۲۵۰۰میلیارد ریال۲۵۶۱ میلیارد ریال۱۰۲٪
درآمدهای تحقق یافته از محل سایر خدمات گمرکی
۳۲ میلیارد
ریال
۲۹ میلیارد
ریال
۹۲٪کاهش هزینه ها نسبت هزینه های جاری به درآمدها۰۳۲/۰۰۳۰۷/۰۹۶%نسبت کل هزینه ها به درآمدها۰۴۷/۰۰۴/۰۸۵%مشتریانافزایش رضایت خدمت گیرندگانسرعت، دقت و صحت۵۵۴/۳۷۰٪پاسخگویی۵۴۳/۳۶۸٪ادب و اعتماد۵۴۰/۳۶۸٪قابلیت اطمینان۵۴۳/۳۶۸٪فرآیندهای داخلیاصلاح و بهبود فرآیندهازمان انجام تشریفات واردات۱۴۲/۲۴۱٪زمان انجام تشریفات صادرات۱۸۷/۱۵۳٪زمان انجام تشریفات ترانزیت خارجی۱۱۶/۲۴۶٪زمان انجام تشریفات ترانزیت داخلی۱۱۸/۲۴۵٪زمان انجام تشریفات سایر رویه ها۱۳۱/۲۴۳٪مدیریت محیط تعاملی و تسهیل ارتباطمیزان اطلاع از عملکرد همدیگر۵۴۲/۳۶۸٪میزان تبادل مهارت ها و نظرات۵۲۵/۳۶۵٪ارتقا و ترویج فرهنگ درستکاری و مقابله با تخلفمیزان تخلفات اداری۱۰۱/۲۴۹٪شفافیت قوانین و رویه ها۵۷/۳۷۴٪میزان ضابطهمند بودن امور۵۶/۳۷۲٪
جدول۴-۱۰: کارت امتیازی متوازن گمرکات استان آذربایجان شرقی بر اساس مقادیر هدف و واقعی سال۱۳۹۱
مناظر BSC
اهداف عملیاتی
شاخص های مرتبط با اهداف
هدف گذاری
سال ۱۳۹۱
مقادیر واقعی
سال ۱۳۹۱
درصد تحقق شاخص ها
فرآیندهای داخلی
تغییر و تحول سازمانی
میزان دوره های آموزشی مرتبط
۵
۵۳/۳
۷۰٪
میزان گرایش کارکنان به ادامه تحصیل
۵
۹۷/۳
۷۹٪
پیشگیری و مقابله با قاچاق
تعداد پرونده های قاچاق (فقره)
۱۰۰۰
۷۴۳
۷۴%
کیفیت رسیدگی به پرونده قاچاق
۵
۷۸/۳
۷۵٪
رشد و یادگیری
افزایش رضایت کارکنان
حقوق و مزایای شغلی
۵
۳۵/۲
۴۷٪
ماهیت و شرایط شغل
۵
۹۸/۲
۵۹٪
فرصت ارتقا و پیشرفت
۵
۷۱/۲
۵۴٪
سرپرستی و مدیریت
۵
۵۹/۳
۷۱٪
بهسازی و توسعه منابع انسانی
نسبت ساعات آموزش به کل ساعات کار
۵۰/۰
۴۶/۰
۹۲%
نسبت کارکنان دارای تحصیلات دانشگاهی به کل کارکنان
۹۰/۰
۸۶/۰
۹۶%
توسعه فناوری اطلاعات
میزان ایجاد زیرساختهای الکترونیکی و ارتباطی
۵
۱۵/۳
۶۳٪
میزان بهره گیری از فناورهای روزآمد و سیستمهای مکانیزه
۵
۲۴/۳
۶۴٪
میزان دوره های آموزشی مرتبط با فناوری اطلاعات
۵
۱۷/۳
۶۲٪
جدول۴-۱۰: ادامه
منبع: یافته های پژوهش
۴-۳-۳ تحلیلهای آماری
در این بخش برای یافتن پاسخ سوال دوم تحقیق، با توجه به مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن، تحقق یا عدم تحقق شاخص ها برای هریک از مناظر به طور جداگانه آزمون گردیده است.
۴-۳-۳-۱ تحلیل آماری منظر مالی
با توجه به اینکه برای شاخص های مالی مقادیر عددی طبق آمار مشخص بوده لذا برای سنجش آن ها از پرسشنامه استفاده نشده و برای تحلیل آماری به بررسی درصد تحقق شاخص ها پرداخته شده است. بنابرین ابتدا باید میانگین حداقل و حداکثر امتیاز شاخص ها محاسبه شود که با توجه به نتایج حاصل در این منظر، حداقل امتیاز ۸۵، حداکثر امتیاز ۱۰۲ و میانگین حاصل ۵/۹۳میباشد. بر این اساس اماره آزمون به صورت زیر خواهد بود.
