محمدی ( ۱۳۸۵ ) در مطالعه ی خود به این نتیجه دست یافت که دبیران مرد ایرانی و هندی در مقایسه با دبیران زن ایرانی و هندی بیشتر از ساز وکار مقابلهای مسئله مدار بهرهگیری میکنند دبیران زن ایرانی در مقایسه با دبیران زن هندی از ساز و کار مقابله ای هیجان مدار بیشتر بهره گیری میکنند و دبیران مرد ایرانی در مقایسه با دبیران زن ایرانی از افسردگی شغلی بیشتری برخوردارند.
صادقی موحد و همکاران ( ۱۳۸۷ ) نیز در بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مقابلهای بر سلامت روانی دانشجویان نشان دادهاند که آموزش مهارتهای مقابله ای بر کاهش علایم اختلال روانی بویژه نشانه های جسمانی و اضطراب دانشجویان مؤثر بوده است، اما در کاهش میزان افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی معنی دار نبوده است
غضنفری و قدم پور ( ۱۳۸۷ ) طی مطالعه های نشان دادند که بین راهبردهای مقابلهای با سلامت روانی رابطه ای معنی دار وجود دارد
فیروزه غضنفری و همکاران در سال ۲۰۰۸ به بررسی رابطه راهبردهای مقابله ای و سلامت روانی در ساکنین شهر خرم آباد پرداختند که بین استفاده از راهبرد مسئله مدار و خرده سلامت روانی و راهبردهای مقابله رابطه معناداری وجود دارد این امر نشان میدهد که هر چه فرد راهبرد مقابله مسئله مدار را بیشتر به کار برد از سلامت بالاتری برخوردار است و بالعکس راهبرد هیجان مداری سبب افزایش علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی می شود همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و هیجان مدار به طور متفاوتی واریانس متغیرهای اضطراب، آسیب جسمانی، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی که از مولفه های سلامت روانی هستند را به صورت معناداری تبیین میکنند
بحث: به طور کلی نتایج نشان میدهد که بهداشت روانی افراد در زمینههای جسمانی، روانی و اجتماعی تحت تاثیر شیوه مقابله فرد با مسائل قرار میگیرد . شیوه هیجان مدار در کاهش بهداشت روانی و شیوه مسئله مدار در افزایش آن نقش دارد.
پیشینه عملیاتی تحقیق:
سلامت روانی
فصل سوم
روش شناختی تحقیق
مقدمه
تحقیق در لغت به معنای درست کردن، رسیدن، پرسیدن، پژوهیدن، پژوهش، رسیدگی، بررسی، مطالعه واقعیت و حقیقت میباشد. به طور کلی می توان گفت تحقیق یعنی به کنه مطلب رسیدن و حقیقت و واقعیت چیزی را به دست آوردن. هدف تحقیق پدیدار ساختن چگونگی پدیده هاست منظور از اجرای هر تحقیق در تعلیم و تربیت یافتن یا کشف حقیقت یا مجهول یا تأیید موضوع یا قضیه پذیرفته شده است هدف از تحقیق علمی آن است که همراه با دلایل و شواهد عینی اتفاق نظر را بر انگیزد و درستی یا نادرستی یک یا چند قضیه یا فرضیه درباره چگونگی پدیده ها را بسنجد. (کریم زاده، ۱۳۸۵ ص۲۷).
روش تحقیق
روش تحقیق شیوه ای است که محقق انتخاب میکند تا هر چه سهل تر و سریعتر به پاسخ سولات پژوهش دست یابد انتخاب روش بستگی به ماهیت موضوع پژوهش، هدف ها و امکانات اجرای آن دارد. (طباطبایی، ۱۳۸۷ ص۶۰).
پژوهش حاضر از نوع تجربی و توصیفی،کاربردی استفاده می شود.
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
یک جامعه آماری عبارتند از مجموعه افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد. (کریم زاده، ۱۳۸۵ ص۶۲). منظور از نمونه عبارتند از انتخاب تعدادی از افراد، حوادث، اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه میباشد. (دلاور، ۱۳۸۶ ص۹۰).
