کیفیت حمل و نقل
۰٫۷۱۱
۲٫۵۵
۰٫۰۰۰
کیفیت اجتماعی
۰٫۵۶۹
۳٫۱۶
۰٫۰۲۲
کیفیت محیطی
۰٫۳۹۷
۲٫۷۹
۰٫۰۰۰
کیفیت نگرش به زندگی در مرکز شهر
۱٫۲۵۷
۲٫۶۴
۰٫۰۲۴
کیفیت زندگی شهری
۰٫۵۷۷
۲٫۷۶
۰٫۰۰۲
۴-۶-۵- بررسی مولفه های کیفیت زندگی درکوی ارم
از شمال به روستای ملیک از جنوب به بلوار پاسداران از شرق به محله ی ۲۲بهمن واز غرب به کوی شهید قربانی وروستای شیخ کلامنتهی می شود .
با توجه به اطلاعات جدول شماره( ۴-۲۵) وضعیت کیفیت زندگی شهری در کوی ارم به شرح ذیل است:
– در بعد کیفیت کالبدی بیشترین میانگین ۳٫۶۵ مربوط به شاخص شماره ۲درمحله ی فوق می باشد محله ی فوق همانند کوی برق ازمحلات جدید شهر می باشد همان طور که در بالا ذکر گردید از تقسیم اراضی کشاورزی روستای ملیک وگسترش شهر از سمت غرب ،شاخص مزبور بیشترین میانگین را درکلیه ی محلات نمونه دارد. این امر بیانگر ساخت و سازهای جدید و فروریختن مصالح دراثرعدم رعایت نکات ایمنی می باشد. کم ترین میانگین ۲٫۲۲ مربوط به(شاخص شماره ۳ ) بعدمسافت و عدم دسترسی پیاده به مراکزخریدوبازارهای هفتگی می باشد . درجمع بندی نتایج، شاخص های کیفیت کالبدی دارای میانگین ۲٫۸۰ونشان دهنده ی کیفیت نامطلوب محله در بعدکالبدی است.
– در کیفیت حمل و نقل بیشترین میانگین ۳٫۱۸ درارتباط با بیشترین تمایل شهروندان به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی است درصورتیکه عدم تردد کافی اتوبوس و تاکسی در محله ی فوق کارآیی وسایل نقلیه ی عمومی را بسیار پایین آورده وبدین جهت اغلب ساکنین از وسیله نقلیه ی شخصی استفاده می نمایند. کم ترین میانگین ۱٫۹۰ مربوط به شاخص شماره ۲۲ است که به دلیل استفاده از پیاده رو جهت انباشت مصالح ساختمانی وعدم توجه به همسطح سازی پیاده رو برای استفاده ی معلولین و سالخوردگان مناسب نمی باشد، درضمن کوچه ها فاقد پیاده رو بوده و جهت پارک اتومبیل وانباشت مصالح ازآن استفاده می گردد. دربررسی نتایج ،میانگین شاخص های بعد حمل و نقل ۲٫۶۷ برآورد شده است که ازکیفیت مطلوبی برخوردار نمی باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
– دربررسی های پیشین ، مشکل بزهکاری اجتماعی بیشترین میانگین را در بعد کیفیت اجتماعی داشته اند این امر در محله ی مزبور نیز از مهمترین معضلاتی است که حاشیه نشینی و دوری از خدمات شهری موجب آن گردیده است،میانگین شاخص مورد نظر ۳٫۶۵ است که بیانگر اهمیت موضوع می باشد .ودرارتباط با شاخص شماره ۲۸ کم ترین میانگین ۲٫۳۰ است که بیانگرکاهش مشارکت در امور شهری است .درمجموع شاخص های بعد کیفیت اجتماعی دارای میانگین ۳٫۱۶ است ونشان دهنده ی این است که محله ازنظرکیفیت اجتماعی دروضعیت مطلوبی قرار دارد.
– در بعد کیفیت محیطی بیشترین میانگین ۳٫۶۲ مربوط به کیفیت آلودگی هوا و … ( شاخص شماره ۳۲)است و کم ترین میانگین ۲٫۰۷ مربوط به آبگرفتگی معابر(شاخص شماره ۳۴ ) می باشد. دربررسی اجمالی کیفیت محیطی بامیانگین ۲٫۷۸ از مطلوبیت پایینی برخوردار است.
– در بعد کیفیت نگرش بیشترین میانگین ۳٫۰۰ مربوط به تمایل شهروندان به زندگی درنواحی داخلی شهر( شاخص شماره ۳۹) و کم ترین میانگین ۲٫۵۲ مربوط به تمایل به زندگی آپارتمانی(شاخص شماره ۴۰) می باشد. میانگین ۲٫۷۵ ازبرآورد دوشاخص بالا،عدم نگرش مناسب به زندگی درمرکزشهر وزندگی آپارتمان نشینی است.
– درنتیجه ،کیفیت زندگی شهری در بعد اجتماعی با میانگین ۳٫۱۶ دارای بیشترین و بعد حمل و نقل با میانگین ۲٫۶۷ دارای کم ترین میانگین می باشد. به طور کلی کیفیت زندگی شهری دارای میانگین ۲٫۸۳ است.
جدول(۴–۲۶) تجزیه و تحلیل توصیفی سوال های پرسش نامه در کوی ارم (ابعاد کیفیت زندگی شهری)
ردیف
شاخص ها