با اینکه نقطه آغاز تبلیغات تجاری، تبلیغات پوستری آلمان در قرن شانزدهم ذکر شد ولی مورخ مشهور فرانک پرزبری[۱۵] نخستین اقدام برای تبلیغات تجاری را درخواست یک بازرگان پارچه ساکن لندن برای قرار دادن لیست اجناس مغازهاش در کنار سایر اعلامیههای دولتی میداند. این بازرگان در سال ۱۷۴۰ میلادی این کار را انجام داد و درقبال آن به انجمن شهر هزینه پرداخت کرد که روند این تبلیغ بسیار شبیه تبلیغات تجاری امروزی بوده است. قرن هجدهم رو به پایان بود که در فرانسه قانونی برای تبلیغات تجاری تصویب شد و بر اساس آن حق نصب پوستر از انحصار دولت خارج گردید و به افراد غیر دولتی نیز اجازه نصب پوستر به شرطی که تبلیغ بر روی کاغذ رنگی صورت گیرد داده شد، لازم به ذکر است که حق استفاده از کاغذ سفید و نوشته های سیاه بر روی آن انحصاراً در اختیار حکومت و کلیسا بود. پس از رشد و رونق یافتن روزنامهها انحصار تبلیغات تجاری محیطی شکسته شد و با حذف مالیات از روزنامه و باسوادشدن اکثریت مردم همگان امکان دسترسی به روزنامهها را پیدا کردند.درپی باسواد شدن مردم و روی آوردن آنان به کتاب و روزنامه، کتابفروشیها شروع به قراردادن عناوین بزرگ کتابهای موجود خود بر روی پنجرهی مغازهها کرده و با بهره گرفتن از این تصاویر خیابانها را زیباتر کردند. ۶۰ سال پس از اختراع چاپ سنگی امکان چاپ انبوه پوسترهای تبلیغاتی در اندازه های بزرگ فراهم شد. ژول شره[۱۶] اولین هنرمندی بود که از چاپ سنگی برای به اجرا درآوردن طرحهای خود استفاده کرد، او به ارزش این ابزار پی برده بود و بر پتانسیل آن برای آینده تأکید میکرد. بلوارها و خیابانهای شهر پاریس محل تولد پوسترهایی بودند که هنرمندانی مانند شره و هنری دوتوزلاترک[۱۷] آنها را طراحی کرده بودند، این پوسترها باعث رونق و شکوفایی تجارت در شهر گردید. پس از فرانسه هلند روی به تبلیغات محیطی و استفاده از پوسترهای بزرگ آورد. دلیل این تأخیر عدم وجود خیابانهای بزرگ و بلوارها در آمستردام ذکر شده است. شره در ارتقای سطح کاربرد تبلیغات نقش اصلی نداشت ولی این صنعت تا حد زیادی مدیون اوست زیرا تلاش های او تبلیغات محیطی را به رسانهای جدید تبدیل نمود و روشهای تبلیغی مرسوم آن زمان را متحول کرد. شیوهای که او پایه گذاشت بر این اصل بود که در تبلیغات برای به حرکت درآوردن خرید و فروش ممکن است تبلیغ کننده نیازمند آن باشد که گیرنده، فرایند ارتباطی را به حرکت درآورد و در این بین ترفندها، حساسیت و نازک طبعیها و ابزار هنر ممکن است مورد نیاز باشد. از سال ۱۸۵۱م افرادی در انگلستان، وین و مونیخ این شیوه تبلیغاتی جدید را بهکار گرفتند. در همین سالها بود که بحث هنر و تجارت مطرح شد و اینکه یک پوستر تبلیغاتی خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد و آیا صرفاً باید به جنبه تجاری آن توجه کرد یا هنری بودن پوستر نیز مهم است؟ نتیجه مباحثات میان هنرمندان و تاجران توجه به هر دو مقوله بود به گونه ای که نه از هنر با یک شعار تجاری سؤاستفاده شود و از مسیر خویش منحرف شود ونه به گونه ای که پوستر تبلیغاتی تنها یک کار هنری جلوه نماید.پس هنرمندان واقعی شروع به طراحی نخستین پوسترها به سبک جدید کردند(ادهم، ۱۳۸۹: ۱۳-۱۲).
هنرمندانی چون پیر بونارد[۱۸] و ادوارد ویلارد[۱۹] از سوئیس و رامون کاساس[۲۰] از اسپانیا و آلفونزو موچو[۲۱] از چک نخستین کسانی بودند که پوستر را به عنوان یک ابزار رسانهای چالشی هیجانانگیز شناختند(همان:۱۹).
تا سال ۱۹۰۰ میلادی هنوز نوآوری زیادی در صنعت تبلیغات در اروپا شکل نگرفته بود، به طوری که بعدها منتقدان از تبلیغات آن دوره به خصوص کارهای ژول شره به عنوان تبلیغات یکنواخت و ملالآور یاد کردند. در حقیقت بسیاری از کارهای هنرمندان معروف بهجای ارتباط با نام تجاری با دیگر رشته های هنری مانند تئاتر، ادبیات، موسیقی، سینما یا سیرک مرتبط بوده است…زمان پیدایش پوستر و نام تجاری کالاها در اروپا تقریباً همزمان بود. سطح کالاها با رنگها و تصاویر پوشانده شده وبه نام تجاری مبدل گشتند، بدین ترتیب مصرف کنندگان با دیدن مکرر نامهای تجاری انگیزه بیشتری برای خرید پیدا کردند(همان:۲۰).
اندک اندک تبلیغات به صورت حرفهای پا گرفت و نام تجاری و انحصاری کالاها مورد توجه قرار گرفت و از این زمان به بعد بود که طراحان تبلیغات به این نکته توجه کردند که یک پوستر باید یک پیام منحصر بهفرد در رابطه با موضوع را انتقال دهد وباید ترکیبی از کلمات وتصاویر باشد که پیام را در چند ثانیه به عابر در حال گذر انتقال دهد. پس هنرمندان و طراحان بیشتر به بعد تجاری و جلب نظر مخاطب توجه کردند و نکات دیگری غیر از نکات مذکور را برای طراحی پوسترها مدنظر قرار دادند. نکاتی از قبیل اینکه یک پوستر باید باعث افزایش یا کاهش احساس نیاز، جلب توجه، ایجاد یا رفع انگیزه در مخاطب گردد و هنر پوستر سازی را هنری که وظیفهی روشنی برای انجام دادن دارد نامیدند. با توجه به این موارد، تبلیغاتی که سرگرم کننده بودند و سرگرمی وسیلهای برای تبدیل یک تماشاچی به مصرف کننده محصول محسوب میشد مورد تائید تجار و هنرمندان قرار گرفت. به این ترتیب پوسترهایی که هم اثر هنری محسوب میگردید و هم از نظر پیامرسانی به مخاطب خوب عمل میکرد تبلیغات خوب به شمار میرفتند. کم کم مباحثی پیرامون وظایف طراحان در مقابل جامعه مطرح شد و این نتیجه حاصل شد که طراحان پوستر در برابر جامعهای که با آن ارتباط برقرار می کنند،سفارش دهنده پوستر و در برابر هنری که از آن به نفع خود استفاده می کنند باید پاسخگو باشند.
