شکل۵–۳ پیش بینی قیمت تمام شده مرغ در مدل پایه………………………………………………………….. ۷۹
شکل۵–۴ پیشبینی میزان تولید مرغ در مدل پایه…………………………………………………………………. ۷۹
شکل۵–۵ پیش بینی قیمت مرغ زنده در مدل پایه ………………………………………………………………… ۷۹
شکل۵–۶ پیش بینی کل سود تولید گوشت مرغ در مدل پایه…………………………………………………. ۸۰
شکل۵–۷ پیش بینی مقدار شاخص تولید در مدل پایه ………………………………………………………….. ۸۰
شکل۵–۸ پیش بینی هزینه تولید جوجه در مدل پایه…………………………………………………………….. ۸۰
شکل۵–۹ پیش بینی کل سود تولید جوجه در مدل پایه ………………………………………………………… ۸۱
شکل۵-۱۰ پیش بینی میزان ضریب تبدیل در مدل پایه…………………………………………………………. ۸۱
شکل۵-۱۱ نتایج سناریو پردازی- قیمت ذرت……………………………………………………………………. ۸۲
شکل۵–۱۲ نتایج سناریو پردازی- قیمت سویا……………………………………………………………………. ۸۲
شکل۵–۱۳ نتایج سناریو پردازی- هزینه تولید جوجه………………………………………………………….. ۸۳
شکل ۵–۱۴ نتایج سناریو پردازی- قیمت جوجه…………………………………………………………………. ۸۳
شکل ۵–۱۵ نتایج سناریو پردازی- کل سود تولید جوجه…………………………………………………….. ۸۴
شکل ۵–۱۶ نتایج سناریو پردازی- قیمت تمام شده تولید مرغ……………………………………………… ۸۴
شکل ۵–۱۷ نتایج سناریو پردازی-شاخص تولید………………………………………………………………… ۸۵
شکل ۵–۱۸ نتایج سناریو پردازی- میزان تولید مرغ آماده…………………………………………………….. ۸۶
شکل ۵–۱۹ نتایج سناریو پردازی- قیمت مرغ زنده…………………………………………………………….. ۸۶
شکل ۵–۲۰ نتایج سناریو پردازی- کل سود مرغ گوشتی……………………………………………………… ۸۷
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
مدیریت زنجیره تامین، یکی از استراتژی های رقابتی مهم برای افزایش بهرهوری و سوددهی در هر سازمان است. مفهوم «مدیریت زنجیره تامین» منجر به تغییر تفکر مدیران در جهت یکپارچهسازی تمام مراحل تهیه و توزیع کالا و خدمت می شود. این نوع نگرش نه تنها مدیران را مجبور می کند که کارکرد های سازمان خود را کارا و بهرهور نمایند، بلکه باید منافع کلیه حلقههای زنجیره عرضه را نیز مدنظر قرار دهند. چون ناکارآمدی هر یک از آنها روی کل زنجیره اثر منفی دارد. نگرش مدیریت زنجیره عرضه با مدیریت سنتی که قبل از آن متداول بود، کاملا متفاوت است. در مدیریت سنتی هدف بهینهسازی در درون مرزهای یک حلقهی زنجیره است در حالی که در مدیریت زنجیرهی عرضه، بهینهسازی کل زنجیره مدنظر است. نتیجه این هماهنگی و یکپارچگی در حلقههای زنجیره عرضه، ارائه کالا و خدمت با هزینه ی کمتر و کیفیت بهتر میباشد.
