۲-۱۱٫ روش و مدل مورد استفاده در تحقیق حاضر
در تحقیق حاضر برای جمع آوری هزینههای کیفیت از روش سنتی استفاده شده است، این روش بر اساس نوشته های اولیه جوران بناگذاری شده است. که از دادههای موجود در سطح سازمان که از طریق سوابق مالی یا حسابداری قابل دسترسی است استفاده می کند. و مدل مورد استفاده برای تعیین هزینههای کیفیت مدلPAF میباشد، یعنی اجزای هزینههای کیفیت شامل هزینههای پیشگیری، هزینههای ارزیابی، هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی میباشد .
۲-۱۲٫ بخش دوم: پیشینه تحقیق
در این بخش به تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از ایران و همچنین تحقیقات داخل ایران اشاره میشود و خلاصه ای از نتایج آن ها ارائه میگردد:
۲-۱۲-۱٫ تحقیقات مرتبط انجام شده درخارج از کشور:
هارینگتون[۴۷](۱۹۹۸) به بررسی تأثیر هزینههای پیشگیری وارزیابی برهزینه کل پرداخت. نتایج تحقیق او نشان داد که افزایش هزینههای پیشگیری کاهش اشتباهات را درپی خواهد داشت و در نهایت منجر به کاهش هزینه کل میشود درحالی که افزایش هزینههای ارزیابی تعداد کل خطاها را کاهش نمیدهد و تنها خطاهای خروجی قبل ازتحویل محصول به مشتری را شناسایی میکند. همچنین نتایج تحقیق او نشان داد که بهبود کیفیت ازطریق کاهش هزینه های کیفیت، منجر به بهبود بهرهوری میشود(هارینگتون،۱۹۹۸).
گرینا و همکاران[۴۸](۱۹۸۸)، هارینگتون (۱۹۹۸)و ژائو[۴۹](۱۹۹۹) درپژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که افزایش در هزینه های پیشگیری و ارزیابی منجر به کاهش هزینههای شکست میشود. در نتیجه کیفیت و بهره وری را افزایش میدهد.
دیل و پلانک (۱۹۹۹) تحقیقاتی در زمینه هزینههای کیفیت انجام دادند. نتایج نشاندهنده آن است که استفاده از هزینه های کیفیت به ۴ گروه دسته بندی میشوند. اول برای ارتقاء کیفیت به عنوان پارامتر کسب و کار، دوم منجر به اندازه گیری عملکرد و تسهیل فعالیت های بهبود، سوم ارائه ابزاری برای برنامه ریزی و کنترل هزینههای کیفیت درآینده و چهارم ارزیابی آن ها به عنوان انگیزه، عمل میکنند (دیل و پلانک، ۱۹۹۹).
چائوول و آندره[۵۰](۲۰۰۴) روابط بین اجزای هزینه کیفیت را مورد آزمون قرار دادند. آن ها نتیجه گرفتند که فعالیت های پیشگیری تاثیر مستقیم و مثبتی بر حاشیه سود دارد و هزینههای کیفیت با سرمایهگذاری در هزینه های پیشگیری و ارزیابی به طرز چشمگیری کاهش مییابد. سرمایهگذاری در ارزیابی ممکن است منجربه هزینههای غیرقابل قبول شود یا اینکه اعتبار یک شرکت را تحت تاثیرقرار دهد (چائوول و آندره، ۲۰۰۴).
هی[۵۱] (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان سیستم های مهندسی کیفیت: هزینه کیفیت ،مفهوم مدیریت و کنترل کیفیت را مورد بحث قرار میدهد. وی به این نتیجه رسید که هدف از به کارگیری سیستم کیفیت کاهش هزینه های کلی کیفیت و دستیابی به بیشترین سود میباشد (هی،۲۰۱۰) .
چوپرا و گارگ[۵۲] (۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان الگوهای رفتاری طبقات هزینه کیفیت همبستگی بین طبقات مختلف هزینه کیفیت را مورد بررسی قرار میدهند. ایشان معتقد هستند که با افزایش کوشش ها به سمت فعالیت های ارزیابی و پیشگیری، هزینه های عدم تطابق کاهش مییابند، علاوه بر این همبستگی منفی بین هزینه های تطابق و هزینه های عدم تطابق وجود دارد (چوپرا و گارگ، ۲۰۱۱).