آبرام جیمز[۲۲]، طراح گرافیک را واسطه ارتباطات مینامد.با توسعه تبلیغات محیطی، جنبشها و سبکهای بصری به طور متوالی وارد عرصه تبلیغات شدند.سبکهایی نظیر کوبیسم[۲۳]، اکسپرسیونیسم[۲۴]، رئالیسم[۲۵] و غیره(همان:۳۱).
از سبکهای جدید نقاشی برای تبلیغات جدید محیطی و طراحی پوسترها بهره گیری شد. آدولف موران[۲۶] هنرمند پیشرو در مکانیزه کردن طراحی پوستر بود. وی پوستر را وسیلهای برای برقراری ارتباط میان عرضهکننده و عموم دانست و معتقد بود که باید هنرطراحی پوستر را از نقاشی و طراحی صحنه تئاتر مجزا دانست. با فراگیر شدن این طرز تفکر، ساده سازی اجزا و ترکیب پوسترها توسط دو نقاش انگلیسی به نامهای ویلیام نیکولسون[۲۷] و جیمز پراید[۲۸] اجرا شد. این روش که شامل طراحی پوستر بهوسیله تصویر محصول و نام آن بود در آلمان نیز مورد استقبال قرار گرفت. از سال ۱۹۲۰ به بعد سبکی سوئیسی بهنام شئگرایی نوین شکل گرفت که برای نشان دادن اشیاء از نمادها و کلمات خلاصه بهره میگرفت(همان:۳۳).
علیرغم اشتیاق و علاقه اولیه به هنر پوستر اروپایی، جنبشهای اروپایی تأثیر ناچیزی بر طرح پوسترهای آمریکایی گذاشتند.طراحان آمریکایی اغلب افراد گمنام و رسام تصویر بودند تا طراح حرفهای.
تا سال ۱۹۵۰ اینگونه تصور میشد که عکاسی در جایگاه پر افتخاری ایستاده و بهبود کیفیت و پیشرفت عکاسی باعث تضعیف جایگاه پوستر می شود، اما هنرمندان اصیل طراح پوستر به حرفه خود پایبند مانده و سبک وتکنیکی متناسب با نام تجاری و استراتژی ارتباطی برای کار خود برگزیدند. تبلیغات محیطی در آمریکا، با تابلوهای مهمانخانهها و مسافرخانهها در قرن هفدهم میلادی شروع شد. با افزایش دانش و آگاهی و پیشرفت شهرها، علائم و تابلوهای حروف پدید آمدند. اولین استفادهکنندگان تابلوهای الفبایی سردر، مهمانخانهها و قهوهخانهها بودند که اولین نوع تبلیغات محیطی حروفی محسوب میشدند. دومین نوع تبلیغات محیطی اعلانهای حراج یا ساعت حرکت کالسکههای مسافرتی بود که در محلهای متعددی در شهر نصب میشد. در نیمهی قرن هجدهم آگهیهای کوچک تبلیغاتیِ گروه های ویژه تئاتری نیز متداول شد. اولین آگهیهایی که به شیوه پوسترهای بزرگ دیواری در آمریکا مورد استفاده تبلیغات قرار گرفت مربوط به آگهی سیرکها، تئاترها، کارناوالها، آگهیهای دارویی و آگهی بازارهای روستایی و شهری بود(همان: ۵۵-۵۳)
نطفه اولیه شرکتهای تبلیغاتی محیطی از میان طبقهی پیشقراولان کارناوال و به ویژه از طبقهی مالکان تئاترها یا اپراها شکل گرفت و به این جهت تا این زمان بیشتر آگهیها مربوط به محصولات فرهنگی مانند اپرا و … بود تا محصولات مصرفی. کم کم برای نصب آگهی مقرراتی تنظیم شد و این مقررات به علت آن بود که دورهگردان نصّاب، شبانه آگهیهای جدیدی روی آگهیهای قبلی میچسباندند.سرانجام در سال ۱۸۷۲، شرکتهای پیمانکاری به وجود آمدند و همچنان که سازندگان بیشتری وارد رقابت با جهان تفریح و سرگرمی جهت فضای نصب آگهی شدند، پیمانکاران، پرداخت حق استفاده انحصاری از محلهای مشخص مثل حصارها و دیوارها جهت نصب اعلانات را آغاز کردند.(همان: ۵۶)
پس از مدتی برای ساخت و نصب اعلانهای تبلیغاتی نرخهای ثابت اعلام شد و نصب آگهی شکل منظمتری بهخود گرفت. در این زمان ۲۷۵ شرکت حرفهای در زمینه ساخت و نصب پوسترها و تابلو آگهی و نقاشی علائم بر صخرهها در آمریکا فعالیت داشتند که هر یک از شرکتها از ۲ الی ۲۰ کارمند داشتند. در سال ۱۸۹۱ میلادی، با تأسیس اولین انجمن دائم تبلیغات با نام «انجمن جمعیت پوستر سازان ایالات متحده و کانادا» گذار بهدوره مدرن انجام شد(همان: ۶۱).
