سیدی، یعقوبی( ۱۳۹۱) با تحقیقی تحت عنوان طراحی و پیاده سازی نظام اموزش ترکیبی برای دانشجویان رشتههای توانبخشی- که به نتایج زیر دست یافتند:- شیوه آموزش ترکیبی با افزودن شیوه یادگیری دانشجو محور به آموزش حضوری و استفاده از ابزار های توانمندی مانند محتوای آموزشی استاندارد، به سادگی میتواند کیفیت آموزش بالاتری را نسبت به دیگر شیوه ها(حضوری و الکترونیکی) برای دانشجویان فراهم نماید.
– سازمان ها باید از رویکرد و نگرش یادگیری ترکیبی در تدوین استراتژی های خود استفاده نمایند تا بتوانند محتوای آموزشی مناسب و صحیح را در چارچوبی بهینه برای افراد شایسته و در زمان مناسب به کار گیرند.
– فواید شیوه ترکیبی به طور کلی عبادرتند از : خدمات آموزشی، کاهش زمان آموزش، افزایش مهارت های شناختی، تسلط در یادگیری و افزایش انگیزه وخلاقیت دانشجویان است.(یعقوبی،۱۳۹۱)
پل جانویجز(۲۰۱۰) در نتایج تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که مؤثر بودن آموزش معمولا با درجه تکمیل یا رسیدن به اهداف آموزشی انجام می شود و نتایج آموزش، تسلط در محتوای آموزش جدید است که با توانایی اخذ شده سنجیده می شود
چراغ چشم(۱۳۸۶) نیز در نتایج تحقیقات خود به این نتیجه زسیده است که اساس قدرت انسان ناشی از خلاقیت اوست و در حقیقت خلاقیت کشفی ناگهانی است و این تعریف به مقوله کشف و شهود نزدیکتر است و همچنین خلاقیت فرایندی مداوم و مستمر است و این مداومت در وجود فرد نوعی بی قراری، تلاش و کنکاش ایجاد میکند تا بدانجا که از خود چیز های تازه ای به ظهور می رساند.
همچنین سیف(۱۳۸۰) با انجام تحقیقاتی در زمینه مفهوم انگیزش بیان میدارد که شناسایی مفهوم انگیزش و آگاهی از انگیزه های مختلف و تاثیر آن ها بر فرایند یادگیری دانش آموزان به معلم کمک میکند تا در طرح و اجرای برنامه های آموزشی خود روش های بهتری را به کار ببندد. اصطلاح انگیزش را میتوان به عنوان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد
سعیدپور، طبسی (۱۳۸۹) با تحقیقی در مورد آموزش ترکیبی رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی که به نتایج زیر دست یافتند:
به کارگیری شیوه ترکیبی در آموزش، آزادی عمل و بینش وسیعتری را در بهره مندی از ابزار و محیط های آموزشی در اختیار کارشناسان آموزش قرار میدهد. در حال حاضر ما در آموزش به جهت امتناع و ترجیح روش های معمول نیازمند ایدولوژی هستیم که لزوم تحولات را حمایت و قابلیت تطبیق با تحولات جامعه را داشته باشد و با ایجاد تحولات اطلاعاتی-ارتباطی در سیستم خود بتواند فرصت های فراوانی را برای تدریس و آموزش در همه زمینه ها و همه سطوح فراهم آورد.(طیبی،۱۳۸۹)
۲-۲-۱۴- مروری بر تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق
۲-۲-۱۴-۱-تحقیقات انجام شده در داخل کشور
احمدی و نخستین روحی در سال ۱۳۹۲ در تحقیقی تحت عنوان بررسی تمایز یادگیری تلفیقی(ترکیبی) با یادگیری الکترونیکی و سنتی (معمول) در آموزش ریاضی بر روی دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهر تهران دریافتند که شیوخ یادگیری تلفیقی در یادگیری درس ریاضی نسبت به دو شیوه سنتی و الکترونیکی مؤثر تر بوده است ، همچنین شیوه آموزش سنتی نسبت به آموزش الکترونیکی مؤثر تر است. همچنین نتیجه گیری کردهاند که علاوه بر اینکه یادگیری در مدل تلفیقی متفاوت میباشد بلکه یادگیرندگان در گروه آزمایشی به مقدار زیادی بر موانع فرهنگی که در ذهنشان جا افتاده است غلبه کردهاند و یک اشتیاق و انگیزه خاصی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و اجازه دادن به دیگران برای دسترسی به فرایند تفکراشان از طریق شبکه ارتباط محلی به وجود آمده است. (احمدی و نخستین روحی ، ۱۳۹۲)
