همانطور که در جدول ۱۵ـ۳ نشان داده شده است، ضرایب برآورد شده مسیر از لحاظ آماری معنادارند. اندازههای پارامتر استاندارد شده برای هر یک از سؤالها، نشاندهنده قدرت بار عاملی آنها بر عامل سردرگمی هویت است و مقادیر t بزرگتر از ۲ معناداری این سهم را نشان میدهد. کمترین ضرایب استاندارد شده و مجذور همبستگی چندگانه به سؤال ۱ و ۱۱ و بیشترین ضریب به سؤال ۱۰ اختصاص دارد. با حذف سؤالات ۱ و ۱۱، که دارای بار عاملی کمتر از ۲/۰ بودند، شاخصهای برازندگی بهبود قابل ملاحظهای را نشان داد (جدول ۱۶ـ۳) و بدین ترتیب این متغیر با چهار سؤال وارد الگو شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۱۶ـ۳٫ شاخصهای برازندگی الگوی اندازهگیری سردرگمی هویت
مجذور خی
درجه آزادی
سطح معناداری
RMSEA
CFI
SRMR
PGFI
۱۴/۲
۲
۳۴۳۲/۰
۰۱۱/۰
۰۲/۰ ؛ ۰
۱
۰۱۲/۰
۲۰/۰
۷ـ۴ـ۳ رفتار مشکلآفرین
همانطور که پیشتر بیان شد (فصل یک: تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها)، رفتار مشکلآفرین برونی ـ سازیشده بر حسب رفتار نقض قانون، رفتار پرخاشگرانه، و مشکلات توجه عملیاتی شده است. والدین زیرـ مقیاسهای رفتار نقض قانون و رفتار بزهکارانه و نوجوانان زیرمقیاسهای رفتار نقض قانون، رفتار پرخاشگرانه، و مشکلات توجه را تکمیل کردند. همانطور که ضریب ۲۵/۰ در فراتحلیلیها نشان داده است، همبستگی بین گزارشهای والدین و کودکان از آسیبشناسی روانی کودک بسیار ناچیز است. این سطح پایین توافق مبیّن آن است که گزارشهای والدین و خودگزارشدهیها را نمیتوان جانشین یکدیگر کرد (آخن باخ، ۲۰۰۸) و بدین ترتیب، در پژوهش حاضر از هر دو نوع داده سود جستهایم.
پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان (گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال) و سیاهه رفتاری کودک (گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال) از ابزارهای سنجشِ تجربی محورِ نظام آخنباخ هستند. این ابزارها، به همراه دیگر ابزارهای این مجموعه در بیش از ۴۰۰۰ مطالعه منتشر شده مورد استفاده قرار گرفتهاند. آنها را میتوان بهطور مستقل در مدتی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مورد افراد دارای مهارت خواندن در سطح پایه پنجم تکمیل کرد (آخنباخ و دیگران، ۲۰۰۲). آخنباخ و رسکورلا (۲۰۰۱ ) دادههای وسیعی از پایایی و اعتبار این ابزارها را گزارش کردهاند. پایاییهای به دست آمده با روش بازآزمایی۹۱/۰ و۹۰/۰ و ضرایب کرونباخ ۸۵/۰ و ۹۴/۰ به ترتیب برای زیرمقیاسهای رفتار نقض قانون و رفتار پرخاشگرانه از سیاهه رفتاری کودک و پایاییهای به دست آمده با روش بازآزمایی ۸۷/۰، ۸۳/۰ و ۸۸/۰ و ضرایب کرونباخ ۷۹/۰، ۸۱/۰ و ۸۶/۰ به ترتیب برای زیرمقیاسهای مشکلات توجه، رفتار نقض قانون و رفتار پرخاشگرانه از پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان گزارش شدهاند (آخنباخ و رسکورلا، ۲۰۰۱).
پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان و سیاهه رفتاری کودک مشکلاتی را توصیف میکنند که والدین و نوجوانان میتوانند آنها را بدون آموزش قبلی درجهبندی کنند. در این دو پرسشنامه از پاسخدهنده خواسته میشود که بر مبنای شش ماه گذشته پاسخ بدهد. تحلیل عاملی سؤالهای مرتبط با مشکلات نوجوان هشت نشانگان مضطرب/ افسرده، منزوی/ افسرده، شکایات بدنی، مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، رفتار نقض قانون و رفتار پرخاشگرانه را به دست داده است. سه نشانگان اول، گروهبندی درونیسازیشده و دو نشانگان آخر گروهبندی برونیسازیشده را نشان میدهند (آخنباخ و دیگران، ۲۰۰۲).
ایوانووا[۱۴۲]و دیگران (۲۰۰۷) گزارش میدهند که ساختار همبسته هشت نشانگانی سیاهه رفتاری کودک وقتی در ۳۰ کشور جهان بهطور جداگانه آزمون شدند، برازش خوبی داشتند. همچنین در گزارشی دیگر، ایوانووا، آخنباخ و دیگران (۲۰۰۷) به برازش خوب الگوی هشت نشانگانی پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان در ۲۳ کشور جهان دست یافتند. نتایج اجرای سیاهه رفتاری کودک در ۳۱ کشور جهان، به ترتیب برای زیرمقیاسهای رفتار پرخاشگرانه و رفتار نقض قانون، ضرایب آلفای ۸۴/۰ و ۶۲/۰ را نشان میدهند (رسکورلا و دیگران، ۲۰۰۷).
الف) خودگزارشدهی نوجوان
گزارشهای نوجوان با بهره گرفتن از زیرمقیاسهای رفتار پرخاشگرانه (۱۷سؤال)، رفتار نقض قانون (۱۱سؤال) و مشکلات توجه (۹ سؤال) از پرسشنامه”خودگزارشدهی نوجوان” آخنباخ و رسکورلا (۲۰۰۱، اقتباس از آخنباخ، ۲۰۰۱) سنجیده شدند. خاطرنشان میکنیم که چهار سؤال از زیرمقیاس رفتار نقض قانون بنا به درخواست سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به لحاظ وجود سؤالهایی در مورد مصرف مواد و فعالیت جنسی از مجموعه سؤالها حذف و در مجموع، از ۴۱ سؤال این سه زیرمقیاس، ۳۷ سؤال در نوجوانان اجرا شدند. نمونه سؤالها از این قرار است: ” من زیاد دعوا میکنم” (رفتار پرخاشگرانه)، ” من در خانه، مدرسه و جاهای دیگر قوانین را زیر پا میگذارم” (رفتار نقض قانون) و “برایم سخت است که حواسم را جمع کنم” (مشکلات توجه). پاسخها بر مبنای مقیاس سه درجهای لیکرت ( از ۰، این طور نیست تا ۲، کاملاً این طور است) درجهبندی شدهاند.
۱ـ الف) پایایی زیرمقیاسها
پایایی زیرمقیاسهای رفتار پرخاشگرانه، نقض قانون و مشکلات توجه در اجرای نهایی با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ (حذف سؤال به شرط افزایش پایایی) محاسبه شد. پایایی زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه ۸۴/۰، زیرمقیاس نقض قانون ۷۷/۰ و زیرمقیاس مشکلات توجه ۷۴/۰ به دست آمد.
۲ـ الف) تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه
با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اصلی، ساختار عاملی زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه مورد بررسی قرار گرفت. اولین تحلیل عاملی نشان داد که یکی از سؤالها (سؤال۱۵) دارای بار عاملی کمتر از ۳/۰ است. برای همین زیرمقیاس مجدداً با ۱۶ سؤال تحلیل عاملی شد که در اینجا نتایج تحلیل دوم گزارش میشود (جدول ۱۷ـ۳).