H0: پخش موسیقی در فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار نیست
H1: پخش موسیقی در فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
بر طبق نتایج بهدست آمده از آماره t در جدول ۱۲-۴، متغیر پخش موسیقی در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر متغیرخرید برنامه ریزی نشده تاثیر معنیداری ندارد (آماره t در خارج از بازه ۹۶/۱- تا ۹۶/۱+ قرار نگرفته است). بنابراین، این فرضیه مورد پذیرش واقع نمیشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۲-۱۰-۵ فرضیه پنجم: نورپردازی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است
فرضهای صفر و یک آماری برای آزمون این فرضیه را میتوان به صورت زیر بیان نمود:
H0: نورپردازی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار نیست
H1: نورپردازی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
بر طبق نتایج بهدست آمده از آماره t در جدول ۱۲-۴، متغیر نورپردازی تاثیر مثبت معناداری بر متغیر خرید برنامه ریزی نشده دارد.(آماره t در خارج بازه ۹۶/۱- تا ۹۶/۱+ قرار گرفته است). بنابراین، میتوان به این نتیجه رسید که با بهبود و افزایش نورپردازی، خرید برنامه ریزی نشده نیز افزایش پیدا میکند. میزان این افزایش به ازای هر واخد بهبود نورپردازی،به میزان ضریب تعیین متناظر با آن یعنی ۰٫۱۹۲ خواهد بود. بر این اساس، فرضیه مورد پذیرش واقع میشود.
-۳-۴تفسیر ضریب تعیین فرضیات
ضریب تعیین مربوط به تأثیر ابعاد متغیر مستقل بر خرید برنامه ریزی نشده برابر ۵۱۳/۰ است. این مقدار نشان میدهد که متغیرهای مستقل با هم توانستهاند ۳/۵۱ درصد از پراکندگی و تغییرات تمایل به خرید برنامه ریزی نشده را پیشبینی یا تبیین کند. مابقی درصد باقیمانده نیز توسط سایر متغیرهای اثرگذار بر تمایل به خرید برنامه ریزی نشده که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار نگرفتند، تبیین میگردد.
شکل ۴-۱ مدل پژوهش در حالت تخمین ضرایب مسیر
شکل ۴-۲ مدل پژوهش در حالت تخمین معنیداری
شکل ۴-۱ و ۴-۲ مدل پژوهش را در حالت ضریب مسیر و ضریب معنی داری نشان میدهد. در این مدل، به منظور سنجش نیکویی برازش در فضای نرم افزار SmartPLS میتوان از شاخص GOF استفاده کرد. مقدار این شاخص برای این مدل ۰٫۶۸۴ به دست آمد. هرگاه مقدار GOF بزرگتر از ۵/۰ باشد حاکی از برازش قابل قبول و خوب مدل است. مقدار GOF برای این مدل بیشتر از ۵/۰ است که نشاندهنده برازش مناسب مدل پژوهش است.
-۴-۴آزمون فریدمن
در مرحله قبل، چند متغیر تاثیر مثبت معنی داری بر روی خرید برنامه ریزی نشده داشتند. به منظور بررسی رتبه هر یک از این متغیرها، از آزمون فریدمن استفاده شد. از این آزمون میتوان برای تست برابری رتبهی سطوح متغیر مستقل استفاده نمود.
لازم به ذکر است که قبل از انجام این آزمون دو فرض آماری صفر و مقابل در نظر گرفته می شود. این دو فرض به شکل زیر هستند
فرض صفر : رتبه متغیرهای مستقل تفاوت مناداری با هم ندارند
فرض مقابل: حداقل یک زوج از متغیرهای مستقل تفاوت معنی داری با هم دارند
در این آزمون چنانچه سطح معنیداری کمتر از میزان خطا باشد فرض صفر رد شده و نتیجه گرفته میشود که حداقل رتبه میانگین یک متغیر با مابقی سطوح متفاوت است. در این حالت، به منظور بررسی رتبه متغیرها به نمره میانگین آنها مراجعه میشود
دراین پژوهش، به منظور تست برابری سطوح متغیر مستقل از این آزمون سود برده شد. که سطح معنیداری برای آن ها تا دو رقم اعشار ۰٫۰۰ به دست آمد. در قدم بعد برای مشخص نمودن رتبه به نمره های میانگین مراجعه شد. جدول ۴-۱۳ نتایج نمره میانگین را به نمایش میگذارد.
جدول ۴-۱۳ نتیجه آزمون فریدمن
تعداد
۵۰۰
آماره کای دو
۳۷٫۸۵۵
درجه آزادی
۳
سطح معنی داری
.۰۰۰
در جدول بالا آماره کای دو و سطح معنی داری متناظر با آن نمایش داده شده است. بر اساس سطح معنیداری، نمایان میشود که حداقل نمره میانگین یک جفت متغیر با هم متفاوت استو در قدم بعد برای مشخص نمودن رتبه به نمره های میانگین مراجعه شد.
جدول ۴-۱۳ رتبهی میانگین متغیرهای مستقل