– همچنین تیم رهبری ارشد باید تصمیم بگیرد برای سنجش پیشرفت، کدام شاخص های کلیدی سطح بالای عملکرد باید استفاده شود؟
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۴-۳-۴: سنجش و ارزیابی
برنامه استراتژیک متشکل از اجزای زیر است:
– دورنما
– اصول راهنما
– رسالت
– اهداف کلان استراتژیک
– استراتژی ها
– اهداف ویژه
اعلام برنامه تا سطح اهداف ویژه، علاوه بر آشکار بودن قصد برنامه استراتژیک به طور واضح، انگیزه کارکنان برای فعالیت را بیشتر خواهد کرد. می توان برنامه را طوری اعلام کرد که انعطاف لازم برای به روز آوری آن وجود داشته باشد. برنامه می تواند به صورت لایه های قابل تغییری چیده شود که دریک زونکن سه حلقه ای بخش به بخش تنظیم شده باشد ،یا به صورت یک فرم الکترونیکی قابل ویرایش ارسال گردد. ممکن است مواردی چون فرایند ایجاد برنامه، فهرست واژگان، نقش ها و مسئولیت های اجرا وسایر موارد مورد نظر تیم رهبری نیز در برنامه منظور شود.
الگوی ثابتی برای قالب بندی و شکل ظاهری برنامه وجود ندارد. .مهم تر از شکل ظاهری برنامه، محتوا، نحوه بیان و دادن انگیزه است. به طور مثال اعلام برنامه به عنوان دستور العمل، راهنما یا فرمان درنظام سیاست گذاری رسمی باعث تقویت اعتبار آن می شود.
۴-۴-۴: برنامه ریزی استراتژیک و کارآفرینی جمعی
باید به یاد داشت که منظور از برنامه ریزی استراتژیک اتخاذ تصمیم های بنیادی و دست زدن به اقدامات اساسی در جهت تعریف ماهیت یک سازمان است. از این رو اگر افراد در اقدام های مهم، دقیق، آشکار و قطعی درگیر شوند، تعهد آن ها افزایش خواهد یافت و به برنامه ریزی استراتژیک موفق به عنوان یک کار آفرینی جمعی کمک شایانی خواهد نمود.
نمودار۱: برنامه ریزی استراتژیک وکارآفرینی جمعی
منبع: جان. ام. برایسون، برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی، ترجمه: دکتر عباس منوریان.
۵: مدل تحقیق و روش اجرا
مدل مورد استفاده در این پژوهش مدل مفهومی ارائه شده توسط پروفسور دیوید می باشد. دیوید (۱۹۹۰) مدلی با فرآیندی سه مرحله ای برای مدیریت استراتژیک پیشنهاد کرده است که عبارتند از
گام اول: تدوین استراتژی
گام دوم: اجرای استراتژی
گام سوم: ارزیابی استراتژی
در گام اول سازمان بایستی ابتدا اهداف، مآموریتها و رسالت و استراتژی جاری خود را با توجه به نقاط قوت و ضعف درون سازمانی و عوامل مؤثر محیطی شامل فرصتها و تهدیدها مورد بررسی قرار دهد. در گام دوم در مرحله ی اجرا منابع انسانی و مادی لازم تخصیص داده می شود. طبیعی است که بدون منابع لازم استراتژی قابلیت اجرایی نخواهد داشت. در گام سوم استراتژی بکار گرفته شده با بهره گرفتن از یک نظام اطلاعاتی فعال و نیز در مقایسه با اهداف سازمان مورد ارزیابی قرار گرفته و اشکالات و ابهامات احتمالی رفع می شود (دهکردی، ۱۳۸۴).فرایند مدیریت استراتژیک در نمودار زیر خلاصه شده است.
نمودار۲: فرایند مدیریت استراتژیک
برای انجام این پژوهش از روش توصیفی، تاریخی و کتابخانه ای استفاده شده است و تلاش شده است که حقایق آنچنان که هست بررسی شوند. البته بعد از یافتن داده ها و اطلاعات مربوط به هر سؤال با بهره گرفتن از فرایند برنامه ریزی استراتژیک، داده ها و اطلاعات بدست آمده در قالب جداول مربوطه مورد تحلیل استراتژیک قرار خواهند گرفت.
