خیرخواهى» با «نصیحت» هم معناست و نصیحت یعنى درخواست عمل یا سخنى که مصلحتِ کننده آن کار و گوینده آن سخن را در پى داشته باشد یا دعوت به آنچه که صلاح مخاطب در آن باشد و نهى از چیزى که تباهى و فساد در پى دارد.http://wiki.ahlolbait.com/index.php/%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C واژه «نصح» و «نصیحت» در زبان روزمرّه فارسی معمولاً به معنای اندرز به کار میرود؛ ولی در لغت عرب چنین نیست و مفهوم وسیع و گستردهای دارد. نُصح و خیرخواهی فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلکه یک وظیفه دینی و اسلامی است و بر همگان لازم است در هر حال خیرخواه برادران مؤمن خویش باشند.
نشانههای انسان خیرخواه :
-
- به حق داوری و حکم میکند.
-
- و خود نیز حق را مراعات میکند [و به حق رفتار میکند] .
-
-
- و آنچه برای خود میپسندد، برای مردم نیز میپسندد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
- و بر هیچ کس تعدّی [و تجاوز] روا نمیدارد.
اخلاق بازرگانی شاخهای از اخلاق کاربردی است که اصول اخلاقی ، معنوی یا مباحث و مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری و کسب و کار بررسی میکند . اگر صداقت ، انصاف ، مسئولیت پذیری ، رازداری ، پایبندی به تعهدات و ، خیرخواهی و …. در تجارت رعایت نشوند ، ( اخلاقیات یا اخلاق بازرگانی ) شانسی برای موفقیت در بازار و یا تداوم فعالیتهای تجاری ، نخواهند داشت . اخلاق یک مجموعه از اصول و باورهای اخلاقی و ارزشها که حاکم بر رفتار فرد است با در نظر گرفتن آنچه که صحیح و یا غلط است . رکن اساسی در اداره جوامع و تنظیم امور اجتماعات بشری قانون و اخلاق است و پشتوانهی قانون و اخلاق فقط و فقط دین است . ولی در میان جوامعی که متکی به ایمانی که از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نیستند تمام مقدساتی که اجتماع بشر دارد از جمله عدالت ، مساوات ، آزادی ، انسانیت و خیرخواهی و …. برای آنها حقیقت پیدا نمیکند ، ولی در اسلام اخلاق و پایبندی به اصول آن سرود همدلی و همبستگی را در ضمیر انسانها طنین انداز میکند و ضرباهنگ آن دلها را به وحدت فرا میخواند ، اسلام فقط به موجب اینکه عقیده واحدی ایجاد کرد مردم را متحد نکرد بلکه علاوه بر این مواضع تبعیضات و شکافها را از بین برد. رعایت اخلاق بازرگانی که همانا خیرخواهی در کار است بر اساس شریعت مقدس اسلام سبب محدودیت هایی میگردد که این بایدها و نبایدها موجب رشد و تعالی افراد در بنگاههای اقتصادی و کالا میشود که این موضوع میتواند باعث جذب سهم بیشتری از بازار و مشتریان شود.
۲-۸-۱) ضرورت خیرخواهى
خرد انسان با کمترین توجه درمىیابد که انسانهاى عاقل و باتجربه، بایستى اندیشه صائب و تجربیات اندوخته خویش را بدون کمترین شائبه در اختیار همنوعان خود گذارند، از سوى دیگر مخاطبان را ملزم مىداند که اندیشه و تجربه خردمندان را بکار گیرند تا به سعادت و خوشبختى نایل آیند. بدون تردید کسى که در برابر خیرخواهى دیگران، بى تفاوتى نشان دهد یا به جاى پذیرش نصیحت ناصح در برابر او جبههگیرى کند، هرگز به موفقیت نخواهد رسید و طعم تلخ شکست را خواهد چشید.
۲-۸-۲)آداب خیرخواهى
هر کس مىخواهد به چنین کار شریفى دست یازد باید شرایط آن را نیز در خویشتن فراهم آورد و آن را با آداب مخصوصى به جاى آورد تا اثر مطلوب را در پى داشته باشد، در اینجا به برخى از آن آداب و شرایط به طور فشرده اشاره مىکنیم:
نیت خالص
هدف نهایى ناصح، بایستى قرب به خدا باشد و بندگانش را براى ره پویی به سوى او نصیحت کند زیرا منبع خیر و برکت جز او نیست و هر کار نیکى به سوى او مىرود و به او مىپیوندد.
آزادگى و تدیّن
نصیحت گر باید از حرّیت و دیانت برخوردار باشد تا خیرخواهى او امضاى شرعى داشته باشد و از شائبه بزدلى و سازشکاری مصون باشد.
