۴ – ۴ . آزمون فرضیه پژوهش
در این بخش به آزمون فرضیه پژوهش می پردازیم. برای این منظور ابتدا لازم است اطلاعات مربوط به ارزیابی عملکرد نسبی گردآوری شود. به این منظور ابتدا از رگرسیون شماره یک استفاده شده است. در این مدل عوامل مؤثر بر پاداش مورد بررسی قرار گرفته است. این رگرسیون را بر اساس هر سه نماینده فرصتهای رشد برآورد میکنیم و نتایج آنها را با هم مقایسه مینماییم. سپس از بین این سه رگرسیون بهینهترین مدل جهت محاسبه ارزیابی عملکرد نسبی را انتخاب میکنیم.
ابتدا باید وجود اثرات مکانی ، و ثابت یا تصادفی بودن بودن این اثرات در سطح خطای ۵% ( سطح اطمینان ۹۵% ) بررسی گردد. از آزمون F برای وجود اثرات مکانی استفاده می شود که فرضیه H0 در این آزمون این است که اثرات مکانی وجود ندارد و از آزمون هاسمن برای تعیین اثرات مکانی ثابت یا تصادفی استفاده می شود که فرضیه H0 در این آزمون این است که اثرات مکانی تصادفی هستند.
این آزمون ها را بر اساس سه نماینده فرصت های رشد برای مدل شماره یک انجام میدهیم. نتایج آزمون در جدول زیر ارائه شده است.
جدول ۴-۵٫ نتایج آزمون F و هاسمن مدل شماره یک-نماینده اول فرصت های رشد
آزمون F برای اثرات مکانی
P-value
آزمون هاسمن
P-value
مدل شماره یک
۱٫۶۸۱۰۷۵
۰٫۰۰۰۴
۱۴٫۵۹۲۷۷
۰٫۳۳۳۵
با توجه به معناداری آماره F ( 0.0004 ) وجود اثرات مکانی و معناداری آزمون هاسمن ( ۰٫۳۳۳۵ ) وجود اثرات تصادفی مکانی تأیید می شود. بنابرین رگرسیون با بهره گرفتن از اثرات مکانی تصادفی برآورد می شود که نتایج آن در جدول ۴-۸ ارائه شده است.
جدول ۴-۶٫ نتایج آزمون F و هاسمن مدل شماره یک-نماینده دوم فرصت های رشد
آزمون F برای اثرات مکانی
P-value
آزمون هاسمن
P-value
مدل شماره یک
۱٫۷۵۴۸۲۷
۰٫۰۰۰۱
۱۸٫۸۱۰۸۹
۰٫۱۲۹۱
با توجه به معناداری آماره F ( 0.0001 ) وجود اثرات مکانی و معناداری آزمون هاسمن ( ۰٫۱۲۹۱ ) وجود اثرات تصادفی مکانی تأیید می شود. بنابرین رگرسیون با بهره گرفتن از اثرات مکانی تصادفی برآورد می شود که نتایج آن در جدول ۴-۹ ارائه شده است.
جدول ۴-۷٫ نتایج آزمون F و هاسمن مدل شماره یک-نماینده سوم فرصت های رشد
آزمون F برای اثرات مکانی
P-value
آزمون هاسمن
P-value
مدل شماره یک
۱٫۶۸۱۳۲۷
۰٫۰۰۰۴
۱۴٫۵۸۶۵۸۷
۰٫۳۳۳۹
با توجه به معناداری آماره F ( 0.0004 ) وجود اثرات مکانی و معناداری آزمون هاسمن ( ۰٫۳۳۳۹ ) وجود اثرات تصادفی مکانی تأیید می شود. بنابرین رگرسیون با بهره گرفتن از اثرات مکانی تصادفی برآورد می شود که نتایج آن در جدول ۴-۱۰ ارائه شده است.