آماره آزمون:
به این ترتیب که اگر میانگین درصد تحقق هر چهار شاخص منظر مالی از ۵/۹۳ بیشتر باشد میتوان نتیجه گرفت که این شاخص ها تحقق یافتهاند. بر اساس نتایج حاصل از جدول ۱۰-۴ میانگین درصد تحقق شاخص های منظر مالی از نتیجه متوسط چهار شاخص که به ترتیب۱۰۲، ۹۲، ۹۶ و ۸۵ میباشد عدد ۷۵/۹۳ بهدست می آید که از مقدار ۵/۹۳ بیشتر است؛ بنابرین میتوان گفت که شاخص های مالی در گمرکات استان آذربایجان شرقی تحقق یافته است.
۴-۳-۳-۲ تحلیل آماری منظر مشتریان
برای تحلیل آماری شاخص های این منظر از کارت امتیازی متوازن، میانگین حداقل امتیاز ۱ و حداکثر امتیاز ۵ که عدد۳ میباشد، ازطیف لیکرت در نظر گرفته برای سوالات پرسشنامه مشتریان محاسبه و معیار قرار داده شده است. پس آماره آزمون به شکل زیر خواهد بود.
آماره آزمون:
سپس با بهره گرفتن از آزمون T میانگین همه شاخص های مشتریان محاسبه و در سطح اطمینان ۹۵ درصد، با بهره گرفتن از آزمون T تک نمونه ای تحقق شاخص های موردنظر بررسی شدهاند که نتایج حاصل به شرح جداول ۴-۱۱و ۴-۱۲ میباشد.
جدول۴-۱۱: نتایج حاصل از آزمونT
خطای معیار میانگین
انحراف معیار
میانگین
تعداد نمونه
مفهوم
۰۷۵۸۷/۰
۹۲۹۲۵/۰
۴۰۱۵/۳
۱۵۰
منظر مشتریان
جدول ۴-۱۲: نتایج حاصل از آزمونT تک نمونه ای
فاصله اطمینان ۹۵ درصدی اختلاف
اختلاف میانگین
سطح معناداری
درجه آزادی
T
مفهوم
حدبالا
حدپایین
۵۵۱۴/۰
۲۵۱۶/۰
۴۰۱۴۸/۰
۰۰۰/۰
۱۴۹
۲۹۲/۵
منظر مشتریان
منبع: یافته های تحقیق
نتیجه آزمون شامل دو خروجی است. خروجی اول شاخص های توصیفی متغیر را نشان میدهدکه شامل تعداد پاسخ دهندگان، میانگین و انحراف معیار است. خروجی دوم نیز نتایج آزمون میانگین را نشان میدهد. ستون اول از سمت چپ مفهوم، ستون دوم آماره T، ستون سوم درجه آزادی و ستون چهارم نیز معناداری آزمون را نشان میدهد. بر اساس جداول بالا میانگین به دست آمده از آزمون T برابر ۴۰/۳ میباشد که از ۳ بیشتر است. و نیز سطح معنیداری آزمون میانگین برابر با ۰۰۰/۰ و از ۰۵/۰ کمتر است. پس در سطح خطای ۵ درصد میتوان گفت که شاخص های مشتریان گمرکات استان آذربایجان شرقی تحقق یافته است.
۴-۳-۳-۳ تحلیل آماری منظر فرآیندهای داخلی
در منظر فرآیندهای داخلی نیز میانگین ۳ که نتیجه متوسط حداقل امتیاز ۱ و حداکثر امتیاز ۵ تعیین شده در طیف لیکرت است به عنوان معیار سنجش در نظر گرفته شده که بر طبق آن آماره آزمون به صورت زیر میباشد.
آماره آزمون:
سپس با بهره گرفتن از آزمونT به بررسی تحقق شاخص ها پرداخته شده که نتایج حاصل در جداول ۴-۱۳و ۴-۱۴ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱۳: نتایج حاصل از آزمونT
خطای معیار میانگین
انحراف معیار
میانگین
تعداد نمونه
مفهوم
۰۶۳۴۷/۰
۶۴۷۲۶/۰
۶۸۳۶/۳
۱۰۴
منظر فرآیندهای داخلی