پاکى درون
ناصح باید خود از آلودگىها پاک باشد، شیطان را از خویش دور سازد، طوق بندگى خدا را بر گردن نهد و پس از منزه شدن از شرّ و زشتى، به خیرخواهى دیگران همت گمارد؛
۲-۸-۳) آثار خیرخواهى
اگر انسانهاى شایسته با آداب و شرایط لازم به خیرخواهى مردم بپردازند و آنها هم بدون شائبه، نصیحت خیرخواهان را بکار بندند، خیر و سلامت جامعه را فرامىگیرد و شرّ و پلیدى از آن رخت برمىبندد؛ کاستىها به تکامل، فقر به غنا، وحشت به امنیت، کینهتوزى به محبت، ضعف به قدرت تبدیل مىشود و نارسایىها جبران مىگردد و استعدادهاى خفته شکوفا مىشود.( ایروانی ، ۱۳۸۶)
پژوهشهای داخلی:
۱٫ مقالهای تحت عنوان ” تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهامند بر وفاداری مشتریان : مقایسه بانک دولتی و خصوصی ” توسط رنجبریان و براری در سال ۱۳۸۸ انجام شده است . در این مقاله تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهامند شامل تعهد ، اعتماد ، ارتباطات و مدیریت تعارض را بر وفاداری مشتریان ، اهمیت این متغیرها از دید مشتریان و میزان توفیق بانک در زمینه ایجاد هر یک از این متغیرها ، مورد بررسی قرار گرفته است . جامعه آماری این تحقیق ۳۱۲ نفر از مشتریان یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در شهرستان اصفهان میباشد . نتایج تحقیق نشان میدهد که در بانک دولتی چهار بنیان بازاریابی رابطه مند تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشته است . در بانک خصوصی نیز به غیر از متغیر ارتباطات بقیه متغیرها تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشتهاند
۲٫ تحقیقی تحت عنوان “بررسی رابطه بین اعتبار نام تجاری و وفاداری مشتری(مطالعه موردی: بانک پارسیان)”توسط محمد حقیقی، هاشم آقازاده و امیر موسویان در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت. در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی رابطه بین اعتبار نام تجاری با وفاداری مشتری در بانک پارسیان پرداخته شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که اعتبار نام تجاری با تعهد وفاداری رابطه دارد ولی با رضایت مشتری و تعهد مستمر رابطه معنی داری ندارد. تعهد وفاداری نیز با تمایل مشتری به تغییر نام تجاری و نیات توصیه دهان به دهان در رابطه است. همچنین نتایج نشان میدهد که رضایت مشتری با تعهد وفاداری، تمایل مشتری به تغییر نام تجاری و فعالیتهای حمایتی توصیه دهان به دهان رابطه دارد. همچنین طبق نتایج تحقیق تعهد مستمر با تمایل مشتری به تغییر نام تجاری رابطه معنی داری ندارد.
۳٫ تحقیقی تحت عنوان” بررسی تأثیر اعتبار مارک تجاری بر وفاداری مشتریان با رویکرد محصولات بهداشتی(مطالعه موردی: خمیردندان داروگر): توسط مهدیه امانی در سال ۱۳۸۹ انجام شده است. در این تحقیق سعی شده تا به بررسی تأثیر اعتبار مارک تجاری بر وفاداری مشتریان محصول خمیردندان شرکت داروگر پرداخته شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین افزایش الزام وفاداری و کاهش تغییر تمایل به آن و افزایش فعالیتهای حمایتی دهان به دهان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین افزایش الزام تعهد به مارک و کاهش تغییر تمایل به ان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از این است که بین رضایت مشتری و الزام وفاداری و کاهش تغییرتمایل به مارک دیگر رابطه معناداری وجود ندارد و این در حالی است که بین رضایت مشتری و افزایش فعالیتهای پیشنهادی حمایت کننده رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج تحقیق بین میزان اعتبار مارک تجاری و رضایت مشتریان و الزام وفاداری رابطه معنا داری وجود ندارد اما بین میزان اعتبار مارک تجاری و الزام دوام رابطه معناداری وجود دارد .
۴٫ تحقیقی تحت عنوان” بررسی تأثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری” توسط کامبیزحیدرزاده و همکاران در سال ۱۳۹۰ انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اعتبار برند بر وفاداری و رضایت مشتری تأثیر مستقیم دارد. بنابراین مدیران برند خدماتی باید نقش کلیدی اعتبار برند را در مدیریت مشتریان فعلی بازشناسند. اعتبار برند، قابلیت اعتماد و تخصص برند را برای عمل به آنچه وعده داده است مد نظر قرار میدهد. پس به مصرف کنندگان، وعده هایی ندهید که آشکارا عمل کردن به آنها دشوار و یا حتی غیرممکن باشد .
