۸۷
۸۴/۰
۰۶۹/۰
مدل دو: با آزاد کردن یکی از خطاها
۸۶۷/۴۱۹
۰۴/۲
۹۱/۰
۸۹/۰
۹۱
۸۹/۰
۰۵۵/۰
*خی دو، CFI شاخص برازندگی تطبیقی،GFI شاخص نیکویی برازش، IFI شاخص برازش افزایشی، TLI شاخص توکر و لیوایس RMSEA ریشهی خطای میانگین مجذورات تقریب.
۳-۴-۳- پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری ( رابینسون و همکاران)
یک آزمون ۳۲ سؤالی که در مقیاس لیکرت به صورت هرگز، گاهی، تقریباً متوسط، بیشتر وقتها و همیشه است. سؤال های این پرسشنامه برای اندازهگیری سه سبک مقتدر، مستبد و سهلگیر بر پایه نظریه و سبکهای فرزندپروری بامریند تنظیم و تدوین گردیده است. این پرسشنامه علاوه بر سه سبک فرزندپروری دارای ۷ بعد ارتباطی است. سبک مقتدر دارای ابعاد یا مؤلفه های پیوند گرم و حمایتی، استدلال / القا و استقلال میشود. در این پرسشنامه سبک مستبد شامل سه بعد است، بعد اجباری بدنی، خشونت کلامی و غیر استدلالی/ تنبیهی. سرانجام سبک سهل گیر دارای یک بعد یعنی بعد سهلگیری میشود. جورج (۲۰۰۴) در پژوهش خود ضریب پایایی این مقیاس را ۷۹/۰ برآورد کرده است و در این پژوهش بر پایه گروه نمونه ضرایب آلفای ( a) پرسشنامه سبکهای مقتدر، مستبد و سهلگیر به ترتیب برابر با ۹۰/۰، ۸۳/۰ و ۶۱/۰بوده است و ضریب آلفای کل پرسشنامه برابر با ۸۱/۰ به دست آمد. روایی این پرسشنامه را تعدادی از استادان بررسی و تأیید کردند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
این پرسشنامه را علیزاده (۱۳۷۹) به فارسی ترجمه کرده است. علیزاده و آندریس (۲۰۰۲) اعتبار درونی برای مقیاس اقتداری در کودکان عادی را ۹۰/۰ و برای مقیاس آورد. همچنین خادمان (۱۳۸۳) ضریب آلفای معادل ۷۶/۰ را برای سه شیوه فرزندپروری با اجرا بر روی مادران گزارش نموده است.
با توجه به ضرایب همسانی درونی محاسبه شده، این تست دارای یکی از شواهد روایی سازه در حد مطلوب است و نیز روایی محتوایی آن توسط داوران و متخصصان تایید شده است.
این تست دارای ۳۲ سوال۵ گزینهای است لذا حداقل نمرهای این آزمون ۳۲ و حداکثر آن ۱۶۰ است. و بدین ترتیب به گزینهها نمره تعلق میگیرد: هرگز= ۱، گاهی=۲، تقریباً متوسط=۳، بیشتر وقتها=۴ و همیشه= ۵٫
در خرده مقیاسهای پیوند، استدلال و استقلال میانگین بالای ۵ بیانگر وجود این ویژگیهاست.
- اگر میانگین کل خرده مقیاس فرزندپروری مقتدرانه بالای ۱۵باشد این ویژگی موجود است.
- در خرده مقیاس اجبار بدنی، خشونت کلامی و تنبیهی میانگین بالای ۴ بیانگر وجود این ویژگی هاست.
- اگر میانگین کل خرده مقیاس فرزندپروری استبدادی بالای ۱۲باشد این ویژگی موجود است.
- اگر میانگین کل ویژگی فرزندپروری سهلگیر بالای ۵ باشد این ویژگی موجود است.
۳-۵- روش اجرا
پس از اعلام رضایت از والدین برای شرکت در این پژوهش، آموزش فرزندپروری مثبت توسط محقق داده شد،گروه آزمایش در ۳ گروه مجزا (دو گروه ۱۲ نفره و یک گروه ۱۳ نفره) تحت آزمایش قرار گرفت که ۴ نفر در حین آموزش گروه را ترک کردند. آموزش از ۷ جلسه گروهی ۱ ساعته تشکیل شد. این برنامه به مدت ۵/۱ ماه در موقعیت مدرسه اجرا شد.
۳-۵-۱- خلاصه جلسات فرزندپروری مثبت
مهارت هایی که در گروه، آموزش داده می شود به ۴ دسته عمده مهارتهای تقویت روابط کودک و والدین، تشویق رفتارهای مطلوب در کودکان، آموزش رفتارهای جدید به کودکان و کنترل بد رفتاریهای کودکان تقسیم می شود.
در هر جلسه به طور کلی عنوان جلسه ذکر و تکالیف جلسه قبل بررسی و رفع اشکال، مروری کوتاه بر جلسه قبل و سپس به محتوای جلسه پرداخته شد و در آخر به خلاصه مطالب گفته شده، تمرین و بازخورد و ارائه تکالیف منزل پرداخته شد. در جدول ۳-۱ اشارهای اجمالی به هر جلسه داده شده است (ساندرز، ۲۰۰۳).
جدول ۳-۱٫ خلاصه جلسات آموزش برنامه فرزندپروری مثبت
جلسه
عنوان جلسه
هدف
جلسه آشنایی
-
- آشنایی کلی با برنامه فرزندپروری مثبت
-
- آشنایی اعضای گروه با همدیگر
- تعیین قواعد گروه آموزش