R2
R
نام متغیر
۰۰۰/۰
۷/۹
۴۷/۰
۰۰/۱
۲۲۲/۰
۴۷۲/۰
درجه توسعه یافتگی
الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۲۶ بیانگر پراکنش فضایی درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری میباشد. بررسی ترکیبی درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی نستا خوشهای در سطح شهرستانها میباشد (آماره موران = ۱۱/۰). شهرستانهای نهبندان، جهرم، نی ریز، مهریز، کمیجان و همدان از جمله محدودههای جغرافیایی هستند که دارای درجه توسعه یافتگی بالا و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.
۱۱/۰Moran,s I=
شکل ۵-۲۶ پراکنش فضایی بین شاخص توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
آزمون فرضیه فرعی ب: بین درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رابطه وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رابطه وجود ندارد.
H1= تفاوت معنا داری بین درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رابطه وجود دارد.
جدول ۵-۲۳ نشان دهنده نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین درجه توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۳۹/۰) بین درجه توسعه یافتگی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری همبستگی متوسطی وجود دارد.R2 (۱۵/۰) نشان میدهد که متغیر درجه توسعه یافتگی ۱۵ درصد از تغییرات متغیر سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۱۶۵) به ازای هر واحد تغییر در متغیر درجه توسعه یافتگی، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری، به میزان (۱۶۵) افزایش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر مثبت و همسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر درجه توسعه یافتگی افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری، افزایش مییابد. مقدارt برای متغیر درجه توسعه یافتگی ۹/۷ میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر درجه توسعه یافتگی، رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه درجه توسعه یافتگی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه درجه توسعه یافتگی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری تائید میگردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۵-۲۳- نتایج رگرسیونی بین شاخص توسعه یافتگی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری
سطح معناداری
t
Beta
B
R2
R
نام متغیر
۰۰۰/۰
۹/۷
۳۹۸/۰
۱۶۵
۱۵۸/۰
۳۹۸/۰
درجه توسعه یافتگی