• پژوهشهای خارجی:
۱٫ تحقیقی تحت عنوان “اثرات اعتبار نام و نشان تجاری بر وفاداری مشتری”توسط جیل سوئینی و جفری سوئیت در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که افزایش تعهد وفاداری منجر به کاهش تمایل به تغییر میگردد در حالی که باعث افزایش تبلیغات دهان به دهان میگردد. همچنین نتایج حاکی از آن است که افزایش تعهد مستمر منجر به کاهش تمایل به تغییر میشود. طبق نتایج تحقیق افزایش رضایت منجر به افزایش تعهد وفاداری و تبلیغات دهان به دهان میگردد در حالی که منجر به کاهش تمایل به تغییر میشود. نتایج تحقیق همچنین نشان دهنده این است که افزایش اعتبار برند منجر به افزایش رضایت، تعهد وفاداری و تعهد مستمر میگردد.
۲٫ تحقیقی تحت عنوان”بررسی نتایج اعتبار نام و نشان تجاری در خدمات” توسط ته هیون بائک و کارن وایتهیل کینگ در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت. طبق نتایج بدست آمده از تحقیق اعتبار نام و نشان تجاری با کیفیت ادراک شده، ریسک ادراک شده، صرفه جویی در هزینه اطلاعات و ارزش ادراک شده در قبال پول پرداختی رابطه مثبت دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که ریسک ادراک شده با قصد خرید نام و نشان تجاری رابطه منفی دارد و این در حالی است که با صرفه جویی در هزینه اطلاعات رابطه منفی ندارد. همچنین کیفیت ادراک شده، صرفه جویی در هزینه اطلاعات و ارزش ادراک شده در قبال پول پرداختی با قصد خرید نام و نشان تجاری رابطه مثبت دارند.
۳٫ تحقیقی تحت عنوان ” تأثیر اعتبار نام و نشان تجاری بر حساسیت قیمت مصرف “توسط تولین اردم و جفری سوئیت و جردن لوویر در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام گرفت.در این تحقیق به بررسی تأثیر اعتبار نام تجاری بر حساسیت مصرف کننده دربارۀ قیمت پرداخته شده است. برای بررسی تأثیر اعتبار نام تجاری بر حساسیت قیمت مصرف کننده در گروههای مختلف که ممکن است شامل سطوح مختلف عدم اطمینان مصرف کننده باشد، آنها به تحلیل چهار محصول پرداختند: آبمیوه، شلوارهای جین، شامپو و کامپیوترهای شخصی. این گروههای محصول در درجه عدم اطمینان بالقوه مصرف کننده دربارۀ ویژگیهای محصول و تعداد ویژگی هایی که ممکن است بر حساسیت مصرف کننده نسبت به عدم اطمینان تأثیر بگذارد متفاوت بودند.نتایج این تحقیق نشان داد که اعتبار نام تجاری حساسیت قیمت را کاهش میدهد. همچنین اگر چه جهت تأثیر در همه این محصولات یکسان است، اهمیت و مقدار تأثیر اعتبار نام تجاری بر انتخابهای مصرف کننده و حساسیت به قیمت در این چهار محصول متفاوت است.
۴٫ تحقیقی تحت عنوان ” اعتماد مشتری ، ارزش و وفاداری در معاملات رابطهای”توسط سیردشموخ و همکاران در سال ۲۰۰۲ در شرکتهای هواپیمایی انجام گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که قابلیت اعتماد کارکنان و خط مشیهای مدیریت بر ارزش و وفاداری تأثیر مثبتی دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است؛ استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد، و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد، و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است. بررسی و تحلیل نقادانه شیوههای خاص تطبیق عام تئوری در هر یک از فنون ویژه علمی ، وظیفه شاخهای از فلسفه علم است که «روش شناسی » خوانده میشود)خاکی،۱۳۸۴(. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. از اصطلاح «روش تحقیق» معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط میشود .این استنباطها گاه دارای همپوشانیها و وابستگیهایی هستند ود مواردی هم «روش تحقیق » و«نوع تحقیق » مترادف منظور شدهاند روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظاممند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله است. در این باره آمده است روش تحقیق مجموعهای از قواعد،ابزار و راههای معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است )خاکی،۱۳۸۴(. تحقیق گر به منظور پاسخگویی به مسأله تحقیق ملزم به انتخاب یک متدلوژی و یک استراتژی کلی است؛ تا به کمک اطلاعات و دادهها بتواند به تجزیه و تحلیل پرداخته و مسأله را پاسخ دهد (غفاری آشتیانی،۱۳۸۷)
در این فصل ابتدا درباره روش تحقیق بحث شده است؛ و سپس توضیحاتی در خصوص جامعه و نمونه آماری و روش جمع آوری اطلاعات و ابزار جمع آوری اطلاعات و نحوه استخراج دادهها از پرسشنامه ارائه گردیده است. در پایان به تشریح روشهای آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و سؤالات پرداخته شده است.