عمر و مورگان[۵۳] (۲۰۱۴) در پژوهش خود با عنوان یک مدل بهبود یافته برای هزینه یابی کیفیت به این نتیجه رسیدند که کاهش در هزینه های شکست منجر به کاهش یا عدم افزایش در هزینه های عدم تطابق میگردد و اینکه رویکرد حسابداری سنتی برای هزینه یابی کیفیت چندان کافی نیست زیرا نتایج آن به طور عمده ای به هزینه کار مستقیم بستگی دارد. در صورتی که هزینه کار مستقیم فقط ۳ درصد از کل هزینه های کیفیت را تشکیل میدهد (عمر و مورگان،۲۰۱۴ ).
۲-۱۲-۲٫ تحقیقات مرتبط انجام شده درایران:
هادوی (۱۳۷۵) پژوهشی با عنوان تدوین مدل اجرائی مدیریت کیفیت جامع برای صنایع مخابراتی راه دور ایران انجام داد. ابتدا مراحل تدوین یک مدل اجرائی مدیریت کیفیت جامع برای یکی از مراکز مخابراتی و صنعتی کشور تشریح نمود. در این مدل اجرائی شرایط فعلی این سازمان مدنظر قرار گرفته است و مراحل مختلف به گونه ای طراحی گردیده است که منطبق با این شرایط بوده و سازمان را در رسیدن به اهداف مدیریت کیفیت جامع یاری رسانده است. مراحل اساسی سهگانه پیریزی، ایجاد و اجرا و بهبود مستمر و همچنین اقدامات یکه در هر مرحله باید انجام داد مدنظر قرار گرفته و شرح داده شده است (هادوی، ۱۳۷۵).
بهشتی و قوامی (۱۳۷۸) اقدام به پیاده سازی سیستم هزینهیابی کیفیت در شرکت فرآورده های نسوز پارس نمودند. و در این تحقیق به تبیین هر چه بیشتر ضرورت استفاده از هزینه یابی کیفیت با ذکر فواید ذکر شده پرداختند: آگاه کردن پرسنل شرکت از هزینه های مربوط به کیفیت ضعیف محصولات وخدمات، تشخیص اینکه در چه بخشی، بیشترین هزینه ها اتفاق می افتد، مقایسه هزینههای کیفیت در یک برنامه اجرایی با سایر برنامه ها، کاهش هزینه قیمت تمام شده و افزایش حاشیه سود، تقویت کار گروهی در دست یابی به اهداف کیفی و به دست آوردن داده های قابل استنادی برای ارزیابی پروژهآموزشها و شناسایی و حمایت از پروژههای یکه بیشترین امکان کاهش هزینه درآن ها وجود دارد (بهشتی و قوامی، ۱۳۷۸).
ابراهیمی (۱۳۸۰) پژوهشی با عنوان “بررسی هزینههای کیفیت درصنایع با مقیاس کوچک در شرکت فرمان خودرو سپاهان” انجام داد. در این پژوهش هزینههای کیفیت به عنوان یک روش علمی برای کمی کردن اندازه مسئله کیفیت طرح شده است. بر اساس اصول ومبانی نظری، این هزینهآموزشها در چهار طبقه هزینههای شکست داخلی، هزینههای شکست خارجی، ارزیابی و پیشگیری تقسیم بندی شدند. هر طبقه خود متشکل از اجزایی است که بر حسب مسئله مورد بررسی این اجزاء و درجه اهمیت آن ها میتواند متفاوت باشد. با توجه به بررسیهای انجام شده، رهیافت هزینهیابی کیفیت به عنوان یک رهیافت مناسب جهت برآورد این هزینهآموزشها شناسایی و به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که این هزینهآموزشها سهم قابل توجهی را در فروش شرکت طی یک سال مالی داشتهاند. بیشترین سهم نیز مربوط به طبقه هزینههای شکست داخلی بوده و پس از آن طبقات هزینههای ارزیابی، پیشگیری و شکست خارجی هستند. درنهایت از طریق تحلیل پارتو اقلام اصلی هزینه ای شناسایی شده وراه کارهایی جهت بهبود ارائه شده است (ابراهیمی، ۱۳۸۰).