تولیدکنندگان بهتدریج دریافتند اولین چیزی که تبلیغات باید ارائه کند و بیننده باید تشخیص دهد نام تجاری است و بدین ترتیب تقریباً همزمان با دوره رونق پوستر نام تجاری برای محصولات متولد شد. ایجاد نام تجاری در واقع وسیلهای برای شناسایی محصول به شمار میرفت و ریشه این اصطلاح به داغگذاری گاوها در آمریکا بازمیگردد، که نشانگر مالکیت بوده است. نام تجاری بر روی محصول معنایی ضمنی نیز به همراه دارد. زمانیکه تولیدکننده نامش را روی بستهای می گذارد، با هر فروشی شهرتش افزایش مییابد، مصرف کننده میداند چه کسی را باید تحسین یا تقبیح کند و در صورت رضایت از کالا چه نام تجاری را به دیگری پیشنهاد دهد. بنابراین نام تجاری، هم رضایت خاطر امروزی و هم تعهد برای جلب رضایت در آینده را در ذهن ایجاد می کند. به علت گسترش یافتن نامهای تجاری و رقابت میان آنها دیگر صرفاً ذکر نام تجاری محصول کافی نبود بلکه باید علت انتخاب آن محصول یا تفاوتش با سایر کالاهای مشابه توضیح داده میشد. بنابراین نامهای تجاری با بهره گرفتن از تصاویر در پوسترها به ذکر علت برتری خود نسبت به محصولات مشابه اقدام کردند؛ به طور مثال در یک آگهی علت ماندن شخصی در محل کارش تا دیروقت استفاده از نوعی سیگار ذکر شد، یا در آگهی تبلیغاتی صابون، تأکید شده که صابون خوب نوعی از آن است که بسیار کف می کند. این پیامها به اشکال مختلف در پوسترها به تصویر کشیده شد(همان: ۶۷-۶۲).
در آمریکا با افزایش تعداد اتومبیلها و بهبود جادههای اصلی تبلیغات محیطی در بین شهرهای کوچک و حومهی شهرها اهمیت قابل توجهی یافت. اگر با کارهای ژول شره محصول به صورت پرزرق و برق معرفی میشد، با پدید آمدن تلویزیون که تمام جاذبههای حرفه نمایش را داشت، برخی از فعالان صنعت تبلیغات، اشتیاق پیدا کردند در تبلیغات تلویزیونی نقشی ایفا کنند و حرفهی تبلیغات به صورت تخصصی متولد شد. امروزه نقش تبلیغات محیطی تنها به تبلیغات یادآوری کننده محدود نیست و میتوان از آن بهعنوان ابزاری رسانهای یاد کرد که به نوعی نقش تلویزیون غیر محرک را ایفا می کند. پس از گسترش تبلیغات تلویزیونی رقابت شدیدی بین این نوع تبلیغات و تبلیغات محیطی پدید آمد. در طی این رقابت تبلیغات محیطی تلاش کردند تنها به شناساندن نام تجاری خود به مخاطب اکتفا نکرده و با وی ارتباط برقرار کنند. مثلاً نام تجاری لیوایس[۲۹] در لندن یک ایستگاه اتوبوس سفارشی ساخت و بهجای صندلی در آن مبل راحتی قرار داد و دنیم[۳۰] مبلها را روکش کرد تا مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و دامنه نفوذ بر آنها را وسیعتر کند. تبلیغات محیطی روز به روز اَشکال متفاوت و جذابتری بهخود گرفت؛ بهنحویکه تا بهحال توانسته در رقابت با سایر رسانههای تبلیغاتی هویت خود را حفظ کند و همچنان اشکال متنوعتری را از خود بروز دهد(همان: ۹۱-۸۸).
۲-۱-۳- تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران:
۲-۱-۳-۱- اﯾﺮان ﺑﺎﺳﺘﺎن
تا قبل از ورود رسانههای جدید به ایران، تبلیغات بازرگانی، تحت تأثیر سازمان و نهاد بازار بود. معماری بازارهای سنتی ایران، به ویژه حالت گنبدی و قوسی سقف بازار و اندازه های یکسان دهانه هر حجره و محدود بودن فاصله بالای چارچوب در تا سقف بازار، امکان نصب تابلو و عناصر تبلیغاتی در ابعاد بزرگ را محدود میکرد، ضمن آنکه گستردگی وسیع بیسوادی در جامعه، کاربرد تابلوهای مکتوب را نیز کاهش میداد.بنابراین در بازارهای سنتی توان رقابتی حجرهها قبل از اینکه تابع بزرگی یا کوچکی دکان یا تعداد حجرههای در اختیار باشد، تابع ماهیت وخصایص کالا بود. در واقع اگر کالایی میتوانست با خصایص ذاتی و نوعی خود، مشتریانی را جلب کند فقط درج یک علامت و جمله کوتاه بر روی کالای مذکور آن را از کالاهای مشابه خود متمایز میکرد(محسنیان راد،۱۳۸۴: ۹۱۹).
۲-۱-۳-۲- ایران معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی(۱۳۵۷-۱۲۰۰ ه.ش)
ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ روزﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎ در دوره ﻗﺎﺟـﺎر ﺑـﻪ ﺷـﯿﻮهی ﺟﺪﯾـﺪ و ﺑـﺎ اﻗﺘﺒـﺎس از ﺳـﺒﮏ اروﭘـﺎﯾﯽ ﻣﻨﺘـﺸﺮ ﺷـﺪ و از اﯾـﻦ رو، دوران ﻗﺎﺟﺎرﯾـﻪ را دوره آﻏـﺎز و ﭘﯿـﺪاﯾﯽ آﮔﻬـﯽهای
ناصر باهنر، دوران ﮐﻮﺗﺎه ﺻﺪارت ﻣﯿﺮزا ﺗﻘﯽ ﺧﺎن اﻣﯿﺮﮐﺒﯿﺮ را ﮐﻪ ﺣﺪود ﺳﻪ ﺳﺎل و ﻧﯿﻢ ﺑﻪ ﻃﻮل اﻧﺠﺎﻣﯿﺪ، ﻣﺒﺪأ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺗﺠﺎری ﻣﯽداند. اﻣﯿﺮﮐﺒﯿﺮ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﺮای ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻧﺪاﺷـﺘﻨﺪ و ﮔﺮﻓﺘـﺎر رﻓـﻊ ﻧﯿﺎزﻫﺎی روزﻣﺮه ﺧﻮد ﺑﻮدﻧﺪ، ﮐﻮﺷـﯿﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺎ درج آﮔﻬـﯽﻫـﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﻇﺮفهای ﭼﯿﻨـﯽ، ﺑﻠﻮرﺳﺎزی، ﻻﻧﻪوردﻧﮕﯽ، ﮔﯿﻼس، ﺑﺎﻓﺘﻦ ﺷﺎل ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺮﯾـﺮ، زرﺑﻔـﺖ، ﺗﺎﻓﺘـﻪ و اﻧـﻮاع ﻣﺨﻤﻞ و ﻧﯿﺰ ﭘﺎرﭼـﻪﻫـﺎی اﺑﺮﯾـﺸﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﭼﻮﺧـﺎی ﻣﺎزﻧـﺪران در روزﻧﺎﻣـﻪ رﺳـﻤﯽ دوﻟـﺖ وﻗﺎﯾﻊ اﺗﻔﺎﻗﯿﻪ، ﻫﻢ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم را از ﮐﺎﻻی ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻄﻠﻊ ﺳﺎزد و ﻫﻢ اﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪی را
ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت اﯾﺮان، ﭼﻬـﺎرده ﺳـﺎل ﭘﺲ از اﻧﺘﺸﺎر ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﮐﺸﻮر ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺎﻏﺬ اﺧﺒﺎر و ﭘـﺎﻧﺰده ﺳـﺎل ﺑﻌـﺪ از رواج ﮐـﺎرﺑﺮد آﮔﻬﯽ در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏﺮﺑﯽ ﻣﺘﺪاول ﺷﺪ. اﻧﺘﺸﺎر ﻣﺴﺘﻤﺮ اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ را ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺟﻠﺐ ﮐﺮد و از ﺷﻤﺎره ۲۲ اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ، درج آﮔﻬﯽ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً رﺳـﻤﯿﺖ ﯾﺎﻓـﺖ(ﻃﺎﻫﺮﻧﺴﺒﯽ، ۱۳۸۱: ۱۰۰).
در ایران پس از روزنامه وقایع اتفاقیه، روزنامه دولت علّیه ایران منتشر شد. در این روزنامه نیز به ندرت آگهی دیده می شود. آگهیهایی نظیر آگهی درباره طبیبی به نام ابوالفضل حکیم باشی کاشی، تبلیغ یک دندانپزشک فرنگی، آگهی فروش اولین کتب ترجمه شده از زبان فرانسوی، فروش کتب پزشکی و آگهیهایی از این دست در این روزنامه دیده شده است.(محسنیان راد،۱۳۸۴: ۱۱۰۵)
اﺟﺎزه اﻧﺘﺸﺎر روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ در دوران ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻣﻈﻔﺮاﻟﺪﯾﻦ ﺷـﺎه، ﺳـﺒﺐ ﺷـﺪ ﮐـﻪ آﮔﻬﯽﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻧﯿﺰ رﺷﺪ ﻧﺴﺒﯽ ﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺮﺧﯽ از ﭘﮋوهشگران، ﺷﺮکتهای اﺳﻼﻣﯿﻪ را ﮐﻪ ﻋﺪهای ﺗﺠﺎر اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ ﮐﺎﻻﻫﺎی داﺧﻠﯽ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ واردات ﺑﻨﯿﺎنگذاری ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ پیشآهنگان آﮔﻬﯽﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ در ﻧﺸﺮﯾﻪﻫﺎ و روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﯾﺮان ﻣﯽداﻧﻨﺪ. روزﻧﺎﻣﻪ ﺣﺒﻞاﻟﻤﺘـﯿﻦ ﮐﻪ در ﺷﻬﺮ ﮐﻠﮑﺘﻪ ﻫﻨﺪوﺳﺘﺎن ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﺪ، آﮔﻬﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ را درج ﻣﯽﮐﺮد و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯿﻪ از ﺳﺨﻨﺮاﻧﺎن و ﻣﺒﻠّﻐﺎن ﻓﺮدی ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﺗﺒﻠﯿﻎ ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿـﺪی ﺷـﺮﮐﺖ
با آغاز سلطنت پهلوی در ایران، روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۰۵ ش. توسط سناتور عباس مسعودی منتشر گردید. همچنین اولین فرستنده بیسیم موج بلند و ایستگاه رادیویی با قدرت ۲۰ کیلووات در همین سال راه اندازی گردید(قاسمی، ۱۳۸۳: ۷۱).
اﻧﺘﺸﺎر اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﺗـﺄﺛﯿﺮات بهسزایی در پیشبرد آﮔﻬـﯽﻫـﺎی ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ ﺑﺮ ﺟﺎی ﮔﺬارد و از ﺳﺎل ۱۳۰۶ ش. اﻧﺘﺸﺎر آﮔﻬﯽﻫﺎ در ﺳﺘﻮنهای ﮐﻮﭼـﮏ در اﯾـﻦ روزﻧﺎﻣﻪ و ﻧﯿﺰ روزﻧﺎﻣﻪ اﯾﺮان آﻏﺎز ﺷﺪ (باهنروهمایون، ۱۳۸۸: ۸۷).
رادﯾﻮ اﯾﺮان ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﭘﺲ از ﺗﺄﺳﯿﺲ ﭘﺬﯾﺮش آﮔﻬﯽﻫـﺎی ﺧﻮد را آﻏﺎز ﮐﺮد، اﻣﺎ زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ در آن ﺑـﺴﯿﺎر ﻣﺤـﺪود ﺑـﻮد. ﻫﻤﺰﻣـﺎن ﺑـﺎ ﻋﺮﺿﮥ اﻧﻮاع رادﯾﻮﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮاﻧﺰﯾﺴﺘﻮری ﺑﻪ ﺑﺎزار، رادﯾﻮ اﯾﺮان ﺑـﻪ ﺷـﮑﻞ رﺳـﻤﯽ از ﺳـﺎل
در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺳﺎلهای ۱۳۲۲ ﺗﺎ ۱۳۲۵ش. ﻃﺮحهای ﻧﻮﯾﻦ و ﻗﺎﺑﻞ ﺗـﻮﺟﻬﯽ در ﻣﻄﺒﻮﻋـﺎت ﭼﺎپ ﻣﯽﺷﺪ. اﯾﻦ ﻃﺮحها، ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪی ﻣﺆﺳﺴﻪﻫﺎی اروﭘﺎﯾﯽ و آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺷـﺮکتهای ﺑﺎزرﮔـﺎﻧﯽ واردﮐﻨﻨﺪه ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ در اﯾﺮان راه ﻣﯽﯾﺎﻓﺖ و در اﯾﺮان ﻣﺘﻦ آنها ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﯽﺷﺪ. اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎلیتهای ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ را اﻓﺮادی اﻧﺠﺎم ﻣﯽدادﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪی اﯾﻦﮔﻮﻧـﻪ ﻣﺘـﻮن را ﺑـﻪ ﻣﺜﺎﺑـﻪ ﺑﺨﺸﯽ از ﺣﺮفهی روزﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎری ﺧﻮد ﻣﯽداﻧﺴﺘﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از اﻓﺮاد ﻣﻌﺮوف در اﯾﻦ زﻣﯿﻨـﻪ، اﺳـﺤﺎق ﻓﻨزی ﺑﻮد(ارﺑﺎﺑﯽ، ۱۳۵۰: ۲۹-۲۸).
او ﭘﺲ از ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ اﻣﻮر، ﻣﺆﺳﺴﻪایﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم «آژاﻧﺲ ﻫﺎواﯾﯽ»[۳۱] ﺗﺄﺳﯿﺲ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺎم «ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻓﻨزی» ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎم داد. ﺑﺮﺧﯽ او را ﺑﻨﯿﺎنگذار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺪرن در اﯾﺮان ﻣﯽداﻧﻨﺪ. در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺳﺎلهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷ ش. ﻫﻔﺖ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ در اﯾﺮان ﺑـﻪ ﻧﺎمهای «ﺷـﺒﺮﻧﮓ»، «ﺧـﺎور»، «زﯾﺒـﺎ»، «ﻫـﺎواﯾﯽ»، «ﺷﺮﻗﯽ»، «ﺳﺘﺎره» و «وﮔﺎ» ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪند(باهنروهمایون، ۱۳۸۸: ۹۳).
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ در اﯾﻦ دوره، ﺑﻪﺟﺰ در ﻣﻮارد ﻣﺤﺪود، ﺻﻮرت آﮔﻬﯽﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ داﺷﺖ و از ﻃﺮحهای ﺑـﻮﻣﯽ و اﯾﺮاﻧـﯽ ﺑﯽﺑﻬﺮه ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺣﺮﻓﻪی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ، ﺣﺮﻓﻪای ﻗﺎﺑﻞ دستیابی و ﺑـﺪون ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﻨﯽ وﯾﮋهای ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﯿﺪ. ۵۰ ﻣﺆﺳﺴﻪی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺳـﺒﺐ ﺑـﻪﺳـﺮﻋﺖ ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ و ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﭘﺮداﺧﺖ(ارﺑﺎﺑﯽ، ۱۳۵۰: ۲۸).
در اﯾﻦ دوره، ﺟﺮاﯾﺪ ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽآﻣﺪ و ﺑـﻪدﻟﯿـﻞ ﺑﺎﺻـﺮﻓﻪﻧﺒـﻮدن تهیه فیلمهای ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ در ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺗﺮﺟﯿﺢ داده ﻣﯽﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﺑﯿﺶ از ۷۰% ﺑﻮدﺟﻪﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ در دو روزﻧﺎمهی ﮐﯿﻬـﺎن و اﻃﻼﻋـﺎت ﺻـﺮف ﻣﯽﺷﺪ(باهنر و همایون, ۱۳۸۸: ۹۴).
در دهه ۳۰ هجری شمسی، وقتی دولتِ وقت سرگرم تدارک زمینه و طرحریزی برای ایجاد تلویزیون بود «حبیبالله ثابت پاسال» از بخش خصوصی پیشدستی کرد و پیشنهاد تاسیس یک ایستگاه فرستنده تلویزیونی را ارائه داد. از آنجا که پاسال از اعتماد دربار برخوردار بود، با پیشنهاد او موافقت شد و مجلس شورای ملی در تیرماه سال ۱۳۳۷ مادهای با چهار تبصره مصوب کرد که به موجب آن اجازه داده میشد یک فرستنده تلویزیونی زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن در تهران ایجاد شود. این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف بود و تمامی برنامههای آن از مقررات اداره کل انتشارات پیروی میکرد.نخستین فرستنده تلویزیونی ایران ساعت پنج بعد از ظهر جمعه یازدهم مهرماه ۱۳۳۷ اولین برنامه خود را در تهران پخش کرد. این فرستنده که «تلویزیون ایران» نامیده میشد، ابتدا هر روز از ۶ بعد از ظهر تا ۱۰ شب برنامه داشت. پس از گذشت یک سال از تأسیس تلویزیون تهران، شمار گیرندهها به سرعت افزایش یافت و به حدود ۳۰ هزار رسید. حدود یک پنجم برنامه های این تلویزیون آگهیهای تبلیغاتی بود و تلویزیون تهران در واقع یک فرستنده تجاری بود. ۴۸% برنامه های تلویزیون تهران را تولیدات خارجی و ۵۲% بقیه را برنامه های زنده ایرانی تشکیل می داد که ۹% آن برنامه های تئاتر و موسیقی ایرانی بود که به طور زنده اجرا میشد. تبلیغات بازرگانی آن بیشتر به صورت اسلاید و مربوط به کالاهایی از قبیل پپسیکولا، تلویزیون آر.سی.ای[۳۲] و روکش لاستیک اتومبیل جنرال[۳۳] بود که مالک تلویزیون خصوصی (پاسال) نمایندگی آن را در ایران داشت. ثابت پاسال یک یهودی زاده کاشانی بود که پدرش در اواسط عمر به بهائیت پیوسته بود. بهاییان که اعتقادات اسلامی را سد محکمی در برابر خود مییافتند، از طریق تلویزیون ثابت پاسال و با شیوهای غیرمستقیم که میتوانست از حساسیتآفرینی بهدور باشد، انبوهی از سریالها و فیلمهای سینمایی غربی را که تضادهای آشکاری با فرهنگ مردم سنتی ایران داشت به میان خانوادههای سنتی فرستاده و در به راه افتادن فرهنگ غربی در میان خانوادههایی از پایگاههای اجتماعی مختلف نقش بسیاری ایفا کردند تلویزیون اگرچه در آنزمان تلویزیون وسیله مخصوص به خانوادههای اعیان به حساب میآمد، اما در خانوادههای طبقه متوسط و حتی سطح پایین نیز گاه یافت میشد و حتی یک تلویزیون گاه اهالی یک محل را برای تماشای برنامههایش دور هم جمع میکرد. به این ترتیب، ایده خالی شدن مردم از عقاید مذهبی فراهم میشد که میتوانست زمینه نفوذ بهاییت را با کاهش حساسیتهای موجود بر آن به دنبال داشته باشد. هدفی که با در دست داشتن چنین ابزاری حتی به فرض تبلیغات و تأثیرگذاری غیرمستقیم، دستیابی به آن چندان هم طولانی مدت به نظر نمیرسید، به همین سبب جریان بهایی حساب ویژهای روی آن باز کرده بود تا آنجا که وقتی در سالروز نیمه شعبان یکی از مجریان تلویزیون این عید را به مردم تبریک میگوید، سرای بهایی به خشم آمده و طی نامهای به بازخواست از ثابت پاسال میپردازند. تلویزیون ثابت پاسال پس از چند سال فعالیت هنگامی که دولت از دامنه وسیع تأثیرگذاری و اهمیت تبلیغاتی آن اطلاع یافت با موانعی روبهرو شد، موانعی که البته جنبه اعتقادی نداشت، بلکه دولت سعی داشت این ابزار مؤثر را خود تحت نظارت و هدایت بگیرد. به این ترتیب با وجود تلاش بهاییان، دولت دراقدامی تقریبا نظامی، ساختمانهای شبکه ثابت پاسال را اشغال کرد و از آن پس تلویزیون ملی ایران به صورت دولتی اداره شد(محسنیان راد،۱۳۸۴: ۱۴۸۶-۱۴۷۷).
