-
- توسعه مناسبات میان والدین و فرزندان از حیث روانی- عاطفی
-
- یاری رساندن به کودکان و نوجوانان برای شناخت هرچه بیشتر توانمندیهایشان تا علاوه بر متناسب بودن انتظارات آنان از خویش با توانمندیهایشان، این گروه سنی بتوانند موفقیّتهای بیشتری در تحصیل، و عملکرد تحصیلی به دست آورند.
۵-۳-۲- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
-
- پیشنهاد میشود علاوه بر شیوه های فرزندپروری متغیرهای دیگری از جمله ویژگیهای شخصیتی یا سلامت روان والدین نیز با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بررسی شود.
-
- بررسی اثر متغیر های جمعیت شناختی در ارتباط با متغیرهای پژوهش مناسب خواهد بود.
-
- پیشنهاد میشود پژوهش حاضر در جامعه وسیعتر و با حجم نمونه بیشتری انجام گردد.
-
- پیشنهاد میشود پژوهش حاضر در جامعه دیگر مانند دانشجویان نیز اجرا گردد.
-
- پیشنهاد می شود در پژوهشهای آتی از روشهای دیگر در کنار شیوه خودارزشیابی شیوه های فرزندپروری والدین همچون مصاحبه و اخذ نظر سایر افراد همچون نزدیکان فرد استفاده شود و نتایج این روشها با هم مقایسه گردند.
- در این پژوهش به منظور سنجش عملکرد تحصیلی از معدل استفاده شد که ممکن است دارای نقایصی باشد، لذا پیشنهاد می شود در پژوهشهای آتی از روشهای دیگر به منظور سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز استفاده شود.
۵-۴- محدودیتهای پژوهش
– پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وابسته به عوامل مختلفی است و لذا نمی توان صرفاً پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموزان را وابسته به عامل سبک فرزندپروری دانست. با توجه به عدم کنترل محقق بر متغیرهای دیگر نمی توان مدعی آن بود که دانشآموزانی که از لحاظ تحصیلی پیشرفت نداشتهاند، این عدم پیشرفت را حاصل ارتباط نامناسب والدین با آنها دانست.
– اجرای آزمون زمانی صورت گرفت که دو الی سه ماه از آغاز سال تحصیلی جدید میگذشت و محقق مجبور بود از نمره معدل دانش آموزان در امتحانات پایانی دانش آموزان در سال گذشته استفاده نماید و محقق نتوانست بر این محدودیت غلبه نماید.
– تطبیق نمرهی معدل دانش آموز با پرسشنامه های برگشتی از مشکلات تحقیق حاضر بود. از آنجا که برخی از پرسشنامه ها به دلایلی چون گم شدن و … برگشت نخوردند، محقق مجبور شد پرسشنامه های جدید را با کد جدید در اختیار تعدادی دیگر از دانش آموزان قرار دهد که همین امر وقت زیادی از محقق را گرفت که خوشبختانه بر آن چیره گشت. همچنین آن جا که برای هر پرسشنامه کد جداگانه ای در گوشه ای از پرسشنامه گذاشته شد تا با نمره معدل دانش آموز تطبیق داده شود، برخی از دانش آموزان کد مربوطه را پاک کرده یا لاک گرفته بودند که محقق مجبور به خارج نمودن آن پرسشنامه شد
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
احمدی، خدابخش (۱۳۹۲)، آسیبشناسی خانواده، تهران: سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج، چاپ دوم.
احدی، حسن، و بنی جمالی، شکوه السادات(۱۳۷۴)روانشناسی رشد، چاپ هشتم، تهران: چاپ نشر و بنیاد.
احدی، حسن؛ وجمهری، فرهاد (۱۳۸۰)، روانشناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی،تهران: انتشارات پردیس.
احمدی، سیداحمد (۱۳۸۲)، روانشناسی نوجوانان و جوانان، اصفهان: انتشارات مشعل.
احمدی، عابد و عریضی، حمیدرضا. (۱۳۸۷)، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی های خانوادگی آنان. فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره ۲٫ پایگاه اطلاعات نشریات کشور.
اسلمی، الهه(۱۳۸۵)، بررسی رابطه سازگاری زناشویی و سبکهای فرزندپروری والدین و سلامت عمومیفرزندان، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
باقرپناه مجتبی (۱۳۸۴)، بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی (۸۳-۸۴) پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی. دانشگاه تهران. پایگاه حوزه نت. وابسته مرکز تحقیقات کامپیوتری دانشگاه امام صادق.
باقری، مسعود (۱۳۸۲)، بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی ایلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بخشی پور،باب الله(۱۳۸۸ )، اثربخشی درمان را محل محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوان مدارس ساری،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
بهرامی احسان و فتحی آشتیانی، علی و احمدی، علیاصغر (۱۳۸۶) رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری سال اول شماره ۱٫ پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
-
- academic achievement ↑
-
- Desjerdins ↑
-
- Wick-Nelson & Israel ↑
-
- Darling & Steinberg ↑
-
- Baumrind ↑
-
- demandingness ↑
-
- responsiveness ↑
-
- authoritarian ↑
-
- authoritative ↑
-
- Coplan ↑
-
- permissiveness ↑
-
- Kopko ↑
-
- Vargo ↑
-
- Abar ↑
-
- Turner ↑
-
- Aunola ↑
-
- Belsky ↑
-
- – stenberg ↑
-
- – Baumrind& Block ↑
-
- – education ↑
-
- – Child Upbringing ↑
-
- – Rajers ↑
-
- – Mccabe&Martin ↑
-
- – Sternberg ↑
-
- – Parenting style ↑
-
- – Darling ↑
-
- – Steinberg ↑
-
- – Bornstein ↑
-
- – Baumrind ↑
-
- – Maccoby ↑
-
- – Martin ↑
-
- – authoritative style ↑
-
- – authoritarian style ↑
-
- – permissive style ↑
-
- – indifferent style ↑
-
- -Mize ↑
-
- – Petit ↑
-
- – D.C. McClelland ↑
-
- – Jenifer & Pattereson ↑
-
- – mars&barber ↑
-
- – Karavasilis, at al ↑
-
- – Harris & Curtin ↑
-
- – Hoffman ↑
-
- – Fontayne ↑
-
- – Baumrind ↑
-
- – Bitz&Radj ↑
-
- – Diaz ↑
-
- – Rinaldi, & Howe ↑
-
- – Validity ↑
-
- – Relibility ↑
-
- – Sigelman ↑