۱-۴) چهارچوب نظری
کالا (محصول)
مکان
تبلیغات
قیمت
میزان فروش
شکل (۱-۱) مدل تحلیل و مفهومی بر مبنای فرضیه های پژوهش
چهارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مسئله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند و به ما کمک میکنند تا روابط خاصی رادر نظر بگیریم و آنها را بیازماییم ودرک خود رادر زمینه پویایی های موقعیتی که قرار است پژوهش در آن صورت گیرد بهبود بخشیم .ازآنجا که چهارچوب نظری چیزی نیست جز تعیین شبکه روابط موجود میان متغیرهای مرتبط با پژوهش) سکاران ، ۱۳۹۰( .
۱-۴-۱)مکان
امروزه اهمیت بازاریابی بیشتر از این نظر قابل ملاحظه است که قسمت زیادی از بهای فروش کالا را هزینه بازاریابی تشکیل میدهد. مطالعات نشان میدهد که مصرف کننده حدود ۵۰ درصد پول پرداختی را برای هزینه های بازاریابی پرداخت میکند. به این ترتیب می توان بیان داشت که اهمیت بازاریابی اگر از تولید بیشتر نباشد،قطعا کمتر از آن نخواهد بود. در هر کشوری باید سهم قابل توجهی از نیروی فعال در بخش بازاریابی فعالیت کنند. کارخانه داران، صاحبان صنایع و کشاورزان کالاهای گوناگون تولیدمی کنند. تولیدکنندگان باید از علم بازاریابی اطلاع داشته باشند تا بدانند چه کالایی را در چه محلی و در چه زمانی عرضه کنند و مشکل فروش نداشته باشند. از طرفی بازاریابی محل تبلور تمامی فعالیتهای یک تولیدکننده برای دریافت سود به دست آمده از تولیداست. در این راستا بازاریابی محصولات کشاورزی به دلیل ویژگیهای خاص این محصولات که در بر گیرنده فساد پذیری، فصلی بودن و تقاضا برای همه فصلهاست، اهمیت خاصی پیدا میکند. عناصر مرتبط با مکان از این قرارند: کانالهای توزیع کالا، پوشش کالا، جور کردن کالا، مکانهای عرضه، موجودی و سطح آن و حمل ونقل. (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۹۱، صص ۸۷-۸۶)
۱-۴-۲)تبلیغات
دنیای بزرگ تبلیغات مشحون از ابهامات، سوالات، پیچیدگی ها و بعضاً مفاهیمی است که گاهی اوقات به علت وارداتی بودن، گاهی به علت کمبود اطلاعات و دانش تبلیغات نزد دست اندرکاران و کسانی که تازه به این وادی پای نهاده اند و بالاخره زمانی هم متاسفانه به علت عدم شناخت و درک صحیح مفاهیم علمی نزد قدیمی ترها و آنهایی که سالهاست در حوزه تبلیغات و روابط عمومی فعالیت میکنند، ناشی می شود. تبلیغات بازرگانی رشته ای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تأکید بر ارتباطات اجتماعی و انسانی است. (بلوریان تهرانی، ۱۳۸۶).
۱-۴-۳) قیمت
عمر رقابت بر سر قیمت، به اندازه ی عمر بشر است و نقش این آمیخته ی بازاریابی را نمی توان به هیچ وجه انکار کرد.برخی از نمونه های تصمیم گیری پیرامون آمیخته ی « قیمت» در بازاریابی بدین شرح است:
استراتژی قیمت گذاری
پیشنهاد قیمت خرده فروشی
قیمت عمده فروشی
انعطاف پذیری قیمت.
لازم است که مدیران امروز مسئله قیمتگذاری و تعیین قیمت را به عنوان یک مرحله استراتژیک و نه به عنوان یک تصمیم خودکار و سریع مدنظر داشته باشند. نداشتن یک استراتژی مناسب قیمتگذاری میتواند به فروش کمتر، از دست دادن مشتری، سهم بازار کمتر و کاهش سود منجر شود.
برای داشتن استراتژی مناسب و دستیابی به سود بیشتر نیاز به تغییر فرهنگی در سازمان است. امروزه ضرورت تعیین قیمت مناسب برای مدیران به عنوان برنامه استراتژیک مطرح شده است. (Christopher, M, G (2005)
۱-۴-۴) کالا (محصول)
یک کالا چیزی است که در یک کارخانه ساخته می شود(کاتلر،۱۳۹۱: ۱۱۴). شامل ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه میدهد. عناصر تشکیل دهنده محصول عبارتند از: تنوع محصول، کیفیت، طراحی، ویژگی، نام تجاری، بسته بندی، اندازه، خدمات و کالاهای برگشتی. عناصر آمیخته بازاریابی دوران تکامل مدیریت بازار را نشان میدهد. قابل ذکر است که کاتلر این عناصر را از دیدگاه مشتریان مطرح ساخته است. (حیدر زاده، ۱۳۸۲، ص ۳۷)
۱-۵) اهداف تحقیق
فاکتورهای اصلی که مستقیما میتوانند بر میزان خرید ونوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخوردار بوده و از عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده میباشد.(بلوریان تهرانی،۱۷:۱۳۷۶). هدف اصلی این تحقیق رابطه بین عناصر آمیخته بازاریابی بادرکی از میزان فروش شرکتهای متوسط وکوچک دانش بنیان (مورد کاوی شرکتهای نانویی) میباشد.
اهداف فرعی تحقیق نیز به صورت زیر بیان میشود:
-
- بررسی رابطه آمیخته قیمت بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
-
- بررسی رابطه آمیخته محصول بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
-
- بررسی رابطه آمیخته مکان بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
- بررسی رابطه آمیخته ترفیع بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
۱-۶)سوالات تحقیق
-
- آیا بین عناصر آمیخته بازاریابی و میزان فروش شرکتهای نانویی رابطه معناداری وجود دارد؟
-
- آیا بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
-
- آیا بین آمیخته محصول و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
-
- آیا بین آمیخته مکان و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
- آیا بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
۱-۷) فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی:
بین عناصر آمیخته بازاریابی و میزان فروش شرکتهای نانویی موردپژوهش رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی:
-
- بین آمیخته محصول و میزان فروش رابطه وجود دارد.
-
- بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه وجود دارد.
-
- بین آمیخته مکان و میزان فروش رابطه وجود دارد .
- بین آمیخته ترفیع و میزان فروش رابطه وجود دارد.
۱-۸) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
۱-۸-۱) متغیر مستقل :در این پژوهش عناصر آمیخته بازاریابی( که متشکل از چهار عنصر:محصول، قیمت، مکان و ترفیع (۴p ) است ) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته میشوند.