در کل مهمترین اقدامات انجام شده طی سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ شامل موارد زیر است:
تجهیز و توسعه زیرساخت ها، راه اندازی شبکه رشد، آموزش سواد اطلاعاتی، تولید محتوا، همکاری های بینالمللی(آیتی و عطاران،۱۳۸۵).
در آموزش و پرورش ایران، ورود فاوا حرکتی پر شتاب داشته و در اشکال گوناگون متظاهر شده است. و در این زمینه کارهایی در آموزش و پرورش به شرح زیر انجام شده است. تجهیز ۶۵۰۰ دبیرستان به آزمایشگاه های رایانه، شکل گیری شبکه ملی مدارس ایران، ایجاد رشتههای مرتبط با فاوا در هنرستان های فنی – حرفه ای، برگزاری جشنواره چندرسانه ای رشد و جشنواره های تولید محتوایی الکترونیکی، برگزاری دوره های «آی سی دی ال» برای معلمان و کارمندان، اجرای آزمایش مدارس هوشمند، انجام طرح های پژوهشی، تلاش برای تدوین سند ملی توسعه ی فاوا در آموزش و پرورش (عطاران و آیتی، ۱۳۸۸).
۲-۱۱٫ فناوری در آموزش
فناوری در آموزش، کاربرد فناوری برای هر فرایندی است که مؤسسات آموزشی در عملکرد خود با آن سرو کار دارند. فناوری در آموزش، در واقع کاربرد فناوری برای فعلیت های چون تغذیه، بهداشت، امور مالی، برنامه ریزی، گزارش رتبه یا نمره و دیگر فرایندهای است که آموزش را در مؤسسات پشتیبانی میکند؛ برای مثال چنانچه در یک دانشگاه برای صدور کارنامه ی تحصیلی یا انجام ثبت نام دانشجویان از فناوری خاصی استفاده شود، مفهوم فناوری در آموزش آشکار است. در حال حاضر بسیاری از مدارس به نظام های رایانه ای مجهز هستندو از طریق آن ها فعالیت هایی چون انتخاب درس، تهیه گزارش برای مقام های بالاتر و بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان را انجام میدهد. از سوی دیگر، برخی بر این باورند که فناوری در آموزش مفاهیم دیگری چون فناوری آموزشی را نیز در بر میگیرد؛ به عنوان مثال بورگین (۱۹۹۹) فناوری آموزشی را بخشی از فناوری در آموزش میداند. به نظر وی، سه بخش عمده فناوری در آموزش را تشکیل میدهد. که عبارت اند از:
-
- سازمان دهی و مدیریت برخی از نظام های آموزشی (از مدرسه تا کل نظام آموزش یک کشور).
-
- برآوردن برخی از نیازهای تکمیلی نظام آموزشی و معلمان با مربیان (تدارک اطلاعات، تجهیزات ارتباطی، پردازش واژه ها و غیره).
- تحقیق فرایند یادگیری و تدریس (این بخش معادل فناوری آموزشی است).
بسیاری از افراد هنگامی که با اصطلاح فناوری آموزشی روبه رو میشوند، مفهومی از آن در ذهن خود دارند که بیشتر به مفهوم «فناوری در آموزش» نزدیک است. به همین سبب است که بعضی اوقات، در محافل علمی و آموزشی برخی از مباحث مربوط به فناوری آموزشی به نتیجه نمی رسد. نبود توافق بر مفهوم فناوری آموزشی و به بیانی بهتر، نداشتن شناخت کافی از آن میتواند به بروز چنین مسائلی بینجامد(رضوی،۱۳۸۶).
۲-۱۲٫ فاوا در آموزش و پرورش برخی از کشورهای دنیا
از علل موفقیت کشور هند در توسعه فاوا می توان مسائل زیر را عنوان نمود: تمرکز و تأکید مدیریت عالی کشور هند بر رویی توسعه فاوا و تبدیل شدن آن به یک قدرت برتر در این زمینه و تبدیل شدن به یکی از صادر کننده های بزرگ نرم افزار تا سال ۲۰۰۸، تغییر رویکرد از خود کفایی به همبستگی در اقتصاد که باعث ایجاد زمینههای لازم برای سرمایه گذاری و همکاریی شرکت های خارجی با این کشور عامل مهمی در توسعه صنعت فاوا در این کشور بوده است.وجود طرح و بر نامه مشخص و مصوب برای توسعه فاوا که نشان از وقوف مسئولین دولت هند نسبت به انجام مطالعات از سوی نهاد های مجرب و ذیصلاح دارد. و همه برنامه های مهم هند در این زمینه در سطوح ملی وایالتی دارای طرح و برنامه مشخص است. ایجاد یک وزارت مستقل، به نام وزارت فاوا واگذاری کلیه مسئولیت ها و امتیازات در زمینه برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه فاوا ره وزارت مذبور از دیگر اقدامات دولت هند است و اینجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه فاوا (حاجی، ۱۳۸۴).
