۳-۲-جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش در بر گیرنده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس میباشد . مطابق اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد تعداد مجموع دانشجویان این دانشگاه برابر با ۱۲۶۵۰ نفر بودند. همچنین برای تعیین حجم نمونه از جدول که توسط (کرجسی و مورگان) تدوین گردیده است استفاده شده . نمونه آماری پژوهش ۳۷۲نفر بودند که به شیوه طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند.
۳-۳-روش گردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات با بهره گرفتن از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف ، پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان، پرسشنامه هوش اجتماعی ۴۵عبارتی و پرسشنامه هوش معنوی۲۹عبارتی است که در ذیل مراتب پایایی و اعتبار آن ذکر شده است.
۳-۴-پایایی و روایی آزمون
پرسشنامه متغیر ملاک، بهزیستی روانشناختی ریف(۱۹۸۹). ۸۴ عبارتی است. در مرکز علوم پزشکی دانشگاه ویسکانسین ساخته شد.ریف به منظور هنجاریابی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی این آزمون را برای ۳۲۱ نفر اجرا کرد. وی ضریب همسانی زیر مقیاسهای این پرسشنامه را بدین شرح گزارش کرد: خودمختاری ۷۶درصد ، تسلط بر محیط ۹۰درصد ، رشد فردی ۸۷درصد، ارتباط مثبت با دیگران ۹۱درصد، زندگی هدفمند۹۰درصد، و پذیرش خود ۹۳درصد است.
پایایی ایرانی: بیانی و همکاران (۱۳۷۸). به منظور هنجاریابی مقیاسهای به زیستی روانشناختی در ایران را بر روی نمونه ای متشکل از ۱۴۵ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر اجرا کردند. ضریب پایایی به روش بازآزمایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف۸۲درصد و خرده مقیاس های پذیرش خود،۷۱درصد روابط مثبت با دیگران ۷۷درصد،خود مختاری ۷۸درصد، تسلط بر محیط۷۷درصد ، زندگی هدفمند ۷۷درصدو رشد شخصی ۷۸درصد، به دست آمد که از نظر آماری معنادار بود.
پرسشنامه هوش معنوی: این آزمون در سال (۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ )روی ۴۹۰ نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر انجام شد که آلفای کرونباخ به دست آمده برابر با ۸۸درصد به دست آمده است . رابطه همبستگی بین عامل اول این پرسشنامه با پرسشنامه هوش معنوی جامع ۸۳درصدی آمرام و درایر (۲۰۰۷). به میزان ۷۶درصد در سطح ۱درصد به دست آمده است.
رابطه همبستگی بین عامل دوم این پرسشنامه با پرسشنامه هوش معنوی جامع ۸۳ سوالی آمرام و درایر به میزان ۷۱درصد در سطح ۱درصد به دست آمده است . این موضوع بیانگر اعتبار همگرای پرسشنامه است . نتایج فوق (اعتبار همگرا) از اجرای دو پرسشنامه روی ۲۰۰نفر از ساکنین شهر بندر گز و ۱۹۰نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر به دست آمده است.پایایی آزمون در مرحله مقدماتی به روش آلفا برابر ۸۷درصد بود. در تحلیل سوال به روش لوپ عبارت ۱۲ حذف شد و پرسشنامه نهایی با ۲۹ عبارت تنظیم شد.
پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان : مطابق با نتایج متون علمی ، ضریب اعتبار برای آزمون ها با هدف پژوهشی ۷درصد و بالاتر برای آزمون ها با هدف بالینی ۹درصد مورد تأیید و مناسب میباشد. در آزمون مورد نظر، آلفای کرونباخ ۹۳درصد محاسبه گردید. بنابرین برای مقاصد مختلف قابلیت کاربرد داشته مورد پذیرش است. از طرفی میزان پایایی مناسب ، در روش های دیگر سنجش پایایی،۸۰درصد گزارش شده است که در این مطالعه پایایی به روش زوج-فرد ۸۸درصد اعلام گردید.
پرسشنامه هوش اجتماعی، تت[۵۶] (۲۰۰۸): بررسی پایایی و روایی پرسشنامه هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های استان کرمانشاه انجام شده است. بدین منظور ۵۵۷نفر از دانشجویان با میانگین سنی ۲۲ سال به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. بنابرین نتایج آلفای کرونباخ ۷۸درصد و همبستگی دو نیمه آن ۷۶درصد و قابلیت بازآزمایی ان ۷۵درصد به دست آمد.
همچنین برای بررسی روایی ، از روش روایی همزمان استفاده شد . نتیجه این پژوهش این بود که پرسشنامه هوش اجتماعی ۴۵عبارتی ابزاری پایا و روا برای سنجش هوش اجتماعی در جمعیت ایرانی است.(صفاری نیا ، توکلی ، سلگی(۱۳۸۹))
۳-۵-جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس میباشد. طبق آمار اعلام شده بر روی سایت دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس تعداد دانشجویان ۱۲۶۵۰ نفر میباشد . به منظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و تعداد آزمودنی ها ۳۷۲ نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش نیز به صورت تصادفی ساده انجام شد.به منظور گردآوری اطلاعات و داده ها از چهار پرسشنامه استفاده شد و سوالات پرسشنامه نیز حداقل ۲۹ و حداکثر ۹۰ سوال بود.
روی هم رفته سوالات زیاد باعث صرف وقت و انرژی بسیار زیاد می شد. همچنین از حوصله برخی از افراد خارج بود. بدین منظور ، آزمون در دو مرحله انجام شد تا فرد احساس خستگی نکند و سوالات را با حوصله و صحه صدر جواب دهد.
۳-۶-روش تجزیه و تحلیل داده ها
این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیش بین بود. بدین منظور پس از مطالعات نظری مرتبط با موضوع تحقیق و مطالعه پیرامون متغیرهای تحقیق، مبانی نظری پژوهش تکمیل گردید و بر اساس مدل مفهومی تحقیق داده های مورد نیاز جمع آوری گردید.به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش های آمار توصیفی، همچون میانگین ، انحراف معیار و انحراف استاندارد استفاده شد. و آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با نرم افزار SPSS انجام خواهد گرفت.در نهایت نیز یافته های آماری تحقیق مورد بحث و نتیجه گیری قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱-مقدمه
پس از بررسی ها و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ، ابتدا نتایج آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون برای به دست آوردن رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی محاسبه شد و خلاصه نتایج آن در چهار جدول به صورت تحلیل رگرسیون ، ضریب همبستگی ، ضریب رگرسیون و نتایج همبستگی ذکر شده است. پس از آن نتایج آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون برای به دست آوردن رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی محاسبه شد و خلاصه نتایج آن در چهار جدول به صورتی که گفته شد ثبت گردیده است . همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون برای به دست آوردن رابطه هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی محاسبه شد و خلاصه نتایج آن در چهار جدول به صورت تحلیل رگرسیون ، ضریب همبستگی ، ضریب رگرسیون و نتایج همبستگی ذکر شده است. و در آخر نتایج کلی همبستگی پیرسون در یک جدول ثبت شده است.