در مدیریت سنتی پیکاری همیشگی بین دو حلقهی پیاپی زنجیره در میان بود. مثلا تولیدکننده و توزیعکننده همیشه به دنبال قیمت مطلوبتر و نگهداشت موجودی کمتر بودند. در حالی که شاید این پیکار به تضعیف یا نابودی هر دوی آنها بیانجامد. پیامد این کار پیدایش یک اختلال در کل زنجیره است که همه حلقهها از آن آسیب میبینند. پس بهینه سازی هر یک از زیرسیستمها به بهینه سازی کل سیستم منجر نمی شود. اما در مدیریت زنجیره تامین با دید کلنگر به سیستم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می شود. این امر نیازمند همکاری و هماهنگی بین تمام حلقههای زنجیرهی عرضه و روشهای جدید برنامه ریزی میباشد و دانش مدیریت زنجیره تامین به دنبال گسترش این رویکرد است [۱]. پورتر زنجیره تامین را شامل همه فعالیتهای مورد نیاز برای ارائه یک خدمت یا محصول به مشتری نهایی میداند. از دیدگاه او به زنجیره تامین، مراحل ساخت و توزیع به عنوان قسمتی از جریان کالا و خدمات افزوده
می شود. به عبارت دیگر با این رویکرد، زنجیره تامین در بر گیرنده سه حوزه تدارک، تولید و توزیع
میگردد [۲]. این رویکرد می تواند تمام مراحل ایجاد ارزش در طول زنجیره را شناسایی و جایگاه آن را بررسی نماید. [۱] [۲] [۳]
صنعت مرغداری دومین صنعت بعد از صنعت نفت کشور است. بر اساس آمار فائو صنعت مرغ ایران رتبهی هفتم در تولید مرغ در جهان را داراست [۳]. با وجود گستردگی واحدهای تولید و اهمیت آن در سبد غذایی مردم، این صنعت در کشور ما با مشکلات فراوانی روبرو است که در نوسان و افزایش قیمت گوشت مرغ خود را نشان میدهد و آنها را میتوان در دو دسته کلی برشمرد: (۱) ضعف مدیریت مرغداریها و عدم تمایل به آموزش در مدیران سنتی، بالا بودن دوره پرورش، عدم فعالیت و یا نیمهفعال بودن بسیاری از واحدهای تولیدی، فقدان مدیریت واحد در زنجیره تولید، نوسان تولید در جوجه یک روزه، مستقل بودن واحدهای تولیدی و عدم وجود سیستم قراردادی (۲) هزینه بالای تولید به دلیل بالا بودن ضریب تبدیل، تجهیزات قدیمی، مصرف انرژی بالا، نوسان قیمت نهادههای دان، عدم استفاده کامل از دان پلت.
نوسانات قیمت گوشت مرغ و نهاده های آن چالش های اساسی این صنعت است که هر ساله موجب عدم تعادل در بازار میگردد و چاره جویی برای کاهش این نوسانات یکی از نگرانیهای دولت است. این نوسانات می تواند تابعی از عوامل عرضه مانند تغییرات قیمت عوامل تولید و یا تقاضای مصرف کنندگان باشد. از این رو با وجود تلاشهایی که دولت برای تنظیم بازار برداشته، اما هنوز به موفقیت قطعی کامل در تنظیم بازار این محصول دست نیافته است [۴].[۴]
گوشت مرغ به دلایل گوناگون اقتصادی و بهداشتی از جایگاه ویژهای در بین اقلام مختلف پروتئین حیوانی برخوردار است. این امر به نوبه خود، رشد و گسترش صنعت مرغداری در ایران و جهان را به همراه داشته است به گونه ای که تولید گوشت مرغ در ایران از ۴۲ هزار تن در سال ۱۳۴۴ به رقم ۱۸۷۱ هزار تن در سال ۱۳۹۱ افزایش یافته و از این جهت رتبه هشتم را در بین کشورهای تولید کننده این محصول دارد. همسو با افزایش تولید، سرانه مصرف این محصول نیز از ۱۸ کیلوگرم در سال ۱۳۵۰ به رقم ۲۴٫۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ رسیده است و از متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ در دنیا (۱۴کیلوگرم) نیز بیشتر میباشد [۳].[۳]
صنعت مرغداری به دلایل گوناگونی از جمله سرعت بالای رشد طیور در زمان کوتاه نسبت به سایر دامها، ضریب تبدیل غذایی پایین، امکان تولید در تمام شرایط آبوهوایی، سرمایه پایین نسبت به سایر صنایع دامپروری دارای اولویت است. افزون بر این، مصرف گوشت مرغ از لحاظ جنبه های بهداشتی نیز به دلیل عدم امکان انتقال سریع بیماریهای میکروبی، ویروسی و انگلی به انسان، ارزش غذایی بالا، ترکیب مناسب اسیدهای آمینه ضروری، ضریب هضم بالا و کلسترول پایینتر نسبت به گوشت قرمز برتری دارد. همچنین، شایان ذکر است که این صنعت در سالهای اخیر پیشرفت های فناوری وسیعی در زمینه اصلاح ژنتیکی طیور داشته که از لحاظ کمی و کیفی تولید را تحت تاثیر قرارداده است. اما به رغم این اهمیت و کوشش های دولت در حمایت از این صنعت، تولیدات این بخش هنوز برای تقاضای داخلی هم کافی نیست.
