-
- توسعه کسب و کار: در این تحقیق منظور از توسعه کسب وکار؛ افزودن خطوط، واحد، کسب و کار و شرکتهای جدید به فعالیتهای اصلی شرکت میباشد. همچنین در این تحقیق، توجه به پروژه هایی پر ریسک و تاسیس واحدهای مشترک با رقبا جز این مفهوم میباشد.
-
- تجدید استراتژیک: در این تحقیق منظور از تجدید استراتژیک؛ تغییرپذیری در برابر قوانین، توجه به بازارها و مشتریان جدید و همچنین تغییر در شیوه توزیع و تامین مواد اولیه میباشد.
-
- کارآفرینی سازمانی: در این تحقیق کارآفرینی سازمانی با توجه به مدل زهرا(۱۹۹۵) نوآوری، تجدید استراتژیک و توسعه کسب و کار تعرف شده است.
-
- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه: در این تحقیق عناصر آمیخته قیمت، ترفیع، توزیع، محصول و شخص به عنوان عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه تعریف شده است
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه
پس از گذر از موج صنعتی شدن که اوج رقابت در صنایع بزرگ و توجه به تولید انبوه به حساب میآمد و ورود به ربع آخر قرن بیستم، معادلات توسعه و پیشرفت دگرگون شد(بافندهزنده، نوروزی، عالی، ۱۳۸۹). در این دوره و به دلیل تغییرات روزافزون محیطی(حسنقلیپور، آقازاده، ۱۳۸۴؛ کریستین[۳۳]، ۲۰۰۴)، تحولات سریعی در تکنولوژی، بازار و حتی ساختارهای کسب و کار اتفاق افتاد(کریستین، ۲۰۰۴). در چنین محیطی، شرکتها با عدم اطمینان، فشارهای رقابتی(حسنقلیپور، آقازاده، ۱۳۸۴)، تقاضاهای رو به رشد و متناقض در حجم، کیفیت، قیمت و دیگر ویژگیها مواجه شدند(کریستین، ۲۰۰۴).
این مسائل به رکود شرکتهای بزرگ که به عنوان ستون اقتصادی کشورها به حساب میآمدند، منجر گردید؛ زیرا شیوه های مدیریتی، ساختار سازمانی و فرهنگی این شرکتها برای محیطهای ثابت با بازارهای متجانس و رو به رشد طراحی شده بود و قادر به انطباق خود با تغییرات محیطی نبودند(بارت، ۱۹۹۶). این عدم انطباق با محیط برای این شرکتها، چالشها و مشکلاتی را بوجود آورد که از جمله آن میتوان به تعدیل نیرویکار اشاره کرد(موریس، کوراتکو[۳۴]، ۲۰۰۲). به طوریکه مثلا در بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ شرکتهای آمریکایی، ۳/۲ میلیون نفر از کارکنان خود را اخراج کردند(بارت، ۱۹۹۶).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این عدم توانایی شرکتهای بزرگ در پاسخگویی سریع به تغییرات محیطی و همچنین ضعف شیوه های سنتی از قبیل برنامه ریزی استراتژیک، تحقیقات و پیش بینیهای بازار در اداره این تغییرات(بارت، ۱۹۹۶؛ سیگلکو، ریوکین، ۲۰۰۵)، توجه به شیوه های جدید، جهت فائق آمدن بر مشکلات سازمانها را ضروری کرد(سیگلکو، ریوکین، ۲۰۰۵). یکی از این شیوه های جدیدی که امروزه در فعالیتهای صنعتی بسیاری از کشورهای جهان(به خصوص در بخش خصوصیشان) مورد توجه قرار گرفتهاست، بنگاههای کوچک و متوسط است(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱؛ حسنقلیپور، آقازاده، ۱۳۸۴؛ راجا، کومار[۳۵]، ۲۰۰۸).
شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل دارا بودن پتانسیل بالقوه برای ایجاد اشتغال و درآمد(احمدی و همکاران، ۱۳۸۷)، انعطافپذیری در برابر تغییرات محیطی(احمدی و همکاران، ۱۳۸۷؛ بارت، ۱۹۹۶؛ زری باف، شفیع خانی، ۱۳۸۵)، تواناییهای لازم جهت جذب سرمایه های محدود و پراکنده موجود در جامعه و هدایت آنها در فعالیتهای تولیدی و صنعتی(سمیع زاده، چهارسوقی، ۱۳۸۷)، متکی بودن به منابع داخلی، پرورش نیروهای متخصص در جهت رفع مشکلات بیکاری، فقر، عدم توازن منطقهای و دستیابی به توسعه صنعتی(احمدی و همکاران، ۱۳۸۷؛ اسچاچتیبک[۳۶]، ۲۰۱۱) مورد توجه قرار گرفتهاند؛ به طوریکه امروزه از این شرکتها به عنوان ستون فقرات اقتصادی کشورهای توسعه یافته(افجه، سجادی نائینی، ۱۳۸۹) و مولفهای مهم در رشد و توسعه اقتصادی همه کشورها یاد میشوند(اسچاچتیبک، ۲۰۱۱؛ زری باف، شفیع خانی، ۱۳۸۵؛ سمیع زاده، چهارسوقی، ۱۳۸۷؛ معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، ۱۳۸۸).
در حال حاضر نیز، تقریبا ۴۰ درصد از تولیدات صنایع مختلف در این شرکتها تولید می شود(راجا، کومار، ۲۰۰۸). همچنین ۷/۹۹ درصد از کارفرمایان کشورهای آمریکای شمالی در این حوزه فعالیت می کنند که ۵۰ درصد از درآمد و ۵۴ درصد از مشاغل بخش خصوصی این کشورها را به خود اختصاص دادهاند(موریس، اسچیندهوت، لافرگ[۳۷]، ۲۰۰۲) و پیش بینی می شود که همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهند(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱). به همین دلیل، امروزه این شرکتها را به عنوان موتورهای محرک توسعه میشناسند(احمدی و همکاران، ۱۳۸۷)؛ لذا محققان امروزه بیش از پیش به تحقیق بر روی فعالیتها و عملیاتهای این بنگاهها پرداختهاند(هیل، مک گوان[۳۸]، ۱۹۹۹).
در این بخش، نخست ماهیت شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفته، سپس بکارگیری کارآفرینی در این شرکتها بحث شده است. در خاتمه به تکنیکهای بازاریابی متناسب با این شرکتها پرداخته می شود.
شرکت های کوچک و متوسط:
مفهوم شرکت های کوچک و متوسط
همانطور که در بخش قبل نیز بدان اشاره شد، امروزه شرکتهای کوچک و متوسط در همه سطح جهان توسعه پیدا کرده اند(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱؛ راجا، کومار، ۲۰۰۸) و نقش اقتصادی و اجتماعی پررنگی را در جهان ایفا می کنند(فاربر، ۱۹۹۹)؛ اما با این حال، هنوز در ادبیات این بخش، یک تعریف جامع و مورد پذیرش همگان از این شرکتها ارائه نگردیده است(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱؛ زاتزالو، گری[۳۹]،۲۰۰۰). بسیاری از محققان این موضوع را به دلیل استفاده از معیارهای مختلفی که در تعریف این شرکتها استفاده می شود، میدانند(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱؛ سمیعزاده، چهارسوقی، ۱۳۸۸؛ معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، ۱۳۸۸). به طوریکه این معیارها از یک کشور به کشور دیگر از جهات مختلف متفاوت است(حسنقلیپور، آقازاده، ۱۳۸۴؛ زری باف، شفیع خانی، ۱۳۸۵). از جمله معیارهای مورد استفاده در این بنگاهها را میتوان در جدول ۲-۱ مشاهده کرد.
جدول ۲‑۱ خلاصه ای از معیارهای بکار رفته در تعریف شرکت های کوچک و متوسط
معیار مورد استفاده
منبع بکارگرفته شده
تعداد کارکنان
افجه، سجادی نائینی، (۱۳۸۹)، اسد سعدی، افتخار(۲۰۱۱)
عملکرد مالی سالانه و تراز سالیانه
زری باف، شفیع خانی(۱۳۸۵)، سمیعزاده، چهارسوقی(۱۳۸۸)
حجم تولید – نوع تکنولوژی –
صادراتی بودن تولیدات
افجه، سجادی نائینی(۱۳۸۹)، سمیعزاده، چهارسوقی(۱۳۸۸)
میزان فروش یا درآمد
احمدی و همکاران(۱۳۸۷)، حسنقلیپور، آقازاده(۱۳۸۴)
کشورهای مختلف عموما با انتخاب یک یا دو شاخص، بنگاههای خود را کمی کرده و تعریف مشخصی را برای حمایت از اینگونه واحدها ارئه دادهاند(افجه، سجادی نائینی، ۱۳۸۹). همچنین در بعضی کشورها(مثل کشورهای آمریکای شمالی) تعاریف موجود از این بنگاهها، برای صنایع مختلف متفاوت است؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه اروپا، از یک تعریف(عموما تعداد کارکنان(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱) برای همه صنایع استفاده می شود(افجه، سجادی نائینی، ۱۳۸۹).
در این بین، تعریف این شرکتها بر اساس تعداد کارکنان بیش از دیگر معیارها مورد توجه کشورها قرار گرفته است(احمدی و همکاران، ۱۳۸۷؛ فدایی نژاد، خالقی، مهاجری، ۱۳۸۹). به طور مثال در آلمان به بنگاههایی که کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند، بنگاه کوچک، بین ۱۰ تا ۴۹۹ کارکن، بنگاه متوسط و بالاتر از آن را بنگاه بزرگ مینامند(فدایی نژاد و همکاران، ۱۳۸۹).
اما در بین همه این تعاریف، تعریفی که بانک سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری اروپا در مورد شرکتهای کوچک و متوسط ارائه داده، در ادبیات اقتصادی جهان مقبولتر از بقیه تعاریف قرار گرفته است و به عنوان یک تعریف استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد. در این تعریف که آخرین بار در سال ۲۰۰۳ مورد بازنگری و تعدیل قرار گرفته است، شرکتها براساس سه خصوصیتِ تعداد کارمندان، حجم معاملات و ارزش کل دارایی ها تقسیم بندی شده اند(معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، ۱۳۸۸)که به صورت خلاصه در جدول ۲-۲ نشان داده شده است.
جدول ۲‑۲ – تعریف بانک سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری اروپا از شرکت های کوچک و متوسط*