در ابتدا کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بهابادکه تعدادشان ۹۰ نفر در سال ۱۳۹۳ در نظر گرفته شدند. که از
میان آن ها ۸۹ نفر به پرسش نامه جواب دادندوانتخاب گردیدند.
روش گردآوری تحقیق:
مقیاس سلامت عمومی روان ۲۸ سوالی GHQ :
پرسشنامه سلامت عمومی ۲۸ سوالی یک پرسشنامه سرندی مبتنی بر روش خود گزارش دهی است که در مجموعه های بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند مورد استفاده قرار میگیرد (گلدبرگ ۱۹۷۲ به نقل از سراجی ۸۱) در این پرسشنامه به دو طبقه اصلی از پدیده ها توجه می شود: ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش ورزی ” سالم ” و “بروز پدیدههای جدید با ماهیت معلول کننده” . در حال حاضر این نکته آشکار شده است که پاره ای از سطوح نشانه های مرضی را می توان به وسیله مصاحبه های استاندارد شده روان پزشکی, تشخیص داد اما پائین تر از سطح معینی احتمال قرار گرفتن اختلال در سطح زیر آستانه ای و عدم تشخیص آن وجود دارد. پرسشنامه سلامت عمومی را می توان به عنوان مجموعه پرسشهایی در نظر گرفت که از پائین ترین سطوح نشانه های مشترک مرضی که در اختلال های مختلف روانی وجود دارند تشکیل شده است. و بدین ترتیب میتواند بیماران روانی را به عنوان یک طبقه کلی از افرادی که خود را سالم می پندارند متمایز کند. بنابرین هدف این پرسشنامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماریهای روانی نیست ، بلکه منظور اصلی آن ایجاد تمایز بین بیماری روانی و سلامت است. فرم ۲۸ ماده ای پرسشنامه عمومی دارای این مزیت است که برای تمام افراد جامعه طراحی شده است این پرسشنامه به عنوان یک ابزار ” سرندی ” میتواند احتمال وجود یک اختلال روانی را در فرد تعیین کند. در حال حاضر با اجرای این پرسشنامه توانسته اند به گستره وسیعی از نتایج در جمعیتهای مختلف دست یابند . این پرسشنامه دارای چهار زیر مقیاس است. نشانه های بدنی , اضطراب , اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی . از مجموعه نمرات نیز یک نمره کلی به دست میآید. ضمنا وجود چهار زیر مقیاس بر اساس تحلیل آماری پاسخها ( تحلیل عاملی) ثابت شده است.
زیر مقیاس اول (A)، شامل مواردی درباره احساس افراد نسبت به وضع سلامت خود و احساس خستگی آن ها است و نشانه های بدنی را در بر میگیرد . این زیر مقیاس , دریافتهای حسی بدن را که اغلب با انگیختگی های هیجان همرامند ارزشیابی میکند. مواد این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف A مشخص شده اند.
پرسشهای زیر مقیاس دوم ( B )، شامل مواردی است که با اضطراب و بی خوابی مرتبطند. هفت ماده مربوط به این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف B مشخص شده اند.
زیر مقیاس سوم ( C) گستره توانایی افراد را در مقابله با خواسته های حرفه ای و مسائل زندگی روزمره می سنجد و احساسات آ نها را درباره چگونگی کنار آمدن با موقعیتهای متداول زندگی آشکار میکند, هفت ماده مربوط به این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف C متمایز شده اند.
و بالاخره چهارمین زیر مقیاس در برگیرنده مواردی است که با افسردگی وخیم و گرایش مشخص به خودکشی مرتبطند و هفت ماده متمایز کننده آن در پرسشنامه با حرف D مشخص شده اند . نمره کلی هر فرد از حاصل جمع نمرات چهار زیرمقیاس به دست میآید
پرسشنامه راهبردهای مقابله ای: