جدول۲-۶٫ خلاصه پیشینه تحقیق
محقق
سال
شرح
اسماعیلی
۲۰۱۴
هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معنی داری بر تصمیم گیری استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک دارد.
پیرایش و علی پور
۱۳۹۱
بین هوش رقابتی و اثر بخشی بازاریابی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
دولت آبادی و همکاران
۱۳۹۰
هوشمندی رقابتی یک عامل کلیدی در کسب مزیت رقابتی برای شرکتهای مورد بررسی است.
اعرابی و پیرمراد
۱۳۸۹
تأکید بر نقش محوری رهبری در بقا و توسعه سازمان – تأکید بر راهبردهای رهبری متخصصان به عنوان محور حرکت سازمان- تأکید بر مباحث رفتار سازمانی
جهانگیری و ثقفی
۱۳۸۷
کارآفرین بودن با سابقه کار، جنسیت و پست سازمانی رابطه ندارد.
آقا، اتوا و همکاران
۲۰۱۴
شرکتها از استفاده از توانایی ابعاد هوش استراتژیک( پیشبینی، چشم انداز، انگیزه)در روبه رو شدن با محیطهای پیچیده، مسسیر کسب و کار و تشویق کارکنان در مشارکت در تصمیم گیری و شرکت داشتن در مسئولیت پذیری راضی هستند.
آزما و مصطفی پور
۲۰۱۲
استفاده از هوش تجاری باعث بهبود تصمیم گیری مدیران، صرفه جویی در هزینه اضافی، بهبود عملکرد و افزایش بهره وری میشود.
لرنزو، کاوال و
همکاران
۲۰۱۲
رفتارهایی که باعث ایجاد کارآفرینی میشوند تحت تأثیر عوامل آگاهی و انگیزه سازمان است و محیط سازمانی مانند دو عامل قبلی مؤثر است
لوکس
۲۰۱۲
نیاز زیادی به حمایت از رفتارکارآفرینانه و نوآوری وجود دارد.
مدیریت شرکت میتواند فرهنگ سازمانی را در مسیر نوآوریها و تنظیم سیستمهایی که کارکنان را تشویق به رفتار به شیوه ای کارآفرینی میکند، تغییر دهد
رنه
۲۰۱۱
استفاده از چارچوب هوش استراتژیک میتواند تصمیم گیری را بهبود و توسعه بخشد.
آنالویی و عبدالله و همکاران
۲۰۱۰
توجه به هشت پارامتر مربوط به اثر بخشی مدیران و یا رهبران، بخش مهمی از فرایند توسعه سازمانی است (دانش و آگاهی، ادراک، مهارتها( حل مسئله)، طبقه بندی و ارتباطات سازمانی، انگیزه، میزان تقاضاها و محدودیتها و وجود انتخابها و فرصتها برای اثر بخشی).
ابسکنکا وسیلبرسن و همکاران
۲۰۱۰
رابطه مثبت بین شایستگی کارآفرینی( فعالیتهای تجاری، رهبری، مداخلات) با کارآفرینی شخصی( برون گرایی، وظیفه شناسی، آزادی در سطح بالا و پایین بودن از نظر میزان سازگاری(پذیرش سریع) و مشکلات عصبی ) وجود دارد
لئونیداس و واسیلیس
۲۰۰۷
رابطه مثبتی بین رفتار کارآفرینانه خدمتگزاران دولتی و محیط حمایتی( از طریق دستیابی به اطلاعات مدیریتی و تشویق ابتکارات) وجود دارد. بین کارمندان زن و کارمندان با مدرک دانشگاهی از نظر نمره کارآفرینی با کارمندان مرد و کارمندان با مدرک دانشگاهی وجود ندارد.
-
- استفاده از آن برای شناسایی فرصتها و تهدیدات در محیط جهانی و حفظ رقابت، ایجاد نوآوریهای بزرگ و ایجاد مزیت برای شرکت مفید بوده است یا خیر. در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که تفاوتهایی مشخص در انطباق و استفاده از هوش استراتژیک و اجزای آن بین سازمانهایی که دارای اندازه مختلف هستند از نظر کوچکی و بزرگی تفاوت وجود دارد؛ با این حال در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که به طور کلی استفاده از چارچوب هوش استراتژیک میتواند تصمیم گیری را بهبود و توسعه بخشد.
-
- آنالویی، احمد[۱۰۴] و همکاران (۲۰۱۰)، تحقیق تحت عنوان” پارامترهای اثر بخشی مدیران” انجام دادند و به این نتیجه دست یافتند که توجه به هشت پارامتر مربوط به اثر بخشی مدیران و یا رهبران، بخش مهمی از فرایند توسعه سازمانی است، که اظهار داشتند این هشت پارامتر شامل موارد زیر میباشد: دانش و آگاهی، ادراک، مهارتها( حل مسئله)، طبقه بندی و ارتباطات سازمانی، انگیزه، میزان تقاضاها و محدودیتها و وجود انتخابها و فرصتها برای اثر بخشی.
-
- ابسکنکا وسیلبرسن[۱۰۵] و همکاران(۲۰۱۰)، در تحقیقی تحت عنوان” هدف کارآفرینی، نتیجه رشد و نمو” به این نتیجه دست یافتند که رابطه مثبت بین شایستگی کارآفرینی( فعالیتهای تجاری، رهبری، مداخلات) با کارآفرینی شخصی( برون گرایی، وظیفه شناسی، آزادی در سطح بالا و پایین بودن از نظر میزان سازگاری(پذیرش سریع) و مشکلات عصبی ) وجود دارد.
-
- لئونیداس و واسیلیس( ۲۰۰۷)، در تحقیقی تحت عنوان” رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی یونان” به این نتیجه رسیدند که رابطه مثبتی بین رفتار کارآفرینانه خدمتگزاران دولتی و محیط حمایتی( از طریق دستیابی به اطلاعات مدیریتی و تشویق ابتکارات) وجود دارد. آن ها بیان میکنند که، ما انتظار داشتیم کارمندان زن و کارمندان با مدرک دانشگاهی از نظر کارآفرینی نمره بیشتری را نسبت به کارمندان مرد و کارمندان فاقد مدرک دانشگاهی کسب کنند. با این وجود هیچ تفاوت مشخصی از این تحقیق به دست نیامده است، که این جواب غیر منتظره است اما تعجب آور نیست زیرا زنان تمایل بیشتری نسبت به همتایان مرد خود در اجتماعی و یکی شدن با هنجارهای سازمان دارند و همچنین باید در نظر گرفت که ۶۰% افراد این تحقیق را مردان تشکیل دادهاند.
- راسموسن و سورهیم[۱۰۶](۲۰۰۶)، در تحقیقی تحت عنوان” آموزش کاربردی کارآفرینی” به این نتیجه رسیدند که لازمهی بروز رفتارهای کارآفرینانه ، پرورش ویژگیهای کارآفرینانه در محیطهای آموزشی مانند دانشگاهها است و در مطالعه ای که در پنج دانشگاه کشور سوئد انجام دادهاند بیان میدارند، انتظارات و ادراکات افراد از محیط بر میزان ویژگیهای کارآفرینانهی دانشجویان و در نتیجه بروز رفتار کارآفرینانه تأثیر میگذارد.
۲-۳٫ خلاصه و نتیجه گیری فصل
در محیطی پر رقابت امروزی سازمانها برای بقاء باید از تمامی ظرفیتهای موجود بهترین استفاده را ببرند تا بتوانند از طریق ایجاد مزیت رقابتی، سازمانهای خود را توسعه دهند. آنچه میتواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند، داشتن تفاوتهای بهینه نسبت به سازمانهای دیگر است که میتوان این تفاوتهای بهینه را از طریق منابع انسانی و غیر انسانی به دست آورد. اما با توجه به دسترس بودن منابع برای اکثریت سازمانها، این توجه به منابع انسانی است که میتواند مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد کند. مؤلفههایی مانند هوش انسانی( در برگیرنده هوش تجاری، هوش هیجانی، هوش عملی، یادگیری، خلاقیت و نوآوری، مدیریت دانش) و رفتارهای کارآفرینانه ( ریسک پذیری، تحمل ابهام، کشف فرصتها و تسهیل فرصتها، تمایل به کسب موفقیت، عبور از خطوط قرمز) در افراد باعث میشود که افراد در موقعیتهای مختلف و دشوار دست به ابتکاراتی بزنند که توسعه و پیشرفت سازمان را در بر خواهد داشت و سازمانهای فاقد چنین منبع با ارزشی محکوم به فنا خواهند بود.