- به عنوان والد از خود مراقبت کنند :
فرزند پروری راحت تر خواهد بود اگر نیاز شخصی والدین برای صمیمیت، همراهی تفریح و تنها بودن برآورده شود.والد خوب بودن به این معنی نیست که فرزندشان به تمام زندگی آن ها غلبه داشته باشد.اگر نیازهای والدین به عنوان بزرگسال برآورده شود بسیار آسانتر خواهد بود که شکیباتر، با ثبات تر و در دسترس کودک خود باشند.
-
-
- علل مشکلات رفتاری کودکان از منظر نظریه فرزندپروری مثبت :
-
برای فهمیدن اینکه چگونه کودکان رشد میکنند لازم است به سه چیز توجه کنیم : ترکیب ژنتیکی آن ها محیط خانوادگی و جامعه ای که در آن زندگی میکنند. این عوامل مهارتها دیدگاه ها و توانایی هایی را که کودکان پیدا میکنند شکل میدهند. همچنین این مسئله را که آن ها مشکلات رفتاری پیدا میکنند یا خیر را تحت تاثیر قرار میدهند.برنامه فرزندپروری مثبت در مورد مشکلات رفتاری کودکان به موارد زیر توجه دارد .
۲-۴-۴-۱ ترکیب ژنی : کودکان ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد از والدین خود به ارث میبرند.این ترکیب شامل ویژگیهای آشکار مانند رنگ چشم و بافت مو و نیز ویژگیهای رفتاری و هیجانی می شود.برای مثال کودکانی که مشکل تمرکز دارند یا احساس غمگینی و افسردگی میکنند ممکن است ترکیب ژنتیکی ای را به ارث برده باشند که آن ها را برای داشتن چنین مشکلاتی آماده تر میکند.
کودکان همچنین ممکن است مزاج خود را از والدین به ارث ببرند مانند چقدر اجتماعی یا برونگرا هستند چقدر فعالند یا چقدر احساساتی هستند.بعضی از این ویژگیها اداره کردن را دشوار میکند.برای مثال بعضی کودکان توجه زیادی می طلبند بعضیها خیلی فعال و مشغولند و پیوسته در حال کشف اطراف خود میباشند بعضی دیگر زیاد گریه میکنند یا ایراد می گیرند و غذا دادن یا خواباندن آن ها سخت است.با این حال تمام نوزادان دشواردر کودکی مشکلات رفتاری پیدا نمیکنند در حالی که بعضی نوزادان آسان این مشکلات را پیدا میکنند.مشکلات رفتاری کودکان فقط به مزاج آن ها بستگی ندارد بلکه به واکنش دیگران به رفتار آن ها نیز وابسته است.
۲-۴-۴-۲ محیط خانواده : ترکیب ژنتیکی کودک چیزی است که نمیتوان آن را تغییر داد. اما کودکان از محیط خانوادگی خود چیز یاد می گیرند و این محیط میتواند برای یاد دادن اینکه به روش مناسبتری رفتار کنند تغییر کند. فهمیدن اینکه کودکان چگونه از محیط خود چیز یاد می گیرند برای اینکه تصمیم بگیریم چطور با مشکل کنار بیاییم مفید است.
۱-پاداشهای تصادفی برای رفتار نادرست:کودکان به سرعت یاد می گیرند که رفتار آن ها اثری دارد و میتوانند کارهای دیگران را کنترل کنند.رفتارهای مشکلدار در صورتی که باعث شوند کودکان آنچه را می خواهند به دست آورند با احتمال بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.اغلب پاداشهای تصادفی یا پرداختهای پنهانی برای رفتار نادرست وجود دارد.پاداشهای تصادفی شامل توجه اجتماعی (مانند حرف زدن با کودک چشمک زدن یا لبخند) پاداشهای مادی (مانند اسباب بازی) فعالیت(مانند اینکه والد حواس کودک را با یک بازی پرت کند)یا دادن خوراکی(مانند بیسکوییت بستنی یا آب نبات چوبی) می شود.برای مثال اگر زمانی که کودکان برای اولین بار کلمه زشتی بر زبان می آورد والدین تصادفا لبخند بزنند یا وقت زیادی را برای دلیل آوردن برای او صرف کنند توجه اضافه میتواند کودک را تشویق کند که کلمه زشت را دوباره بر زبان بیاورد.
۲-تله های کنترل کننده : کودکان می آموزند که اگر کار خود را ادامه بدهند ورفتار مشکلدارشان بدتر شود با احتمال بیشتری آنچه را که می خواهند بد ست می آورند.برای مثال کودک ممکن است درست قبل از ناهار بیسکوییت بخواهد.
ممکن است والدین چند بار بگویند نه.با این حال اگر کودک ادامه بدهد و بر خواسته خود پافشاری کند یا آن را با صدای بلندتر تکرار کند احتمالا والدین در این تله می افتند که به او بیسکوییت بدهند تا فقط سروصدا بخوابد.متاسفانه کودک هم برای اینکه بر خواسته خود اصرار کند پاداش گرفته و یاد میگیرد که برای انجام خواسته هایش مصرتر شود و با صدای بلندتر تقاضا کند. والدین هم پاداش گرفته اند چون فرزندشان سرو صدا را متوقف کرده حداقل برای مدت کوتاه.از آنجا که هم والدین و هم فرزندشان پاداش گرفته اند این کنترل احتمالا دوباره رخ میدهد. به همین روش والدین هم یاد می گیرند که اگر پافشاری کنند و با صدای بلندتر حرف بزنند با احتمال بیشتری به خواست خود خواهند رسید. برای مثال ممکن است والدین چندین بار از فرزندشان بخواهند کاری را انجام دهد و این درخواست را به تدریج با صدای بلندتر تکرار کنند بدون اینکه موفق شوند. سرانجام احتمالا آن ها با عصبانیت می خواهند که فرزندشان آنچه را که خواستند تا سه شماره انجام دهد و گرنه خودش میداند! فرزندشان به این ترتیب یاد میگیرد که آن ها تنها زمانی جدی هستند که فریاد بزنند و بشمارند. و پیش از اینکه آنچه را آن ها خواسته اند انجام دهد تا آن زمان صبر میکند. آن ها برای فریاد زدن پاداش گرفتهاند زیرا فرزندشان آنچه را از او خواسته اند انجام داده است و فرزندشان پاداش گرفته چون آن هافریاد زدن سر او را متوقف کردهاند. دوباره به دلیل اینکه پاداشی هم برای آن ها و هم فرزندشان وجود دارد این روند احتمالا باز هم تکرار خواهد شد.
۳-نادیده گرفتن رفتار مناسب : برای بعضی از کودکان هیچ پاداشی در انجام رفتار خوب وجود ندارد.متاسفانه رفتاری که هیچ توجهی برنیانگیزد با احتمال کمتری تکرار می شود.اگر کودکان وقتی خوب رفتار میکنند نادیده گرفته شوند ممکن است یاد بگیرند که تنها راه گرفتن توجه نادرست رفتار کردن است.
۴-نگاه کردن به دیگران: کودکان با نگاه کردن آنچه دیگران انجام میدهند یاد می گیرند. برای مثال وقتی والدین خشمگین میشوند و سر همدیگر فریاد میزنند و به خاطر فریاد زدن کاری را که می خواهند میکنند کودکان یاد می گیرند وقتی مشکلی دارند فریاد زدن کاری درستی است.کودکانی که از والدین شان کتک می خورند احتمالا دیگران را میزنند .