ایزدی در سال ۱۳۹۲ در تحقیقی تحت عنوان نظام یادگیری ترکیبی به عنوان رویکردی جدید در آموزش به این نتیجه رسیده است که امروزه آموزش های سنتی به دلایل مختلف برای رفع نیاز های آموزشی کافی نیست و از طرف دیگر آموزش های الکترونیکی صرف نیز دارای محدودیت های خاص خود میباشند و نمی توانند به طور کامل جایگزین آموزش های سنتی شوند . لذا از آنجایی که با رویکرد آموزش ترکیبی کیتوان از مزیت های هر دو نوع آموزش (سنتی و الکترونیکی ) بهره برد، استفاده از رویکرد آموزش ترکیبی برای اثر بخشی هر چه بیشتر نظام های آموزشی کشور امری ضروری به نظر میرسد . از آنجایی که سازمان ها و به ویژه کتابخانه ها باید کارمندان خود را با آموزش های ضمن خدمت بروز نگه دارند و با توجه به مشکلاتی چون نیاز روز افزون به آموزش، عدم دسترسی به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود آموزش گران مجرب ، هزینه های زیادی که صرف آموزش می شود و دستیابی به آموزش با کیفیت ، بهترین راه برای رفع این مشکلات استفاده از نظام آموزشی ترکیبی میباشد. و در نهایت نتیجه گیری کردهاست که به کار گیری شیوه ترکیبی در آموزش ، آزادی عمل و بینش وسیعتری را در بهره مندی از ابزار و محیط های آموزشی در اختیار کارشناسان آموزشی قرار میدهد . (ایزدی، عبدالرضا ، ۱۳۹۲)
ذوالفقاری، نگارنده و احمدی در سال ۱۳۸۸ در یک مطالعه اقدام پژوهی با رویکرد مشارکتی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی به این نتیجه رسیدند که آموزش ترکیبی به عنوان یک ساز و کار جدید که روش های یادگیری و تدریس متنوعی را باهم ادغام می کند ، موجب رضایت مندی بیشتری در دانشجویان و استادان شده است و میتواند با امکان انعطاف پذیری در یادگیری و قابلیت بهره گیری از مزایای هر دو روش آموزش حضوری و الکترونیکی ، یادگیری را افزایش دهد . از رو پیشنهاد دادند به عنوان یک روش ارائه آموزش مؤثر ، در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد توجه قرار گیرد . (ذوالفقاری، نگارنده، احمدی . ۱۳۸۸)
پرز و همکاران در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقی نتیجه گیری کردند که با وجود اینکه سخنرانی در بیش از ۸۳ درصد کلاسهای آموزش سنتی مورد استفاده می شد ولی تمرکز و تأکید بیشتر بر انتقال اطلاعات بود . با وجود این ، آموزش ترکیبی به منظور بر آوردن نیاز های مختلف دانشجویان از روش های گوناگونی بهره میبرد و دست مربی را در بهره برداری از مزایای هر یک از این روش ها باز میگذارد . (زمانی، بی بی عشرت . ببری حسن . ۱۳۹۱)
زمانی و ببری در سال ۱۳۹۱ با انجام تحقیقی از نوع اکتشافی بر بروی دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، نتیجه گیری کردند که با وجود ضعف ها و تهدید هایی که در صورت اجرای آموزش ترکیبی وجود دارد آما کلیه شرکت کنندگان تحقیق نسبت به چشم انداز های اجرای این آموزش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امیدوار بودند . (زمانی، بی بی عشرت . ببری حسن . ۱۳۹۱)
چراغ چشم(۱۳۸۶) نیز در نتایج تحقیقات خود به این نتیجه زسیده است که اساس قدرت انسان ناشی از خلاقیت اوست و در حقیقت خلاقیت کشفی ناگهانی است و این تعریف به مقوله کشف و شهود نزدیکتر است و همچنین خلاقیت فرایندی مداوم و مستمر است و این مداومت در وجود فرد نوعی بی قراری، تلاش و کنکاش ایجاد میکند تا بدانجا که از خود چیز های تازه ای به ظهور می رساند. (چراغ چشم.۱۳۸۶)