بررسیهای انجام شده توسط مرکز پشتیبانی طیور شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور نشان
میدهد که به طور متوسط حدود ۶۰ درصد هزینه تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ اختصاص به هزینه خوراک (دان) دارد. در بین اقلام مختلف تشکیل دهنده غذای مرغ، ذرت، کنجاله سویا به طور متوسط ۶۲ تا ۷۰ درصد از هزینه خوراک مرغ را تشکیل میدهد. آنچه بر اهمیت ذرت، کنجاله سویا، ذرت به عنوان نهاده های اصلی صنعت مرغداری می افزاید، آن است که این اقلام عمدتاً وارداتی بوده و نوسانات ناشی از قیمت واردات این محصولات همواره باعث نوسانات شدید قیمت محصول نهایی این صنعت (گوشت مرغ) گردیده است. به رغم تلاش های صورت گرفته، صنعت مرغداری کشور هنوز نوسانات شدید قیمت نهاده های تولید و عدم کنترل مناسب قیمت آنها را از یک سو و کنترل شدید قیمت محصول تولیدی (گوشت مرغ) را از سوی دیگر تجربه می کند، که این امر به نوبه خود موجب کاهش سود تولید کننده و عدم رغبت به سرمایه گذاری در این بخش میگردد [۵].[۵]
۱-۲ تعریف مساله و بیان موضوع
در این پژوهش ضمن بررسی عوامل گوناگون موثر بر عملکرد زنجیره تامین و شناسایی متغیرها، تلاش خواهد شد تا با ارائه مدلی شبیه سازی شده از زنجیره ارزش و ارزیابی صحت مدل با اطلاعات در دسترس صنعت مرغ کشور، آثار تغییر عوامل تاثیرگذار در زنجیره ارزش مرغ بررسی و نتایج به کارگیری سیاستهای گوناگون برای بهبود تولید ارزیابی شود. مساله این طور تعریف می شود که با توجه به وجود ظرفیت های فراوان در صنعت مرغ که طی سالهای گذشته ایجاد شده است کشور ما هنوز بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی خود را از خارج از کشور وارد می کند. نوسان قیمت مرغ باعث شده بسیاری از کسانی که در این صنعت مشغول به کار بوده اند زیان ببینند و مانند گذشته با تمام توان خود فعالیت نکرده یا اینکه واحدهای خود را تعطیل کنند. چالشهای پیشروی صنعت مرغ را میتوان اینگونه دستهبندی کرد.
۱-۲-۱ نوسان قیمت مرغ
از عواملی که موجب نوسان قیمت گوشت مرغ می شود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) نوسانات تولید: کاهش تولید در شش ماهه اول سال و افزایش آن در شش ماهه دوم یکی از دلایل نوسان قیمت است؛ کاهش جوجهریزی در فصل گرما به دلیل نبود تجهیزات مناسب در بسیاری از واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تلفات بیشتر ناشی از گرمازدگی میباشد.
۲) نوسان قیمت نهادههای تولید: همانگونه که در قسمتهای بعد بررسی خواهد شد، قیمت نهادهها و بویژه جوجه یکروزه و دان که بخش اعظم هزینه تولید را تشکیل می دهند نوسانات فراوانی دارند که با وقفههای مشخصی قیمت تمام شده را تحت تأثیر قرار میدهد. به طوری که سهم هزینه دان و جوجه یکروزه در دوره ۸۷-۹۲ به طور متوسط ۵۷ و ۱۸ درصد است.
