r=0/7
p=0/0001
۱۶=س
r=0/6
p=0/0001
۲۲=س
r=0/7
p=0/0001
۴۷=س
r=0/7
p=0/0001
۶۲=س
r=0/5
p=0/0001
۷۷=س
r=0/7
p=0/0001
۳استقلال
۳=س
r=0/3
p=0/003
۱۸=س
r=0/6
p=0/0001
۳۳=س
r=0/5
p=0/001
۴۸=س
r=0/6
p=0/0001
۶۳=س
r=0/1
p=0/3
۷۸=س
r=0/6
p=0/0001
۳=س
r=0/3
p=0/003
۱۸=س
r=0/6
p=0/0001
۳۳=س
r=0/5
p=0/001
۴۸=س
r=0/6
p=0/0001
۶۳=س
r=0/1
p=0/3
۷۸=س
r=0/6
p=0/0001
۴=س
r=0/6
p=0/0001
۱۹=س
r=0/6
p=0/0001
۳۴=س
r=0/7
p=0/0001
۴۹=س
r=0/7
p=0/0001
۶۴=س
r=0/5
p=0/0001
۷۹=س
r=0/7
p=0/0001
۵=س
r=0/5
p<0/0001
۲۰=س
r=0/7
p<0/0001
۳۵=س
r=0/6
p<0/0001
۵۰=س
r=0/7
p<0/0001
۶۵=س
r=0/4
p<0/0001
۸۰=س
r=0/6
p<0/0001
۶=س
r=0/6
p<0/0001
۲۱=س
r=0/5
p<0/0001
۳۶=س
r=0/6
p<0/0001
۵۱=س
r=0/5
p<0/0001
۶۶=س
r=0/5
p<0/0001
۸۱=س
r=0/7
p<0/0001
۷=س
r=0/7
p<0/0001
۲۲=س
r=0/5
p<0/0001
۳۷=س
r=0/6
p<0/0001
۵۲=س
r=0/6
p<0/0001
۶۷=س
r=0/3
p<0/002
۸۲=س
r=0/6
p<0/0001
۸=س
r=0/7
p<0/0001
۲۳=س
r=0/6
p<0/0001
۳۸=س
r=0/5
p<0/0001
۵۳=س
r=0/8
p<0/0001
۶۸=س
r=0/7
p<0/0001
۸۳=س
r=0/7
p<0/0001
۹=س
r=0/6
p<0/0001
۲۴=س
r=0/6
p<0/0001
۳۹=س
r=0/5
p<0/0001
۵۴=س
r=0/3
p<0/008
۶۹=س
r=0/6
p<0/0001
۸۴=س
r=0/6
p<0/0001
۱۰=س
r=0/6
p<0/0001
۲۵=س
r=0/6
p<0/0001
۴۰=س
r=0/6
p<0/0001
۵۵=س
r=0/5
p<0/0001
۷۰=س
r=0/5
p<0/0001
۸۵=س
r=0/6
p<0/0001
۱۱=س
r=0/6
p<0/0001
۲۶=س
r=0/5
p<0/0001
۴۱=س
r=0/6
p<0/0001
۵۶=س
r=0/5
p<0/0001
۷۱=س
r=0/7
p<0/0001
۸۶=س
r=0/8
p<0/0001
۱۲=س
r=0/4
p<0/001
۲۷=س
r=0/5
p<0/0001
۴۲=س
r=0/5
p<0/0001
۵۷=س
r=0/5
p<0/0001
۷۲=س
r=0/6
p<0/0001
۸۷=س
r=0/5
p<0/0001
۱۲=س
r=0/5
p<0/0001
۲۸=س
r=0/4
p<0/0001
۴۳=س
r=0/4
p<0/0001
۵۸=س
r=0/6
p<0/0001
۷۳=س
r=0/4
p<0/0001
۸۸=س
r=0/5
p<0/0001
۱۴=س
r=0/4
p<0/0001
۲۹=س
r=0/4
p<0/001
۴۴=س
r=0/5
p<0/0001
۵۹=س
r=0/6
p<0/0001
۷۴=س
r=0/5
p<0/0001
۸۹=س
r=0/5
p<0/0001
۱۵=س
r=0/5
p<0/0001
۳۰=س
r=0/6
p<0/0001
۴۵=س
r=0/6
p<0/0001
۶۰=س
r=0/5
p<0/0001
۷۵=س
r=0/5
p<0/0001
۹۰=س
r=0/6
p<0/0001
س : شماره سؤال مورد نظر
r : همبستگی
P : سطح معنا داری
۲- همبستگی هر سؤال با نمره کل آزمون
در این مرحله تحلیل ، تنها سؤال ۶۳ با نمره کل آزمون رابطۀ معکوس و ضعیفی نشان داد که بنابر توضیح ارائه شده ویراستاری این سؤال ، در جهت مفهوم اصلی آن تغییر یافت .
