عنوان شماره صفحه
جدول شماره۳- ۱نحوه انتخاب و استخراج نمونه ۶۸
جدول شماره۴- ۱تحلیل توصیفی متغیرهای به کار رفته در مدل آزمون فرضیات ۸۶
جدول شماره۴- ۲آزمون نرمال بودن متغیر وابسته تحقیق ۸۷
جدول شماره۴- ۳آزمون نرمال بودن متغیر وابسته تحقیق پس از نرمال سازی ۸۸
جدول شماره۴- ۴نتایج آزمون چاو برای مدل رگرسیونی آزمون فرضیه اول ۸۹
جدول شماره۴- ۵ نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه اول ۸۹
جدول شماره۴- ۶نتایج آزمون چاو برای مدل رگرسیونی آزمون فرضیه دوم ۹۲
جدول شماره۴- ۷نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه دوم ۹۲
جدول شماره۴- ۸نتایج آزمون چاو برای مدل رگرسیونی آزمون فرضیه دوم ۹۴
جدول شماره۴- ۹نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه سوم-مدل ۱(شرکتهای با عدم تقارن بالا) ۹۵
جدول شماره۴- ۱۰نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه سوم-مدل ۲ (شرکتهای با عدم تقارن پایین) ۹۶
جدول شماره۵- ۱خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات ۱۰۳
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱)مقدمه
ساختار راهبری یک شرکت از ابعاد گوناگون قابل توجه است و در وهله اول بر حسب همسویی منافع نمایندگان و مالکان تعریف می شود. بر این اساس، چنانچه منافع مدیران و مالکان همسان و یا به هم نزدیک باشد؛ بسیاری از تعارضات نمایندگی حل شده و این امر به طور بالقوه بر جوانب مختلف شرکتهای سهامی و بازار سرمایه تاثیر میگذارد. از جمله مواردی که ممکن است، تحت تاثیر ساختار راهبری قرار بگیرد؛ محیط گزارشگری مالی است که این امر میتواند منافع سایر گروه ها را در شرکت تبیین نماید. از این جهت، تاثیر ساختارهای راهبری بر رفتارهای گزارشگری، یکی از موضوعاتی است که به طور فزاینده ای مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و زمینه تحقیقات زیادی در سالهای اخیر بوده است. موضوع تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت سود و نظارت صندوق های سرمایه گذاری شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران میباشد. این فصل باعنوان کلیات تحقیق، نگاهی کلی به پژوهش می کند و خواننده را با آنچه قرار است تجزیه و تحلیل گردد آشنا میسازد. در فصل حاضر، مسئله اصلی و ضرورت انجام تحقیق بیان می شود. در ادامه، فرضیات موردنظر در راستای بررسی ارتباط بین متغیرها، مطرح میشوند و همچنین جامعه آماری موردمطالعه و قلمرو تحقیق، تبیین میگردد. در نهایت، کلمات کلیدی تحقیق، بلحاظ عملیاتی تعریف و ارائه میشوند.
۱-۲)بیان مسئله اصلی تحقیق
حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی میتواند در جهت تصمیمگیریهای اقتصادی اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایهگذاران و سایر استفاده کنندگان اطلاعات مالی قرار میدهد.اما باید در نظر داشت که برخی ازاطلاعات حسابداری در قالب اقلام تعهدی منعکس میشوند؛ که به وسیله مدیران تهیه میشود و کیفیت آن ممکن است تحت تاثیر انگیزه های منفعت جویانه و فرصت طلبانه آنان قرار گیرد. اعمال نظر مدیر بر ارقام گزارش شده ناشی از اختیاری بودن برخی از رویه های گزارشگری مالی است. بدین ترتیب که مدیریت برخی اختیارات را در شناسایی اقلام تعهدی، دارد. این اختیارات ممکن است برای علامت دهی اطلاعات خصوصی استفاده شود و یا به طور فرصت طلبانه ای برای مدیریت سود به کار رود(دیچو و همکاران،۲۰۰۳).مدیریت سودفرصت طلبانه نشان دهنده کیفیت پایین اطلاعات حسابداری است. در این حالت، بخشی ازمعامله گران مطلع دست به مبادله سهام میزنند، در حالی که تمایل معامله گران بدون اطلاع به مبادله سهام شرکت، به شدت کاهش مییابد. ازآنجایی که شواهد نشان میدهد که مدیران در جهت منافع شخصی خود ، دست به مدیریت سود فرصت طلبانه میزنند ، معامله گران هزینه های انتخاب نادرست ناشی از مدیریت سود را تشخیص میدهند و به آن واکنش نشان میدهند (کسیا و لیو، ۲۰۰۵). از این جهت، وجود مکانیزم هایی برای کنترل انگیزه های مدیران در شرکتهای سهامی در راستای حفظ منافع مالکان، ضروری است.در این رابطه، برخی از تحقیقات به نقش سهامداران نهادی در کنترل انگیزه های منفعت طلبانه مدیران و انتقال اطلاعات پرداختهاند . بر اساس فرضیه نظارت کارآ[۱]، سهامداران نهادی وسهامداران عمده ای که خارج ازشرکت قراردارند در مقایسه باسهامداران خرد ، به دلیل برخورداری از امکانات ، تخصص وتجربه بالا و همچنین حق رأی بیشترمی توانند با هزینه کمتری بر عملکرد مدیران نظارت داشته باشند. شواهد نشان میدهد که تصمیم گیری مجامع عمومی شرکتها ارتباط معناداری با مالکیت نهادی داشته است(بوشی و نو، ۲۰۰۰).
در تحقیق حاضر، سعی می شود، نقش صندوق های سرمایه گذاری(به عنوان مهمترین گروه سهامداران نهادی در بازار سرمایه ایران)، در نظارت بر رفتارهای مدیران شرکتهای سرمایه پذیر، تبیین شود. همچنین، عدم تقارن اطلاعاتی به عنوان یک انگیزه مهم برای مدیریت سود، تلقی و مورد بررسی قرار میگیرد.در بندهای زیر، ارتباط بین متغیرهای اساسی تحقیق، مبتنی بر شواهد نظری و تجربی موجود، تبیین شده است.
۱-۳) ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی با مدیریت سود