تحقیق عملی است منظم که در نتیجه آن پاسخ هایی برای سؤال های مورد نظر در موضوع تحقیق به دست میآید. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(نادری و نراقی،۱۳۸۰). جان بست در کتاب روش های تحقیق در علوم تربیتی، روش های پژوهش را به سه گروه تحقیق تجربی (آزمایشی)، تحقیق برآوردی، ارزیابی، توصیفی (میدانی) و تحقیق تاریخی، تقسیم نموده است. خلیلی شورینی نیز در کتاب روش های تحقیق در علوم انسانی هشت روش تحقیق تاریخی، تحقیق توصیفی، تحقیق موردی و زمینه ای، تحقیق تداومی و مقطعی، تحقیق همبستگی، تحقیق علی یا پس از وقوع، تحقیق تجربی و تحقیق نیمه تجربی را مطرح نموده است خلیلی شورینی،۱۳۸۰).
۳-۲-۲)تحقیق توصیفی پیمایشی
همان طور که پیش از این اشاره شد، در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و میخواهد بداند پدیده،متغیر یا مطلب چگونه است.به عبارت دیگر،این تحقیق وضع موجود را بررسی میکند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد،ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و عندالزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می کند(حافظ نیا،۱۳۷۷، ص.۶۲).
از آنجا که هدف از این پژوهش، توصیف شرایط و پدیدههای مورد بررسی به منظور شناخت شرایط موجود و بررسی چگونگی تاثیر عوامل مرتبط با محصول و عوامل مرتبط با مشتری بر جذب،حفظ و وفاداری مشتری میباشد، می توان گفت این تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. پیمایش،روشی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاه ها،باورها،نظرات،رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. روسی[۱۳۸]، رایت[۱۳۹] و اندرسون[۱۴۰]،به شکلی رسمی تر،پیمایش را چنین تعریف میکنند:«پیمایش مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد،خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرارمی گیرد.جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در گروه هایی نمونه دسته بندی شده اند،صورت میگیرد»
(اعرابی؛ایزدی،۱۳۸۴، ص۴۵). بنابرین این تحقیق از نوع پیمایشی میباشد.
در بخش کمی جهت ارزیابی پدیده مورد توصیف از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی(میدانی)استفاده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته تصمیم گیری افراد به انجام بازاریابی ویروسی جهت ورود به شبکه فروش شرکت آدیداس مورد نظر است و همچنین جنبه کاربردی این تحقیق، روش انجام این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی میباشد. لذا ما در این تحقیق به دنبال عوامل مؤثر بر بازاریابی ویروسی افراد در شبکه فروش محصولات آدیداس می باشیم. ضمنا ما سعی داریم در این تحقیق متغیرهای مستقل بیشتری مورد بررسی قرار گیرند و سپس پیشنهاداتی را جهت توانمند سازی کار ارائه گردد.
روش تحقیق میدانی تصویری جامع و گسترده در مورد عوامل مؤثر بر رفتار تصمیم گیری افراد به انجام بازاریابی ویروسی جهت ورود به شبکه فروش شرکت آدیداس ارائه می کند و محقق تمام مواردیکه در این زمینه مطرح است، مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. در این تحقیق ما سعی داریم هر چه بیشتر متغیرهای ناخواسته کنترل گردند. در انجام موارد مذکور روش کار به این صورت است که ابتدا موقعیت فعلی عوامل مؤثر بر رفتار بازاریابی ویروسی در بازاریابی شبکه ای با انجام بررسی های تطبیقی مورد کنکاش قرار میگیرد و سپس با تحلیل از آزمون همبستگی پیرسون و نرمال بودن کولموگروف-اسمیرنوف و آلفای کرونباخ جهت اعتبار پرسشنامه استفاده خواهد شد که از طریق نرم افزار SPSS محاسبه میگردد.