۳-۲) تعریف تحقیق
تعاریف متعددی از واژه تحقیق ارائه گردیده است از جمله این تعاریف میتوان به موارد بعدی اشاره نمود تحقیق عبارت است از فعالیتی منظم که با هدف دستیابی به آنچه برای دیگران مجهول است و یا با هدف تفصیل و گستردن آنچه بر دیگران به اجمال مشخص گردیده است، انجام میشود. (اردبیلی، ۱۳۷۰). در تعریف دیگر تحقیق را فرآیندی میدانند که از طریق آن میتوان درباره “ناشناخته” به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در انجام دادن تحقیق، به منظور کسب شناخت، باید مجموعهای از گزارهها[۴۷] (فرضیهها یا سوالهای تحقیق) را تدوین کرد سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم کرد. این امر فرایند تحقیق را هدایت کرده و محقق را در به دست آوردن شناخت یاری میدهد. (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۶).
۳-۳) روش تحقیق
روش تحقیق را مجموعهای از قواعد، ابزار ها و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافتهای دانستهاند که در بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات بکار گرفته میشود (عزتی، ۱۳۷۶). با احتساب هر آنچه که تاکنون عنوان گردید، دکتر سرمد و همکاران در کتاب “روشهای تحقیق در علوم رفتاری”(۱۳۸۵) خود بر این باور است که روش تحقیق ابزار یا طریق تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تائید و یا تردید قرار میگیرد. از این رو، دکتر بازرگان روش تحقیق را اینگونه به صلابه کلام میکشد که روش تحقیق چارچوب عملیات یا اقدامات جستجو گرا یا نه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمون فرضیه یا پاسخ دادن به سوالهای تحقیق را فراهم میآورد.
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته قابل تقسیم هستند۱-بنیادی ۲- کاربردی و ۳- ارزیابی (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳).
تحقیقات پایهای یا بنیادی : زمانی که پژوهش برای افزایش دانش و درک ما از مشکلات خاصی که عموماً در محیطهای سازمانی اتفاق میافتد و چگونگی حل آنها، انجام میشود، پژوهش بنیادی یا پایهای[۴۸] نامیده میشود. همچنین این گونه تحقیقات را پژوهش محض[۴۹] نیز مینامند.
تحقیقات کاربردی: وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مشکلات خاص متداول درون سازمان، انجام میشود، چنین تحقیقی، پژوهش کاربردی[۵۰] نامیده میشود(دانایی فرد و دیگران).
تحقیقات ارزیابی : این نوع تحقیقات، فرایندی جهت جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای تصمیمگیری هستند(خاکی،۱۳۸۴). وقتی تحقیقی برای بررسی ارزیابی اثرات توصیههای تحقیقات کاربردی انجام میشود، آن را پژوهش ارزیابی[۵۱] مینامند(دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳).
در ادامه باید عنوان کرد استراتژیها و روشهای مختلفی برای انجام تحقیق وجود دارد که یکی از آنها روش پیمایشی میباشد. در تحقیق پیمایشی پژوهشگران به بررسی جوامع کوچک و بزرگ به ویژه با بهره گرفتن از نمونهگیری به طریق میدانی به پژوهش و مطالعه پراکندگی و سایر مشخصات گروهها میپردازند. این نمونه از تحقیقات معمولاً با شیوههای پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده صورت میگیرد (فرشاد گهر و شهیدی، ۱۳۸۱). تحقیقات پیمایشی از لحاظ زمانی به سه دسته مقطعی، طولی و دلفی تقسیم میشوند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶).
با توجه به اینکه هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین قابلیتهای اعتماد، اعتماد و قصد وفاداری در شرکتهای بیمه خصوصی میباشد، لذا میتوان چنین بیان کرد که تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده زیرا برای پاسخ دادن به یک معضل و مسئله علمی، که در دنیای واقعی وجود دارد (خاکی، ۱۳۷۹) برآمدهایم. این تحقیق از نظر جمع آوری اطلاعات و دادهها، یک تحقیق پیمایشی محسوب میگردد و با توجه به این که به منظور گردآوری دادهها در یک مقطع از زمان (تابستان سال ۱۳۹۲) نمونه گیری انجام شد، این پژوهش از لحاظ زمانی مقطعی میباشد.