میرزا محمدی و عبدالملکی (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان “بررسی رابطه تعهد سازمانی باکیفیت ارائه خدمات در کارکنان اداری و آموزشی غیر هیئتعلمی دانشگاه شاهد” به این نتیجه رسیدند که میزان تعهد سازمانی کارکنان با میزان کیفیت ارائه خدمات و ابعاد آن ثبات و پایایی، میزان پاسخگویی، اطمینان، همدلی و وضعیت ظاهری آنان رابطه دارد. همچنین میزان تعهد سازمانی کارکنان با متغیرهای جنس، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدام و سنوات خدمت آنان رابطه دارد.
سیدجوادین و همکاران (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان “مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی” به این نتیجه رسیدند که کیفیت خدمات باشگاهها یا مجموعه های ورزشی بر رضایت مشتریان این باشگاهها تأثیر می گذارد. همچنین کیفیت خدمات و میزان رضایتمندی مشتریان بر وفاداری مشتریان نیز تأثیر میگذارند.
علیزاده دارابی (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان “بررسی تأثیر سیستم تحویل خدمات بر عملکرد شرکتها با بهره گرفتن از مدل زنجیرۀ سود خدمات” و با کمک تجزیۀ و تحلیل داده های میدانی بهوسیلۀ نظرسنجی از مدیران شرکتهای کارگزاری استان تهران نشان داد که سیستم تحویل خدمات تأثیر معنیداری بر رضایت و وفاداری مشتریان دارد. همچنین نتایج تحقیق وی بیانکنندۀ تأثیر معنیدار رضایت و وفاداری مشتریان بر عملکرد کارگزاریهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران بود. در همین راستا تأثیر رضایت کارکنان و قابلیت کارکنان بر رضایت مشتریان و همچنین تأثیر رضایت کارکنان، کیفیت خدمات ارائه شده و قابلیت کارکنان بر وفاداری مشتریان نیز در این تحقیق به اثبات رسید.
قرهچه و دابوئیان (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان “وفاداری کارکنان در تعامل با وفاداری مشتریان صنایع خدماتی”، با بهره گرفتن از پرسشنامه نظرات کارکنان و مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه و شهروند را موردسنجش قراردادند. در این پژوهش چهار فرضیه مطرح و برای سنجش آنها از آزمون همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که وفاداری کارکنان و وفاداری مشتری، قویاً به هم وابسته هستند. همچنین بین وفاداری کارکنان و کیفیت خدمات، کیفیت خدمات و رضایت مشتری و رضایت مشتری و وفاداری مشتری ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
نادی و حاذقی (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان “الگو یابی معادلات ساختاری روابط بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز” به این نتیجه رسیدند که بین جو اخلاقی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنادار و با نیت ترک خدمت رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت رابطه منفی و معنادار وجود دارد. درنهایت مدل معادلات ساختاری تأثیر مشتقیم رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بر روی نیت ترک خدمت نشان داد.
حسنقلیپور و همکاران (۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان “تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی در ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان بر خط در صنعت خدمات مالی: مطالعه شرکتهای کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران” به این نتیجه رسیدند که در شرکتهای کارگزاری کیفیت خدمات الکترونیکی درک شده و ابعاد آن یعنی کارایی، دسترسی به سیستم، قابلیت اطمینان، حفظ حریم خصوصی و کیفیت اطلاعاتی تأثیر مثبت و معنیداری بر روی اعتماد و رضایت مشتریان بر خط ازنظر آماری دارند. همچنین نتایج نشاندهنده اثر مثبت و معنادار اعتماد بر روی رضایت مشتری بود.
رحیم نیا و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان “تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراکشده و وفاداری مشتریان موردمطالعه: هتلهای پنج ستاره کلانشهر مشهد” با کمک پرسشنامه و با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری به این نتیجه رسیدند که کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراکشده و وفاداری مشتری مؤثر است. همچنین در بررسی تأثیر غیرمستقیم متغیرها، نتایج تحقیق نشاندهندۀ اثر معنیدار و مثبت کیفیت رابطه با مشتری از طریق کیفیت ادراکشده بر وفاداری مشتری بود.
رنجبریان و همکاران (۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان “رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای تهران” به این نتیجه رسیدند که کیفیت درک شده بر ارزش درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد اثر مثبت و معنیداری می گذارد. همچنین ارزش درک شده بر رضایت مشتری و قصد خرید مجدد اثر مثبت و معنیداری دارد و نهایتاًً رضایت مشتری بر قصد خرید مجدد تأثیر مثبتی دارد.
ساعتچیان و همکاران (۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان “ارتباط بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیونهای منتخب” به این نتیجه رسیدند که بین رضایت شغلی و فقط تعهد سازمانی هنجاری با کیفت خدمات داخلی کارکنان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج رابطه معنیداری بین رضایت شغلی و کیفیت خدمات داخلی را نشان داد.
باسامی و همکاران (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان “تأثیر ویژگیهای فردی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان” و بر اساس نتایج حاصل از محاسبات رگرسیونی به این نتیجه رسیدند که رضایت از ماهیت کار، رضایت از مراوده، رضایت از ارتقا و رضایت از همکاران در حدود ۴۰ درصد از تغییرات تعهد سازمانی را تبیین میکنند. همچنین نتایج بیانگر رابطه نسبتاً ضعیف بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کل بود.
جدول (۲-۴): خلاصهای از پیشینه تحقیقات خارجی
نویسنده/ نویسندگان (سال)
موضوع
یافته ها
بک و همکاران (۲۰۱۰)
بازاریابی روابط داخلی: رضایت شغلی کارکنان و تعهد سازمانی
ابعاد کیفیت خدمات داخلی (آموزش، مراوده و مزایای درک شده) بر رضایت شغلی مؤثر است و رضایت باعث افزایش عزتنفس و تعهد سازمانی کارکنان خواهد شد.
یی و همکاران (۲۰۱۱)
زنجیره سود خدمات: یک ارزیابی تجربی در صنایع خدماتی با ارتباط زیاد
رضایت کارمند بر وفاداری کارمند، وفاداری کارمند بر کیفیت خدمات، کیفیت خدمات بر رضایت مشتری و رضایت مشتری بر وفاداری مشتری اثر معنیداری دارد.
ارجیش و همکاران (۲۰۱۲)
اثر رضایت برند، اعتماد و تعهد برند بر وفاداری و قصد خرید
کیفیت و ارزش ادراکی بر اعتماد برند مؤثر است. رضایت بر تعهد عاطفی و اعتماد بر تعهد عاطفی و مستمر برند اثر دارد. تعهد عاطفی بر قصد خرید و وفاداری برند مؤثر است.
پنجاکیجورنسک (۲۰۱۲)
استفاده از زنجیره سود خدمات برای یک بیمارستان خصوصی در تایلند
رابطه معنادار بین کیفیت خدمات داخلی با رضایت کارمند، رضایت با وفاداری کارمند، وفاداری کارمند با رضایت مشتری و رضایت مشتری با وفاداری مشتری وجود دارد.
فورگاسکل و همکاران