۲-۶) بخش دوم ادبیات تجربی تحقیق:
۲-۶-۱) تحققات داخل کشور:
سید جوادین، رایج، آقامیری و یزدانی (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات به این نتیجه رسیده اند که اقدامات بازاریابی درونی توانسته است بر روی رفتارهای شهروندی سازمان اثر مستقیم، مثبت و معنادار و نیز بر روی کیفیت خدمات اثر غیر مستقیم مثبت و معنادار بگذارد و خود رفتارهای شهروندی نیز بر روی کیفیت خدمات، دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار است.
طباطبایی هنزایی و اخوان (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان بررسی ارتباط بازاریابی درونی و کیفیت خدمات انجام دادهاند و به این نتیجه رسیده اند که رابطه بین بازاریابی درونی و کیفیت خدمات مثبت و معنی دار است.
ابزری و رنجبریان، فتحی و قربانی (۱۳۸۷) در تحقیقی تحت عنوان تاثیر بازاریابی داخل بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری به این نتیجه رسیده اند که بازاریابی داخلی تاثیر معناداری بر بازارگرایی دارد و در زمینه ارتباط بازاریابی با عملکرد سازمانی نیز هر دو بعد بازارگرایی بر عملکرد سازمانی مؤثر است.
عباسی و صالحی (۱۳۹۰) در تحقیقی که با عنوان اثر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری در صنعت بیمه انجام دادهاند به این نتیجه رسیده اند که شرکت های بیمه هر چه بیشتر به دنبال روشهایی در جهت افزایش رضایت شغلی کارکنانشان باشند در دستیابی به اهدافشان موفق تر خواهند بود.
۲-۶-۲) تحقیقات خارج از کشور:
پاپانوسولو (۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان به کار بردن بازاریابی درونی در ساختارهای بروکراتیک به این نتیجه رسید که در ساختارهای بروکراتیک اثرهای بازاریابی درونی ممکن است معکوس شود.
هوانگ و چی (۲۰۰۵) در تحقیقی تحت عنوان تاثیر بازاریابی درونی بر رضایت کارکنان و عملکرد سازمانی به این نتیجه رسیده اند که بازاریابی درونی اثر مثبت معنی داری بر رضایت و عملکرد دارد.
رفیق احمد و ساد (۱۹۸۸) در تحقیقی با عنوان تاثیر بازاریابی درونی بر عملکرد به این نتیجه رسیده اند که شایستگی های سازمانی یک عامل میانجی میان بازاریابی درونی و عملکرد میباشد.
پاپاسولومو و رونتیس (۲۰۰۶) در تحقیقی با نام تاثیر بازاریابی درونی بر نام تجاری شرکتی به این نتیجه رسیدند که بازاریابی درونی میتواند موجب ایجاد نام تجاری متمایز شود.
۲-۶-۲-۱) تحقیقات انجام شده در حوزه بازاریابی درونی
بازاریابی درونی در ادبیات بازاریابی، به ویژه بازاریابی خدمات، جایگاه ویژه ای دارد. بیشتر کارهای پژوهشی در حوزه بازاریابی درونی، حول محور های رضایت کارکنان، عملکرد و کیفیت خدمات انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان است که بازاریابی درونی با این متغیرها رابطه مثبتی دارد. در ادبیات بازاریابی درونی هیچ تحقیقی در مورد ارتباط بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی و تاثیر همزمان این دو عامل برکیفیت خدمات انجام نشده است.
تحقیقات انجام شده در حوزه بازاریابی درونی
محققان
موضوع تحقیق
نتایج
پاپاسولومو
به کار بردن بازاریابی درونی در ساختارهای بروکراتیک
در ساختارهای بروکراتیک اثرهای بازاریابی درونی ممکن است معکوس شود.
پاپاسالومو و ورونتیس
تاثیر بازاریابی درونی بر نام تجاری شرکتی
بازاریابی درونی میتواند موجب ایجاد نام تجاری متمایز شود.
هوانگ و چی
تاثیر بازاریابی درونی بر رضایت کارکنان و عملکرد سازمانی
بازاریابی درونی اثر مثبت معنی داری بر رضایت و عملکرد دارد.
کلر، لینچ، الینگر، اوزمنت، کالانتون
تاثیر بازاریابی درونی بر رضایت کارکنان و مشتری مداری
بازاریابی درونی اثر مثبت معنی داری بر رضایت و مشتری مداری دارد.
رفیق، احمد و ساد
تاثیر بازاریابی درونی بر عملکرد
شایستگی های سازمانی یک عامل میانجی میان بازاریابی درونی و عملکرد میباشد.
نویسندگان معتقدند وجود بازاریابی درونی در کنار رفتار شهروندی سازمانی به طور همزمان میتواند تاثیر چشمگیرتری بر کیفیت خدمات داشته باشد. در نتیجه، نویسندگان در این تحقیق تاثیر همزمان بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات را مورد بررسی قرار دادند. شایان ذکر است که در ایران بازاریابی درونی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تقریباً هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نشده است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱-مقدمه:
تحقیق از نظر لغوی، یعنی رسیدگی کردن و به کنه مطلبی پی بردن. تحقیق از نظر روش شناسی در نزد پژوهشگران مختلف دارای تعاریف متفاوت است و هر پژوهشگری با عنایت به بضاعت علمی خود بر فرایندی از پژوهش تأکید می ورزد. (دلاور، ۱۳۸۷، ۲۹)
واژه تحقیق از زبان عربی گرفته شده است. در لغت به معنای درس کردن، رسیدن، رسیدگی، بررسی، مطالعه حقیقت و واقعیت است. تحقیق از نظر روش شناسی عبارت است از کاربرد روش های علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سوال. (همان منبع، ۳۰)
در این فصل با در نظر گرفتن هدف تحقیق، روش تحقیق مشخص شده، و با توجه به جامعه آماری حجم نمونه مشخص و درباره روایی و پایایی پرسشنامه که جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، پرداخته تا بتوان روابط بین متغیرهای تحقیق را از دیدگاه جامعه آماری مورد مطالعه کشف و شناسایی کرد.
۳-۲- روش تحقیق
اکثر مطالعات تحقیقی یک روش یا راهبرد را نشان میدهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسئله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری اند. جزییات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین میشوند. (خاکی، ۱۳۸۲، ۱۰۲)
در پژوهش حاضر روش تحقیق، توصیفی است و از آن جهت که به بررسی رابطه بین متغیرها می پردازد از نوع همبستگی میباشد. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش وجود دارد اگر این رابطه وجود دارد، حد و اندازه آن چقدر است؟ هدف از مطالعه همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه یا نبود آن و به کارگیری روابط در انجام بین بینی ها باشد. مطالعات همبستگی، تعداد از متغیرهایی را که تصور می رود با مسئله مرتبط هستند ارزیابی میکند.
تحقیق همبستگی هرگز یک رابطه علت و معلولی را روشن نمی کند، بلکه صرفاً وجود یک رابطه را توصیف میکند. (خاکی، ۱۳۸۹، ص ۲۱۸-۲۱۹)