۳) نوسانات مقطعی مصرف (تغییرات تقاضا): در برخی ماهها )مانند فروردین( و یا بعضی مناسبتها (ماه های قمری مانند رمضان، محرم، عید قربان و بازگشت حجاج( مصرف گوشت افزایش
مییابد. همچنین، در بعضی ماهها مانند اردیبهشت از مصرف گوشت مرغ کاسته می شود [۶، ۷].[۶] [۷]
۱-۲-۲ افزایش قیمت مرغ
هزینه تمام شده گوشت مرغ در کشورهای مختلف بسته به فنآوری تولید، شرایط اقلیمی، هزینه دان و مدیریت تولید متفاوت است. در بین کشورهای عمده تولیدکننده، برزیل به دلیل دسترسی ارزان به دان مرغ و برخورداری از فن آوری بالا از هزینه پایینتر تولید و به تبع آن قیمت تمام شده پایینتر برخوردار است. هر اندازه که ضریب تبدیل دان به تولید گوشت بالاتر باشد، هزینه تولید نیز بیشتر می شود و تلاش برای کاهش این ضریب می تواند تاثیر معنی داری در کاهش هزینه های تولید داشته باشد .مقایسه هزینه تولید کشورهای منتخب نشان میدهد که هزینه تولید در کشورهای چین و برزیل پایینتر از سایر کشورهای عمده تولیدکننده است. هزینه تمام شده هر کیلوگرم گوشت مرغ در ایران از ۱٫۵۲ دلار از سال ۲۰۰۳ به ۱٫۳ دلار در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است که در مقایسه با کشورهای عمده تولیدکننده رقم بسیار بالایی است[۴، ۴۱].[۴] [۸]
دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ را میتوان اینگونه نام برد:
۱) افزایش سطح عمومی قیمتها یا نرخ تورم
۲) افزایش نرخ برابری ارز
۳) عدم جانشینی کامل گوشت منجمد با گوشت مرغ تازه
۴) بالا بودن هزینه تولید: بررسیها نشان میدهد که کشورهای تولیدکننده و صادرکننده عمده گوشت مرغ (برزیل و آمریکا و سپس چین و تایلند) دارای کمترین هزینه تولید هستند .واردکنندگان عمدهی گوشت مرغ (روسیه، عربستان و ژاپن) بالاترین سطح هزینه ها را دارند .
عوامل مهم و اثرگذار بر هزینه تولید عبارتند از: فناوری تولید، ظرفیت تولید، آبوهوا و میزان دسترسی به نهادههای دان. تراکم جوجهریزی و در نتیجه میزان تولید نیز در کشورهای مختلف متفاوت است و از عواملی مانند تجهیزات موجود، شرایط آب وهوایی و کیفیت جیره اثر میپذیرد.
۵) بالا بودن دوره پرورش: با توجه به خواست بازار و پسند مصرف کنندگان، وزن نهایی جوجه (مرغ) وبه تبع آن دوره پرورش در دنیا از ۴۱ روز تا ۶۴ روز متفاوت است. این مسأله بدون شک بر هزینه های تولید و میزان تولید نیز اثر می گذارد. بررسیها نشان میدهد که سنگینترین مرغ ها در ژاپن با متوسط وزن ۲٫۹ کیلوگرم پرورش می یابند. چنانچه از جدول ۱-۱ بر می آید وزن متوسط لاشه مرغ در جهان ۱٫۳۸ کیلوگرم است. وزن لاشه در کشور برزیل به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گوشت مرغ ۱٫۵۴ کیلوگرم است. وزن لاشه در ایران در مقایسه با متوسط جهانی بالاتر است. بالا بودن وزن لاشه به دوره پرورش آن برمیگردد. طبق استانداردهای جهانی حداکثر زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۵ روز و وزن آن حداکثر یک کیلوگرم گوشت آماده طبخ بدون چربی است، ولی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در ایران دوران پرورش را گاهی تا ۶۰ روز افزایش می دهند. در این حالت ضمن افزایش وزن مرغ تا ۳ کیلوگرم و حتی بیشتر، مرغ چربی دار با پوست ضخیم روانه بازار می شود. وزن بالای مرغ در هنگام کشتار، باعث بالارفتن ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ و در نتیجه نیاز به مصرف بیشتر دان و هزینه بیشتر تولید
می شود.
شکل ۱-۱ وزن لاشه مرغ در کشورهای مختلف [۴۱] [۸]
استفاده از منابع پایان نامه ها درباره : عنوان ارائه ی مدلی برای بررسی سیاست های بهبود زنجیره ارزش ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین