جدول شماره (۲-۳) پیوستار استراتژی بازاریابی ( ۱۹۹۷، Gronroos )
بازاریابی مبتنی بر معامله
بازاریابی مبتنی بر رابطه
پیوستار استراتژی
افق زمانی
کوتاه مدت
بلند مدت
کارکرد بازاریابی غالب
آمیخته بازاریابی
بازاریابی تعاملی
تماس با مشتری
کم
زیاد
ارائه خدمت به مشتری
کم
زیاد
سیستم اطلاعات مشتری
بررسی موقتی رضایت مشتری
سیستم بازخوربهنگام مشتری
بعد کیفیتی غالب
کیفیت ستاره (فنی)
کیفیت تعاملات (عملکردی)
کیفیت
در عملیات
در سراسر سازمان
بازاریابی داخلی
کم
فوقالعاده با اهمیت
کالا
خدمت
پیوستار محصول
در نگرش بازاریابی مبتنی بر معامله، تماس با مشتری فراتر از محصول و یا سایر متغیرهای آمیخته بازاریابی نمیباشد. به عبارتی مزایایی که توسط مشتریان جستجو میشود به راهحلهای فنی فراهم شده در محصول محدود میشود.
بنابرین کیفیت فنی محصول و یا آنچه که مشتری از ستاده به دست میآورد منبع اصلی ایجاد کیفیت در بازاریابی مبتنی بر معامله میباشد. از سوی دیگر، شرایط در بازاریابی مبتنی بر رابطه فرق میکند. از آنجا که تماس مشتری با شرکت گستردهتر است، لذا سازمان این فرصت را دارد که ارزش افزوده بیشتری در انواع مختلف (فنآوری اطلاعاتی، دانش، اجتماعی و …) به مشتری ارائه کند. ( ۱۹۹۷، Gronroos )
کیفیت خدمات، شرط لازم (نه شرط کافی) برای کیفیت روابط است. بدین معنی که برای اینکه روابط با کیفیتی داشته باشیم، باید کیفیت خدمات وجود داشته باشد ولی عکس این مطلب درست نیست.
به عبارتی خدمات با کیفیت، لزوماًً به معنای وجود کیفیت روابط در حد خوب نیست. در واقع ارائه خدمات با کیفیت پایه شکلگیری روابط بشمار میرود. این مطلب در نمودار شماره (۲-۴) نشان داده شده است. ( ۲۰۰۳ ، Roberts )
نتایج رفتاری
کارایی عملیاتی
تداوم درآمد
صرف پول بیشتر
ارجاع مشتریان
همکاری در تولید
تحقیق و توسعه بازار
کیفیت خدمات
ارائه خدمت
و
تعاملات مصرف کننده
تمایلات رفتاری مثبت
کیفیت ارتباطات
ارزش طول عمر مشتری
نمودار (۲-۴) ارتباط بین کیفیت ارتباط و مفاهیم مرتبط
امروزه سازمانآموزشها به ارزش برقراری ارتباطات نزدیک با مشتریان به عنوان وسیلهای برای حفظ مشتریان فعلیشان پی بردهاند چرا که جنبههای ناملموس ارتباطات به سادگی به وسیله رقبا قابل تقلید نیستند و بنابرین مزیت رقابتی پایداری برای آنان بشمار میرود.
به عبارتی، همچنان که بازارها به دوره بلوغ میرسند و رقابت تشدید میگردد، سازمانآموزشها به دنبال راه هایی میگردند تا مشتریان را بیشتر حفظ کرده تا سودآوری شان افزایش یابد.
یکی از استراتژیهایی که بسیار مورد توجه واقع شده است، استراتژی بازاریابی ارتباطی میباشد که در آن، سازمانآموزشها برای برقراری ارتباطات بلندمدت با مشتریان شان سرمایهگذاری میکنند.
(سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۸- اهمیت کارکنان در ارائه خدمات با کیفیت
بسیاری از سازمانآموزشها این جمله را به کار میبرند که «کارکنان مهمترین دارایی آن ها میباشند» لیکن عده قلیلی از مدیران عالی اینگونه سازمانآموزشها، حقیقتاً به این جمله معتقدند. هال روز نبلوث در کتابش با عنوان «مشتری در رتبه دوم قرار دارد» بیان میکند سازمانآموزشها ابتدائاً باید بر کارکنان شان تأکید و تمرکز داشته باشند.