در کشور انگلستان اهداف آموزش و پرورش در ارتباط با فاوا آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم پایه فاوا از قبیل اینترنت، به عنوان ابزارهای زندگی در هزاره سوم، و آشنایی با وسایل ارتباط جمعی از جمله رایانه و اینترنت میباشد. ایجاد امکانات مورد نیاز برای آموزش ابزارهای فاوا و گسترش آن در آموزش و پرورش از طریق صرف هزینه و سرمایه گذاری انجام می شود. به کارگیری نرم افزارهای آموزشی در برنامه درسی کلیه سطوح آموزشی، که در این زمینه توجه زیاد بر آموزش معلمان برای آشنایی با فاوا و توانایی استفاده از ابزارهای آن مبذول میگردد. زیرا معتقد هستند نقش معلم در مدارس بسیار مهم و کلیدی میباشد (جلالی و عباسی، ۱۳۸۳).
در کشور استرالیا توسعه شاخص های اجرایی برای فاوا در آموزش که شامل این موارد است: اطمینان از اینکه بخش آموزش و تربیت قادر است فرصت های را برای همه دانش آموزان فراهم کند تا آن ها بتوانند توانایی خود را در استفاده از فاوا گسترش دهند. انتشار محتوای آموزشی دیجیتالی با کیفیت بالا و خدمات و در خواست هایی که یادگیرندگان را قادر میسازد تا بیشترین سود را از تغییرات و انقلاب online ببرند. در این کشور تاکنون ۴ برنامه راهبردی، توسعه ملی پیدا کردهاست:
۱- برنامه عملی آموزش و تربیت ملی.۲- برنامه عملی برای بخش آموزش و تربیت شغلی و حرفه ای معلمان بابا بودجه ۷۷/۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹٫ ۳- برنامه عملی برای بخش تحصیلات عالی و بالاتر. ۴- برنامه عملی برای بخش آموزش مدرسه یا یادگیری در دنیای برخط (قادری، ۱۳۸۴).
کشور سنگاپور از پیشگامان توسعه فاوا است. هدفهای طرح جامع توسعه فاوا در آموزش و پرورش سنگاپور شامل این موارد است. افزایش ارتباط میان مدارس و جهان امروز که باعث می شود فردی تربیت شود که مهارت های زندگی در دنیای امروز را داشته و برای جامعه خود مفید باشد. تولید فرایندهای نوآورانه در آموزش برای توسعه و به کارگیری فاوا، گسترش تفکر خلاق از طریق آموزش برپایه فاوا در مدارس و ارتقاء سطح مدیریتی و اداری در سیستم آموزشی و در نتیجه بالا بردن سطح کیفی آموزش نقش مؤثر دارد. از دیگر مقوله های مهم مورد توجه در آموزش سنگاپور تربیت و پرورش نیروی متخصص جهت برآورده کردن نیازهای قرن بیست و یک است (جلالی و عباسی، ۱۳۸۳).
نروژ یکی از کشورهای عضو اتحادیه فاوا است. اعضای این اتحادیه در راستای گسترش فاوا در آموزش و پرورش با یکدیگر همکاری دارند. اهداف به کارگیری فاوا در مدارس بروژ:
-
- ایجاد فرصت برابر برای دستیابی به فاوا با در نظر گرفتن جنس و موقعیت و وضعیت جغرافیایی.
-
- ایجاد آموزش انعطاف پذیر و همگون
-
- ایجاد شکل جدیدی از همکاری، یادگیری و ارزشیابی در سطح ملی.
- اطمینان از فراهم کردن کیفیت بالای آموزش برای کلیه دانش آموزان (جلالی و عباسی، ۱۳۸۳).
۲-۱۳٫ جایگاه فاوا در آموزش و پرورش ایران