۳- همبستگی بین نمره کل هر مقیاس و نمره کل آزمون
جدول ( ۳ ) : رابطه بین نمره کل هر مقیاس و نمره کل آزمون
حل مسأله
r=0/5
p<0/0001
خودآگاهی هیجانی
r=0/7
p<0/0001
کنترل تکانش
r=0/6
p<0/0001
شادمانی
r=0/6
p<0/0001
واقع گرایی
r=0/7
p<0/0001
انعطاف پذیری
r=0/5
p<0/0001
استقلال
r=0/6
p<0/0001
روابط بین فردی
r=0/7
p<0/0001
مسئولیت پذیری اجتماعی
r=0/4
p<0/0001
تحمل فشار روانی
r=0/7
p<0/0001
خوش بینی
r=0/7
p<0/0001
همدلی
r=0/2
p<0/02
خودشکوفایی
r=0/7
p<0/0001
عزت نفس
r=0/8
p<0/0001
خودابرازی
r=0/5
p<0/0001
نتایج جدول فوق نشان میدهد که بین میانگین نمره هر یک از مقیاس ها و میانگین نمره کل آزمون رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد یعنی تمام مقیاس های موجود در آزمون با متغیر هوش هیجانی دارای ارتباط مستقیم است .
۴- پایایی آزمون از طریق محاسبۀ آلفای کرنباخ
میزان آلفای کرنباخ برای کل آزمون ۹۳% گزارش گردید . این میزان ( آلفای محاسبه شده در مرحلۀ سوم ) با آلفای محاسبه شده در مرحله دوم آزمون ( فرم ۱۱۷ سؤالی ) یکسان به دست آمد ؛ با توجه به این که تعدادی سؤال در مرحله سوم حذف شد یا تغییر نمود . در اینجا در نظر گرفتن این نکته حائز اهمیت است که تقلیل تعداد افراد نمونه و کاهش سؤالات در میزان پایایی آزمون تأثیرگذار است .
۵- پایایی آزمون به روش اجرای فرم موازی یا همتا
همزمان با اجرای آزمون هوش هیجانی مصاحبه ای سازمان یافته در رابطه با میزان و تنوع هیجانات ، عواطف ، ویژگی های فردی و احساسی از گروه مطالعه به عمل آمد . سعی شد سؤالات مصاحبه طوری طراحی گردد که در زمینۀ هوش غیر شناختی افراد ( بعد عاطفی ، اجتماعی و شخصیتی آن ها ) ، اطلاع مناسبی به دست آید . بعد از اجرای دو فرم ( مصاحبه و آزمون ) پرسش نامه نمره گزاری گردید . تحلیل نتایج رابطۀ بین اطلاعات حاصل از مصاحبه و آزمون در نرم افزار spss را در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار نشان داد .
۶- پایایی آزمون به روش زوج – فرد
مطابق با این روش پایایی آزمون ۸۸/۰ گزارش گردید که در سطح p<0/0001 معنادار است .
۷- محاسبه برخی شاخص های آمار توصیفی در آزمون