وی بیان میکند «تنها وقتی که افراد احساس کنند که در چشم فرد دیگری اول هستند، میتوانند صادقانه این احساس را با دیگران تسهیم کنند». (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
در بسیاری از اوقات، کارکنان بخشی از خدمات هستند. به دلیل ویژگی تفکیک ناپذیری خدمات، ما تمایل داریم که ارائه کننده خدمت را از خدمت ارائه شده جدا ندانیم.
یک کارمند واحد، ممکن است چندین نقش را ایفا کند. مثلاً به عنوان بخشی از سیستم توزیع، مشاور و راهنما و بازاریاب عمل کند در واقع کارکنانی که در تماس با مشتریان هستند توأماً باید هم به اهداف عملیاتی و هم بازاریابی توجه داشته باشند.
از یک طرف کارکنان باید خدمت را تولید و ارائه کنند و در حقیقت تولید کننده باشند و از طرف دیگر آن ها مسئولیت بازاریابی را نیز برعهده دارند. همچنین کارکنان ممکن است از نگاه مشتریان به عنوان شواهد فیزیکی (که خود یکی از عناصر آمیخته بازاریابی خدمات است) به شمار روند. به طور خلاصه میتوان گفت، کارکنان نقش سهگانهای در ارائه خدمت ایفا میکنند. (نمودار شماره (۲-۵))
آن ها به عنوان متخصصان عملیاتی، بازاریاب و بخشی از خدمت ایفای نقش میکنند. این چندگانگی یا کثرت نقش ممکن است به تضاد نقش بین کارکنان منجر شود. در نتیجه سازمانهایی که خدمت گستردهای دارند تمایل به مدیریت محکمتر و سختگیرانهتری نسبت به سازمانهایی که اینگونه مسئولیت آن ها برای بهبود کیفیت و بهرهوری را مشکل میسازد.( , ۱۹۹۹ Lovelock & Lauren)
متخصص عملیاتی
بخشی از خدمت
بازاریاب
نمودار شماره (۲-۵) نقشهای سه گانه کارکنان خدماتی
بنابرین سرمایهگذاری در نیروی انسانی جهت افزایش کیفیت خدمات برابر سرمایهگذاری مستقیم در بهبود محصولات کارخانهای میباشد.
از آنجا که کارکنان بیانگر سازمان هستند و مستقیماً میتوانند رضایتمندی مشتری را تحت تأثیر قرار دهند آن ها نقشهای بازاریابی را ایفا مینمایند. همچنین آن ها به فیزیک محصول جسم میبخشند و از دیدگاه تبلیغاتی، بیلبوردهای متحرک سازمان به شمار میروند.
از کارکنان سطوح عملیاتی (جلو باجه ) به عنوان مرز گستران یاد میشود چرا که آنآموزشها در مرز سازمان فعالیت میکنند. مرزگستران، عامل اتصال مشتری خارجی و محیط با عملیاتهای داخلی سازمان هستند.
کارکنان جلو باجه (سطوح عملیاتی) نقش مهمی در درک، پالایش و تفسیر اطلاعات و منابع از سازمان و نهادهای بیرونیاش دارد. بنابرین در اولین گام باید کارکنان مناسب را برای ارائه خدمت انتخاب نمود.
( ۱۹۹۶ ، Zeithaml & Mary )
بعلاوه فقدان یا استفاده کم از عوامل محسوس در ارائه خدمات، ارزش و اهمیت کارکنان درگیر در ارائه خدمات را افزایش میدهد. در واقع کارکنان جلو باجه به واسطه تعاملات شان با مشتریان، سهم عمدهای در تعیین سطح کیفیت خدمات ارائه شده، ایفا میکنند.
بنابرین بخشی از تلاشآموزشها در جهت بهبود کیفیت خدمات باید بر کارکنان جلو باجه تأکید داشته باشد. بر اساس مفهوم بازاریابی داخلی، کارکنان جلو باجه بازار هدف استراتژی بازاریابی داخلی میباشند تا از این طریق کیفیت ارائه خدمت به مشتریان بهبود یابد. ( ۱۹۹۶،Boshoff & Tait )
بخش سوم : مشتری مداری و رضایت
۲-۳-۱- مفاهیم و تعاریف مشتری مداری