برای انتخاب نرم افزار آماری و انجام نوع آزمون ابتدا چند مورد باید بررسی شود:
۱٫ تشخیص انواع داده (واگان،۱۳۸۴):
داده ها اسمی، رتبه ای، فاصله ای ویا نسبی هستند؟
داده های پژوهش حاضر از نوع رتبه ای است زیرا سوالات پرسشنامه در طیف لیکرت سنجیده شده است و متغیر ها در مقیاس رتبه ای مورد اندازه گیری قرارگرفته است.۳ در انجام ازمون ها داده ها را از رتبه ای به نسبی تغییر داده ایم.
۲٫ چه نرم افزاری را انتخاب کنیم؟
برای آمار توصیفی و قسمتی از امار انبساطی از نرم افزارهای SPSS و Excel استفاده می شود و جهت بررسی تاثیر متغیر ها بر یکدیگر از نرم افزار PLS استفاذه گردیده است.
۳٫ چه آزمون هایی انجام دهیم؟
با در نظر گرفتن نوع داده آزمون های مرتبط با آمار توصیفی و بعد با توجه به تعداد داده ها، ارتباط متغیر ها و سنجش تاثیر متغیر ها بر هم از آزمون های مربو طه استفاده می شود.
ابتدا برای انجام آمار توصیفی میانه[۱۴۱] را محاسبه میکنیم. میانه به عنوان یک اندازه گرایش مرکزی برای داده های رتبه ای ، بدون اینکه توزیع فراوانی دارای چوله است یا نه ،استفاده می شود. برای داده های رتبه ای احتیاجی نیست میانگین گرفته شود، چون نمی توانیم بگوییم که اختلاف بین ۱ و۲ برابر با اختلاف بین ۳و۴ است. در حالی که در محاسبه ریاضی میانگین فرض می شود که اختلافات یکسان است (واگان،۱۳۸۴،ص۵۶).
از آنجایی که داده ها رتبه ای هستند چاره ای جز استفاده از آزمون های غیر پارامتریک نداریم
(واگان، ۱۳۸۴،ص۲۲۹).
برای اندازه گیریِ پراکندگی داده رتبه ای باید از دامنه ی میان چارکی استفاده کرد (واگان،۱۹۹۰،ص۸۶) زیرا میانگین برایش نگرفتیم و انحراف معیار هم معنی پیدا نمیکند.
با توجه به اینکه داده های پژوهش رتبه ای هستند برای سنجش ارتباط بین متغیر ها از آزمونِ همبستگی اسپیرمن استفاده میکنیم که ضریب اسپیرمن[۱۴۲] برای اندازه گیری شدت ارتباط داده های رتبه ای به کار می رود(واگان،۱۳۸۴،ص۸۶). اما از آنجا که داده ها را با طیف لیکرت سنجیده و داده ها از رتبه ای به اسمی تبدیل شده اند از آزمون پیرسون برای اندازه گیری شدت ارتباط داده ها استفاده شده است.
۳-۳-روش جمع آوری داده ها
اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق به دو روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شدند.
۳-۳-۱)مطالعات کتابخانه ای:
در بخش مطالعات کتابخانه ای با موضوع بازاریابی شبکه ای و بازاریابی ویروسی از منابع مربوط مانند مقالات تخصصی، کتاب و پایان نامه های مرتبط استفاده شد. محل اخذ این مطالب از کتابخانه ی ملی، کتابخانه ی دانشگاه مالزی ، کتابخانه ی دانشکده مدیریت تهران مرکز، کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه الزهرا بوده است.
۳-۳-۲)مطالعات میدانی:
این بخش از منظر مدل تحقیق و متغیرهای تحقیق در قالب پرسشنامه و ملاقات های حضوری با کسانی که پرسشنامه را پاسخ دادهاند مورد بررسی قرار گرفته است.
روش پرسشنامه: پخش پرسشنامه در کل جامعه آماری توسط پژوهشگر ضمن اینکه کلیه پاسخ دهندگان آشنایی کامل با بازاریابی ویروسی و بازاریابی شبکه ای داشته اند.
۳-۴)جامعه آماری:
بنابرنظر اغلب محققان، جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مندیم یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم (خاکی ، ۱۳۷۹).
شرکت کارافرینان پیشرو باورس با هدف راهاندازی یک شرکت بازاریابی شبکهای سالم و موفق، جهت فروش محصولات آدیداس بنا نهاده شده است.