ورود ﮔﯿﺮﻧﺪهﻫﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺑﻪ اﯾﺮان ﺗﺤﻮﻻت ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی را در ﻓﺮاﯾﻨـﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت ﺑﺎزرﮔـﺎﻧﯽ ﮐـﺸﻮر ﭘﺪﯾـﺪ آورد و ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ اﻧﻮاع سبکهای ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی اﯾﻦ اﺑﺰار ﺑﻪﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. در اﯾﻦ زﻣﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﻮاد ﺧﻮراﮐﯽ و آراﯾـﺸﯽ ﺑـﺰرگﺗـﺮﯾﻦ ﻣـﺸﺘﺮﯾﺎن ﭘﺨـﺶ آﮔﻬـﯽﻫـﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﻮدﺟﻪﻫﺎی ﺻﺮف ﺷﺪه در اﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ، ﻇﺮف ده ﺳﺎل ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ
۲-۱-۳-۳- ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی
ایران در دوران معاصر پس از انقلاب تا کنون سه رویکرد متفاوت نسبت به تبلیغات تجاری را پشت سر گذاشته است، که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
الف) رویکرد نفی تبلیغات تجاری
محمدرضا رسولی، این دوره را دوران نفی تبلیغات تجاری با ممنوعیت پخش و تولید هرگونه آگهی به منظور مبارزه با مظاهر فرهنگ سرمایهداری غرب در سالهای اولیه انقلاب میداند و معتقد است که این روند تا سالهای آغازین جنگ تحمیلی ادامه داشته است(رسولی، ۱۳۸۶: ۲۳).
ناصر باهنر، وﻗﻮع اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ در ﺳﺎل ۱۳۵۷ را باعث بارور شدن ارزشهای ﻧﻮﯾﻨﯽ در ﺟﺎﻣﻌـﻪ میداند که در ﻣﻮرد ﺑﺴﯿﺎری از ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺗﺮدﯾﺪ ﮐﺮد. وی در کتاب گذرگاه های تبلیغات بازرگانی مینویسد:«ارزشهای ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﺎ اﻋﺘﺮاضهایی ﻫﻤﭽـﻮن ﻣﺼﺮفﮔﺮاﯾﯽ، ﻏﺮبزدﮔﯽ، ﺳﻮدﺟﻮﯾﯽ و ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﻮﻧﺘﺎژ روﺑﻪرو ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻣﺪرن، ﻣﻠﯽ اﻋﻼم ﺷﺪ و زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﻣﯿﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺖ. ﺑـﺮوز ﺟﻨـﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠـﯽ، ﺗﺤﺮیمهای اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﺎرﺟﯽ و ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎد دوﻟﺘﯽ در اﯾﺮان در ﮐﻨﺎر ﻣﺤﺪودیتهای اﻋﻤﺎل ﺷﺪه ﺑﺮ آﮔﻬﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ و ﺑﺮﺧﯽ اﻗﻼم دﯾﮕﺮ و ﮐﻨﺘـﺮل ﻣﺤﺘـﻮای آﮔﻬﯽﻫﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎﻣﻼً ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ را ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﭘﺪﯾﺪ آورد. ﭘﺨﺶ آﮔﻬﯽ از رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺣﺬف ﺷﺪ و ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ اﻧﺪک و ﺑﺎ ﺷﯿﻮهﻫﺎی اﺑﺘﺪاﯾﯽ، ﺑﻪ ﭼﺎپ آﮔﻬﯽ ﻣـﯽﭘﺮداﺧﺘﻨـﺪ. اﯾـﻦ
با توجه به نظرات محققان میتوان گفت دوره نفی تبلیغات تجاری از سال ۱۳۵۷ آغاز شده است که باهنر(۱۳۸۸) معتقد است که تا پایان جنگ این روند ادامه داشته ولی رسولی(۱۳۸۶) این دوره را تا سالهای آغازین جنگ یعنی حدود سالهای ۱۳۶۲ تا ۶۳ ش. ذکر کرده است و در این فاصله تا پایان جنگ رویکرد دیگری را نیز در نظر گرفته است. با این حال موضوعی که هر دو نفر بر آن توافق دارند این است که رویکرد نفی تبلیغات تجاری از ابتدای انقلاب اسلامی تا اواسط جنگ تحمیلی ادامه داشته است و در این دوره با توجه به ارزشهای رایج در جامعه پدیده تبلیغات تجاری در چشم همگان پدیدهای غیر موجه و نپذیرفتنی جلوه میکرده است.
ب) رویکرد اطلاعرسانی
محمدرضا رسولی(۱۳۸۶) معتقد است، در دوران جنگ تحمیلی به دلیل نابسامانی اقتصادی و کاهش حجم نقدینگی بانکی ناشی از آن، بهتدریج آگهیهای مربوط به معرفی خدمات بانکی به رسانه ها، به ویژه به رادیو و تلویزیون راه پیدا کرد. رویکرد جدید با هدف اطلاع رسانی مقدم بر مصرف، رفته رفته معرفی انواع تولیدات شرکتهای تعاونی و دولتی را سرلوحه کار خود قرار داد، تا با نگاه مخاطبگرایی، با اطلاع رسانی صحیح نیازهای منطقی و معقول مصرف کنندگان را پاسخ دهد.
وی این نوع نگاه اطلاع رسانی را نشأت گرفته از وظایف وسایل ارتباط جمعی دانسته است ولی معتقد است که محدودیتهای ناشی از رکود اقتصادی، کمیابی، گرانی و بازار سیاه کالاها در آن زمان در عمل این نقش را تحتالشعاع خود قرار داده و از کارکرد درست آن جلوگیری نموده است(رسولی،۱۳۸۶: ۲۴).
