاوا در این نوع سازمان ها لازم به نظر میرسد . بنابرین زمینه ها و بسترهای قانونی در بخش مالی کشور بایستی بیش تر مورد توجه قرار گیرد. همچنین در بخش مالی به کارگیری نرم افزارهای تخصصی و بروز یک ضرورت تلقی می شود. البته این مهم در بخش مالی کشور نسبت به سایر بخش ها در سال های اخیر بیش تر مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص منابع انسانی نیز به کارگیری کارکنان، مشاوران و مدیران آشنا با مفاهیم فاوا بایستی بیش تر مورد تأکید قرارگیرد.
۴-تحقیقی تحت عنوان “سنجش آمادگی الکترونیک سازمان بازرگانی استان تهران” توسط رضا واعظی و عبدالمجید ایمانی در سال ۱۳۸۸ انجام شد .
آزمون این مدل نشان داد دو مفهوم «عوامل فناوری » , « عوامل اجتماعی » در حد متوسط وجود داشته در حالی که مفاهیم ،« عوامل اقتصادی » ، « عوامل آموزشی و منابع انسانی » و « عوامل دو لتی » در سطح مطلوبی وجود نداشته است. از طرف دیگر تحلیل یافته ها نشان میدهد بعد « زیر ساخت مناسب » در سطح مطلوبی وجود داشته در حالی که ابعاد « استفاده از شبکه » ،« اقتصاد شبکه ای » « تعامل با شرکای زنجیره ارزش» ،
« آموزش » ،« منابع انسانی » ، « حمایتهای قانونی و مالی دولت » و « استراتژی گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات » در سطح مطلوبی وجود نداشته است.
بر اساس این تحقیق، وجود ارتباط اینترنتی (الکترونیکی) بین ادرات نظارتی مرتبط در امور گمرکی مربوط به صادرات موجبات ترخیص فوری کالا را فراهم میسازد. و همینطور مهمترین موانع بهره گیری از گمرکات الکترونیکی جهت تسهیل صادرات عبارتند از : نبود تضمین کامل در قبال محموله های ارسالی از طریق سیستم الکترونیکی، مهارت کم تجار در استفاده از سیستم گمرک الکترونیکی، ملاحظات امنیتی و ضعف بستر فرهنگی.
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
-
- تحقیقی تحت عنوان” فن آوری اطلاعات برای تجارت الکترونیکی و مدیریت بهتر بخش عمومی” توسط اسچوار و کیمبرلی در سال۲۰۰۰ انجام گرفت. در حال حاضر فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در دسترس همه است در سیستم تجارت جهانی، مبتنی بر تکنولوژی، رقبا میتواند به همکاران، تأمین کنندگان و مشتریان تبدیل شوند از این رو محقق شاهد آن است که شرکت های کوچک در برخی کشورهای کوچک با رقابت مؤثر خود در حال رقابت با رقبای بزرگتر و ثروتمندتر خود هستند.
-
- در تحقیقی ین لین کوا (۲۰۱۲ ) با عنوان ” آمادگی فناوری به عنوان مدیر برای عملکرد شرکت ساخت و ساز” انجام داد با هدف درک اثر با کیفیت سیستم اطلاعات و آمادگی تکنولوژی بر عملکرد سازمانی از پس زمینه که صنعت ساخت و ساز به دنبال به کارایی بالاتر و کیفیت خدمات. روش کار در این تحقیق پرسشنامه و رگرسیون سلسله مراتبی بوده ، که به تعداد ۵۴۵ پرسشنامه معتبر از کارکنان صنعت ساخت و ساز در تایوان جمع آوری شده است. این مطالعه اطلاعات معنی دار برای مدیران صنعت ساخت و ساز فراهم میکند. در روند تقسیم بندی بازار و چالش های سفارشی مورد نیاز مصرف کننده، مدیریت نام تجاری و برنامه ریزی محصول از صنعت ساخت و ساز داشته باشند . نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که سازمان کیفیت سیستم اطلاعات را بهبود می بخشد عملکرد سازمانی و آمادگی تکنولوژی شخصی مدیر است که رابطه بین کیفیت سیستم اطلاعات و عملکرد سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی را تحت تاثیر قرار است .