سوارز[۲۷] و همکاران (۲۰۱۲) برانگیختگی، خوشایندی و غلبه ۶۰ کلمه انگلیسی را با کلمات پرتغالی اروپایی با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM با نمونه ۹۵۸ دانشجوی بومی به روش مدادکاغذی و اینترنتی تطابق دادند پژوهشگران در این پژوهش زبان و فرهنگ آزمودنیها را نیز مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که فرهنگ و جنس نقش مؤثری در تفاوت در پاسخ دهی دارد .
ایلولا[۲۸] و همکاران (۲۰۱۰) هنجار هیجانی ۲۱۰ اسم انگلیسی بریتانیایی و فنلادی از ۱۳۵ انگلیسی زبان و۳۵۰ فنلاندی زبان انجام دادند و نتیجه را با فهرست لغات هیجانی انگلیسی و لغات تابوی جان شوایز[۲۹] تطبیق دادند بین دو زبان به لحاظ برانگیختگی ارتباط معنیداری وجود داشت.
وی ام ال اچ[۳۰] و همکاران (۲۰۰۹) تعداد ۷۰۰ کلمه از۲۲۰۰ کلمه از فهرست لغات هیجانی و عاطفی برلین را با ۲۰۰آزمودنی با طیف ۷ تایی۳- (بسیار منفی) تا ۰ و صفر تا ۳+ (بسیار مثبت) در مورد برانگیختگی و خوشایندی مورد بازبینی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هر چه کلمات به سمت منفی تر و مثبت تر سوق پیدا کنند برانگیختگی بیشتری دارند به عبارتی رابطه U شکل بین برانگیختگی و خوشایندی لغات مشاهده گردید همچنین مشخص شد که کلمات منفی نسبت به کلمات مثبت برانگیختگی بیشتر ایجاد میکنند.
گقوون[۳۱] و همکاران (۲۰۰۸) ویژگیهای ۲۰۰ کلمه را در افراد جوان و بزرگسال مورد مطالعه قرار دادند. مطالعه کلمات و ویژگی آن ها در سنین مختلف هدف پژوهش بود.
در پژوهشی بر دلی[۳۲] و همکاران (۱۹۹۹ ) که پایه و اساس هنجار یابی برانگیختگی و خوشایندی کلمات را بنا نهاد و با عنوان بررسی هنجارهای عاطفی برای کلمات انگلیسی پرداخت. با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM به هنجاریابی انگیختگی، خوشایندی-عدم خوشایندی، کنترل پرداخته شده بدین ترتیب فهرستی از کلمات به لحاظ عاطفی هنجاریابی شدهاند.
ردوندو[۳۳] و همکاران (۲۰۰۷) به تطابق هنجارهای هیجانی و عاطفی کلمات اسپانیایی با هنجار عاطفی کلمات انگلیسی پرداخت. او در پژوهش خود ابعاد سهگانه هیجان یعنی خوشایندی- ناخوشایندی، غلبه و انگیختگی را در نظر گرفت.
در پژوهشی که توسط کاویانی پورناصح و گلفام ، (۱۳۸۴) با عنوان تقابل واژه های هیجان و شناخت در لغتنامه های زبان در پی آن بودند تا واژه های مرتبط با هیجان و شناخت را در لغت نامه های معتبر زبان فارسی (معین، عمید و معاصر فارسی امروز )نسبتهای خوشایندی/ناخوشایندی، جسمی/غیر جسمی و رایج/غیر رایج این واژه ها را تعیین کند. آن ها دریافتند که جنبههای عناصر روانشناختی مورد هدف در مطالعه (هیجان و شناخت) متفاوتند و در تقابل با یکدیگر قرار دارند و در فرهنگ نامه های مختلف این جنبهها متفاوت هستند.
بنسافی[۳۴] و همکاران (۲۰۰۳) در پژوهشی برای اندازه گیری هیجان از مقیاس آدمک SAM استفاده نمودند. آن ها تفاوتهای معنایی را هم در پژوهش خود لحاظ نمودند.
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
انجام پژوهش علمی مستلزم داشتن برنامه ای مشخص و روشن است تا پژوهشگر بتواند بر اساس آن مسیر پژوهش خود را طی نماید تا بتواند در نهایت به درستی و با دقت بیشتری به آزمودن فرضیه یا فرضیه های خود بپردازد. در این فصل به بررسی نوع پژوهش، روش اجرا، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، ابزارهای پژوهش، شیوه اجرای پژوهش و چگونگی تحلیل داده ها و اطلاعات پرداخته خواهد شد.
۳-۱ مراحل اجرای طرح
۳-۱-۱ نوع مطالعه
این پژوهش از نوع بنیادی-کاربردی، توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است.
۳-۱-۲ جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه
جامعه آماری این پرسشنامه افراد ۱۸ تا ۴۰ سالهی فارسی زبان کل کشور که یک ماه پیش از آزمایش اتفاق استرسزای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش نکردند.
حجم نمونه
با بهره گرفتن از فرمول کوکران با ضریب اطمینان ۰۵/۰ حجم نمونه _ و به این دلیل که حجم جامعه (افراد بزرگسال فارسی زبان که یک ماه اخیر اتفاق استرسزای خوشایند و ناخوشایند نداشتهاند، نامشخص میباشد _در بررسی این پژوهش ۳۸۴ نفر خواهد بود اما با نظر استاد راهنما و چون این پژوهش بر آن نیست تا تعمیمی صورت دهد و همچنین به علت طولانی بودن پرسشنامه و عدم همکاری بسیاری از افراد _ هر آزمودنی باید به ۵۸۲ کلمه و عنوان پاسخ میداد_ مطالعه در سطح کوچکی با ۱۴۳ آزمودنی مورد آزمون صورت گرفت.
۳-۱-۳ معیار های ورود به مطالعه
-
- افراد بین ۱۸ تا ۴۵ ساله
-
- افرادی که در منزل به فارسی تکلم میکند
-
- تا پیش از یک ماه گذشته اتفاق استرسزای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش ننموده باشند
- تمایل شخصی به شرکت در پژوهش داشته باشند
۳-۲-۳ ابزارهای پژوهش
نرم افزار سفارشی جستجوی اخبار News Crawler
نرم افزار جستجوی اخبار[۳۵] توسط آزمایشگاه فناوری وب مشهد طراحی شد. این نرمافزار اخبار بازه زمان اسفند ۹۱ را از ۶ خبرگزاری جمع آوری میکرد. سپس اخبار مشترک ۶ خبرگزاری در ۷ عنوان با بهره گرفتن از این نرم- افزار به دست آمد.
پرسشنامه SAM
پاسخهای هیجانی می توانند حداقل با سه روش بررسی شوند، گزارش هیجانی، باز نمود روانی و کنش بیرونی رفتار که مشکلترین بخش آن گزارش هیجانی است (لنگ[۳۶]، ۱۹۶۹). پرسشنامه خود ارزیابی آدمک از آن دسته پرسشنامههایی است که توانسته، به عنوان پرسشنامه ای معتبر در سنجش این بخش استفاده گردد. این پرسشنامه توسط بر دلی در این راستا برای هنجاریابی این پرسشنامه پژوهشی با هدف بررسی ویژگیهای روان- سنجی آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک SAM به عنوان یک آزمون سنجش هیجان در ایران که توسط محمد علی نظری و همکاران (۱۳۹۱)، در دانشگاه تبریز انجام گرفته و با جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز سال ۱۳۸۹ دریک مطالعه مقدماتی و یک مطالعه اصلی اجرا شده است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش SAM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در پژوهشها و فعالیتهای مورد نظر برای کاربرد پژوهشگران و متخصصان در ایران قابل استفاده است.
۳-۱-۴ مکان و زمان اجرای پژوهش
نرم افزار جستجوی اخبار، اسفندماه ۱۳۹۱ طراحی شد و انتخاب اخبار تا شهریور صورت گرفت. پس از تصویب طرح ادامه کار از اردیبهشت ۹۳ فرایند نمونه گیری و تحلیل نتایج ادامه یافت.
در مورد مکان اجرای پرسشنامهها به علت طولانی بودن_هر آزمودنی باید به۵۸۲ سؤال پاسخ میدادند_ به صورت مداد-کاغذی و امکان پر کردن در منزل در اختیار آزمودنیها که به صورت در دسترس انتخاب شدند بدون محدودیت زمانی قرار گرفت.
۳-۴ روش تحلیل اطلاعات (داده ها)