ج) رویکرد مصرفگرایی
ﭘﺬﯾﺮش قطعنامه ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ از ﺳﻮی اﯾﺮان در ﺳﺎل ۱۳۶۷ ش. و ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺸﺖ ﺳـﺎل دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﺷﺮاﯾﻂ ﺟﺪﯾﺪی را در ﮐﺸﻮر ﭘﺪﯾﺪ آورد ﮐـﻪ دوﻟـﺖ آن را آﻏـﺎز دوره ﺑﺎزﺳـﺎزی ﻧﺎﻣﯿﺪ. ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ وﯾﮋه دوﻟﺖ وﻗـﺖ ﺑـﺮ ﻃﺮحهای ﻋﻤﺮاﻧـﯽ، ﺗـﺸﻮﯾﻖ ﺑﺨـﺶ ﺧـﺼﻮﺻﯽ ﺑـﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری، ﺗﺴﻬﯿﻞ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاریﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ و ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزی ﺑﺮﺧﯽ واﺣﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی و ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ دوﻟﺘﯽ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﻣﺠﺎﻟﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﯾﺎﻓﺖ. در اﯾﻦ دوره، ﺣﺠﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از آﮔﻬﯽﻫﺎی داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﺑﻪ ﭼﺎپ رﺳﯿﺪ و پیامهای ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ از ﺳﻮی رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن و ﺳﯿﻨﻤﺎ ﭘﺨﺶ ﺷﺪ، ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ در دﻫﻪ ۱۳۷۰ ش. ﺑﺨـﺶ زﯾـﺎدی از زﻣـﺎن ﭘﺨﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪوﯾﮋه ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺑﻪ آﮔﻬﯽﻫﺎ اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪا و ﺳـﯿﻤﺎ ﻧﯿـﺰ ﺑﻨـﺎﺑﺮ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی ﺑﻪ درآﻣﺪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت ﺑﺎزرﮔـﺎﻧﯽ واﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪ(باهنر و همایون،۱۳۸۸: ۹۶).
تبلیغات در این دوران از یکسو با معرفی انواع کالاها و خدمات، بازارهای جدید را برای کالاهای تولیدی فراهم و از سوی دیگر فضای لازم را برای فعالیت بیشتر شاغلان این صنعت ایجاد کرد. بنابراین گسترش تقاضا برای پخش تبلیغات تجاری از سوی صاحبان کالاها به ویژه کالاهای خارجی از یک طرف و مشکلات اقتصادی و مالی رسانه ها به ویژه مطبوعات، زمینه مناسبی را برای رویکرد جدید «تبلیغات مصرفساز» در رسانه ها پدید آورد. این رویکرد در دوران اصلاحات با توجه به تقرب به اقتصاد آزاد کم و بیش دنبال شد(رسولی، ۱۳۸۶: ۲۴).
گسترش تبلیغات در چندسال اخیر باعث رشد مصرفگرایی در کشور شده و این روند رو به رشد با توجه به تبلیغات وسیع بهخصوص تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی آیندهای نگران کننده برای کشور را رقم خواهد زد، مگر اینکه با توجه مسئولان امر به اندازه و نحوه تبلیغات بازنگری اساسی در این هجوم تبلیغاتی روزافزون صورت گیرد.
۲-۱-۲- تاریخچه تبلیغات محیطی در ایران
تاریخچه منسجمی از تبلیغات محیطی در ایران در دسترس نیست، اما برخی از آگهیهای محیطی را میتوان به صورت غیرمنسجم در کتابهای متفرقه پیدا کرد. برای مثال محسنیان راد در کتاب «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» خود از برخی تبلیغات محیطی مانند پوستر اجرای تعزیه در تکیه دولت که حاوی نام شبیهخوانان و روز اجرا در سال ۱۲۹۹ قمری بوده را آورده است(محسنیان راد، ۱۳۸۴: ۹۷۹).
پوسترها و تبلیغات محیطی در ایران بیشتر برای امور مذهبی و فرهنگی بهکار میرفته است مثلاً در عصر مشروطیت و پس از پیروزی آن تئاتری بهنام «جیجکعلیشاه» بر وزن محمدعلی شاه ساخته شد و پوستر آن بر دیوارهای شهر چسبانده شد، محسنیان راد این پوستر را در کتاب مذکور آورده و از آن به عنوان «تئاتر دوره اعتراض» یاد کرده است(همان: ۱۱۲۲).
دوران ﻣﺸﺮوﻃﻪ را ﺑﺎﯾﺪ آﻏﺎز ﻋﺼﺮ اﻃﻼﻋﯿﻪﻫﺎ و اﻋﻼﻣﯿﻪﻫﺎی ﺗﺠﺎری دﯾﻮاری ﺑﺪاﻧﯿﻢ. در اﯾﻦ دوره در ﺣﻮزه ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن در ﺑﺮاﺑـﺮ اﻋـﻼنﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎ، ﺷـﺐﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎﯾﯽ را ﺗﻬﯿـﻪ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﺮ دﯾﻮارﻫﺎی ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﻬﺎ و ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻧﺪ. ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺷـﺐﻧﺎﻣـﻪ
از حدود سال۱۳۳۵ ش. به بعد، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﻧﻘﺶ ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎ در ازدﯾﺎد ﻓﺮوش ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﻮﺳـﺘﺮﻫﺎی رﻧﮕـﯽ، ﭘﻼﮐﺎردﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ و ﺳﺎﯾﺮ اﺑﺰار ﺛﺎﺑﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر اﺳـﺘﻔﺎده در داﺧـﻞ ﻓﺮوﺷـﮕﺎهﻫـﺎ، وﯾﺘﺮینهای آنها را در ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﮐﻨﺎر ﺟﺎدهﻫﺎ ﻣﺘﺪاول ﮐﻨﺪ و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺮای ﻧﺨـﺴﺘﯿﻦ ﺑـﺎر ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﻪ اﺟﺮا ﺷﻮد. ﻧﺒﻮد ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻬﯿﻪ ﮔﺮاور رﻧﮕﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎﻓﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﭼﺎپ در آن دوره ﺳﺒﺐ ﻣﯽﺷﺪ ﮐﻪ اﺑﺰارهای ﺛﺎﺑﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪﻃﻮر ﻋﻤﺪه در ﺧﺎرج اﯾﺮان ﺗﻬﯿﻪ و ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد. ﻇﻬﻮر ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻧﺌﻮن در ﺷﮑﻞ اوﻟﯿﻪ ﺧﻮد و ﻧﺼﺐ آن در ﻣﯿﺪانهای اﺻﻠﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، ﻧﻤﻮﻧﻪ دﯾﮕﺮی از اﺳﺘﻔﺎده وﺳﺎﯾﻞ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ. ﺗﺎﺑﻠﻮی ﻧﺌﻮﻧﯽ ﻣﯿﺪان ﺗﻮﭘﺨﺎﻧﻪ ﺗﻬﺮان ﮐﻪ از ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻘﺎط
در این دوره ۷۰% تبلیغات و آگهیهای بازرگانی به علت باصرفه بودن در مطبوعات چاپ میشد. در دﻫﻪﻫﺎی ۱۳۴۰ و ۵۰ شمسی، ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺗـﺼﺎوﯾﺮ زﻧـﺎن (ﺑﯿـﺸﺘﺮ ﺗـﺼﻮﯾﺮ ﺻﻮرت) در ﮐﻨﺎر ﮐﺎﻻﻫﺎ ﻣﺘﺪاول ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ از ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺗﻤﺎم ﻗﺪ زﻧﺎن و ﮔﺎه ﻧﯿﻤﻪ ﺑﺮﻫﻨـهی آﻧـﺎن ﺑﺮای ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﻮاع رادﯾﻮﻫـﺎ ﺑﺎ ﻣﻮج ۵۷ ﻣﺘﺮ ﺑﺎ ﻻمپهای ﻣﺘﻌﺪد و ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﮐﻨﺎر ﺗﺼﺎوﯾﺮ زﻧـﺎن در
بالتبع اینگونه تصاویر در تبلیغات محیطی نیز رایج شد و به صورت حرکتی خزنده آرام آرام به راه خود ادامه داد. با باز شدن پای تلویزیون به زندگی مردم در سال۱۳۳۷ ش. تبلیغات تحولات زیادی پیدا کرد و در تلویزیون رونق گرفت، گویی همه راه ها در تبلیغات به تلویزیون ختم می شود. اما سایر رسانه ها نیز روند تبلیغاتی خود را ادامه دادند، تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی تحول عظیمی در این روند رخ داد و میتوان گفت برای مدتی تبلیغات در کلیه رسانه ها متوقف یا بسیار محدود گردید.
تابلوهای دیواری، استندهای سیمانی و فلزی، تابلوهای ۳ و ۴ وجهی، بیلبوردهای ۸، ۱۵، ۴۸ و ۷۲ متری، تابلوهای سه نمایه، استند مجسمهی کالاها، بالون، تابلوهای دیجیتالی، لیزر پروجکشن و اتوبوس آگهی از جمله روشهایی هستند که بهتدریج از پاییز سال ۱۳۷۰ تهرانیها را بهسوی خود خواندهاند. سازمان زیباسازی شهرداری تهران از نیمههای سال ۱۳۷۰ شکل گرفت. این سازمان بهعنوان اولین تجربه مبادرت به نصب استندهای سیمانی در سطح شهر نمود تا از کادوپیچ شدن در و دیوار شهر با انواع و اقسام کاغذها و پوسترهای تبلیغاتی جلوگیری کند. صرف نظر از بیخاصیتی این نوع تبلیغ، این اقدام باعث شد تا حجم انبوهی از پوسترهای کوچک و بزرگ روی هم چسبانده شوند و ویترینی باشند از اسراف در مصرف کاغذهایی که با دلارهای نفتی از خارج وارد میشوند(کلانتری، ۱۳۷۷: ۲۱).
«کارپی»، نخستین شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد با سازمان زیباسازی بود که اجازه نصب تابلوهای دیواری در سطح شهر را گرفت. بعد از آن شرکت «پردازشهای شهری» تابلوهای چهاروجهی موسوم به «لوگو» را وارد عرصه تبلیغات نمود که معمولاً نام شرکت یا کالایی به صورت درشت روی آنها نقش میبست. سپس«طرح شرکت گسترش تبلیغات» بود که منجر به سربرآوردن بیلبوردهای تبلیغاتی در وسط بزرگراهها در ابعاد ۴۸ و ۷۲ متری شد که از دور به سرنشینان ماشینهای سواری توصیه میکرد استفاده از کدام کالا و خدمات به نفعشان است. اواخر زمستان سال ۱۳۷۰، چشمان رهگذران میدان ولیعصر به تابلویی خیره شد که هر ۳۰ ثانیه پیام موجود در آن محو میشد و پیام جدیدی در مقابل چشمان آنان قرار میگرفت. شرکت بلاغ نور، این تابلوهای سه نمایه را با هدف بهرهوری بیشتر از فضا و ارائه پیام در یک مکان واحد طراحی کرد. این تابلوها با بهره گیری از یک موتور الکترومکانیکی و تایمر، هر چند ثانیه یک وجه از پرههای خود را که قبلاً پیام مورد نظر به طور مجزا روی آنها چسبانده شده، به نمایش میگذارند. شیوه های جدید تبلیغاتی همراه با رشد اقتصادی کشور از آن سوی مرزها وارد کشور شد. تابلوهای دیجیتالی که به تازگی به گردونه تبلیغات اضافه شده بود به دلیل هزینه سنگین طراحی و ساخت، جدی گرفته نشد و تنها در موارد معدودی چون ترمینالها، فرودگاهها و ایضاً سالن انتظار بهشت زهرای تهران مورد استفاده قرار گرفت… شیوه ای که بیش از دیگر روشهای تبلیغات محیطی در ایران استفاده شد و مورد استقبال قرار گرفت «اتوبوس آگهی» است. اتوبوسها از سال ۱۳۶۸ به قافله تبلیغاتی کشور پیوستند و خیلی زود توانستند نظر بسیاری از صاحبان کالاها و خدمات را بهخود جلب کرده و گوی رقابت را از دیگر شیوه های تبلیغات شهری بربایند(همان:۲۲).
این شیوه های تبلیغاتی به طور روزافزون و گسترده نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی گسترش یافتند و تا امروز هم لحظه به لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود، گرچه که بعد از تأسیس سازمان زیباسازی کم و بیش جلوی تبلیغات بینظم و مشوش گرفته شد ولی این نظم تنها در حوزه بصری مورد توجه قرار گرفته شد و چندسالی است که به محتوای تبلیغات و نقش آنها در فرهنگ مردم توجهاتی مبذول شده است.
۲-۱-۵- بررسی پژوهشهای پیشین:
نگارش پایان نامه درباره بازنمایی ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران- فایل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین