انتقال اطلاعات و دانش در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمانها بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسهیل و تسریع میکنند. در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل اهمیت ارتباطات و تعاملات مبتنی براعتماد میان افراد در گسترش و کاربرد دانش مورد تأکید قرار گرفته است. چنانچه سازمانی بتواند هر چه بیشتر تعاملات اثربخش را در میان کارکنان خویش، در داخل گروه ها و واحدهای سازمانی افزایش دهد بیشتر میتواند نسبت به اثربخشی مبادلات اطلاعاتی میان افراد خویش، و در نتیجه مدیریت اثربخش دانش سازمانی اطمینان حاصل کند. بنابرین ایجاد و گسترش فرهنگ و جوی در سازمان که این نوع ارتباطات و تعاملات را ترغیب کند از ضرورتهای مدیریت دانش است.
۱-۴)اهداف تحقیق:
۱-۴-۱)هدف کلی:
تبیین رابطه ی بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۱-۴-۲)اهداف جزیی:
۱- تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی(اعتماد) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۲-تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی (شبکه ها) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۳- تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی( همکاری) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۴- تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی(روابط) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۵-تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی(ارزش ها) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۶- تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی( فهم متقابل) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۷- تبیین رابطه بین مؤلفه سرمایه اجتماعی( تعهد) و مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری
۱-۵)فرضیه های تحقیق:
۱-۵-۱)فرضیه اصلی : بین مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۵-۲)فرضیات فرعی :
۱- بین مدیریت دانش ومولفه سرمایه اجتماعی(اعتماد) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۲- بین مدیریت دانش و مؤلفه سرمایه اجتماعی(شبکه ها) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۳- بین مدیریت دانش ومولفه سرمایه اجتماعی(همکاری) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین مدیریت دانش ومولفه سرمایه اجتماعی(روابط) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۵- بین مدیریت دانش و مؤلفه سرمایه اجتماعی(ارزش ها) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۶- بین مدیریت دانش و مؤلفه سرمایه اجتماعی( فهم متقابل) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۷ -بین مدیریت دانش ومولفه سرمایه اجتماعی(تعهد) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶)تعریف واژه ها
دانش: دانش، اطلاعات ترکیب شده با تجربه، شرایط، تفسیر و تفکر است. دانش، منبع قابل تجدیدی است که همواره می تواند مورد استفاده قرار گیرد، و از طریق استفاده و ترکیب با تجربه کارکنان اندوخته شود. انسانها دارای دانشیاند و دانش نمیتواند بیرون از اذهان افراد یک سازمان به وجود آید. اطلاعات وقتی وارد ذهن انسان می شود تبدیل به دانش می شود (دالکر، ۲۰۰۵).
مدیریت دانش: نظامی است که جهت خلق و توزیع دانش موجود، محیطی مشارکتی می آفریند، فرصتهایی جهت خلق دانش نو به وجود میآورد و جهت تحقق اهداف استراتژیک سازمان ابزارهای مورد نیاز جهت به کارگیری آنچه که سازمان میداند را فراهم میآورد (گورلیک، ۲۰۰۶). مدیریت دانش عبارت از بالا بردن خرد جمعی به منظور افزایش مسئولیت و ابتکار است (فراپالو، ۲۰۰۲).
فرایند مدیریت دانش: فرایند منسجمی است که ترکیب مناسبی از فناوریهای انسانی را به کار میگیرد تا سرمایه های دانش سازمان را ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و کاربردی نماید. (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
ایجاد دانش: دانش از تجربیات و مهارت های کارکنان ناشی می شود. دانش توسط افراد با مشخص کردن شیوه های جدید انجام کارها یا توسعه علم خلق می شود. گاهی اوقات چنانچه دانش در سازمانی وجود نداشته باشد دانش بیرونی وارد سازمان می شود (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
ثبت دانش: دانشی که ایجاد شده باید به شکل اولیه اش در پایگاه های اطلاعاتی ذخیره شود. بسیاری از سازمان ها از انواع مختلف منابع جهت ضبط و نگهداری دانش استفاده میکنند (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
پالایش: دانش جدید در زمینه ای قرار گیرد که عملی شود (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
انتشار دانش: دانش در دسترس هر کسی در سازمان قرار گیرد تا در هر زمان و مکانی که نیاز دارد آن را مورد استفاده قرار دهد (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
کاربرد دانش: به طور کلی دانش سازمانی باید در جهت محصولات، خدمات و فرایند سازمان به کار گرفته شود. اگر سازمانی نتواند به راحتی شکل صحیح دانش را در جای مناسب آن مشخص نماید در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد (بس، ۲۰۰۴؛ به نقل از هویدا و همکاران، ۱۳۸۹).
سرمایه: ثروتی است مولد، یا منبعی که شخص میتواند جهت ایحاد درآمد یا منابع اضافی دیگر به کاربرد (وگت، ۱۹۹۳: ۲؛ به نقل از ساعی مهر؛ ۱۳۸۳).
سرمایه اجتماعی: بیکر (۱۹۹۰) اظهار میدارد که سرمایه اجتماعی منبعی است که افراد از ساختارهای اجتماعی مشخص به دست می آورند و از آن برای تعقیب منافع شان استفاده میکنند. از دیدگاه سازمانی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالفعل و بالقوه موجود در درون، قابل دسترس از طریق و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف میکنند.
ابعاد سرمایه اجتماعی: ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸)، با رویکرد سازمانی جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی را در سه طبقه جای میدهند: ساختاری، رابطه ای و شناختی که اگرچه این سه بعد را می توان به صورت جداگانه تحلیل کرد، لکن در حقیقت بسیاری از آن ها روابط متقابل زیادی باهم دارند (ص ۲۵۱).