جدول ۴-۸ . نتایج حاصل از رگرسیون شماره یک- نماینده اول فرصت های رشد
متغیر
ضریب
آماره t
P-value
C
۴۵۴٫۱۲۶-
۱٫۹۰۷۰۵۲-
۰٫۰۵۷
Retit
۲٫۱۷۶۸۰۹
۱٫۶۰۶۳۵۱
۰٫۱۰۸۷
Reti * GO
۰٫۹۳۲۹۱-
۲٫۵۹۹۹۶۶-
۰٫۰۰۹۶
Retpt
۴٫۶۲۴
۱٫۳۱۳۲۳۶
۰٫۱۸۹۶
Retp * GO
۲٫۵۱۵۲۳
۳٫۹۵۳۶۷۶
۰٫۰۰۰۱
Reti * IdVar
۰٫۰۰۷۱۳-
۲٫۴۵۸۹۷۱-
۰٫۰۱۴۲
Reti * CEOTenure
۰٫۳۰۹۳۸-
۱٫۷۳۸۲۳۱-
۰٫۰۸۲۷
Reti * HerfindahlIndex
۰٫۰۰۰۱۶۱
۰٫۳۷۲۳۷
۰٫۷۰۹۸
Retp * Correlation
۱۲٫۱۹۴۳-
۲٫۰۱۲۸۶۹-
۰٫۰۴۴۶
Retp * IdVar
۰٫۰۰۱۲۲
۰٫۱۷۸۵
۰٫۸۵۸۴
Retp * CEOTenure
۴٫۲۶۵۶۸۷
۱۳٫۷۷۱۵۸
۰٫۰۰۰
Retp * HerfindahlIndex
۰٫۰۰۱۹۷-
۲٫۵۸۵۶۶۹-
۰٫۰۱
Size
۴۴٫۹۱۴۶۳
۲٫۶۸۷۷۱۵
۰٫۰۰۷۴
Corporate Governance
۷۴٫۳۴-
۰٫۹۰۵۶۱۶-
۰٫۳۶۵۵
R2
۰٫۵۹۰۴۳۸
R2 تعدیل شده
۰٫۵۸۱۲۴۳
آماره F
۶۴٫۲۱۹۱۸
P-value
۰٫۰۰۰
دوربین-واتسن
۱٫۳۱۵۴۷۴
در ابتدا معناداری مدل کلی رگرسیون توسط آماره F بررسی شد که فرضیه H0 در این جا این است که مدل رگرسیونی معنادار نیست یعنی متغیرهای مستقل تأثیری بر متغیر وابسته ندارند و یا به عبارت دیگر متغیرهای مستقل متغیر وابسته ما را توضیح نمی دهند و با توجه به معناداری آزمون ( ۰٫۰۰۰ ) مشاهده گردید که مدل کلی رگرسیون پذیرفته شد.
لازم به ذکر است که ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده به ترتیب ۰٫۵۹۰۴۳۸ و ۰٫۵۸۱۲۴۳ میباشد که ضریب تعیین نشان دهنده این است که رگرسیون مدل شماره یک میتواند ۵۹ % متغیر وابسته را توضیح دهد و یا به عبارت دیگر متغیرهای مستقل و کنترلی مدل حاضر ۵۹ % از تغییرات متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار میدهد. در ضمن چون با افزایش متغیرهای کنترلی ضریب تعیین هم افزایش مییابد ضریب تعیین تعدیل شده معیار مناسبی برای ارزیابی میباشد.
جدول ۴-۹ . نتایج حاصل از رگرسیون شماره یک- نماینده دوم فرصت های رشد
متغیر
ضریب
آماره t
P-value
C
۴۴۶٫۲۲۹۳-
۱٫۸۵۴۷۲-
۰٫۰۶۴۱
Retit
۱٫۱۸۸۳۹۶
۱٫۰۴۹۵۴۳
۰٫۲۹۴۴
Reti * GO
۱۵۳۵٫۳۸۸
۰٫۴۸۹۷۵۵
۰٫۶۲۴۵
Retpt
۴٫۸۵۴۰۷۷
۱٫۳۸۴۲۵۵
۰٫۱۶۶۸
Retp * GO
۲۴۰۰٫۰۸۲
۰٫۸۷۸۳۵۷
۰٫۳۸۰۱
Reti * IdVar
۰٫۰۰۹۴۳۳-
۳٫۶۴۲۴۲-
۰٫۰۰۰۳
Reti * CEOTenure
۰٫۳۴۱۶۸۶-
۱٫۹۱۳۱۵-
۰٫۵۶۲
Reti * HerfindahlIndex
۰٫۰۰۰۱۴۷
۰٫۳۶۵۵۸۷
۰٫۷۱۴۸
Retp * Correlation
۵٫۶۶۸۹۶۸-
۰٫۹۸۰۸-
۰٫۳۲۷۱
Retp * IdVar
۰٫۰۰۶۳۱۵
۰٫۹۵۱۴۹۱
۰٫۳۴۱۸
Retp * CEOTenure
۴٫۳۰۴۵۹۲
۱۳٫۷۶۹۲۹
۰٫۰۰۰
Retp * HerfindahlIndex
۰٫۰۰۱۴۷۹-
۱٫۹۸۲۲۴-
۰٫۰۴۷۹
Size
۴۷٫۰۸۳۷۷
۲٫۷۹۱۵
۰٫۰۰۵۴
Corporate Governance
۱۱۶٫۴۵۹۱-
۱٫۴۰۱۳۱-
۰٫۱۶۱۷
R2
۰٫۵۸۱۰۶۹
R2 تعدیل شده
۰٫۵۷۱۶۶۳