نتیجه
سوم
توانمند سازی روانشناختی
۰٫۳۳۷
۰٫۳۴۰
۳٫۶۵۳
۰٫۰۰۰
۰٫۰۱
رد H0
بر اساس جدول مقدار Beta بین دو متغیر بعد توانمندسازی روانشناختی و تسهیم دانش برابر با ۳۴۰/۰ و مقدار آماره T برابر با ۶۵۳/۳ است که از ۹۶/۱ بزرگتر میباشد و میتوان گفت با ارتقاء یک واحد از هر متغیر مستقل به میزان ضریب نوشته شده متغیر وابسته ارتقاء پیدا خواهد کرد. یا به عبارتی با ارتقا یک واحد از توانمدسازی روانشناختی، ۳۳۷/۰ واحد انحراف معیار تسهیم دانش ارتقا می یابد
آزمون t مربوط به ضرایب رگرسیون نیز در این جدول برای متغیر مستقل نشان داده شده است که این مقدار برای این متغیر برابر ۰/۰۰۰بوده، در نتیجه در تسهیم دانش موثر است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
علاوه بر آنچه تاکنون مطرح شد به منظور بررسی نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانی در ارتباط بین سرمایههای روانشناختی و توانمندسازی روانشناختی با تسهیم دانش از روش مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار LISREL 8.80 استفاده شد که نتایج در ادامه ارائه شده است. برای برآورد الگو از روش بیشینه درست نمایی و شاخص های ریشه واریانس خطای تقریب (RMSEA)، ریشه استاندارد واریانس پس مانده (SRMR)، شاخص برازندگی مقایسهای (CFI)، شاخص برازش نرم شده (NFI) شاخص نیکویی برازش (GFI) و شاخص نیکویی برازش تعدیل شده (AGFI) استفاده شد. برای شاخصهای برازندگی برشهای متعددی توسط متخصصان مطرح شده است. برای مثال، مقدار مساوی یا کمتر از ۰۵/۰ برای ریشه واریانس خطای تقریب، مقدار مساوی یا بالاتر از ۹۶/۰ برای شاخص برازندگی مقایسهای و برازش نرم شده، مقدار مساوی یا کمتر از ۰۷/۰ برای ریشه استاندارد واریانس پسماند، نشاندهنده برازندگی کافی مدل است (جورسکوگ و سوربوم[۱۹۸]، ۲۰۰۳). از طرف دیگر پیشنهاد شده است که اگر شاخصهای برازندگی مقایسهای، نیکویی برازش و نیکویی برازش تعدیل شده بزرگتر از ۹/۰ و شاخصهای ریشه واریانس خطای تقریب و ریشه واریانس پسماند کوچکتر از ۰۵/۰ باشد بر برازش بسیار مطلوب و کوچکتر از ۱/۰ بر برازش مطلوب دلالت دارد (برکلر[۱۹۹]، ۱۹۹۰). شاخصهای برازندگی مدل نهایی پژوهش در جدول زیر ارائه شده است. یافتهها حاکی از آن است که بعضی از شاخصهای برازندگی، حاکی از برازندگی مطلوب داده- مدل است و برخی از شاخصهای دیگر نشاندهنده برازندگی ضعیف داده – مدل است.
جدول شماره (۴-۱۱)- شاخصهای برازش مدل نهایی پژوهش (۱۰۴n=)
مدل
*X2/f
CFI
NFI
RMSEA
RMSEA CI 90%
SRMR
GFI
AGFI
مدل نهایی
۰۹۳/۲
۹۳/۰
۹۰/۰
۰۶۲/۰
۰۵۹/۰-۰۷۷/۰
۰۹۶/۰
۹۱/۰
۸۹/۰
*مجذور کای به روش بیشینه درست نمایی
با توجه به مناسب بودن برخی از شاخص های برازش در ادامه اثرات مستقیم، غیرمستقیم و اثرات کل هر یک از متغیرها ارائه خواهد شد.
فرضیه چهارم: رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و رفتار تسهیم دانش ایفا میکند.