بر اساس هدف تحقیق، تحقیقات به سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم می شود. هدف از تحقیق بنیادی آزمون نظریه ها و تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است و تحقیق و توسعه نیز فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی انجام می شود. بر اساس گردآوری داده ها تحقیقات کاربردی نیز به دو دسته توصیفی و آزمایشی تقسیم شده اند (سرمد و دیگران،۱۳۹۰؛ ۴۰۶). تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش پیمایشی و همبستگی میباشد.
۳-۳٫ جامعه آماری
نخستین گام در فرایند گردآوری داده ها، تعریف جامعه آماری و تعیین حدود و دامنه آن میباشد. جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۳).
جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان شعب مرکزی شرکت های بیمه فعال در صنعت بیمه ایران میباشد به جز شرکت های فعال در مناطق آزاد.
۴-۳٫ نمونه و روش نمونه گیری
نمونه بخشی از افراد جامعه است که به منظور انجام برنامه ها مورد بررسی قرار میگیرد و نمونه گیری یعنی «انتخاب تعدای از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به به عنوان نماینده آن جامعه». در تحقیق علمی سعی می شود نمونه به نحوی انتخاب شود که بیانگر یا معرف کل موارد ممکن در جمعیت آماری مورد نظر باشد.
انواع روش نمونه گیری عبارت است از:
- نمونه گیری احتمالی
نمونه گیری تصادفی ساده[۱۰۵]
نمونه گیری سیستماتیک[۱۰۶]
نمونه گیری تصادفی طبقه ای[۱۰۷]
نمونه گیری خوشه ای[۱۰۸]
- نمونه گیری غیر احتمالی
نمونه گیری تئوریک[۱۰۹]
نمونه گیری سهمیه ای[۱۱۰]
نمونه گیری آسان[۱۱۱]
نمونه گیری گلوله برفی.
از بین شرکت های بیمه ۱۶ شرکت شامل آسیا، البرز، ایران، توسعه، نوین، دانا، سینا، دی، ما، معلم، میهن، ملت، کارآفرین، کوثر، سرمد و سامان برای تکمیل پرسشنامهها همکاری به عمل آوردند.
در این تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای کارکنان استفاده شده است. نمونه گیری از مدیران به صورت قضاوتی و غیر تصادفی بوده است.
۵-۳٫ حجم نمونه
نمونه به مجموعه عناصری گفته می شود که معرف بخشی از جامعه باشد. منظور از معرف بودن آن است که همه صفات جامعه، مخصوصا صفاتی که از نظر موضوع تعریف دارای اهمیت است، به تناسب در نمونه وجود داشته باشد؛ بنابرین نمونه زیر مجموعه ای از جامعه و دربرگیرنده برخی از اعضای منتخب آن میباشد.
با توجه به اینکه تجزیه و تحلیل در سطح شرکت میباشد و امکان پخش پرسشنامه در بین تمام کارکنان و مدیران شعب مرکزی شرکت های بیمه وجود نداشت از کارکنان و مدیران شعب مرکزی شرکت های بیمه نمونه گیری به عمل آمد.
برای تعیین حجم نمونه کارمندان در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شده است. این فرمول یکی از پرکاربردترین روش ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است.
در فرمول کوکران:
n =حجم نمونه
N =حجم جمعیت آماری
z یا t =در صد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول
=Pنسبتی از جمعیت فاقد صفت معین
q = (1-p)نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین
= d درجه اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب
معمولا p و q را ۰٫۵ در نظر می گیریم. مقدار z معمولا ۱٫۹۶ است. d میتواند ۰٫۰۱ یا ۰٫۰۵ باشد.
بر همین اساس تعداد نمونه مورد نیاز برای جامعه ۱۸۷۵N= نفری کارمندان برابر است با ۳۱۹=n نفر.
-
- -Herseyand Blanchard ↑
-
- -Brewer ↑
-
- – Spears ↑
-
- – Joseph, E. E. & Winston ↑
-
- – Sendjaya & Sarros ↑
-
- – Melchar& Bosco ↑
-
- – Anderson ↑
-
- – Parolini ↑
-
- -Nair ↑
-
- – Listening ↑
-
- – Empathy ↑
-
- – Healing ↑
-
- – Conceptualization ↑
-
- – Foresight ↑
-
- – Commitment to the growth of people ↑
-
- – Building community ↑
-
- – General-awareness and Self awareness ↑
-
- – Covey ↑
-
- – Milard ↑
-
- – Schartz ↑
-
- – Kritner and Kinicky↑
-
- – Daft ↑
-
- – Patterson ↑
-
- – Altruism ↑
-
- – Trusty ↑
-
- – Vision ↑
-
- – Service ↑
-
- – Empowerment ↑
-
- – Kaplan ↑
-
- – Monroe ↑
-
- – Leader as a servant ↑
-
- – Servant as a leader ↑
-
- – Ebbinghaus ↑
-
- – w.wundt ↑
-
- -Rogers ↑
-
- – Seligman ↑
-
- – Christopher Peterson ↑
-
- – William Compton ↑
-
- – Sheldon. K.M. & King ↑
-
- -happiness ↑
-
- – fully functioning ↑
-
- – positivity ↑
-
- -Flat-world ↑
-
- -sustainable edge ↑
-
- – ethical meltdowns ↑
-
- – virtue ↑
-
- – overconfidence ↑
-
- – Luthans & Youssef ↑
-
- – false hope ↑
-
- – Judge ↑
-
- – Snyder ↑
-
- -wisdom ↑
-
- – open mindedness ↑
-
- – courage ↑
-
- – humanity ↑
-
- – temperance ↑
-
- – self- regulation ↑
-
- -transcendences ↑
-
- – gratitude ↑
-
- – Bandura ↑
-
- – self-selection ↑
-
- – self-motivation ↑
-
- – symbolizing ↑
-
- – forethought ↑
-
- – observation ↑
-
- – self-regulation ↑
-
- – self-reflection ↑
-
- – prioritization ↑
-
- – mastery experiences ↑
-
- – mentoring ↑
-
- – social persuasion ↑
-
- -can-do ↑
-
- – physical well-being ↑
-
- – Snyder, Irving and Anderson ↑
-
- – Agency ↑
-
- – pathways ↑
-
- – self-initiated ↑
-
- – internalized control ↑
-
- – out-of-the box thinking ↑
-
- – agentic perspective ↑
-
- – Peterson, Seligman & Vaillant ↑
-
- – baseline ↑
-
- – nonlinear ↑