پیشینه تحقیق(بحث نظری):
مدیریت استراتژیک برنامه ای هماهنگ، جامع و پیوسته است که ظرفیتهای ممتاز سازمان را با محیط خارجی ارتباط می دهد و هدف آن متحقق ساختن هدفهای سازمان در چارچوب اجرای صحیح مدیریت است (انسف[۱۶] نقل از دهکردی ۱۳۸۴). در اواخر دهه ی ۱۹۵۰ اولین حرکت در تدوین مدیریت استراتژیک آغاز شد. در این حرکت مدیران تلاش می کردند که برای کجایی و چرایی حرکت سازمان خود در آینده تصمیم بگیرند. طراحی استراتژی به مرحله ی تحلیلی این روش و برنامه ریزی استراتژیک به مرحله ی فرایند طراحی گروهی آن اطلاق می شد. حرکت دوم در دهه ی ۱۹۷۰ شروع شد. در این زمان مدیران به این نتیجه رسیدند که با هر تغییر گسسته در استراتژی سازمان یا مؤسسه، تشکل درون سازمانی آن نیز بایستی متحول شود. این فرایند برنامه ریزی توانمندی نامگذاری شد. حرکت سوم در اواخر دهه ی ۱۹۷۰ در واکنش به انبوه نظرات در مورد تغییرات ناگهانی در محیط شکل گرفت. در نتیجه فن واکنش استراتژیک در زمان واقعی برای مواجه با این تغییرات ناگهانی مربوط به محیط بکار گرفته شد و به مدیریت مسئله معروف شد. جدیدترین حرکت تدوین استقرار برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت استراتژیک است که عبارت است از روش جامع و نظام یافته ای برای برخورد با تغییرات به نحوی که مدیر توانائی لازم برای اتخاذ تصمیمات را به دست آورده با بهره گرفتن از یک سیستم خدماتی کامل و با شناخت توانمندیهای داخلی و فرصتهای محیطی زمینه ی رشد و پویایی و بالندگی را برای سازمان فراهم می سازد (دهکردی، ۱۳۸۴).
فصل سوم
روش تحقیق
دراین فصل روش شناسی تحقیق با ملاحظه روش تحقیق ،ابزارگردآوری داده ها، تحلیل عاملی ، تحلیل روایی واعتبار، شیوه نمونه گیری ، روش های تحلیل آماری با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری مورد توجه قرار گرفته است .
۳-۱- نوع و روش پژوهش
این تحقیق برحسب هدف کاربردی وبراساس شیوه گردآوری داده ها ، توصیفی میدانی می باشد.به این دلیل کاربردی است که استفاده از نتایج طرح به تدوین یک برنامه استراتژیک برای شرکت گردشگری و تجاری بهده می شود وبه این دلیل توصیفی است که مطالعه وضعیت موجود شرکت نیز مدنظراست
روش تحقیق با توجه به ماهیت آن میدانی و کتابخانه ای می باشد.
۲-۳- جامعه آماری مورد بررسی
۳-۲-۱- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان و کارشناسان شرکت تجاری-گردشگری بهده می باشد. کارشناسان نیز در این پژوهش به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر گفته می شود که به نوعی با شرکت تجاری-گردشگری بهده به صورت مشاور در بخش های مختلف شرکت همکاری دارند و می توانند در مورد شرکت تجاری-گردشگری بهده اظهار نظر نمایند.با توجه به تعداد این افراد در حدود ۴۰ نفر می باشند.
۳-۲-۲- حجم نمونه
با توجه به محدود بودن جامعه آماری تمام افراد به عنوان نمونه در نظر گرفته می شوند.
۳-۲-۳- واحد تحلیل
واحد تحلیل ،واحدی است که اطلاعات جمع آوری وخصوصیات آن توضیح داده می شود (دواس ،۱۳۷۶: ۴۱( براین مبنا واحدتحلیل حاضرراکلیه مدیران،کارکنان و کارشناسان شاغل در شرکت می باشند.
۳-۲-۴- شیوه نمونه گیری
درپژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع پژوهش وجامعه آماری مورد مطالعه از روش سرشماری استفاده می شود و تمام جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است.
۳-۴-روش وابزارگردآوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات ازدوروش کتابخانه ای ومیدانی استفاده می شود جهت تدوین مبانی نظری وپیشینه تحقیق ازروش کتابخانه ای وجهت گردآوری داده ها ازجامعه آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه ازروش میدانی استفاده می شود.
برای اندازه گیری شاخص های تحقیق ، جمع آوری داده ها واطلاعات لازم ازپرسشنامه استفاده شد، سوالات با عنایت به اهداف تحقیق وماهیت موضوعی پژوهش حاضربه شکل پنج گزینه ای وبسته ودرسطوح اندازه گیری رتبه ای طراحی شده است.
۳-۵روش های تحلیل
روش تجزیه و تحلیل داده ها فراوانی و درصد است که بصورت نمودارهای ستونی نمایش داده شده اند. نمودارهای ارائه شده با بهره گرفتن از برنامه نرم افزاری EXCEL ترسیم شده اند. با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه و مشاهده و با توجه به روش های تحلیل آماری بکار گرفته شده، اطلاعات و داده های مذکور نهایتا در قالب جداول تحلیل SWOT برای هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته تا به سؤالات این پژوهش از طریق فرایند برنامه ریزی استراتژیک پاسخ داده شود. بطور کلی این فرایند شامل چهار قسمت زیر می شود.
بیانیه ی رسالت و ارزشهای محوری شرکت تجاری گردشگری بهده با توجه به شناخت نقاط ضعف، قوت و تهدیدها، فرصتها
تحلیل فرصتها, تهدیدها, قوتها و ضعفها (SWOT) برای هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی
اهداف بلند مدت هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی